Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXI/130/04
Rady Gminy Pilchowice z dnia 25 listopada 2004r.

 

 

S T A T U T   G M I N Y

 

P I L C H O W I C E

 

 

ROZDZIAŁ I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Wspólnotę samorządową Gminy Pilchowice stanowią jej mieszkańcy.

 

§ 2

 

1.           Gmina obejmuje obszar o powierzchni 67,51 km2

2.           Granice Gminy wyznaczone są na mapie stanowiącej załącznik Nr 1 do Statutu

3.           Gmina obejmuje terytoria sołectw:

         Kuźnia Nieborowska

         Leboszowice

         Nieborowice

         Pilchowice

         Stanica

         Wilcza

         Żernica

4.        Granice sołectw i ich ustrój określają odrębne statuty.

 

§ 3

 

1.           Gmina posiada osobowość prawną.

2.           Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

 

§ 4

 

1.           Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców.

2.           Gmina realizujące zadania własne oraz zadania z zakresu administracji rządowej jako zadania zlecone lub na podstawie porozumienia z organami tej administracji po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.

3.           W celu wykonania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

4.           Na podstawie porozumień Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu lub województwa. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań.

 

§ 5

 

Gmina może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 6

 

Zadania własne Gminy obejmują w szczególności sprawy:

1)  ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2)       wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3)       gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

4)       ochrony zdrowia,

5)       lokalnego transportu zbiorowego,

6)       pomocy społecznej w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7)       gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8)       edukacji publicznej,

9)       kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami ,

10)   kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11)   targowisk i hal targowych,

12)   zieleni komunalnej i zadrzewień,

13)   cmentarzy komunalnych,

14)   porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15)   utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16)   polityki prorodzinnej w tym: zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17)   wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18)   promocji gminy,

19)   współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20)   współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

 

§ 7

 

1.           Organami Gminy są:

1)       Rada Gminy,

2)       Wójt.

2.           Działalność organów Gminy jest jawna, a ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

 

§ 8

 

Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

 

Referendum

 

§ 9

 

Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy.

 

§ 10

 

W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Gminy i Wójta przed upływem kadencji, rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

 

§ 11

 

1.           Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady Gminy lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

2.           Z inicjatywą przeprowadzenia referendum na wniosek mieszkańców wystąpić mogą:

         grupa co najmniej pięciu obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do Rady Gminy,

         statutowa struktura terenowa partii politycznej działająca w Gminie,

         organizacja społeczna posiadająca osobowość prawną, której statutowym terenem działania jest, co najmniej obszar Gminy Pilchowice.

3.           Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział, co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

4.           Referendum w sprawie odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ust.1 i 2, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub dnia ostatniego referendum w tej sprawie.

5.           W zakresie finansowania, trybu przeprowadzania oraz ustalenia i ogłoszenia wyników referendum stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym /Dz.U. z 2000 r Nr 88, poz. 985/.

 

ROZDZIAŁ  III

 

Rada Gminy

 

§ 12

 

Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.

 

§ 13

 

Kadencja Rady Gminy trwa 4 lata licząc od dnia wyborów.

 

§ 14

 

Rada Gminy składa się z 15 radnych wybranych zgodnie z ustawą - ordynacja wyborcza do Rad Gmin.

 

 

 

§ 15

 

1.           Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i 2 Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu w głosowaniu tajnym.

2.           Funkcji określonych w ust.1 nie można łączyć z funkcją członka w Komisji Rewizyjnej.

 

§ 16

 

1.           Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji na dzień przypadający w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyborczych wyników wyborów do Rady Gminy.

2.           Pierwszą sesję nowo wybranej Rady, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

3.           Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rada wybiera spośród dowolnej liczby kandydatów na pierwszej sesji nowo wybranej Rady.

4.           Wyboru na stanowiska, o których mowa w ust.3, dokonuje się odrębnie na Przewodniczącego Rady i odrębnie na Wiceprzewodniczących.

 

§ 17

 

1.           Rada może dokonywać zmian na stanowiskach Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady w toku kadencji w trybie właściwym dla ich wyboru.

2.           Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady następuje na wniosek, co najmniej ¼ ustawowego składu Rady. Wniosek taki wymaga formy pisemnej opatrzonej podpisami wnioskodawców.

3.           W przypadku złożenia rezygnacji przez radnego zajmującego jedno ze stanowisk wymienionych w ust.1, Rada Gminy podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji. Niepodjęcie uchwały w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

 

§ 18

 

1.           Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

2.           W przypadku, gdy Przewodniczący Rady nie może wykonywać swoich obowiązków wyznacza do ich wykonywania jednego z Wiceprzewodniczących.

3.           W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący starszy wiekiem.

 

§ 19

 

1.           Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:

1)       uchwalanie Statutu Gminy,

2)       ustalanie wynagrodzenia Wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.

3)       powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz Sekretarza Gminy - na wniosek Wójta,

4)       uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,

5)       uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6)       uchwalanie programów gospodarczych,

7)       ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8)       podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9)       podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

             a)           określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad, Wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

             b)          emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,

             c)          zaciągania długoletnich pożyczek i kredytów,

             d)          ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,

             e)          zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

               f)          tworzenia i przystąpienia do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

             g)          określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji dokonywanych przez Wójta,

             h)          tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

               i)          ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Wójta w roku budżetowym,

10)   określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11)   podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, z zakresu właściwości powiatu lub województwa,

12)   podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13)   podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14)   podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

15)   podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

16)   nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

17)   stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

 

§ 20

 

Najdalej do ósmej w kolejności sesji w kadencji Rady Gminy, Rada uchwala program gospodarczego rozwoju Gminy

 

§ 21

 

1.           Tryb pracy Rady, a w szczególności tryb obradowania na sesjach i podejmowania uchwał oraz zasady działania Komisji Rady, określa Regulamin Obrad Rady.

2.           Rada ustala przedmiot działania Komisji oraz ich skład osobowy.

3.           W skład Komisji wchodzą: Przewodniczący Komisji, Zastępca Przewodniczącego oraz radni.

4.           W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą: Przewodniczący Komisji, Zastępca Przewodniczącego oraz 2 członków.

5.           Rada wybiera członków Komisji spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu jawnym.

 

§ 22

 

1.           Rada powołuje Komisję Rewizyjną oraz pozostałe następujące Komisje stałe na okres kadencji Rady:

         Komisję Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów,

         Komisję Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej,

         Komisję Kultury, Oświaty i Sportu.

2.           Rada może powoływać komisje doraźne w celu załatwienia konkretnej sprawy.

3.           W uchwale o powołaniu Komisji Rada określa jej przedmiot działania i skład osobowy.

4.           Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania ze swej działalności.

5.           W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć czynnie radni nie będący jej członkami bez prawa udziału w głosowaniu.

 

§ 23

 

Do zadań Komisji stałych należy:

1)       proponowanie i opiniowanie polityki Gminy w zakresie kompetencji zastrzeżonych do wyłącznej właściwości Rady,

2)       występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

3)       rozpatrywanie i opiniowanie spraw przekazanych Komisji przez: Radę, Przewodniczącego Rady, Wójta i członków Komisji,   

4)       kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie spraw będących przedmiotem działania Komisji,

5)       badanie i analizowanie spraw będących przedmiotem działania Komisji,

6)       kontrola w zakresie spraw będących przedmiotem działania Komisji z zastrzeżeniem kompetencji Komisji Rewizyjnej.

 

§ 24

 

1.           Przewodniczących poszczególnych Komisji i ich Zastępców wybierają radni spośród członków danych Komisji.

2.           Funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej nie można łączyć z funkcją Przewodniczącego innej Komisji.

 

§ 25

 

1.           Co najmniej pięciu radnych może utworzyć klub radnych.

2.           Przewodniczący klubu radnych przedkłada Przewodniczącemu Rady uchwałę o powołaniu podpisaną przez wszystkich jego członków. Radny powiadamia pisemnie Przewodniczącego Rady o wstąpieniu do klubu radnych bądź o wystąpieniu z klubu.

3.           Radny może należeć tylko do jednego klubu.

 

 

 

 

 

 

§ 26

 

1.           Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy.

2.           Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłoszone przez mieszkańców postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

3.           Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został desygnowany.

 

§ 27

 

1.           W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2.           Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3.           Pracodawca obowiązany jest zwolnić Radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów Gminy.

4.           Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

 

§ 28

 

1.          Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Gminy Pilchowice.

2.          Przepis ust.1 dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i ich zastępców.

 

§ 29

 

1.          Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w ramach stosunku pracy w Urzędzie Gminy Pilchowice oraz wykonywać funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta obowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2.          Radny, o którym mowa w ust.1 otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.

 

§ 30

 

Na zasadach ustalonych przez Radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

 

§ 31

 

W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych Rada może wraz z radami innych gmin tworzyć związki międzygminne /związki komunalne/.

 

§ 32

 

1.          Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek:

         odmowy złożenia ślubowania,

         pisemnego zrzeczenia się mandatu,

         naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności,

         utraty prawa wybieralności lub braku tego prawa w dniu wyborów,

         prawomocnego skazującego wyroku sądu, orzeczonego za przestępstwo umyślne,

         śmierci.

2.          Wygaśnięcie mandatu radnego stwierdza Rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.

 

ROZDZIAŁ  IV

 

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

 

§ 33

 

1.          Komisja Rewizyjna, zwana dalej Komisją, powołana jest do wykonywania zadań związanych z realizacją funkcji kontrolnej Rady Gminy.

2.          Komisja dokonuje kontroli, uwzględniając kryteria: legalności, celowości, gospodarności, rzetelności i sprawności organizacyjnej.

 

§ 34

 

Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

 

§ 35

 

1.           Komisja kontroluje działalność Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych.

2.           Komisja przeprowadza kontrole na wniosek Rady, Komisji problemowych oraz z własnej inicjatywy.

 

§ 36

 

1.           O terminie zamierzonej kontroli Przewodniczący Komisji zawiadamia Wójta Gminy oraz kierownika jednostki organizacyjnej lub jednostki pomocniczej.

2.           Komisja przeprowadza kontrolę w pełnym składzie lub poprzez upoważnionych członków Komisji. W kontroli nie może uczestniczyć członek Komisji zatrudniony w jednostce kontrolowanej.

3.           W pracach Komisji mogą uczestniczyć bez prawa głosowania:

1)       radni, członkowie innych Komisji Rady właściwych ze względu na przedmiot kontroli, zaproszeni przez Przewodniczącego Komisji,

2)       biegli z dziedziny odpowiadającej przedmiotowi kontroli, koszty uczestnictwa biegłych pokrywane są z budżetu Gminy.

 

§ 37

 

Członkowie Komisji w swojej działalności zobowiązani są do przestrzegania tajemnicy

państwowej i służbowej.

 

 

 

§ 38

 

1.           Komisja powinna przeprowadzać kontrole w sposób, nie utrudniający zwykłego funkcjonowania jednostki kontrolowanej.

2.           Komisja ma prawo:

1)       wstępu do odpowiednich pomieszczeń jednostki kontrolowanej,

2)       wglądu we właściwe dokumenty,

3)       wzywania pracowników jednostki kontrolowanej do złożenia wyjaśnień, które utrwalone są w protokóle,

4)       sporządzania dla celów kontroli odpisów i kopii dokumentów jednostki  kontrolowanej.

 

§ 39

 

Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest do:

1)       zapewnienia członkom Komisji dokonującym kontroli właściwych warunków lokalowych i technicznych, w tym możliwości sporządzania kopii dokumentów na sprzęcie znajdującym się w jednostce kontrolowanej,

2)       pisemnego uzasadnienia odmowy udostępniania Komisji dokumentów objętych tajemnica państwową.

 

§ 40

 

1.          Z czynności kontrolnych Komisja sporządza protokół.

2.          Protokół powinien zawierać:

1)       oznaczenie osób dokonujących kontroli,

2)       wskazanie miejsca, przedmiotu i terminu kontroli,

3)       opis stwierdzonego stanu faktycznego,

4)       wykaz stwierdzonych nieprawidłowości z podaniem dowodów, na podstawie których zostały one stwierdzone, a zwłaszcza dokumentów, wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, oględzin i opinii biegłych,

5)       wnioski pokontrolne,

6)       podpisy osób kontrolujących,

7)       adnotację o przekazaniu celem zapoznania się z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej, zaopatrzoną podpisem tego kierownika.

3.           Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłaszania uwag na piśmie, co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli, w terminie do 7 dni licząc od dnia otrzymania protokołu. Brak odpowiedzi w oznaczonym terminie jest wyrażeniem zgody na treść protokołu.

4.           Komisja w ciągu 14 dni od otrzymania wyjaśnień kierownika jednostki kontrolowanej sporządza protokół końcowy z wnioskami.

5.           Komisja niezwłocznie przedkłada na ręce Przewodniczącego Rady protokół końcowy z wnioskami, celem rozpatrzenia przez Radę i ewentualnie podjęcia stosownej uchwały.

 

§ 41

 

W razie gdy na dowolnym etapie procedury kontrolnej zaistnieje pośród członków Komisji podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia w jednostce kontrolowanej, Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na najbliższej sesji Rady Gminy.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  V

 

W Ó J T

 

§ 42

 

1.           Organem wykonawczym Gminy jest Wójt.

2.           Kadencja Wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady Gminy.

3.           Po upływie kadencji Wójta pełni on swoją funkcję do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Wójta. Po upływie kadencji Wójta, Zastępca Wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez nowo powołanego Zastępcę Wójta.

 

§ 43

 

Wójt w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę.

 

§ 44

 

Funkcja Wójta oraz jego Zastępcy nie może łączyć z:

1)       funkcją Wójta lub Zastępcy w innej gminie,

2)       członkostwem w organach samorządu terytorialnego w tym w Gminie Pilchowice,

3)       zatrudnieniem w administracji rządowej,

4)       mandatem posła lub senatora.

 

§ 45

 

1.           Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.

2.           Wynagrodzenie Wójta ustala Rada Gminy na zasadach określonych Rozporządzeniem Rady Ministrów.           

3.           Wójta i Przewodniczącego Rady obowiązuje wzajemna informacja w sprawach dotyczących nieobecności z tytułu urlopów, wyjazdów służbowych lub innych istotnych nieobecności.

4.           Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Wójta wykonuje Rada Gminy lub w zakresie ustalonym przez Radę Gminy w odrębnej uchwale Przewodniczący Rady. Uchwała nie może obejmować prawa do ustalenia przez Przewodniczącego Rady wynagrodzenia dla Wójta.

 

§ 46

 

1.           Uchwała Rady w sprawie nie udzielenia Wójtowi absolutorium po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru Wójta i nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji, jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w sprawie odwołania Wójta. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Rada zapoznaje się z wnioskiem i opinią Komisji Rewizyjnej zaopiniowanym przez Regionalną Izbą Obrachunkową.

2.           Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3.           Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podjęcia uchwały w sprawie nie udzielenia Wójtowi absolutorium.

4.          Przed podjęciem uchwały o przeprowadzenie referendum Rada zapoznaje się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nie udzielaniu Wójtowi absolutorium oraz wysłuchuje wyjaśnień Wójta.

5.          Uchwałę, o której mowa w pkt.3, Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

 

§ 47

 

1.           Rada po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru Wójta i nie później niż na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta z przyczyny innej niż nie udzielenie Wójtowi absolutorium jedynie na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Rady.

2.           Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3.           Rada może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

4.           Uchwałę, o której mowa w pkt. 3 Rada podejmuje większością, co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu imiennym.

 

§ 48

 

Jeżeli zgłoszony w trybie § 47 wniosek o podjęcie uchwały o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania Wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek może być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od poprzedniego głosowania.

 

§ 49

 

1.           W przypadku wygaśnięcia mandatu Wójta przed upływem kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz w ustawie – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

2.           Wyborów nie przeprowadza się, jeżeli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie 6 miesięcy przed zakończeniem kadencji Wójta.   

 

§ 50

 

Wygaśnięcie mandatu Wójta przed upływem kadencji jest równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy.

 

§ 51

 

W przypadku wygaśnięcia mandatu Wójta przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego Wójta, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.

 

§ 52

 

Wójt wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa.

Do zadań Wójta należy w szczególności:

1)       przygotowanie projektów uchwał Rady,

2)       określenie sposobu wykonania uchwał Rady,

3)       gospodarowanie mieniem komunalnym,

4)       wykonywanie budżetu,

5)       opracowanie planu operacyjnego ochrony przed powodzą oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,

6)       zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez Radę,

7)       zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

8)       udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek,

9)       wydawanie przepisów porządkowych w formie zarządzeń, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz zapewnienia spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Zarządzenia podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy,

10)   składanie Radzie sprawozdania z działalności finansowej i wykonania budżetu po zakończeniu roku kalendarzowego najpóźniej do 31 marca.

 

§ 53

 

W realizacji zadań własnych Gminy, Wójt podlega wyłącznie Radzie Gminy.

 

§ 54

 

Wójt kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

 

§ 55

 

Wójt wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne stanowią inaczej.

 

§ 56

 

1.           Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

2.           Kierownikiem Urzędu jest Wójt.

3.           Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny nadany przez Wójta w drodze Zarządzenia.

4.           Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Wójta lub Sekretarzowi Gminy.

 

§ 57

 

1.           Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2.           Wójt zawiera umowy o pracę z pracownikami samorządowymi oraz rozwiązuje z nimi zawarte umowy.

3.           Wójt wykonuje następujące czynności zmieniające stosunek pracy pracowników samorządowych:

1)       może zlecić pracownikowi samorządowemu mianowanemu wykonywanie innej pracy niż określona w akcie mianowania, przenieść go czasowo do pracy w innej miejscowości a w razie utraty przez pracownika zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku przenieść go na inne stanowisko,

2)       może zawiesić w pełnieniu obowiązków pracowniczych na czas nieprzekraczający 3 miesięcy pracownika samorządowego mianowanego, jeżeli zostało wszczęte przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne,

3)       proponuje w miarę możliwości pracownikom w razie niezawinionej przez nich utraty uprawnień do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku pracę odpowiadającą posiadanym kwalifikacjom.

4.           Wójt rozpatruje odwołania od kar porządkowych i upomnień nakładanych przez bezpośredniego przełożonego pracownika samorządowego.

5.           Wójt wyznacza rzecznika dyscyplinarnego wybranego spośród pracowników samorządowych mianowanych.

 

§ 58

 

1.           Skarbnik Gminy i Sekretarz Gminy są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie powołania przez Radę na wniosek Wójta. Obowiązki Sekretarza można powierzyć Zastępcy Wójta.

2.           Sekretarz Gminy: zapewnia funkcjonowanie Urzędu oraz organizuje pracę Urzędu, prowadzi sprawy powierzone mu przez Wójta.

3.           Skarbnik Gminy wykonuje czynności głównego księgowego i czuwa nad  prawidłowym wykonaniem budżetu gminy.

 

§ 59

 

Wójt na podstawie mianowania nawiązuje stosunek pracy i ustala wynagrodzenie z następującymi pracownikami Urzędu:

1)       kierownikami referatów, zajmującymi samodzielne stanowiska pracy i staż pracy w Urzędzie Gminy co najmniej 3 lata,

2)       z pozostałymi pracownikami Urzędu stosunek pracy nawiązuje Wójt na zasadach ustawy o pracownikach samorządowych i w Kodeksie Pracy.

 

ROZDZIAŁ  VI

 

Jednostki pomocnicze

 

§ 60

 

1.           Rada tworzy jednostki pomocnicze - sołectwa - w drodze uchwały z własnej inicjatywy lub inicjatywy mieszkańców.

2.           Utworzenie jednostki pomocniczej przez Radę oraz łączenie lub znoszenie już istniejących wymaga konsultacji z mieszkańcami.

3.           Konsultacje odbywają się w czasie zebrań wiejskich.

4.           Utworzenie jednostki pomocniczej z inicjatywy mieszkańców uwarunkowane jest wnioskiem skierowanym do Rady o utworzenie sołectwa z dołączonym wykazem mieszkańców popierających inicjatywę.

5.           Wykaz powinien zawierać: imię i nazwisko, datę urodzenia, adres, numer dowodu osobistego i podpis.

6.           Wniosek o utworzenie jednostki pomocniczej powinien być poparty podpisami co najmniej 30% ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.

7.           Sołtys może uczestniczyć w pracach Rady bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący Rady jest każdorazowo obowiązany do zawiadamiania Sołtysa o sesji Rady.

8.           Organizację i zakres działania sołectwa określa Rada odrębnym Statutem.

 

 

 

 

§ 61

 

Zadaniem jednostek pomocniczych jest organizowanie życia społeczno-gospodarczego w sołectwie oraz podejmowanie inicjatyw we wszystkich sprawach dotyczących kompetencji Gminy.

 

ROZDZIAŁ  VII

 

Komisje dyscyplinarne

 

§ 62

 

Rada powołuje komisje dyscyplinarne I i II instancji do orzekania w sprawach dyscyplinarnych pracowników samorządowych.

 

§ 63

 

1.           Liczbę członków komisji dyscyplinarnych ustala Rada tak, aby możliwe było powołanie co najmniej dwóch trzyosobowych kompletów orzekających.

2.           Członków komisji dyscyplinarnych wybiera się na okres kadencji Rady.

3.           Szczegółowe zasady powoływania składu komisji dyscyplinarnych i tryb postępowania przed komisjami, zasady wydawania orzeczeń i ich wykonywania oraz zasady wznawiania postępowań przed komisjami dyscyplinarnymi określa Rozporządzenie Rady Ministrów.

 

ROZDZIAŁ  VIII

 

Akty prawa miejscowego stanowionego przez Gminę

 

§ 64

 

1.           Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na terenie Gminy Pilchowice.

2.          Gmina może wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1)       wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych,

2)       organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3)       zasad zarządu mieniem Gminy,

4)       zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3.           W zakresie nie uregulowanym w ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4.           Przepisy porządkowe, o których mowa w ust.3, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

 

§ 65

 

1.           Akty prawa miejscowego ustanawia Rada w formie uchwały.

2.           W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Wójt w formie zarządzenia, które podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.
Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji.

3.           W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia Rada określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

4.           Akty prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego zgodnie z zasadami i w trybie określonym w ustawie z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych /Dz.U. z 2000r. Nr 62, poz. 718 z późn. zm./.

5.           Przepisy porządkowe ogłaszane są w drodze obwieszczeń przez rozplakatowanie w sołectwach w miejscach publicznych, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy, mogą też być ogłaszane w prasie lokalnej.

6.           Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości Wójtom sąsiednich gmin i Staroście Powiatu Gliwickiego następnego dnia po ich ustanowieniu.

 

§ 66

 

1.           Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów prawa miejscowego dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

2.           Mieszkańcy Gminy mają prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych przez organy Gminy i Komisje.

3.           Dokumenty i materiały udostępniane są do wglądu w Sekretariacie Urzędu w terminie uzgodnionym jednak nie później niż do 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku o dostęp do dokumentów.

4.           Zasady dostępu do dokumentów nie dotyczą spraw objętych postępowaniem administracyjnym chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.

 

ROZDZIAŁ  IX

 

Mienie komunalne

 

§ 67

 

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy i związków gmin oraz mienie innych gminnych osób prawnych w tym przedsiębiorstw.

 

§ 68

 

Gmina nabywa mienie:

1)       na podstawie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym,

2)       w związku ze zmianą granic Gminy,

3)       w wyniku przekazania przez administrację rządową na zasadach określonych przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia,

4)       w wyniku własnej działalności gospodarczej,

5)       przez inne czynności prawne,

6)       w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.

 

§ 69

 

Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.

 

§ 70

 

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

 

§ 71

 

1.           Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządzania mieniem składa jednoosobowo Wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Wójta osobą.

2.           Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika.

 

§ 72

 

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

 

ROZDZIAŁ  X

 

Gospodarka finansowa Gminy

 

§ 73

 

1.           Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansowa na podstawie budżetu Gminy.

2.           Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

 

§ 74

 

Projekt budżetu przygotowuje Wójt.

 

§ 75

 

1.           Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Wójt przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt celem zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

2.           Bez zgody Wójta, Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków, nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoznacznego ustanowienia źródeł tych dochodów.

3.           Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

4.           Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt przedłożony Radzie.

 

§ 76

 

1.           Dochodami Gminy są:

1)       podatki, opłaty i inne wpływy określone w ustawach jako dochody Gminy,

2)       dochody z majątku Gminy,

3)       subwencja ogólna z budżetu państwa.

2.           Dochodami Gminy mogą być:

1)       dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2)       wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3)       spadki, zapisy i darowizny,

4)       inne dochody.

 

 

§ 77

 

W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

 

§ 78

 

1.           Uchwały i zarządzenia organów Gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2.           Uchwały Rady Gminy, o których mowa w ust.1 zapadają bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

 

§ 79

 

1.           Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Wójt.

2.           Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.

3.           Kontrolę gospodarki finansowej Gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach.

 

ROZDZIAŁ  XI

 

Postanowienia  końcowe.

 

§ 80

 

1.           Zmiany Statutu może dokonać Rada w formie uchwały.

2.           Zmiana Statutu zgłoszona podczas trwania obrad Rady może być rozpatrzona najwcześniej na następnej sesji, po sesji na której została zgłoszona.

 

§ 81

 

Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.