Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XXI/130/04
Rady Gminy Pilchowice z dnia 25 listopada 2004r.

 

R E G U L A M I N   O B R A D

 

R A D Y   G M I N Y   P I L C H O W I C E

 

 

 

ROZDZIAŁ  I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Pilchowice, a w szczególności tryb obradowania na sesjach i podejmowania uchwał oraz zasady działania Komisji Rady.

 

§ 2

 

Rada Gminy zwana dalej "Radą" jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

 

§ 3

 

Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

 

§ 4

 

1.           Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.           Sesja Rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

3.           Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju .

4.           Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

5.           Na wniosek Wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

 

ROZDZIAŁ  II

 

Przygotowanie sesji

 

§ 5

 

1.           Sesję zwołuje Przewodniczący Rady, ustalając miejsce, dzień i godzinę sesji.

2.           O sesji powiadamia się radnych najpóźniej 3 dni przed ustalonym terminem obrad – wysyłając zawiadomienia wraz z porządkiem obrad i projektami uchwał.

3.           Materiały na sesję poświęconą uchwalaniu budżetu lub rozpatrzeniu jego wykonania przesyła się radnym najpóźniej 7 dni przed sesją

4.           W razie nie dotrzymania terminów, o których mowa w ust. 2 i 3 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji. Przewodniczący Rady wyznacza wówczas nowy termin.
Wnioski o odroczenie sesji – na początku obrad – mogą zgłaszać radni lub Komisje.

 

§ 6

 

Przewodniczący Rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.

 

§ 7

 

Przygotowanie materiałów na Sesję Rady, jak również jej obsługę organizacyjno-techniczną zapewnia Urząd Gminy.

 

§ 8

 

1.           Obrady sesji są jawne i dostępne dla obywateli.

2.           Mieszkańcy Gminy mają także prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń Rady.

 

ROZDZIAŁ III

 

Obrady

 

§ 9

 

1.           Sesję otwiera i obrady prowadzi Przewodniczący Rady lub jeden  z Wiceprzewodniczących wskazany przez Przewodniczącego Rady.

2.           Przy stole prezydialnym obrad sesji zasiadają: Przewodniczący obrad, Wiceprzewodniczący oraz sekretarz obrad o ile został wybrany. W sesjach uroczystych, nadzwyczajnych lub innych według uznania Rady można odstąpić od tej zasady.

 

§ 10

 

Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły:
"Otwieram Sesję Rady Gminy Pilchowice".

 

§ 11

 

1.           Przewodniczący może podjąć decyzję o przerwaniu sesji w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad  wyznaczając nowy termin posiedzenia w ramach tej samej sesji.

2.           Fakt przerwania obrad z powodu określonego w ust.1 oraz nazwiska radnych obecnych w momencie przerwania obrad odnotowuje się w protokóle sesji.

 

 

 

§ 12

 

1.           Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący może powołać sekretarzy oraz przedstawia projekt porządku obrad.

2.           Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić każdy radny.

3.           Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

4.           Po przyjęciu porządku przewodniczący ogłasza, że porządek obrad został przyjęty.

5.           Na każdej sesji Rady Gminy Rada przyjmuje protokół z obrad poprzedniej sesji i wnosi ewentualne poprawki zgłoszone przez radnych.

6.           W porządku obrad każdej sesji powinna znajdować się informacja Wójta z wykonania uchwał Rady podjętych na poprzedniej sesji.

 

§ 13

 

1.           W porządku obrad każdej sesji winien być ujęty punkt, w którym Przewodniczący umożliwia radnym zgłaszanie interpelacji i zapytań w sprawach Gminy.

2.           Radni mogą zgłaszać interpelację na piśmie między sesjami, składając je na ręce Przewodniczącego Rady.

3.           Na pisemną interpelację złożoną na 14 dni przed sesją Rady, radny powinien otrzymać odpowiedź na najbliższej sesji.

4.           Na interpelacje zgłoszone podczas sesji radny może otrzymać odpowiedź natychmiast, albo na najbliższej sesji.

5.           Odpowiedzi na zapytania i interpelacje udziela Wójt lub wyznaczona przez niego osoba.

 

§ 14

 

1.           Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad i zachowaniem porządku na sali.

2.           Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące formy i czasu trwania wystąpień.

3.           W przypadku stwierdzenia, że w swoim wystąpieniu radny odbiega od przedmiotu obrad lub przekracza dla niego przeznaczony czas, po upomnieniu radnego może odebrać mu głos.

4.           Jeżeli sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze Rady, Przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie to nie odniosło skutku może odebrać mu głos.

 

§ 15

 

1.           Przewodniczący może udzielić głosu osobom spoza Rady.

2.           Postanowienia § 13 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zabierających głos na sesji.

 

§ 16

 

Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali osobom spoza Rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę Rady.

 

§ 17

 

1.           Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego przez Radę porządku.

2.           Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3.           Przewodniczący może przyjąć wystąpienie sformułowane na piśmie do protokół sesji, informując o tym Radę.

4.           Przewodniczący udziela radnym głosu poza kolejnością w porządku obrad dla zgłoszenia wniosku formalnego, którego przedmiotem mogą być sprawy:

1)       stwierdzenia quorum,

2)       zmiany porządku obrad,

3)       zakończenia dyskusji,

4)       zamknięcia listy mówców,          

5)       sposobu przeprowadzania głosowania,

6)       ograniczenia czasu wystąpień mówców,

7)       przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

8)       przeliczenia głosów,

9)       odesłania do Komisji projektu uchwały.

5.           Nad wnioskiem formalnym nie przeprowadza się dyskusji. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie przeciwnika wniosku.

 

§ 18

 

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę:

"Zamykam sesję Rady Gminy Pilchowice".

 

§ 19

 

1.           Z każdej sesji Biuro Rady sporządza protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokółu dołącza się listę obecności radnych i osób spoza Rady oraz podjęte przez Radę uchwały.

2.           Protokół wykłada się do wglądu radnych w Biurze Rady. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokółu, o których uwzględnieniu decyduje Przewodniczący obrad. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione mogą przedkładać je na sesji. Protokół po przyjęciu przez Radę zostaje dostarczony Wójtowi.

 

ROZDZIAŁ  IV

 

Uchwały Rady

 

§ 20

 

1.           Sprawy rozpatrywane na sesji Rada rozstrzyga w drodze uchwał.

2.           Uchwały Rady są odrębnymi dokumentami z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które są odnotowane tylko w protokóle sesji.

 

 

§ 21

 

1.           Prawo zgłaszania projektów uchwał posiadają: Wójt, Komisje Rady, radni.

2.           Projekt uchwały opatrzony podpisem projektodawcy powinien być zgłoszony do Biura Rady na ręce Przewodniczącego Rady, który może przekazać go Komisjom do rozpatrzenia.

3.           Na wniosek Wójta Przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji.

 

§ 22

 

1.           Uchwały Rady i jej organów podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że inny tryb ich podejmowania przewidują przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

2.           Radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono jego interesu  prawnego.

 

§ 23

 

1.           Radni mogą zgłaszać poprawki do uchwały bądź projektu uchwały.

2.           W przypadku zgłoszenia poprawek do projektu uchwał, Przewodniczący poddaje pod głosowanie najpierw poprawki od najdalej idącej a następnie całość projektu uchwały.

 

§ 24

 

1.           Uchwała Rady powinna zawierać:

1)       datę i tytuł,

2)       podstawę prawną,

3)       wskazanie wnioskodawcy uchwały,

4)       określenie zadań i w miarę możliwości środków ich realizacji,

5)       określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad jej realizacją,

6)       termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.

2.           W uchwałach podaje się: numer sesji, numer uchwały według kolejności jej podjęcia oraz datę.

3.           Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Zastępca Przewodniczącego, który przewodniczył obradom.

4.           Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokółem sesji w Biurze Rady. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do uchwał i protokółów oraz do robienia notatek i odpisów.

5.           Wójt Gminy przekazuje podjęte na sesji uchwały Wojewodzie w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia, chyba że ustawy stanowią inaczej.

6.           Wójt Gminy przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust.5 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby.

 

 

 

 

§ 25

 

1.           W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2.           W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej na kartkach do głosowania umieszcza się imiona i nazwiska kandydatów lub treść projektu rozstrzygnięcia, a obok trzy kratki oznaczone wyrazami: "za", "przeciw", "wstrzymuję się" – radny głosuje stawiając znak "x" w odpowiedniej kratce.
Głos z większą niż 1 ilością znaków "x" lub innymi oznaczeniami jak również bez znaku "x" jest nieważny.

3.           Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu głosowania imiennego.

 

§ 26

 

1.           Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad przy pomocy sekretarzy.

2.           Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna sporządza ze swych czynności protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji.

3.           Wyniki głosowania ogłasza Przewodniczący obrad bezzwłocznie.

 

ROZDZIAŁ  V

 

Komisje Rady

 

§ 27

 

1.           Komisje Rady działają na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczących Komisji w miarę potrzeb oraz przez swych członków badających poszczególne sprawy zlecone przez  Komisję.

2.           Posiedzenie Komisji prowadzi jej Przewodniczący a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.

3.           Opinie i wnioski Komisji Rady są wiążące dla pozostałych organów Rady jeżeli zostały przegłosowane w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej połowy składu Komisji zwykłą większością głosów. Natomiast wnioski indywidualne radnych mogą być zgłaszane na sesji Rady w punkcie interpelacje i wnioski radnych.

4.           Członek Komisji nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

 

§ 28

 

Posiedzenie Komisji jest prawomocne gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Komisji.

 

§ 29

 

Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie osoby spoza Rady.

 

§ 30

 

Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, do którego dołącza się wnioski i opinie oraz opracowane projekty uchwał.

§ 31

 

Sprawozdanie Komisji składa jej Przewodniczący lub wyznaczony przez Komisję sprawozdawca.

 

§ 32

 

W zakresie obrad Komisji przepisy § 14-17 stosuje się odpowiednio.

 

ROZDZIAŁ  VI

 

Przepis końcowy

 

§ 33

 

Zmiany Regulaminu może dokonać Rada w formie uchwały.