Załącznik Nr 1 do
Uchwały Nr XXI/130/04
Rady Gminy Pilchowice z dnia 25 listopada 2004r.
P I L C H O W I C E
ROZDZIAŁ
I
§
1
Wspólnotę samorządową
Gminy Pilchowice stanowią jej mieszkańcy.
§
2
1.
Gmina obejmuje obszar o powierzchni 67,51 km2
2.
Granice Gminy wyznaczone są na mapie stanowiącej
załącznik Nr 1 do Statutu
3.
Gmina obejmuje terytoria sołectw:
−
Kuźnia Nieborowska
−
Leboszowice
−
Nieborowice
−
Pilchowice
−
Stanica
−
Wilcza
−
Żernica
4.
Granice sołectw i ich ustrój określają odrębne
statuty.
§
3
1.
Gmina posiada osobowość prawną.
2.
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu
własnym i na własną odpowiedzialność.
§
4
1.
Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspakajanie
zbiorowych potrzeb mieszkańców.
2.
Gmina realizujące zadania własne oraz zadania z
zakresu administracji rządowej jako zadania zlecone lub na podstawie
porozumienia z organami tej administracji po zapewnieniu środków
finansowych przez administrację rządową.
3.
W celu wykonania zadań Gmina może tworzyć
jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z
organizacjami pozarządowymi.
4.
Na podstawie porozumień Gmina może wykonywać
zadania z zakresu właściwości powiatu lub województwa. Gmina otrzymuje środki
finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań.
§
5
Gmina może
prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze
użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
§
6
Zadania własne
Gminy obejmują w szczególności sprawy:
1) ładu przestrzennego,
gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki
wodnej,
2) wodociągów
i zaopatrzenia w wodę, kanalizację usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania
odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
3) gminnych
dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
4) ochrony
zdrowia,
5) lokalnego
transportu zbiorowego,
6) pomocy
społecznej w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego
budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji
publicznej,
9) kultury w tym bibliotek
gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad
zabytkami ,
10) kultury
fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk
i hal targowych,
12) zieleni
komunalnej i zadrzewień,
13) cmentarzy
komunalnych,
14) porządku publicznego i
bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu
przeciwpowodziowego,
15) utrzymania
gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów
administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej w tym:
zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania
idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami
pozarządowymi,
20) współpracy ze
społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
§
7
1.
Organami Gminy są:
1) Rada
Gminy,
2) Wójt.
2.
Działalność organów Gminy jest jawna, a ograniczenia jawności mogą
wynikać wyłącznie z ustaw.
§
8
Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§
9
Mieszkańcy
Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory
i referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy.
§
10
W sprawach samoopodatkowania
mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Gminy i Wójta przed
upływem kadencji, rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.
§
11
1.
Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady
Gminy lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do
głosowania.
2.
Z inicjatywą przeprowadzenia referendum na
wniosek mieszkańców wystąpić mogą:
−
grupa co najmniej pięciu obywateli, którym przysługuje prawo wybierania
do Rady Gminy,
−
statutowa struktura terenowa partii politycznej
działająca w Gminie,
−
organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną, której statutowym
terenem działania jest, co najmniej obszar Gminy Pilchowice.
3.
Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim
udział, co najmniej 30% uprawnionych do
głosowania.
4.
Referendum w sprawie odwołania Rady Gminy przed
upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach
określonych w ust.1 i 2, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od
dnia wyborów lub dnia ostatniego referendum w tej sprawie.
5.
W zakresie finansowania, trybu przeprowadzania
oraz ustalenia i ogłoszenia wyników referendum stosuje się przepisy ustawy z
dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym /Dz.U. z 2000 r Nr 88, poz.
985/.
§
12
Rada Gminy
jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
§
13
Kadencja Rady
Gminy trwa 4 lata licząc od dnia wyborów.
§
14
Rada Gminy
składa się z 15 radnych wybranych zgodnie z ustawą - ordynacja wyborcza do Rad
Gmin.
§
15
1.
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 2 Wiceprzewodniczących
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu w głosowaniu tajnym.
2.
Funkcji określonych w ust.1 nie można łączyć z
funkcją członka w Komisji Rewizyjnej.
§
16
1.
Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje
Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji na dzień przypadający w ciągu 7 dni po
ogłoszeniu wyborczych wyników wyborów do Rady Gminy.
2.
Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu
wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na
sesji.
3.
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rada
wybiera spośród dowolnej liczby kandydatów na pierwszej sesji nowo wybranej
Rady.
4.
Wyboru na stanowiska, o których mowa w ust.3,
dokonuje się odrębnie na Przewodniczącego Rady i odrębnie na
Wiceprzewodniczących.
§
17
1.
Rada może dokonywać zmian na stanowiskach
Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady w toku kadencji w trybie właściwym
dla ich wyboru.
2.
Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady następuje na
wniosek, co najmniej ¼ ustawowego składu Rady. Wniosek taki wymaga formy
pisemnej opatrzonej podpisami wnioskodawców.
3. W przypadku złożenia rezygnacji przez radnego zajmującego jedno ze stanowisk wymienionych w ust.1, Rada Gminy podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. Niepodjęcie uchwały w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
§
18
1.
Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i
prowadzi jej obrady.
2.
W przypadku, gdy Przewodniczący Rady nie może
wykonywać swoich obowiązków wyznacza do ich wykonywania jednego z
Wiceprzewodniczących.
3.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia
Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący
starszy wiekiem.
§
19
1.
Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:
1)
uchwalanie Statutu Gminy,
2) ustalanie wynagrodzenia
Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z
jego działalności.
3)
powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który
jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy - na wniosek Wójta,
4)
uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie
sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia
lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,
5)
uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,
6)
uchwalanie programów gospodarczych,
7)
ustalanie zakresu działania jednostek
pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz
zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8)
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat
w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9)
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy
przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:
a)
określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania
nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy
niż 3 lata o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia
zasad, Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b)
emitowania obligacji oraz określania zasad ich
zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,
c)
zaciągania długoletnich pożyczek i kredytów,
d)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i
kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,
e)
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i
remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,
f)
tworzenia i przystąpienia do spółek i
spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g)
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania
udziałów i akcji dokonywanych przez Wójta,
h)
tworzenia, likwidacji i reorganizacji
przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz
wyposażenia ich w majątek,
i)
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i
poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym,
10) określanie
wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie
uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, z zakresu
właściwości powiatu lub województwa,
12) podejmowanie
uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel
odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie
uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych
państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych
i regionalnych,
14) podejmowanie
uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
15) podejmowanie
uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia
pomników,
16) nadawanie
honorowego obywatelstwa Gminy,
17) stanowienie
w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.
§
20
Najdalej
do ósmej w kolejności sesji w kadencji Rady Gminy, Rada uchwala program
gospodarczego rozwoju Gminy
§
21
1.
Tryb pracy Rady, a w szczególności tryb
obradowania na sesjach i podejmowania uchwał oraz zasady działania Komisji
Rady, określa Regulamin Obrad Rady.
2.
Rada ustala przedmiot działania Komisji oraz ich
skład osobowy.
3.
W skład Komisji wchodzą: Przewodniczący Komisji,
Zastępca Przewodniczącego oraz radni.
4.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą:
Przewodniczący Komisji, Zastępca Przewodniczącego oraz 2 członków.
5.
Rada wybiera członków Komisji spośród
nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu jawnym.
§
22
1.
Rada powołuje Komisję Rewizyjną oraz pozostałe
następujące Komisje stałe na okres kadencji Rady:
−
Komisję Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego,
Budżetu i Finansów,
−
Komisję Porządku Publicznego, Ochrony
Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej,
−
Komisję Kultury, Oświaty i Sportu.
2.
Rada może powoływać komisje doraźne w celu
załatwienia konkretnej sprawy.
3.
W uchwale o powołaniu Komisji Rada określa jej
przedmiot działania i skład osobowy.
4.
Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan
pracy oraz sprawozdania ze swej działalności.
5.
W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć czynnie radni nie będący jej
członkami bez prawa udziału w głosowaniu.
§
23
Do
zadań Komisji stałych należy:
1) proponowanie
i opiniowanie polityki Gminy w zakresie kompetencji zastrzeżonych do wyłącznej
właściwości Rady,
2) występowanie
z inicjatywą uchwałodawczą,
3) rozpatrywanie
i opiniowanie spraw przekazanych Komisji przez: Radę, Przewodniczącego Rady,
Wójta i członków Komisji,
4) kontrola
wykonania uchwał Rady w zakresie spraw będących przedmiotem działania Komisji,
5) badanie
i analizowanie spraw będących przedmiotem działania Komisji,
6) kontrola
w zakresie spraw będących przedmiotem działania Komisji z zastrzeżeniem
kompetencji Komisji Rewizyjnej.
§
24
1.
Przewodniczących poszczególnych Komisji i ich
Zastępców wybierają radni spośród członków danych Komisji.
2.
Funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej nie
można łączyć z funkcją Przewodniczącego innej Komisji.
§
25
1.
Co najmniej pięciu radnych może utworzyć klub
radnych.
2.
Przewodniczący klubu radnych przedkłada
Przewodniczącemu Rady uchwałę o powołaniu podpisaną przez wszystkich jego
członków. Radny powiadamia pisemnie Przewodniczącego Rady o wstąpieniu do klubu
radnych bądź o wystąpieniu z klubu.
3.
Radny może należeć tylko do jednego klubu.
§ 26
1.
Radny obowiązany jest kierować się dobrem
wspólnoty samorządowej Gminy.
2.
Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w
szczególności przyjmuje zgłoszone przez mieszkańców postulaty i przedstawia je
organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
3.
Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady
i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został
desygnowany.
§
27
1.
W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej
przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2.
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga zgody
Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą
rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego
mandatu.
3.
Pracodawca obowiązany jest zwolnić Radnego od pracy zawodowej w celu
umożliwienia mu brania udziału w pracach organów Gminy.
4.
Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w Komisji, jeżeli
dotyczy ono jego interesu prawnego.
§
28
1.
Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w
Urzędzie Gminy Pilchowice.
2.
Przepis ust.1 dotyczy również kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych i ich zastępców.
§
29
1. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w Urzędzie Gminy Pilchowice oraz wykonywać funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
2.
Radny, o którym mowa w ust.1 otrzymuje urlop
bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.
§
30
Na zasadach ustalonych przez Radę
radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
§
31
W
celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Rada może wraz z radami innych
gmin tworzyć związki międzygminne /związki komunalne/.
§
32
1.
Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:
−
odmowy złożenia ślubowania,
−
pisemnego zrzeczenia się mandatu,
−
naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem
określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności,
−
utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa
w dniu wyborów,
−
prawomocnego skazującego wyroku sądu,
orzeczonego za przestępstwo umyślne,
−
śmierci.
2.
Wygaśnięcie mandatu radnego stwierdza Rada w drodze uchwały, najpóźniej
w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.
ROZDZIAŁ IV
§
33
1.
Komisja Rewizyjna, zwana dalej Komisją, powołana
jest do wykonywania zadań związanych z realizacją funkcji kontrolnej Rady
Gminy.
2.
Komisja dokonuje kontroli, uwzględniając
kryteria: legalności, celowości, gospodarności, rzetelności i sprawności
organizacyjnej.
§
34
Komisja
opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie
udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie
absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
§
35
1.
Komisja kontroluje działalność Wójta i gminnych jednostek
organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych.
2.
Komisja przeprowadza kontrole na wniosek Rady,
Komisji problemowych oraz z własnej inicjatywy.
§
36
1.
O terminie zamierzonej kontroli Przewodniczący
Komisji zawiadamia Wójta Gminy oraz kierownika jednostki organizacyjnej lub
jednostki pomocniczej.
2.
Komisja przeprowadza kontrolę w pełnym składzie
lub poprzez upoważnionych członków Komisji. W kontroli nie może uczestniczyć
członek Komisji zatrudniony w jednostce kontrolowanej.
3.
W pracach Komisji mogą uczestniczyć bez prawa
głosowania:
1)
radni, członkowie innych Komisji Rady właściwych
ze względu na przedmiot kontroli, zaproszeni przez Przewodniczącego Komisji,
2)
biegli z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi
kontroli, koszty uczestnictwa biegłych pokrywane są z budżetu Gminy.
§
37
Członkowie
Komisji w swojej działalności zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy
państwowej
i służbowej.
§
38
1.
Komisja powinna przeprowadzać kontrole w sposób,
nie utrudniający zwykłego funkcjonowania jednostki kontrolowanej.
2.
Komisja ma prawo:
1)
wstępu do odpowiednich pomieszczeń jednostki
kontrolowanej,
2)
wglądu we właściwe dokumenty,
3)
wzywania pracowników jednostki kontrolowanej do
złożenia wyjaśnień, które utrwalone są w protokóle,
4) sporządzania dla celów
kontroli odpisów i kopii dokumentów jednostki
kontrolowanej.
§
39
Kierownik
jednostki kontrolowanej zobowiązany jest do:
1) zapewnienia
członkom Komisji dokonującym kontroli właściwych warunków lokalowych
i technicznych, w tym możliwości sporządzania kopii dokumentów na sprzęcie
znajdującym się w jednostce kontrolowanej,
2) pisemnego
uzasadnienia odmowy udostępniania Komisji dokumentów objętych tajemnica
państwową.
§
40
1.
Z czynności kontrolnych Komisja sporządza
protokół.
2.
Protokół powinien zawierać:
1)
oznaczenie osób dokonujących kontroli,
2)
wskazanie miejsca, przedmiotu i terminu
kontroli,
3)
opis stwierdzonego stanu faktycznego,
4)
wykaz stwierdzonych nieprawidłowości z podaniem
dowodów, na podstawie których zostały one stwierdzone, a zwłaszcza dokumentów,
wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, oględzin i opinii biegłych,
5)
wnioski pokontrolne,
6)
podpisy osób kontrolujących,
7)
adnotację o przekazaniu celem zapoznania się z
protokołem kierownika jednostki kontrolowanej, zaopatrzoną podpisem tego
kierownika.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo
zgłaszania uwag na piśmie, co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli, w
terminie do 7 dni licząc od dnia otrzymania protokołu. Brak odpowiedzi w
oznaczonym terminie jest wyrażeniem zgody na treść protokołu.
4.
Komisja w ciągu 14 dni od otrzymania wyjaśnień
kierownika jednostki kontrolowanej sporządza protokół końcowy z wnioskami.
5.
Komisja niezwłocznie przedkłada na ręce
Przewodniczącego Rady protokół końcowy z wnioskami, celem rozpatrzenia
przez Radę i ewentualnie podjęcia stosownej uchwały.
§
41
W
razie gdy na dowolnym etapie procedury kontrolnej zaistnieje pośród członków Komisji
podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia w jednostce kontrolowanej,
Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na najbliższej sesji Rady Gminy.
ROZDZIAŁ V
§
42
1.
Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.
2.
Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub
wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady Gminy.
3.
Po upływie kadencji Wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia
obowiązków przez nowo wybranego Wójta. Po upływie kadencji Wójta, Zastępca Wójta
pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego
Zastępcę Wójta.
§
43
Wójt
w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.
§
44
Funkcja
Wójta oraz jego Zastępcy nie może łączyć z:
1)
funkcją Wójta lub Zastępcy w innej gminie,
2)
członkostwem w organach samorządu terytorialnego
w tym w Gminie Pilchowice,
3)
zatrudnieniem w administracji rządowej,
4)
mandatem posła lub senatora.
§
45
1.
Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym
w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.
2.
Wynagrodzenie Wójta ustala Rada Gminy na zasadach określonych
Rozporządzeniem Rady Ministrów.
3.
Wójta i Przewodniczącego Rady obowiązuje
wzajemna informacja w sprawach dotyczących nieobecności z tytułu urlopów,
wyjazdów służbowych lub innych istotnych nieobecności.
4.
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Wójta wykonuje
Rada Gminy lub w zakresie ustalonym przez Radę Gminy w odrębnej uchwale
Przewodniczący Rady. Uchwała nie może obejmować prawa do ustalenia przez
Przewodniczącego Rady wynagrodzenia dla Wójta.
§
46
1.
Uchwała Rady w sprawie nie udzielenia Wójtowi
absolutorium po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru Wójta i nie później niż
na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji, jest równoznaczna z podjęciem
inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Wójta. Przed
podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Rada zapoznaje się
z wnioskiem i opinią Komisji Rewizyjnej zaopiniowanym przez Regionalną
Izbą Obrachunkową.
2.
Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje
bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3.
Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu
referendum w sprawie odwołania Wójta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po
upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nie udzielenia Wójtowi
absolutorium.
4.
Przed podjęciem uchwały o przeprowadzenie
referendum Rada zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie
uchwały Rady o nie udzielaniu Wójtowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień
Wójta.
5.
Uchwałę, o której mowa w pkt.3, Rada podejmuje
bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.
§
47
1.
Rada po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru Wójta i nie później niż na 9
miesięcy przed zakończeniem kadencji może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu
referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny innej niż nie udzielenie
Wójtowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu
Rady.
2.
Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia
przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.
3.
Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu
referendum w sprawie odwołania Wójta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po
upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
4.
Uchwałę, o której mowa w pkt. 3 Rada podejmuje większością, co najmniej
3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.
§
48
Jeżeli
zgłoszony w trybie § 47 wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum
w sprawie odwołania Wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny
wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12
miesięcy od poprzedniego głosowania.
§
49
1.
W przypadku wygaśnięcia mandatu Wójta przed
upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach
określonych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta
miasta oraz w ustawie – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików
województw.
2.
Wyborów nie przeprowadza się, jeżeli data
wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed
zakończeniem kadencji Wójta.
§
50
Wygaśnięcie mandatu Wójta przed
upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.
§
51
W przypadku wygaśnięcia mandatu
Wójta przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez
nowo wybranego Wójta, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
§
52
Wójt wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone
przepisami prawa.
Do zadań Wójta należy w szczególności:
1)
przygotowanie projektów uchwał Rady,
2)
określenie sposobu wykonania uchwał Rady,
3)
gospodarowanie mieniem komunalnym,
4)
wykonywanie budżetu,
5)
opracowanie planu operacyjnego ochrony przed
powodzą oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
6)
zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej
przez Radę,
7)
zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych,
8)
udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych
pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek,
9)
wydawanie przepisów porządkowych w formie
zarządzeń, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli
oraz zapewnienia spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Zarządzenia podlegają
zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy,
10)
składanie Radzie sprawozdania z działalności
finansowej i wykonania budżetu po zakończeniu roku kalendarzowego najpóźniej do
31 marca.
§
53
W
realizacji zadań własnych Gminy, Wójt podlega wyłącznie Radzie Gminy.
§
54
Wójt
kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§
55
Wójt wydaje decyzje w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy
szczególne stanowią inaczej.
§
56
1.
Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.
2.
Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
3.
Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy
określa regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze Zarządzenia.
4.
Wójt może powierzyć prowadzenie określonych
spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Wójta lub Sekretarzowi Gminy.
§
57
1.
Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do
pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
2.
Wójt zawiera umowy o pracę z pracownikami
samorządowymi oraz rozwiązuje z nimi zawarte umowy.
3.
Wójt wykonuje następujące czynności zmieniające
stosunek pracy pracowników samorządowych:
1) może
zlecić pracownikowi samorządowemu mianowanemu wykonywanie innej pracy niż
określona w akcie mianowania, przenieść go czasowo do pracy w innej
miejscowości a w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na
zajmowanym stanowisku przenieść go na inne stanowisko,
2) może
zawiesić w pełnieniu obowiązków pracowniczych na czas nieprzekraczający 3
miesięcy pracownika samorządowego mianowanego, jeżeli zostało wszczęte
przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne,
3) proponuje
w miarę możliwości pracownikom w razie niezawinionej przez nich utraty
uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku pracę odpowiadającą
posiadanym kwalifikacjom.
4.
Wójt rozpatruje odwołania od kar porządkowych i
upomnień nakładanych przez bezpośredniego przełożonego pracownika
samorządowego.
5.
Wójt wyznacza rzecznika dyscyplinarnego
wybranego spośród pracowników samorządowych mianowanych.
§
58
1.
Skarbnik Gminy i Sekretarz Gminy są pracownikami
samorządowymi zatrudnionymi na podstawie powołania przez Radę na wniosek Wójta.
Obowiązki Sekretarza można powierzyć Zastępcy Wójta.
2.
Sekretarz Gminy: zapewnia funkcjonowanie Urzędu
oraz organizuje pracę Urzędu, prowadzi sprawy powierzone mu przez Wójta.
3.
Skarbnik Gminy wykonuje czynności głównego
księgowego i czuwa nad prawidłowym
wykonaniem budżetu gminy.
§
59
Wójt
na podstawie mianowania nawiązuje stosunek pracy i ustala wynagrodzenie z
następującymi pracownikami Urzędu:
1)
kierownikami referatów, zajmującymi samodzielne
stanowiska pracy i staż pracy w Urzędzie Gminy co najmniej 3 lata,
2)
z pozostałymi pracownikami Urzędu stosunek pracy
nawiązuje Wójt na zasadach ustawy o pracownikach samorządowych i w
Kodeksie Pracy.
ROZDZIAŁ VI
Jednostki
pomocnicze
§
60
1.
Rada tworzy jednostki pomocnicze - sołectwa - w
drodze uchwały z własnej inicjatywy lub inicjatywy mieszkańców.
2.
Utworzenie jednostki pomocniczej przez Radę oraz
łączenie lub znoszenie już istniejących wymaga konsultacji z mieszkańcami.
3.
Konsultacje odbywają się w czasie zebrań
wiejskich.
4.
Utworzenie jednostki pomocniczej z inicjatywy
mieszkańców uwarunkowane jest wnioskiem skierowanym do Rady o utworzenie
sołectwa z dołączonym wykazem mieszkańców popierających inicjatywę.
5.
Wykaz powinien zawierać: imię i nazwisko, datę
urodzenia, adres, numer dowodu osobistego i podpis.
6.
Wniosek o utworzenie jednostki pomocniczej
powinien być poparty podpisami co najmniej 30% ogólnej liczby uprawnionych do
głosowania.
7.
Sołtys może uczestniczyć w pracach Rady bez prawa udziału w głosowaniu.
Przewodniczący Rady jest każdorazowo obowiązany do zawiadamiania Sołtysa o
sesji Rady.
8.
Organizację i zakres działania sołectwa określa
Rada odrębnym Statutem.
§
61
Zadaniem jednostek pomocniczych jest organizowanie życia społeczno-gospodarczego w sołectwie oraz podejmowanie inicjatyw we wszystkich sprawach dotyczących kompetencji Gminy.
ROZDZIAŁ VII
Komisje
dyscyplinarne
§
62
Rada
powołuje komisje dyscyplinarne I i II instancji do orzekania w sprawach
dyscyplinarnych pracowników samorządowych.
§
63
1.
Liczbę członków komisji dyscyplinarnych ustala
Rada tak, aby możliwe było powołanie co najmniej dwóch trzyosobowych kompletów
orzekających.
2.
Członków komisji dyscyplinarnych wybiera się na
okres kadencji Rady.
3.
Szczegółowe zasady powoływania składu komisji
dyscyplinarnych i tryb postępowania przed komisjami, zasady wydawania orzeczeń
i ich wykonywania oraz zasady wznawiania postępowań przed komisjami
dyscyplinarnymi określa Rozporządzenie Rady Ministrów.
Akty
prawa miejscowego stanowionego przez Gminę
§
64
1.
Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia
aktów prawa miejscowego obowiązujących na terenie Gminy Pilchowice.
2.
Gmina może wydawać akty prawa miejscowego w
zakresie:
1)
wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek
pomocniczych,
2)
organizacji urzędów i instytucji gminnych,
3)
zasad zarządu mieniem Gminy,
4)
zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i
urządzeń użyteczności publicznej.
3.
W zakresie nie uregulowanym w ustawach lub
innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy
porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli
oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
4.
Przepisy porządkowe, o których mowa w ust.3,
mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na
zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
§
65
1.
Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie
uchwały.
2.
W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy
porządkowe może wydać Wójt w formie zarządzenia, które podlega zatwierdzeniu na
najbliższej sesji Rady.
Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do
zatwierdzenia na najbliższej sesji.
3.
W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub
odmowy zatwierdzenia zarządzenia Rada określa termin utraty jego mocy
obowiązującej.
4.
Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym
Województwa Śląskiego zgodnie z zasadami i w trybie określonym w ustawie z dnia
20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów
prawnych /Dz.U. z 2000r. Nr 62, poz. 718 z późn. zm./.
5.
Przepisy porządkowe ogłaszane są w drodze obwieszczeń przez
rozplakatowanie w sołectwach w miejscach publicznych, na tablicy ogłoszeń
Urzędu Gminy, mogą też być ogłaszane w prasie lokalnej.
6.
Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości Wójtom sąsiednich gmin
i Staroście Powiatu Gliwickiego następnego dnia po ich ustanowieniu.
§
66
1.
Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów prawa
miejscowego dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.
2.
Mieszkańcy Gminy mają prawo dostępu do
dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez organy Gminy i
Komisje.
3.
Dokumenty i materiały udostępniane są do wglądu
w Sekretariacie Urzędu w terminie uzgodnionym jednak nie później niż do 7 dni
od dnia zgłoszenia wniosku o dostęp do dokumentów.
4.
Zasady dostępu do dokumentów nie dotyczą spraw objętych postępowaniem
administracyjnym chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.
ROZDZIAŁ IX
Mienie
komunalne
§
67
Mieniem
komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy i związków gmin oraz
mienie innych gminnych osób prawnych w tym przedsiębiorstw.
§
68
Gmina
nabywa mienie:
1)
na podstawie ustawy - Przepisy wprowadzające
ustawę o samorządzie terytorialnym,
2)
w związku ze zmianą granic Gminy,
3)
w wyniku przekazania przez administrację rządową
na zasadach określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia,
4)
w wyniku własnej działalności gospodarczej,
5)
przez inne czynności prawne,
6)
w innych przypadkach określonych odrębnymi
przepisami.
§
69
Podmioty mienia komunalnego
samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników
majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.
§
70
Gmina
nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a
te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.
§
71
1.
Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządzania mieniem składa
jednoosobowo Wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Wójta
samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Wójta osobą.
2.
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie
zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata
Skarbnika.
§
72
Obowiązkiem
osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie
szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego
mienia i jego ochrona.
ROZDZIAŁ X
Gospodarka
finansowa Gminy
§
73
1.
Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansowa
na podstawie budżetu Gminy.
2.
Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
§
74
Projekt
budżetu przygotowuje Wójt.
§
75
1.
Projekt budżetu wraz z informacją o stanie
mienia komunalnego i objaśnieniami Wójt przedkłada Radzie najpóźniej do 15
listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt celem
zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
2.
Bez zgody Wójta, Rada nie może wprowadzić w
projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków, nieznajdujących
pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez
jednoznacznego ustanowienia źródeł tych dochodów.
3.
Budżet jest uchwalany do końca roku
poprzedzającego rok budżetowy.
4.
Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak
nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej
jest projekt przedłożony Radzie.
§
76
1.
Dochodami Gminy są:
1)
podatki, opłaty i inne wpływy określone w
ustawach jako dochody Gminy,
2)
dochody z majątku Gminy,
3)
subwencja ogólna z budżetu państwa.
2.
Dochodami Gminy mogą być:
1)
dotacje celowe na realizację zadań zleconych
oraz na dofinansowanie zadań własnych,
2)
wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
3)
spadki, zapisy i darowizny,
4)
inne dochody.
§
77
W
uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli
planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
§
78
1.
Uchwały i zarządzenia organów Gminy dotyczące
zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te
zostaną pokryte.
2.
Uchwały Rady Gminy, o których mowa w ust.1
zapadają bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy
ustawowego składu Rady.
§
79
1.
Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy
odpowiada Wójt.
2.
Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.
3.
Kontrolę gospodarki finansowej Gminy sprawuje
Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach.
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe.
§
80
1.
Zmiany Statutu może dokonać Rada w formie
uchwały.
2.
Zmiana Statutu zgłoszona podczas trwania obrad
Rady może być rozpatrzona najwcześniej na następnej sesji, po sesji na której
została zgłoszona.
§
81
Statut
wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Śląskiego.