UCHWAŁA Nr XXX/210/05

RADY  GMINY  PILCHOWICE

z dnia 1 grudnia 2005 r.

 

 

 

w sprawie: regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

 

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.)

 

 

RADA GMINY PILCHOWICE

 

uchwala:

 

 

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY

I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

NA TERENIE GMINY PILCHOWICE

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

Regulamin określa zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanego na terenie gminy Pilchowice, w tym prawa i obowiązki przedsiębiorstw i odbiorców.

 

§ 2

Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1)      Ustawa – ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.),

2)      odbiorca – odbiorca usług, o który mowa w art. 2 pkt 3 ustawy,

3)      zakład wodociągowo – kanalizacyjny – Zakład Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach, ul. Damrota 8, 44 – 145 Pilchowice.

 

Rozdział II

 

Obowiązki zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego i odbiorców usług

 

§ 3

Zakład wodociągowo – kanalizacyjny, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić:

1)      zdolności dostawcze sieci oraz przyłącza wodociągowego zapewniając dostawę wody do odbiorcy o parametrach technicznych zgodnych z obowiązującymi przepisami i w ilości określonej w umowie,

2)      przepustowość posiadanego przyłącza kanalizacyjnego, zapewniającą odprowadzenie ścieków, w ilości określonej w umowie,

3)      należytą jakość do spożycia przez ludzi dostarczanej wody,

4)      spełnienie wymagań w zakresie jakości usług wodociągowo – kanalizacyjnych, zwłaszcza ciągłość i niezawodność dostaw oraz odprowadzania ścieków z/do posiadanych przez zakład wodociągowo – kanalizacyjny urządzeń wodociągowo – kanalizacyjnych,

5)      spełnienie warunków do wprowadzenia ograniczeń dostarczania wody w przypadku jej niedoboru,

6)      zakład wodociągowo – kanalizacyjny jest obowiązany do regularnego informowania Wójta Gminy o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

 

§ 4

1.      Zakład wodociągowo – kanalizacyjny zobowiązany jest do zakupu, zainstalowania i utrzymania u odbiorcy usług wodomierza głównego za wyjątkiem wodomierzy do czasowego wykorzystania, wodomierzy na podstawie których oblicza się ilość bezpowrotnie zużytej wody  oraz wodomierzy sprzężonych dla celów ppoż.

2.      Zawór za wodomierzem głównym jest miejscem rozdziału przyłącza wodociągowego i instalacji wewnętrznej.

3.      Zakład wodociągowo – kanalizacyjny ma prawo określać wytyczne charakteryzujące wymogi co do jakości robót, stosowanych materiałów, technologii i kwalifikacji wykonawców tych usług, świadczonych zarówno dla zakładu jak i odbiorcy usług zakładu, które mogą mieć wpływ na poziom usług świadczonych przez zakład.

 

§ 5

Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez zakład wodociągowo – kanalizacyjny oraz nie utrudniający działalności zakładu, a w szczególności do:

1)      użytkowania instalacji wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

2)      zabezpieczenia przed dostępem osób nie uprawnionych do pomieszczenia, w którym zainstalowany jest wodomierz,

3)      użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej oraz oczyszczalni ścieków,

4)      umożliwienia upoważnionym przedstawicielom zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu,

5)      poinformowania zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalania opłat za odprowadzanie ścieków,

6)      wykorzystywania wody z sieci wodociągowej oraz użytkowania przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach i na warunkach określonych w umowie.

 

§ 6

Dokumenty, na podstawie których przedstawiciele zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego upoważnieni są do wstępu, stanowią: legitymacja służbowa i pisemne upoważnienie   podpisane przez dyrektora zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego określające czynności, których wykonanie wymaga wstępu na teren nieruchomości odbiorcy usług, w szczególności obejmujące: dokonanie odczytu i sprawdzenia prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach, wykonanie prac konserwacyjno – remontowych oraz kontrolę korzystania z usług zgodnie z umową.

 

§ 7

Odbiorca usług winien zapewnić niezawodne działanie wodomierza i urządzeń pomiarowych przez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi lub skutkami niskich temperatur, a także prawidłowe utrzymanie studzienki czy też pomieszczenia, w których są zamontowane.

 

§ 8

Odbiorca usług zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby.

 

§ 9

Odbiorca usług zobowiązany jest do powiadomienia zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkowania lokalu.

 

§ 10

Dostarczający ścieki zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od umowy.

 

§ 11

Odbiorca usług zobowiązany jest do powiadomienia zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci.

 

§ 12

Odbiorca jest obowiązany do terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków.

 

Rozdział III

 

Szczegółowe warunki i tryb zawierania oraz rozwiązywania umów z odbiorcami usług

 

§ 13

Szczegółowe warunki i tryb zawierania umów o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określają przepisy art. 6 ustawy.

 

§ 14

Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między zakładem wodociągowo – kanalizacyjnym a odbiorcą usług.

 

§ 15

Zakład wodociągowo – kanalizacyjny jest obowiązany do zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z odbiorcą usług, którego nieruchomość została przyłączona do sieci i który wystąpił z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy. Zakład wodociągowo – kanalizacyjny umożliwi pobór wody po zawarciu umowy.

 

§ 16

1.      Zakład wodociągowo – kanalizacyjny ma prawo odmówić zawarcia umowy na zaopatrzenie w  wodę lub odprowadzanie ścieków  z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, gdy nie są spełnione równocześnie wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 6 ustawy.

2.      Zakład wodociągowo – kanalizacyjny ma prawo wypowiedzieć umowę właścicielowi lub zarządcy budynku wielolokalowego jeżeli  w trakcie jej obowiązywania wystąpią warunki uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające ustalenie należności za dostarczoną wodę i odprowadzone  ścieki dla poszczególnych odbiorców usług w tym budynku, w terminie określonym w umowie.

3.  Umowa winna w szczególności zawierać postanowienia określone w art. 6 ust. 3 Ustawy oraz wskazywać miejsce publikacji Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

 

§ 17

Umowa, o której mowa w § 14 może być zawarta z osobą, która posiada tytuł prawny do korzystania z obiektu budowlanego, do którego ma być dostarczana woda lub z którego mają być odprowadzane ścieki, a w uzasadnionych przypadkach z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

 

§ 18

1.  Umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

2.   Umowa winna określać możliwość jej rozwiązania.

3. Rozwiązanie umowy może nastąpić za porozumieniem stron, z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego w umowie, z chwilą upływu czasu, na jaki została zawarta, i na skutek odstąpienia zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego od umowy.

4.   Umowa wygasa w przypadku śmierci odbiorcy, utraty przez odbiorcę prawa do korzystania z nieruchomości, likwidacji przedsiębiorstwa.

5. Zakład wodociągowo – kanalizacyjny może odstąpić od umowy w przypadkach przewidzianych w art. 8 ust 1 ustawy. Odstąpienie od umowy następuje poprzez oświadczenie zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego doręczone odbiorcy na 20 dni przed terminem odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

6.  Rozwiązanie umowy skutkuje zastosowaniem przez zakład wodociągowo – kanalizacyjny środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.

 

§ 19

Zakład wodociągowo – kanalizacyjny może wyrazić zgodę na zawarcie umów z korzystającymi z lokali osobami, o których mowa w § 16 również w wypadku, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy.

 

§ 20

1. Zakład wodociągowo – kanalizacyjny w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku, przedkłada odbiorcy do podpisu projekt umowy.

2.  Podpisanie umowy o dostarczanie wody i doprowadzanie ścieków następuje po podpisaniu przez strony protokołów z prób i odbiorów prac budowlano – montażowych wykonanych w związku z przyłączeniem do sieci.

 

§ 21

Treść umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków nie może ograniczać praw i obowiązków stron, wynikających z ustawy, z przepisów wykonawczych do ustawy oraz z niniejszego regulaminu.

 

§ 22

1.      W przypadku zmiany odbiorcy usług, następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą.

2.      Zawarcie umowy z nowym odbiorcą usług następuje z zachowaniem dotychczasowych warunków technicznych świadczenia usług.

 

§ 23

Taryfowe ceny i stawki opłat, jako określane zgodnie z przepisami ustawy przez zakład wodociągowo – kanalizacyjny i zatwierdzone uchwałą rady gminy, nie podlegają ustalaniu w oparciu o umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

 

§ 24

Integralną część umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków stanowi załącznik, składany przez odbiorcę usług przy zawieraniu umowy i aktualizowany każdorazowo po zmianie warunków korzystania z usług, określający charakterystykę zużycia wody oraz rodzaj, ilość, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług, również jakość odprowadzanych ścieków.

 

Rozdział IV

 

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach

 

§ 25

Podstawowe zasady rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków są następujące:

1)      rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków są prowadzone przez zakład wodociągowo – kanalizacyjny z odbiorcami usług na podstawie określonych w taryfach cen i stawek opłat oraz ilości dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków,

2)      ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazania wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, ustalane na podstawie rozporządzenia o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy,

3)      ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych lub w przypadku braku takich urządzeń na podstawie umowy jako równą ilości pobranej lub określonej w umowie z uwzględnieniem poboru wody z innych źródeł,

4)      w przypadku awarii wodomierza lub urządzenia pomiarowego przyjmuje się za podstawę rozliczeń przeciętne, średnie zużycie z ostatnich 6 miesięcy przed awarią,

5)      w rozliczeniach odprowadzonych ścieków, ilość wody nie odprowadzonej do zbiorczej sieci kanalizacyjnej uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na koszt odbiorcy usług,

6)      jeżeli odprowadzającym ścieki jest zakład produkcyjny nie posiadający urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków ustala się w umowie między dostawcą a odbiorcą ścieków, z uwzględnieniem udokumentowania ilości bezpowrotnie zużytej wody do celów produkcyjnych i technologicznych.

§ 26

1.      Strony określają w umowie termin, formę, sposób zapłaty oraz okres obrachunkowy, a także skutki niedotrzymania terminu zapłaty.

2.      Wniesienie przez odbiorcę usług reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności.

 

§ 27

1.      Przy rozliczeniach z odbiorcami usług, zakład wodociągowo – kanalizacyjny obowiązany jest stosować taryfę zatwierdzoną uchwałą rady gminy bądź wprowadzoną w trybie art. 24 ust. 8 ustawy.

2.      Taryfa obowiązuje przez 1 rok.

3.      Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.

 

Rozdział V

 

Warunki przyłączenia do sieci oraz sposób dokonywania odbioru wykonanego przyłącza

 

§ 28

1.      Realizacja budowy i rozbudowy urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy oraz miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji, jest obowiązkiem zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego lub gminy, jeśli ta jest właścicielem sieci.

2.      Odbiorca usług zapewnia na własny koszt realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego oraz ponosi koszty utrzymania tego urządzenia.

 

§ 29

1.      Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może wystąpić osoba, posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.

2.      Osoba, o której mowa w ust. 1, składa w zakładzie wodociągowo – kanalizacyjnym wniosek warunków określenie warunków przyłączenia.

3.      Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 2, ustala zakład wodociągowo – kanalizacyjny.

4.      Osoba nie posiadająca tytułu prawnego, może wystąpić jedynie o wydanie oceny technicznej możliwości podłączenia nieruchomości.

 

§ 30

1.      Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej powinien w szczególności zawierać:

1)      oznaczenie wnioskodawcy,

2)      określenie:

a)      rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków,

b)      przeznaczenia wody,

3)      informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, a w szczególności powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe itd.) w budynkach zasilanych w wodę,

4)      proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

2.      Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć:

1)      dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,

2)      mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci: wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

 

§ 31

1.      W przypadkach, gdy plany inwestycyjne właścicieli lub zarządców nieruchomości wyprzedzają plany zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego mogą oni wybudować na własny koszt, w porozumieniu z tym zakładem i gminą, urządzenie wodociągowe i kanalizacyjne niezbędne do korzystania z usług.

2.      Urządzenia, o których mowa w ust.1 mogą być odpłatnie przekazane gminie lub zakładowi wodociągowo – kanalizacyjnemu na zasadach określonych w umowie.

 

§ 32

Przyłączenie do sieci wodociągowej następuje po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez zakład wodociągowo – kanalizacyjny, zwanych dalej warunkami przyłączenia.

 

§ 33

1.      Zakład  wodociągowo – kanalizacyjny określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 30.

2.      Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich wydania.

3.      Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:

1)      miejsca i sposób przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,

2)      przepływ obliczeniowy wody lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki,

3)      wymagania dotyczące:

a)      miejsca zainstalowania wodomierza głównego,

b)      miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,

c)      jakości odprowadzanych ścieków,

4)      termin ważności warunków przyłączenia,

5)      prób i odbiorów częściowych i końcowych.

 

§ 34

1.      Warunki przyłączenia stanowią podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych.

2.      Warunkiem przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej z przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym.

3.      Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe i końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

4.      Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 3, są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory określa przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne.

 

 

 

 

§ 35

Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne ma prawo odmówić przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody przedsiębiorstwa bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.

 

§ 36

1.   Odbiór przyłącza jest dokonywany według zasad określonych w warunkach przyłączenia względnie umowie  o przyłączenie.

2.   Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i jego podpisanie przez strony upoważnia Odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie Umowy.

3.  Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:

   a)  datę odbioru,

   b)   przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza (rodzaju: wodociągowe, kanalizacyjne ), średnicy, materiałów i długości, oraz datę wykonania próby szczelności,

   c) rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego,

   d) skład komisji, w tym: wykonawcę i użytkownika,

   e) adres nieruchomości do której wykonano podłączenie,

      f) podpisy członków komisji.

 

Rozdział VI

 

Techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo - kanalizacyjnych

 

§ 37

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowo – kanalizacyjnych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług (ocenę techniczną):

1)      w urzędzie gminy, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:

a)      w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

b)      w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,

2)      w zakładzie wodociągowo – kanalizacyjnym, udostępniającym nieodpłatnie wgląd:

a)      w wieloletnie plany rozwoju i modernizacji,

b)      w lokalizację urządzeń wod. – kan. w rejonie planowanej inwestycji,

c)      w plany inwestycyjne,

d)      w regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

e)      w obowiązujące taryfy cen i stawek,

f)        w wyniki ostatnio przeprowadzanych analiz jakości wody.

 

§ 38

Technicznymi warunkami umożliwiającymi dostęp do usług wodociągowo – kanalizacyjnych jest:

a)      usytuowanie w terenie sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej,

b)      zapas wydajności urządzeń zamontowanych na powyższych sieciach,

c)      zainstalowanie wodomierza głównego.

 

 

 

 

 

Rozdział VII

 

Standardy obsługi odbiorców usług, sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji i wymiany informacji

 

§ 39

1.      Zakład wodociągowo – kanalizacyjny zobowiązany jest do udzielania odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

2.      O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków zakład najpóźniej 48 godzin przed wstrzymaniem informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.

3.      Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności, gdy:

1)      z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

2)     dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

 

§ 40

Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków inaczej, obowiązują następujące zasady postępowania, w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:

1)      udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:

a)      12 godzin – na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług,

b)      7 dni – na pisemne żądanie usunięcie przerw i zakłóceń, o których mowa w lit. a,

c)      14 dni – na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

 

§ 41

Zakład wodociągowo – kanalizacyjny zobowiązany jest do zawiadomienia odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 6 miesięcy.

 

§ 42

1.      Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości usług oraz wysokości opłat za usługi.

2.      Reklamacje, o których mowa w ust.1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego lub listem poleconym i rozpatrywane na bieżąco przez dyrektora zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego.

3.      Reklamacja powinna zawierać:

a) imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres odbiorcy,

b) przedmiot reklamacji,

c) przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację,

d) zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie,

e) numer i datę umowy,

f) podpis odbiorcy.

4.      Zakład wodociągowo – kanalizacyjny zobowiązany jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu, w formie pisemnej. Odpowiedź winna zawierać:

a) nazwę zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego,

b) powołanie podstawy prawnej,

c) rozstrzygnięcie o uwzględnieniu lub odmowie uwzględniania reklamacji,

d) pouczenie w sprawie możliwości dochodzenia roszczeń w innym trybie,

e)   podpis upoważnionego pracownika reprezentującego zakład wodociągowo – kanalizacyjny, z podaniem  zajmowanego przez niego stanowiska.

5.      W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji w całości lub w części, odpowiedź na reklamację winna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.

6.      W przypadku uwzględnienia reklamacji zakład wodociągowo – kanalizacyjny powiadamia odbiorcę o wyniku rozpatrzenia, a także o wysokości i formie wypłaty przyznanego odszkodowania lub należności.

7.   Zaliczenie odszkodowania lub należności na poczet przyszłych należności może nastąpić jedynie na wniosek odbiorcy usługi.

 

Rozdział VIII

 

Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe

 

§ 43

1.  Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w użytkowaniu zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego są:

a)      jednostki ochotniczej straży pożarnej z terenu gminy Pilchowice,

b)      państwowa straż pożarna w Gliwicach,

c)      państwowa straż pożarna w Knurowie,

d)      inne jednostki straży pożarnej biorące udział w akcji gaśniczej lub ratunkowej.

2. Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej między gminą, jednostką straży pożarnej i zakładem wodociągowo – kanalizacyjnym.

 

§ 44

Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego dokonywany jest w  miejscach uzgodnionych z zakładem, a przede wszystkim z hydrantów przeciwpożarowych.

 

§  45

Uprawnieni do poboru  wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w użytkowaniu zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego zobowiązani są do:

a)      powiadomienia zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego o czasie i miejscu poboru wody na cele przeciwpożarowe niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia, w trakcie akcji lub niezwłocznie po jej zakończeniu,

b)  przedkładania w siedzibie zakładu wodociągowo – kanalizacyjnego oświadczenia z ilości pobranej wody w danym miesiącu, najpóźniej do 7 dni po zakończeniu miesiąca w którym pobrano wodę.

 

 

 

§ 46

1.   Zakład wodociągowo – kanalizacyjny obciąża gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie.

2.   Zakład wodociągowo – kanalizacyjny może zawrzeć Umowę z gminą, w której określone zostaną zasady rozliczeń za pobraną wodę na cele przeciwpożarowe jak i inne cele wymienione w art. 22 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

3. Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe dokonywane są za okresy miesięczne, na podstawie oświadczeń, o których mowa w § 45 lit. b.

 

Rozdział IX

 

Postanowienia końcowe

 

§ 47

W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i  zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001 r. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy oraz kodeks cywilny.

 

§ 48

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Rady Gminy w Pilchowicach Nr XLIII/294/2002 z dnia 26.09.2002 r.

 

§ 49

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.