P R O T O K Ó Ł  Nr  XVII/08

z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice

w dniu 28 lutego 2008 roku

 

1.      Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Pan Krystian Gogulla.

Przewodniczący przywitał zebranych:

ð     Radnych Gminy,

ð     Sołtysów,

ð     Wójta,

ð     Z-cę Wójta,

ð     Skarbnika Gminy,

ð     Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury – Pana Winfryda Ficoń,

ð     Pracowników Urzędu Gminy.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż na ustawowy skład 15 Radnych obecnych na sesji jest 12 Radnych (nieobecnymi są: Pani Jolanta Kowol, Pan Paweł Michna i Pan Rajnard Dyrszka), zatem na posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.

 

2.      Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad XVII sesji Rady Gminy Pilchowice.

Radni nie zgłosili uwag do przedstawionego porządku obrad.

 

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Protokół z poprzedniej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

 

4.      Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie radnych:

ð     Przewodniczący               - Pani Maria Kaszek

ð     Członek                           - Pan Piotr Madeja

ð     Sekretarz                         - Pan Andrzej Ogórek

 

5.      Informacja Wójta w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/77/07 Rady Gminy Pilchowice z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie ustalenia stawek czynszu najmu lokali użytkowych oraz stawek za korzystanie z obiektów użyteczności publicznej będących własnością Gminy Pilchowice.

 

Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez Z – cę Wójta, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Niniejszym projektem uchwały wnosimy o dokonanie trzech zmian w uchwale Nr XIII/77/07 Rady Gminy Pilchowice z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie ustalenia stawek czynszu najmu lokali użytkowych oraz stawek za korzystanie z obiektów użyteczności publicznej będących własnością Gminy Pilchowice. Jedna z tych zmian wnioskowana jest na podstawie opinii użytkownika jednej z pomieszczeń – dot. Ochotniczej Straży Pożarnej w Żernicy. Proponujemy następujący zapis dotyczący wynajmu sali przy OSP:

           - w sali przy Ochotniczej Straży Pożarnej w Żernicy – 100 zł/dobę

           - w sali przy Ochotniczej Straży Pożarnej w Pilchowicach:

             z korzystaniem z kuchni             - 100 zł/dobę

             bez korzystania z kuchni            -   50 zł/dobę

Kolejna poprawka dotyczy ustalenia jednorazowej opłaty za korzystanie z sali gimnastycznej nowo wybudowanej sali sportowej przy Gimnazjum w Pilchowicach. Wnioskujemy o ustalenie stawki 30 zł za godzinę. Ostatnia zmiana dotyczy dodania w paragrafie 3 pkt 3 w brzmieniu:

„3. Upoważnia się Wójta Gminy do ustalania stawek czynszu (brutto) na najem lokali użytkowych w przypadkach nie wymienionych w niniejszej uchwale.”

Poszczególne punkty omówione zostały na poniedziałkowym wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, nie mniej jeżeli są jakieś pytania postaram się na nie odpowiedzieć.

 

Pani Joanna Kołoczek: Czy są jakieś konkretne opracowane kryteria, na mocy których Pan Wójt będzie tą uchwałę stosował w przypadku czynszów, których nie reguluje niniejsza uchwała.

 

Z – ca Wójta: Do takich sytuacji w tej chwili dochodzi tylko w jednym przypadku. Chodzi tu konkretnie o małą salkę, która znajduje się w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w Wilczy, gdzie będzie organizowane „Centrum Edukacji na Odległość”. W tym wypadku nie jest możliwe ustalenie dokładnych kosztów, po jakich moglibyśmy wynajmować to pomieszczenie. Ta firma, która organizuje przedmiotowe „Centrum ...” dysponuje pewną kwotą, która została już przyjęta w projekcie złożonym o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Chciałbym podkreślić, iż kwota ta jest wielokrotnie większa niż stawka obowiązująca na terenie Gminy Pilchowice.

 

Pani Joanna Kołoczek: Czy na terenie Gminy Pilchowice ustalona została odpłatność za m2, co w przyszłości umożliwi Panu Wójtowi podejmowanie w tej sprawie decyzji?

 

Z – ca Wójta: Przyjęte zostały stawki czynszu, które były ustalane podczas prac Komisji Doraźnej. Możemy kierować się tymi stawkami jako stawkami porównawczymi w przypadku tych pomieszczeń, które będziemy chcieli wynajmować, a które nie znajdują się zarówno w tamtej, jak i w tej uchwale.

 

Pan Krystian Gogulla: Sądzę, iż Pan Wójt musi podejść do każdej sprawy indywidualnie.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Mówimy dzisiaj o stawkach czynszu w wysokości 70zł i 40zł za korzystanie z obiektu użyteczności publicznej w Leboszowicach, a na wspólnej Komisji podane zostały stawki w wysokości 130 zł i 50 zł?

 

Z – ca Wójta: Opłata za korzystanie z wiaty w Leboszowicach jest na tym samym poziomie jak w obowiązującej uchwale z dnia 8 listopada 2007 r.

 

Pan Krystian Gogulla: Prawdopodobnie wcześniej wkradł się jakiś błąd.

 

Następnie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Andrzej Ogórek odczytał projekt uchwały Nr XVII/102/08, który w wyniku głosowania został przyjęty przy 1 głosie wstrzymującym się (Pani J. Kołoczek).

 

6.      Informacja Wójta w sprawie nadania nazwy ulicy wewnętrznej w Sołectwie Pilchowice.

 

Pan Wójt omawiając ww. temat powiedział m.in.:

Projekt uchwały był szczegółowo omawiany na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych. Przypomnę zatem jedynie, iż zakłada nadanie drodze wewnętrznej, będącej boczną ul. Stanickiej w Pilchowicach nazwę WSPÓLNA. Z wnioskiem uwzględniającym trzy propozycje nazw zwrócili się do Urzędu Gminy mieszkańcy przedmiotowej ulicy. Po przeprowadzonych konsultacjach m.in. z Sołtysem wybrana została proponowana nazwa ulicy.  

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

W dalszej części spotkania Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Piotr Madeja odczytał projekt uchwały Nr XVII/103/08, który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę jednogłośnie.

 

7.      Informacja Wójta w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Śląskiego w 2008 r.

 

Pan Wójt omawiając ww. temat powiedział m.in.:

Zadanie, na które ma zostać udzielona pomoc zapisane jest w budżecie Gminy Pilchowice. Mowa tutaj o budowie chodnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 921 przy ul. Gliwickiej w Stanicy. Po przeprowadzonych konsultacjach i rozmowach w Wydziale Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach wydaje się, że kwota 200.000,00 zł jest wystarczająca. Pokrywa ona ok. 25% szacunkowych kosztów tej inwestycji. Stąd też proponujemy, by taką uchwałę podjąć. Nadmienię tylko, że w budżecie na przedmiotowe zadanie przewidziana była kwota ponad 300.000,00 zł.

 

W dalszej części spotkania Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Maria Kaszek odczytała projekt uchwały Nr XVII/104/08, który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę jednogłośnie.

 

8.      Wniosek Wójta w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z Województwem Śląskim w sprawie przyjęcia do realizacji zadania na drodze wojewódzkiej Nr 921 w 2008 r.

 

Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Wójt mówiąc:

Kolejny projekt uchwały dotyczy tego samego zadania. Był to również wynik rozmów z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego, z których wynikało, że sprawne przeprowadzenie tego zadania wymaga, by to Gmina Pilchowice przejęła rolę inwestora. Oczekiwanie na Zarząd Dróg Wojewódzkich jest ryzykowne, gdyż połowa zaplanowanych inwestycji w ubiegłym roku nie doczekały się realizacji. Sądzę, że jesteśmy w stanie podołać realizacji tej inwestycji. W tym celu jest potrzebne zawarcie tego porozumienia, na które Rada Gminy wyrazi, bądź nie wyrazi zgody.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Piotr Madeja odczytał projekt uchwały Nr XVII/105/08, po czym zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

9.      Wniosek Skarbnika w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008.

 

Pan Skarbnik omawiając ww. temat zwrócił się do zebranych mówiąc:

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008 zakłada:

        Zwiększenie dochodów budżetu gminy o kwotę 862.595 zł:

Ø      w dziale „Administracja publiczna” – środki z budżetu Unii Europejskiej na dofinansowanie inwestycji własnych gminy – e Urząd o kwotę 199.750 zł,

Ø      w dziale „Różne rozliczenia” – wpływy z tytułu subwencji ogólnej z budżetu państwa o kwotę 662.845 zł.

        Zwiększenie wydatków budżetu gminy o kwotę 862.595 zł:

Ø      w dziale „Administracja publiczna” – Urzędy gmin o kwotę 199.750 zł,

Ø      w dziale „Różne rozliczenia” – Rezerwy ogólne i celowe o kwotę 301.085 zł,

Ø      w dziale „Oświata i wychowanie” o kwotę 361.760 zł, z czego:

- Szkoły podstawowe o kwotę 188.210 zł,

- Przedszkola o kwotę 83.700 zł,

- Gimnazja o kwotę 89.850 zł.

 

 

        Przeniesienia w planie wydatków:

Ø      zmniejszenie wydatków w dziale „Transport i łączność” – Drogi publiczne wojewódzkie o kwotę 142.400 zł,

Ø      zwiększenie wydatków w dziale „Administracja publiczna” – Urzędy gmin o kwotę 15.250 zł,

Ø      zwiększenie wydatków w dziale „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” – Komendy Wojewódzkie Policji o kwotę 37.000 zł,

Ø      zwiększenie wydatków w dziale „Różne rozliczenia” – Rezerwy ogólne i celowe o kwotę 68.150 zł,

Ø      zwiększenie wydatków w dziale „Oświata i wychowanie” – Szkoły podstawowe o kwotę 2.000 zł,

Ø      zwiększenie wydatków w dziale „Pomoc społeczna” – Zasiłki na pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe o kwotę 20.000 zł.

        Wprowadzenie nowego programu inwestycyjnego realizowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej pn. „Budowa zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w administracji w Pilchowicach” – łączny koszt finansowy 395.000 zł.

        Zwiększenie rezerwy ogólnej o kwotę 68.150 zł do wysokości 168.500 zł.

        Utworzenie rezerwy celowej o kwotę 301.085 zł z przeznaczeniem na wydatki w zakresie oświaty Gminy Pilchowice.

 

Następnie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Andrzej Ogórek odczytał projekt uchwały Nr XVII/106/08, który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

 

W dalszej części spotkania Przewodniczący Rady poinformował, że z uwagi na fakt, iż dwa kolejne projekty uchwał dotyczą tej samej kwestii, w związku z tym punkty 10 i 11 porządku obrad zostaną omówione jednocześnie.

 

10.  Informacja Wójta w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej.

 

11.  Informacja Wójta w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, który nastąpił w wyniku dokonanego podziału nieruchomości.

 

Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez Wójta, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Podjęcie przedmiotowych uchwał jest koniecznością. Reguluje to ustawa o gospodarce nieruchomościami – w zgodnych interpretacjach nie daje możliwości Radzie Gminy, aby tych uchwał nie podjąć. Do Rady Gminy jednakże należy określenie stawki procentowej, która będzie pobierana od wzrostu wartości nieruchomości w obydwu tych przypadkach. Ustawa o gospodarce nieruchomościami reguluje maksymalne stawki procentowe opłat:

Z całą pewnością Rada Gminy nie powinna uchwalać stawek na takim poziomie, aby te czynności nie przynosiły Gminie dochodu. Jeżeli uchwały te wejdą w życie decyzje o opłacie podejmuje Wójt. Wójt może podjąć taką decyzję, jednakże nie jest to koniecznością. Z interpretacji tego zapisu ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że nie każdy podział i nie każde wybudowanie infrastruktury technicznej skutkuje nieodwołalnie decyzją o naliczeniu tej opłaty adiacenckiej. Są przypadki, w których Wójt może od tego odstąpić. Mówimy o przypadkach, z którymi nie wiązało by się z dodatnim saldem tej operacji. Rzeczoznawca ustala każdorazowo wartość tego wzrostu. Trudno jest dzisiaj mówić o konkretnym procencie wzrostu i kwocie. Byłbym z tego rozliczany, a każda decyzja jest sprawą indywidualną. Naliczenie tej opłaty może nastąpić w przeciągu 3 lat. Po upływie 3 lat od wybudowania infrastruktury technicznej, czy podziału, opłata przedawnia się. Decyzję można wydać tylko wtedy, jeżeli obowiązuje uchwała. Omawiane uchwały wejdą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Dotyczyć będą stanu, który nastąpi po tej dacie. Biorąc pod uwagę fakt, iż Gmina Pilchowice jest Gminą atrakcyjną, wydaje się być uzasadnionym określenie maksymalnej stawki 30% różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed podziałem, a wartością po podziale. Jeżeli zaś chodzi o wysokość opłaty adiacenckiej z tytułu wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej proponujemy 30% wysokość stawki.

Przedmiotowe projekty uchwał – kontynuuje Pan Wójt – mogą budzić wiele kontrowersji, jednakże są one uzasadnione. Gdyby Rada Gminy doszła do wniosku, że naliczane opłaty są zbyt wysokie zawsze istnieje możliwość dokonania zmian uchwał. Po wszystkich konsultacjach, jakie w tym zakresie odbyłem m.in. z rzeczoznawcami majątkowymi, jak również z przedstawicielami gmin, w których ta opłata funkcjonuje, padają bardzo różne kwoty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości. Podam je dzisiaj, jednakże nie są one w żaden sposób wiążące. Każda nieruchomość jest sprawą indywidualną, co podkreśla każdy rzeczoznawca. Jeżeli chodzi o infrastrukturę można mówić o 5% – 10% wzroście, w szczególnych przypadkach wzrost wartości nieruchomości może być większy. W przypadku podziału można mówić o 10 zł wzroście 1 m2 biorąc pod uwagę podział jednej nieruchomości na pięć mniejszych działek. Podkreślam, że są to przypadki jednostkowe. Myślę, że w wyniku dyskusji wyjaśnione zostaną wszelkie wątpliwości.

 

Pan Krystian Gogulla: Nie mam żadnych wątpliwości co do uchwały, w której następuje wzrost wartości nieruchomości na skutek podziału. Wątpliwości natomiast pojawiają się w przypadku projektu uchwały, w którym następuje wzrost wartości nieruchomości, jaką miała przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej, a wartością, jaką nieruchomość ma po ich wybudowaniu. Jeżeli cena nieruchomości wzrośnie od 5 zł do 10 zł w przypadku 10 arowej działki (zakładając cenę 100 zł/m2) dana osoba poniesie koszt 3 tys. zł. Bardzo sceptycznie podchodzę do tej uchwały.  

 

Pan Janusz Pogorzelski: Po dokładnym przeczytaniu ustawy o gospodarce nieruchomościami i zapoznaniu się z interpretacjami prawników stwierdzam, iż nie można oprzeć się na tej ustawie, gdyż zawiera nieprawidłowości. Mam ustosunkowanie w tej sprawie adwokata Adama Karolaka, który twierdzi, że są pewne nieścisłości w paragrafach od 91 do 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z ustawą podział nieruchomości powinien prowadzić do wyodrębnienia działek pod drogi publiczne. Pobranie opłaty adiacenckiej od takiego podziału jest w takim wypadku niezgodne z prawem. Po przeanalizowaniu ww. wypowiedzi dochodzę do wniosku, iż taki zapis powinien znaleźć się w uchwale dotyczącej ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, który nastąpił w wyniku dokonanego podziału nieruchomości.

 

Pan Krystian Gogulla: Dla mnie osobiście ta wypowiedź nie jest wiążąca.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Czy ta opłata adiacencka będzie również pobierana w przypadku, kiedy nastąpi podział nieruchomości nie prowadzący do wydzielenia obszarów pod drogi publiczne?

 

Pan Wójt: Tak. Opłata adiacencka również w tym przypadku zostanie naliczona. Mamy tutaj dosyć obszerne opracowanie Najwyższej Izby Kontroli. Po tym jak sprawdziła zastosowanie tych opłat adiacenckich w kilkudziesięciu gminach, nie ma tutaj mowy o nie naliczaniu tej opłaty adiacenckiej. Podobnie nie reguluje tej sprawy pismo Wojewody Śląskiego. Jeżeli ustawa zawiera treści niezgodne z prawem, wówczas Trybunał Konstytucyjny może taką ustawę uchylić. Jeżeli w wyniku podziału nieruchomości powstają działki pod drogę publiczną, stanowią one element rozliczenia tej opłaty. Nie ma takiego stanowiska, aczkolwiek tak jak mówiłem, każda sprawa rozpatrywana jest w sposób indywidualny.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Pan Adwokat powołuje się właśnie na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 kwietnia 1999 r., zgodnie z którym „wydaje się, iż przepis powyższy rzeczywiście nie stanowi  podstawy prawnej ustalenia opłaty adiacenckiej w odniesieniu do nieruchomości, w wyniku podziału których nie doszło do wyodrębnienie działek pod drogi publiczne”.

Ponadto chciałbym powrócić do pierwszego projektu uchwały, podając przykład. Mieszkaniec Gminy Pilchowice 2 lata temu wybudował sobie budynek mieszkalny, w którym została wykonana nowoczesna instalacja olejowa. Obecnie na przedmiotowym terenie zostanie wybudowana instalacja gazowa. Czy osoba ta będzie musiała uiścić opłatę adiacencką skoro wiadomo, iż nie skorzysta z możliwości podłączenia do nowo wybudowanej infrastruktury technicznej?

 

Pan Wójt: Nie sądzę, aby instalacja gazowa była tutaj dobrym przykładem, gdyż  Polskie Górnictwo Naftowe i Gazowe jest spółką akcyjną. Wybudowanie infrastruktury technicznej musi nastąpić ze środków skarbu państwa, bądź jednostek samorządu terytorialnego. Jest to warunek, by taką opłatę adiacencką naliczyć. Można podać przykład uwzględniający budowę kanalizacji w momencie, gdy ktoś będzie miał znakomicie działającą przydomową oczyszczalnię ścieków. Gdyby trafiło to na mnie, a wójt czy burmistrz naliczyłby mi tą opłatę, odwołałbym się od tej decyzji. Trudno tą sprawę dzisiaj rozstrzygnąć. Musiałyby być również wzięte pod uwagę zapisy uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pilchowice.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Co w przypadku wykonania na przykład trzech inwestycji jednocześnie. Czy każda z tych urządzeń technicznych będzie liczona odrębnie?

 

Pan Wójt: Tak. Jeżeli będzie mi dane zlecić rzeczoznawcy operat szacunkowy, to zlecę to w ten sposób, aby w jednym operacie wycenił wzrost wartości spowodowanej wszystkimi tymi trzema elementami.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Opierając się na danych z Miasta Stołecznego Warszawy można stwierdzić, że zostało dokonane rozgraniczenie np. 16% woda, 26% ścieki. Czy nie byłoby zasadne, by również u nas zastosować takiego rozwiązania?

 

Pan Wójt: Na to pytanie musi sobie odpowiedzieć Rada Gminy. Uważam, iż czym większe zróżnicowanie i tworzenie takich zapisów sprawa zostanie bardziej skomplikowana. Ustawa o gospodarce nieruchomościami nowelizowana była w ubiegłym roku. Najistotniejszą zmianą było to, że obniżono tą maksymalną stawkę jaką można stosować w wyniku wzrostu wartości nieruchomości w wyniku dokonanego podziału nieruchomości z 50% do 30%. Na stronach internetowych Miasta Gliwice widnieje uchwała określająca 40% wysokość opłaty adiacenckiej. Nie zajmę dzisiaj stanowiska, czy sytuacja ta jest możliwa po nowelizacji ustawy w roku 2007.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Jestem mieszkańcem sołectwa Żernica. Mieszkam przy ul. Powstańców Śląskich, a wjazd mam od ul. Ogrodowej. Czy w momencie przeprowadzenia modernizacji ul. Powstańców Śląskich naliczona zostanie mi ta opłata?

 

Pan Wójt: Gdybym ja był rzeczoznawcą majątkowym określiłbym w operacie, że ta nieruchomość nie korzysta z tej drogi. Nie możemy zapominać o aktywnym udziale strony w tym postępowaniu.

 

Pan Krystian Gogulla: Na początku mówiłem, że mam pewne wątpliwości, a teraz mam ich jeszcze więcej. Rzeczoznawca będzie tą osobą, która będzie miała wiele do powiedzenia.

 

Pan Włodzisław Wasilewski: Radziłbym tutaj Państwu skoncentrować się na ustaleniu stawki procentowej w ramach stawek maksymalnych, ustalonych przez ustawodawcę.

 

Pani Joanna Kołoczek: Prosiłabym o rzeczowe wyjaśnienie, dlaczego ustalone zostały dwie maksymalne stawki procentowej opłaty adiacenckiej?

 

Pan Wójt: Za ustaleniem 30% stawki przemawia fakt, iż podziału dokonuje osoba będąca w posiadaniu dużej nieruchomości. Niejednokrotnie jest to deweloper, który nabył duży obszar ziemi na terenie naszej Gminy. Dzieli ten teren i sprzedaje mieszkańcom wraz z tym co wybuduje na działkach. Obserwujemy znaczny wzrost cen w stosunku do tego, co deweloper zapłacił kupując ten duży kawałek ziemi. Jest to jeden z argumentów. Kolejnym jest fakt, iż w wielu przypadkach powstają działki przeznaczone pod drogę publiczną. Jeżeli droga ta uwzględniona została w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego musi ona zostać przez Gminę wykupiona. Skrawek tej ziemi może posłużyć jako element rozliczenia, a wydaje się, że stawka 30% powinna pokryć przejęcie tej części ziemi pod drogę publiczną. Sprawa będzie dotyczyć bardzo małej części naszych mieszkańców – tych, których plan obdarzył możliwością dokonania takiego podziału dużej powierzchni. Jako dygresję podam koszty notarialne przy zbyciu, bądź nabyciu nieruchomości. Koszty te nie są wcale niskie. Z tych opłat uiszczanych u notariusza, za wyjątkiem podatku od czynności cywilno – prawnych gmina nie ma nic. A wszyscy te duże opłaty notarialne wnoszą. Jeżeli chodzi zaś o infrastrukturę techniczną to obawa przed wprowadzeniem tej maksymalnej stawki jest taka, że dotyczy to wszystkich mieszkańców. Jeżeli w drodze wybudowana zostanie kanalizacja, wówczas wszyscy właściciele nieruchomości zostaną tym kosztem objęci. Gdy przy bardzo wysokich cenach nieruchomości na terenie naszej Gminy będzie to 10%, może to oznaczać, że osoba będzie musiała zapłacić kwotę dwóch lub trzech średnich krajowych. I to wydaje mi się przemawia za tym, by nie uchwalać tej maksymalnej stawki procentowej. Ale oczywiście decyzja należy do Rady Gminy.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Czy istnieje możliwość połączenia renty planistycznej + VAT + opłaty adiacenckiej?

 

Pan Wójt: Jest to sytuacja teoretycznie możliwa.

 

Następnie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Maria Kaszek odczytała projekt uchwały Nr XVII/107/08. Wyniki głosowania przedstawiały się następującą:

        za – 1 głos (Pan P. Fibic),

        przeciw – 9 głosów (Pani B. Popluc, Pani J. Margiciok, Pani J. Kołoczek, Pan J. Urbańczyk, Pan J. Pogorzelski, Pan P. Madeja, Pan A. Ogórek, Pan K. Żyła, Pan K. Gogulla),

        wstrzym. – 2 głosy (Pani A. Czechowska – Gąbka, Pani M. Kaszek).

 

W wyniku przeprowadzonego głosowania uchwała Nr XVII/107/08 została odrzucona większością głosów.

 

W dalszej części spotkania Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Andrzej Ogórek odczytał projekt uchwały Nr XVII/108/08, który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę przy 2 głosach wstrzymujących się (Pani J. Kołoczek, Pan J. Pogorzelski) oraz przy 1 głosie przeciwnym (Pan J. Urbańczyk).

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając kolejny temat.

 

12.  Informacja Wójta w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Sołectwa Pilchowice na lata 2008 – 2015.

 

Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Wójt mówiąc:

Plan Odnowy Miejscowości Sołectwa Pilchowice na lata 2008 – 2015 był wczoraj przedmiotem obrad Zebrania Wiejskiego w Pilchowicach, w trakcie którego przyjęto Uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości przy 1 głosie wstrzymującym. Chciałbym zaznaczyć, iż Plan Odnowy Miejscowości jest dokumentem otwartym i może ulec zmianie na Zebraniu Wiejskim. Zmieniony Plan może zostać ponownie przedstawiony Radzie Gminy celem zatwierdzenia. Dokument ten jest potrzebny po to, aby skutecznie złożyć wniosek o dofinansowanie remontu budynku, w którym mieści się Urząd Gminy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Pozwoliłem sobie przeczytać i przeanalizować omawiany dokument. Byłbym oczywiście za podjęciem niniejszej uchwały, jeżeli zostanie dodany paragraf mówiący, iż informacje podane w planie finansowym nie będą dostatecznie wiążące przy podejmowaniu uchwał budżetowych na kolejne lata.

 

Pan Krystian Gogulla: Nie widzę tutaj żadnego zagrożenia, gdyż Rada Gminy następnej kadencji będzie mogła przedmiotową uchwałę uchylić.

 

Pani Barbara Popluc: Na wczorajszym Zebraniu Wiejskim uczestniczyło 31 osób. Po wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości przez Panią A. Czechowską – Gąbka uchwała w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Sołectwa Pilchowice na lata 2008 – 2015 została przyjęta. 

 

W dalszej części spotkania Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Piotr Madeja odczytał projekt uchwały Nr XVII/109/08, który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

 

13.  Informacja Przewodniczącego Rady w sprawie opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Wieruszowskiego w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Wieruszowie.

 

Przewodniczący omawiając ww. temat powiedział m.in.:

Projekt uchwały był szczegółowo omawiany na posiedzeniu Komisji Problemowych. Przypomnę zatem jedynie, iż zakłada on pozytywne zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu Wieruszowskiego w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Wieruszowie.

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Maria Kaszek odczytała projekt uchwały Nr XVII/110/08, po czym zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

14.  Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z pracy w okresie międzysesyjnym.

 

Na poprzedniej sesji – mówi Pan Wójt – zostały podjęte następujące uchwały:

ü   w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Pilchowice;

ü   w sprawie dopłaty z budżetu gminy do 1 m3 ścieków;

ü   w sprawie nadania nazwy ulicy wewnętrznej w Sołectwie Żernica;

ü   w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Brunona Rusin zamieszkałego w Nieborowicach przy ulicy Mysia Góra 4;

ü   w sprawie wyrażenia zgody na rozbudowę budynku Wiejskiego Ośrodka Zdrowia w Żernicy;

ü   w sprawie opinii do projektu uchwały Rady Miasta Ruda Śląska w sprawie likwidacji Poradni Okulistycznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Rudzie Śląskiej z siedzibą przy ul. Lipa 2;

ü   w sprawie zatwierdzenia planów pracy Komisji Rady Gminy Pilchowice.

 

Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:

­       Zostały wydane następujące zarządzenia Wójta:

ü   w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na udzielenie świadczeń zdrowotnych w zakresie programu promocji zdrowia i przeciwdziałania wybranym patologiom społecznym;

ü   w sprawie powołania komisji konkursowej w celu rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na udzielenie świadczeń zdrowotnych w zakresie programu promocji zdrowia i przeciwdziałania wybranym patologiom społecznym;

ü   w sprawie zmian w budżecie oraz zmian w układzie wykonawczym budżetu Gminy Pilchowice na 2008 rok;

ü   w sprawie rozstrzygnięcia konkursu ofert na zadanie publiczne z zakresu udzielenia świadczeń zdrowotnych w zakresie programu promocji zdrowia i przeciwdziałania wybranym patologiom społecznym;

ü   w sprawie zmian w budżecie oraz zmian w układzie wykonawczym budżetu Gminy Pilchowice na 2008 rok;

ü   w sprawie powołania Komisji Rekrutacyjnej w związku z prowadzonym naborem na wolne stanowisko Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Pilchowicach.

 

W dalszej części swego wystąpienia Pan Wójt poinformował zebranych o sprawach mających miejsce w okresie międzysesyjnym:

        4 lutego br. nastąpiło otwarcie sali gimnastycznej przy Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Pilchowicach.

        Odbyło się szereg spotkań w sprawie elektronicznego obiegu dokumentów.

        Przeprowadzono konsultacje w Wydziale Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

        Odbyło się Walne Zebranie Spółki Wodnej.

        Odbyło się spotkanie z Komendantem Policji z Komisariatu w Knurowie w sprawie dofinansowania zakupu samochodu.

        Odbyła się odprawa w Komendzie Policji.

        W Mikołowie nastąpiło podpisanie umowy z Subregionu Centralnego na zadania realizowane z Regionalnego Programu Operacyjnego.

        W ostatnim czasie odbyły się zebrania wiejskie w Nieborowicach i w Pilchowicach.

        Odbyło się spotkanie z nowym dowódcą Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej w Knurowie.

        Pan Wójt uczestniczył w Konwencie Wójtów i Burmistrzów w gminach: Kłomnice i Mykanów.

        W finale konkursu organizowanego przez Spichlerz Górnego Śląska pn. „Godomy po naszymu” 2 miejsce zajęła Patrycja Garczorz – mieszkanka Nieborowic.

 

Na zakończenie Pan Wójt poinformował, iż wraz z Przewodniczącym Rady w dniach 3 i 4 marca br. w Wiśle wezmą udział w corocznej konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie Gmin Górniczych w Polsce.

 

 

 

 

15.  Wnioski i zapytania radnych.

 

W związku z przybyciem Radnego Powiatowego Przewodniczący Rady w pierwszej kolejności udzielił głosu Panu Marianowi Sadeckiemu, który na początku swego wystąpienia przeprosił za spóźnienie, gdyż dzisiaj miała miejsce również sesja Rady Powiatu Gliwickiego.

 

Następnie Pan M. Sadecki poinformował zebranych o następujących sprawach:

        Złożył gratulacje wszystkim, którzy przyczynili się to powstania sali gimnastycznej w Pilchowicach – obiektu wzbudzającego podziw i radość.

        Zebrane środki w ramach realizowanej przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Gmin Powiatu Gliwickiego akcji charytatywnej pn. „Dary Serc” przeznaczone zostały na rzecz pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej z terenu Powiatu Gliwickiego. Pan M. Sadecki podziękował wszystkim za uczestnictwo w tej akcji, licząc na dalszą współpracę.

        W Powiecie odbywają się warsztaty nt. aktualizacji strategii rozwoju Powiatu Gliwickiego na lata 2005 – 2020.

        W ostatnim czasie ukazał się nowy folder promujący Powiat Gliwicki.

        Na dzisiejszej sesji Rady Powiatu Gliwickiego złożony został wniosek o odwołanie Starosty Gliwickiego. Ponadto sprawozdanie złożył Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta.

        Poruszył sprawę programu pn. „Boisko w mojej gminie – Orlik 2012”. W wyniku przeprowadzonego losowania wybrano Miasto Knurów.

        Dyżury Radnego Powiatowego Pana M. Sadeckiego odbywać się będą w każdy 1 i 2 czwartek miesiąca w budynku Urzędu Gminy w Pilchowicach w godz. 1500 – 1700.

 

W dalszej części spotkania Pani Aleksandra Czechowska – Gąbka:

        odczytała pismo Kurii Diecezjalnej w Gliwicach dotyczące tegorocznych godzin skupienia dla pracowników samorządu terytorialnego, które odbędą się 15 marca w parafii pod wezwaniem św. Ap. Piotra i Pawła w Gliwicach.

        zachęciła do skorzystania z dostępnej już publikacji pt. „ŚLĄSKA SPIŻARNIA” wydanej przez Fundację Lokalna Grupa Działania „Spichlerz Górnego Śląska”.

 

Następnie Przewodniczący Rady poinformował, iż 17 marca br. o godz. 16.00 w Świetlicy Wiejskiej w Wilczy odbędzie się szkolenie dla rolników i osób zainteresowanych w sprawie szkód w uprawach rolnych spowodowanych zwierzyną leśną.

 

Pani Aleksandra Czechowska – Gąbka: Funkcjonująca w Pilchowicach Młodzieżowa Grupa „Pilchowiczanie Pilchowiczanom” ogłosiła konkurs fotograficzny pn. „Zabytki Gminy Pilchowice. Zachęcam wszystkich zainteresowanych do wzięcia udziału w tym przedsięwzięciu. Zostanie zorganizowana wystawa pokonkursowa. Ponadto rozważam możliwość opracowania mapy Gminy Pilchowice z naniesieniem i opisem zabytkowych obiektów.

 

Pani Joanna Kołoczek: W związku z nadaniem nazwy ul. Łąkowej w Żernicy prosiłabym o poinformowanie o tym fakcie zainteresowanych mieszkańców na piśmie. Kiedy powstanie Plan Odnowy Miejscowości Sołectwa Żernica?

 

Pan Wójt: Nie ma takiego Planu w zamysłach. Zależało nam na powstaniu Planu Odnowy Miejscowości Sołectwa Pilchowice, gdyż mamy w tym swój cel. Wcześniej podobny Plan stworzyli mieszkańcy sołectwa Stanica. Służymy pomocą wszystkim zainteresowanym stworzeniem takiego dokumentu.

 

Pani Joanna Kołoczek: Czy zostały podjęte działania w sprawie ul. Leśnej w Żernicy?

 

Pan Wójt: Przetarg nie został jeszcze ogłoszony, ale Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia jest już gotowa.

 

Pani Joanna Kołoczek: Prosiłabym o informację dotyczącą montażu drzwi w Domu Kultury w Żernicy, gdyż w ubiegłym roku inwestycja ta nie doszła do skutku. Ponadto w trybie pilnym proszę o zorientowanie się w możliwościach rekultywacji terenu znajdującego się za Tartakiem w Leboszowicach pod kątem planu urządzania lasów. Zlecając zaś wykonanie projektu wodociągu w Wilczy uwzględnić należy konieczność ujęcia kosztów wynikających ze szkód górniczych, co pozwoli na pozyskanie środków finansowych z Kopalni i optymalizację wykonania przedmiotowej inwestycji.

 

Pan Krystian Gogulla: W sprawę rekultywacji terenu w Leboszowicach zaangażowałem się osobiście. W porozumieniu z pracownikami Urzędu Gminy sprawa jest na bieżąco pilotowana.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Korzystając z obecności Radnego Powiatowego mam pytanie dot. programu pn. „Boisko w mojej gminie – Orlik 2012”. Czy to tylko nasz Powiat został tak potraktowany przyznając nam tylko jedno boisko?

 

Pan Marian Sadecki: Odstąpię głos Panu Wójtowi, gdyż nie pracuję już w Zarządzie. O przedmiotowej sprawie dowiedziałem się z Biuletynu Informacji Publicznej Internetowego Serwisu Powiatu Gliwickiego.

 

Pan Wójt: Sporo informacji na ten temat można znaleźć na stronie internetowej www.samorząd.pap.pl. Podane zostały tam województwa i liczby boisk przewidziane do realizacji w roku bieżącym. Najwięcej w województwie pomorskim – 71, najmniej w województwie lubuskim – niespełna 20. Różnica ta wynika z faktu, iż oprócz Ministerstwa w kosztach budowy boiska uczestniczy Samorząd Województwa. Sądzę, iż sposób wyboru gmin, w których przedmiotowe boiska mają powstać już nigdy się nie powtórzy. Powiat został postawiony w takiej, a nie innej sytuacji. W województwie śląskim ma powstać 40 boisk. Przy założeniu, że na terenie województwa istnieje 36 powiatów można sądzić, iż na terenie niektórych powstaną dwa boiska.

 

Pan Jan Gamoń: Dlaczego nie powstał Plan Odnowy Miejscowości Gminy Pilchowice?

 

Pan Krystian Gogulla: W Gminie funkcjonuje Wieloletni Plan Inwestycyjny na lata 2003 – 2008, który obejmuje wszystkie sołectwa.

 

Pan Wójt: Gmina Pilchowice posiada również inne dokumenty, takie jak:

        Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Pilchowice.

        Strategia Rozwoju Gminy Pilchowice na lata 2001 – 2010.

        Program Ochrony Środowiska Gminy Pilchowice.

        Program Gospodarki Odpadami Gminy Pilchowice.

Obejmują one swoim zakresem całą Gminę Pilchowice.

 

Pan Marian Sadecki: Każde sołectwo chcąc przystąpić do Programu Odnowy Wsi ma obowiązek opracowania Planu Rozwoju Miejscowości. Taki dokument posiadają już sołectwa: Wilcza i Stanica. Jedynie sołectwo Leboszowice winno opracować stosowny dokument.

 

Pani Joanna Kołoczek: Zapoznałam się z Planem Odnowy Miejscowości Pilchowice. Rada Gminy Pilchowice powinna być świadoma, iż wzięła na siebie obowiązek monitorowania i kontrolowania realizacji „Planów ...” również pozostałych sołectw.

 

Na zakończenie głos zabrała Pani Józefa Margiciok informując, iż w tym roku (wzorem lat ubiegłych) zorganizowany zostanie wyjazd 18 dzieci z rodzin ubogich do Holandii. W związku z powyższym ww. zaproponowała zebranym możliwość wytypowania dzieci mogących wziąć udział w tym przedsięwzięciu.

 

 

16.  Zamknięcie obrad.

Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600 w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla zakończył o godzinie 1835.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

Sporządziła:

                 Katarzyna Pels