UCHWAŁA Nr XXVII/187/05
z
dnia 30 czerwca 2005 roku.
w
sprawie: określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom
niezaliczanym do sektora finansów publicznych
i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych
innych niż określone w ustawie z dnia 24
kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Na podstawie
art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1,art. 41 ust.1, art. 42 ustawy z dnia 8
marca 1990 o samorządzie gminnym /tekst jednolity – Dz. U. z
2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm./ art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy
z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach
publicznych /tekst jednolity – Dz. U. z 2003 roku Nr 15, poz. 148 z późn. zm./
w związku z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. przepisy
wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
/Dz. U. Nr 96, poz. 874 z późn. zm./
uchwala:
§1
1.
Prawo otrzymania dotacji z budżetu gminy na
podstawie niniejszej uchwały przysługuje podmiotom niezaliczanym
do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu
osiągnięcia zysku.
2.
Dotacja może być udzielana wyłącznie na realizację celów
publicznych związanych z wykonywaniem zadań gminy innych niż określone
przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie /Dz. U. Nr 96, poz. 874 z późn. zm./.
§2
1.
W celu uzyskania dotacji podmiot ubiegający się o jej przyznanie
powinien przedstawić ofertę.
2. Oferta, o
której mowa w punkcie 1 powinna zawierać:
1.
nazwę i adres podmiotu ubiegającego się o przyznanie dotacji,
2.
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania,
3.
szczegółowy zakres rzeczowy zadania wraz z podaniem terminu i
sposobu realizacji,
4.
statut lub inny dokument organizacyjny bądź rejestracyjny
podmiotu,
5.
numer rachunku bankowego, na który ma być przekazana dotacja,
6.
informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych
wskazujących na możliwość wykonania zadania,
7.
podpisy osób upoważnionych w danym podmiocie do składania
oświadczeń woli.
3. Oferta
powinna być złożona w Urzędzie Gminy w terminie do 15 września roku
poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma być udzielona dotacja.
4. Właściwi
merytorycznie pracownicy Urzędu Gminy po weryfikacji złożonych ofert wydają opinię
o celowości realizacji zadania, którą przekazują Skarbnikowi Gminy
w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. Wójt Gminy w
terminie do dnia 30 listopada roku
poprzedzającego rok budżetowy powołuje
komisję, która dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty na realizację zadania
publicznego zapisanego w projekcie uchwały budżetowej.
§
3
1.
Udzielenie dotacji z budżetu gminy następuje na podstawie umowy.
2.
Umowa może być zawarta po
uprzednim uchwaleniu przez Radę Gminy
uchwały budżetowej, w której zostały zabezpieczone środki na realizację danego
zadania publicznego.
3.
Umowa powinna określać w
szczególności:
1.
dokładne oznaczenie stron umowy,
2.
opis zadania,
3.
termin wykonania zadania,
4.
kwota dotacji,
5.
tryb płatności,
6.
tryb kontroli wykonywanego zadania,
7.
sposób rozliczenia dotacji, zasady zwrotu niewykorzystanej dotacji
oraz dotacji wykorzystanej niezgodnie z umową.
§
4
1.
Właściwi
merytorycznie pracownicy Urzędu Gminy dokonują kontroli prawidłowości
wykorzystania środków publicznych, ze
szczególnym uwzględnieniem terminowości i rzetelności realizacji
zadania.
2.
Kontrola może być również
przeprowadzana w trakcie realizacji
zadania.
3 Z przeprowadzonej
kontroli sporządzany jest protokół, który w terminie 30 dni od dnia zakończenia zadania przedkładany jest Wójtowi Gminy. W przypadku kontroli
odnoszącej się do częściowej realizacji zadania powyższy termin wynosi 14 dni
od dnia zakończenia kontroli .
4. Kontrolę wykorzystania
dotacji pod względem rachunkowym sprawuje Skarbnik Gminy.
§5
1. Po zakończeniu realizacji zadania podmiot, który otrzymał dotację zobowiązany jest
do złożenia sprawozdania , które w szczególności powinno zawierać:
1.
dokładne oznaczenie podmiotu,
2.
datę złożenia sprawozdania,
3.
informację opisową z wykonania zadania,
4.
informację o wydatkach poniesionych przy wykonaniu zadania,
5.
zestawienie rachunków i faktur VAT.
2. Ponadto do
sprawozdania powinny być załączone kserokopie
rachunków lub faktur VAT z opisem oraz adnotacją, że wydatki zostały
zrealizowane z dotacji z budżetu gminy.
§6
1. Wykorzystanie dotacji
niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza
prawo do ubiegania
się o przyznanie dotacji przez kolejne trzy lata.
2. Dotacje
wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi do budżetu gminy
wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych
w terminie do 15 stycznia roku następującego po roku w którym udzielono
dotacji.
3. W tym samym
terminie podlega zwrotowi, wraz z odsetkami, niewykorzystana część dotacji.
§7
Wykonanie
uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§8
Traci moc Uchwała Nr XXIII/157/2000 Rady Gminy Pilchowice z dnia 20 października 2000 roku w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, sposobu kontroli wykonywanego zadania oraz sposobu rozliczenia dotacji.
§9
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.