P R O T O K Ó Ł Nr XXV/08
z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice
w dniu 6 listopada 2008 roku
1. Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do
podejmowania uchwał.
Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady
Gminy Pan Krystian Gogulla.
Przewodniczący przywitał zebranych:
ð
Radnego Powiatu Gliwickiego – Pana Mariana Sadeckiego,
ð
Radnych Gminy,
ð
Sołtysów,
ð
Wójta,
ð
Z – cę Wójta,
ð
Skarbnika Gminy,
ð
Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury,
ð
Pracowników Urzędu Gminy.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził,
iż na ustawowy skład 15 Radnych, 14 jest obecnych, zatem na
posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.
Nieobecną jest Pani Joanna Kołoczek – Wybierek.
2. Przedstawienie porządku obrad.
Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad XXV
sesji Rady Gminy Pilchowice.
Do przedstawionego porządku obrad radny Pan Andrzej
Ogórek zgłosił wniosek formalny o zdjęcie z porządku obrad punktu 13
„Wniosek Wójta w sprawie likwidacji zakładu budżetowego zakładu Gospodarki
Komunalnej w Pilchowicach w celu zawiązania spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością”, mówiąc m.in.:
Nie jest przeciwny tejże uchwale. Proponuje, aby
przełożyć w czasie głosowanie nad tym projektem. Jestem zdania, że w przypadku
tak znaczącej uchwały było za mało czasu, by przeanalizować celowość i zasadność
powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Radni powinni mieć możliwość
zapoznania się z działalnością podobnych jednostek w innych gminach, by
sprawdzić czy przynoszą one wymierne korzyści. Radni powinni otrzymać
materiały, z których wynikałaby analiza zysków i strat przy przekształceniu
zakładu. Radni powinni się zapoznać z kosztami ponoszonymi przez Zakład
Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach aktualnie i tymi, które zakłada się po
przekształceniu go w spółkę. Analizie powinny też być poddane skład,
zatrudnienia, struktura zatrudnienia i kwalifikacje zawodowe pracowników
obecnie pracujących w Zakładzie oraz po przekształceniu Zakładu.
[W trakcie wypowiedzi Pana Andrzeja Ogórek do
obradujących dołączyła Pani Joanna Kołoczek-Wybierek.]
Następnie przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla
przeprowadził głosowanie nad przyjęciem wniosku formalnego zgłoszonego przez
Pana Andrzeja Ogórek.
Stosunkiem głosów:
- 5 „za” (A. Ogórek, M. Kaszek, J.
Kołoczek-Wybierek, B. Popluc, J. Kowol),
- 6 „przeciw” (J. Margiciok, K. Gogulla,
J. Pogorzelski, A. Czechowska-Gąbka, J. Urbańczyk, P. Fibic),
- 4 „ wstrzymujące się” (R. Dyrszka, P.
Michna, P. Madeja, K. Żyła),
wniosek formalny o wykreślenie pkt 13 porządku obrad
„Wniosek Wójta w sprawie likwidacji zakładu budżetowego zakładu Gospodarki
Komunalnej w Pilchowicach w celu zawiązania spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością” został odrzucony.
W dalszej części obrad Skarbnik – Pan Aleksander
Jakubek zgłosił wniosek formalny o poszerzenie porządku obrad o jeden punk
dodany pomiędzy punkt
Uzasadniając swój wniosek Pan Skarbnik powiedział
m.in.:
Jedno z zadań inwestycyjnych, które chcemy
realizować to tzw. e-urząd. Zadanie to polega na informatyzacji urzędu i jest
ono współfinansowane ze środków budżetowych Unii Europejskiej i jako
zabezpieczenie tych środków instytucja pośrednicząca w postaci Urzędu
Marszałkowskiego żąda, aby wystawić weksel zabezpieczający tęże kwotę. Z kolei
Pan Wójt, aby taki weksel wystawić, musi uprzednio otrzymać stosowne
upoważnienie Rady Gminy.
Następnie przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla
przeprowadził głosowanie nad przyjęciem wniosku formalnego zgłoszonego przez
Pana Skarbnika.
Wniosek formalny o poszerzenie porządku obrad o
projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Pilchowice do wystawienia
weksla in blanco został przyjęty jednogłośnie.
3.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej
sesji.
Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.
4. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków
w składzie radnych:
ð
Przewodniczący - Pani Maria Kaszek
ð
Członek - Pan Paweł Michna
ð
Sekretarz - Pan Piotr Madeja
Przewodniczący Rady oddał głos przedstawicielowi
Rady Powiatu Gliwickiego Panu Marianowi Sadeckiemu, który poinformował
zebranych, że:
Ø
W czwartek 30 października br. odbyła się robocza sesja Rady Powiatu
Gliwickiego, na którą został zaproszony dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad. Wśród wielu tematów poruszono również kwestię związaną z
interpelacją Pana M. Sadeckiego dotyczącą bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogi
krajowej nr 78 występujących na odcinku drogi będącej w granicach
administracyjnych Gminy Pilchowice.
Jeżeli mowa o skrzyżowaniach
występujących na drodze krajowej nr 78 to najbardziej realna jest poprawa
bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Gliwice-Bojków, a to za sprawą faktu, iż tutaj
zarządca drogi jest Miasto Gliwice.
Z kolei w odniesieniu do
skrzyżowań zarządzanych przez GDDKiA tj. skrzyżowaniu na Łużach
i skrzyżowaniu w Wilczy, Radni Powiatu Gliwickiego otrzymali jedynie
deklaracje o zamiarze zainstalowania świateł regulujących ruch. Jak podkreśla
Pan Sadecki należy się z tego cieszyć, gdyż była to pierwsza deklaracja przedstawiciela
GDDKiA świadcząca o zamiarze podjęcia jakichkolwiek działań zmierzających do poprawy
bezpieczeństwa na wyżej wymienionych skrzyżowaniach. Niestety Dyrektor GDDKiA
nie był w stanie określić przybliżonego terminu uruchomienia środków na ten
cel, ponieważ aktualnie środki budżetowe GDDKiA są w głównej mierze generowane
w projekty związane z budową autostrad, które muszą powstać jak
najszybciej, z uwagi na fakt, iż Polska jest współorganizatorem Euro 2012.
W tym miejscu Radny
Powiatowy poinformował zebranych, że w kwestii dotyczącej skrzyżowań drogi
krajowej nr 78 z drogami zarządzanymi przez Zarząd Dróg Powiatowych sytuacja
jest nieco lepsza, bowiem tutaj Powiat zobowiązał się w partycypowaniu w
kosztach związanych z realizacją zadań mających na celu podniesienie
bezpieczeństwa na owych skrzyżowaniach.
Ø
W czwartek 13 listopada odbędzie się uroczysta sesja Rady Powiatu
Gliwickiego w całości poświęcona jubileuszowi 10-lecia powołania do życia
jednostek samorządowych szczebla powiatowego. Na tęże sesję zostali zaproszeni
m.in. eurodeputowany Pan Jerzy Buzek, Marszałek Województwa Śląskiego,
przedstawiciele samorządów gmin wchodzących w skład Powiatu Gliwickiego.
W dalszej części swej
wypowiedzi Pan Sadecki odniósł się do poruszanej w mediach problematyki
dotyczącej konieczności i potrzeby istnienia powiatów. Przedstawiciel Powiatu
wyraził swe ubolewanie nad faktem, że pomimo iż powiaty funkcjonują w naszej
rzeczywistości od dekady, to nadal społeczeństwo w większości nie posiada
świadomości co dowagi zadań pełnionych przez powiaty.
Następnie Pan Krystian Gogulla odnosząc się do
wypowiedzi Radnego Powiatowego traktującej o konieczności poprawy
bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogi krajowej nr 78 występujących na odcinku
drogi będącej w granicach administracyjnych Gminy Pilchowice, poinformował
zebranych, że jadąca na dzisiejszą sesją Rady Gminy Pani Helena Mrasek została
potrącona przez samochód właśnie na jednym z tych skrzyżowań, tj. na
skrzyżowaniu na Łużach.
Pan Paweł Michna wyraził nadzieję, że mimo, że
skrzyżowanie na Łużach nie leży kolokwialnie mówiąc w centrum
zainteresowania Powiatu, z uwagi na fakt, iż tam droga nr 78 krzyżuje się z
drogą wojewódzką, a nie tak jak na Wilczy i w Bojkowie z drogą zarządzaną
przez Powiat, to Pan Marian Sadecki w swych staraniach o poprawę bezpieczeństwa
na drogach nie zapomni również o skrzyżowaniu na Łużach.
Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił
Przewodniczący Rady mówiąc:
Sprawa Państwa Mrasek była już wielokrotnie omawiana
przez Radę. Pani Mrasek swe argumenty osobiście przedstawiała na posiedzeniu
Komisji Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej.
O ustaleniach poczynionych przez wspomnianą Komisję w przedmiotowej sprawie
poinformowała nas Przewodnicząca Komisji Pani Jolanta Kowol na wspólnym
posiedzeniu Komisji Problemowych. Efektem dokonanych analiz zebranego materiału
dowodowego w sprawie skargi Państwa Mrasek jest uzasadnienie do projektu
uchwały. Nie mniej jednak, jeżeli ktoś z Państwa chciałby coś powiedzieć
w tej sprawie, proszę o zabranie głosu.
Radni nie wyrazili woli dyskusji w tym temacie.
Po odczytaniu przez Przedstawiciela Komisji Uchwał i
Wniosków Panią Marię Kaszek projektu uchwały Nr XXV/152/08, Przewodniczący
Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została
przyjęta przy 1 głosie „przeciw” (Pani Joanna Kołoczek – Wybierek).
Fundacji Lokalna Grupa
Działania „Spichlerz Górnego Śląska” działa już od kilku lat. Teraz nadchodzi
czas na realizowanie projektów przez tę Fundację. Aby móc uwiarygodnić
działanie Fundacji, by mogła ona rozdzielać środki na finansowanie poszczególnych
grup projektów, niezbędne jest podjęcie przez gminy działające w „Spichlerzu
Górnego Śląska” uchwał wyrażających wolę przystąpienia do tejże Fundacji
w charakterze partnera.
Szerzej na ten temat
omówiłem na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, jednakże jeżeli są
jakieś pytania to chętnie na nie udzielę odpowiedzi.
Pani Jolanta Kowol: Czego
możemy się spodziewać będąc partnerami tej Fundacji?
Pan Wójt: Trudno mi się
teraz odnieść do tak zadanego pytania, ponieważ po pierwsze nie ma jeszcze
ogłoszonych żadnych naborów wniosków, a po drugie nie wiadomo jeszcze ile gmin
przystąpi do „Spichlerza Górnego Śląska” w roli partnera i co się z tym wiąże
czy Fundacja ta będzie mogła być tym podmiotem, który rozdziela środki
pozyskane z zewnątrz.
Z uwagi na fakt, iż Radni
nie wyrazili woli dalszej dyskusji w tym temacie Przewodniczący oddał glos
Komisji Uchwał i Wniosków. Po odczytaniu przez Pana Piotra Madeję projektu
uchwały Nr XXV/153/08 zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego
uchwała w sprawie
przystąpienia Gminy Pilchowice do Fundacji Lokalna Grupa Działania „Spichlerz
Górnego Śląska” została przyjęta jednogłośnie.
Pan Wójt zabierając głos w tym temacie powiedział
m.in.:
Zgodnie z tym co już zostało
powiedziane na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, projekt uchwały
dotyczy osiedla „Szymonówka”, które ma powstać właśnie w sołectwie Leboszowice.
Propozycja nazw nowopowstałych ulic to: Myśliwska, Drwali i Leśników. Nazwy te
są jak najbardziej uzasadnione, bowiem osiedle to przylegać będzie do lasu.
Z uwagi na brak pytań w tym temacie Przedstawiciel
Komisji Uchwał i Wniosków Pan Piotr Madeja odczytał projekt uchwały Nr XXV/1154/08,
który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Po odczytaniu przez Przedstawiciela Komisji Uchwał i
Wniosków Panią Marię Kaszek projektu uchwały Nr XXV/155/08, Przewodniczący
Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała
została przyjęta przy jednym głosie „przeciw” (Pani Joanna Kołoczek-Wybierek).
Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Wójt
mówiąc:
- 13 „za”,
- 1 „przeciw” (J. Kołoczek-Wybierek),
- 1 „ wstrzymujący się” (J. Kowol).
W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką
przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając poniższy temat.
Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez
Pana Wójta, który zwrócił się do zebranych mówiąc:
Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie zawiera
kwoty wypracowane na wspólnych posiedzeniach Komisji Problemowych. Jeżeli mają
Państwo jakieś zapytania tudzież wątpliwości w tym temacie to chętnie się do
nich odniosę. Jeżeli nie – to proszę o poddanie głosowaniu projektu uchwały w
sprawie podatku od nieruchomości na terenie Gminy Pilchowice.
- 12 „za”,
- 3 „przeciw” (B. Popluc, A. Ogórek, J.
Kołoczek-Wybierek),
- 0 „ wstrzymujących się”
Rada Gminy przyjęła uchwałę w sprawie podatku od nieruchomości na
terenie Gminy Pilchowice.
12. Wniosek Skarbnika w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008.
Przewodniczący rady udzielił głosu Panu Skarbnikowi,
który zwrócił się do zebranych mówiąc:
Dzisiejszy projekt uchwały w niewielkim stopniu
różni się od tego, który został w poniedziałek przedstawiony na wspólnym
posiedzeniu Komisji Problemowych, bowiem zaszła w nim jedna zmiana. Zmiana ta
jest konsekwencją pozytywnego odniesienia się Pana Wójta do wniosku Dyrektora Gminnego
Ośrodka Kultury Pana Winfryda Ficoń o zwiększenie dotacji podmiotowej dla Gminnego
Ośrodka Kultury o kwotę 5 tys. zł. Wniosek ten był już radnym
przedstawiany przez Przewodniczącego Rady na wspólnym posiedzeniu Komisji. Ujęcie
tegoż wniosku w projekcie uchwały skutkuje zmianami w dwóch załącznikach:
przede wszystkim w załączniku nr 8. do uchwały budżetowej na 2008 rok, w którym
dotacja dla GOK została zwiększona właśnie o kwotę 5 tys. zł oraz w załączniku
nr 2 do uchwały budżetowej w zakresie przeniesień w planie wydatków.
Pozostałe punkty przedmiotowego projektu uchwały zostały
szeroko omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji i pozostają niezmienione. Nie
mniej jednak, jeżeli ktoś z Państwa chciałby powrócić do dyskusji w tym
przedmiocie, to nie widzę przeszkód i chętnie odpowiem na wszystkie pytania i
wątpliwości.
Radni nie wyrazili woli dyskusji w tym zakresie.
Z uwagi na powyższe Przewodniczący Rady oddał głos Komisji
Uchwał i Wniosków. Po odczytaniu przez Pana Piotra Madeja projektu uchwały Nr
XXV/158/08, w wyniku przeprowadzonego głosowania uchwała w sprawie zmian w
budżecie gminy na rok 2008 została przyjęta przez Radę przy 2 głosach „przeciw”
(J. Kowol, J. Kołoczek-Wybierek) i 1 głosie „wstrzymującym się” (A. Ogórek).
13. Wniosek Wójta w sprawie likwidacji zakładu budżetowego Zakładu
Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach w celu zawiązania spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością.
Głos w tej sprawie zabrał Pan Wójt mówiąc m.in.:
Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie bezwątpienia
niesie największe zmiany spośród przedstawionych tu dzisiaj projektów uchwał.
Na mocy tej uchwały będzie można przekształcić Zakład Gospodarki Komunalnej w
Pilchowicach w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, będzie można tenże Zakład
skomercjalizować. Komercjalizacja, o której mówię polegać będzie na utworzeniu
spółki z ograniczoną odpowiedzialności, w której jedynym 100% udziałowcem jest
Gmina.
Nadzór nad tą spółką w dalszym ciągu będzie miała
Gmina poprzez osobę Wójta i Radę Nadzorczą.
Zbycie udziałów takiej spółki (czyli prywatyzacja)
będzie mogło nastąpić tylko wówczas, gdy Rada Gminy wyrazi taka wolę w formie
uchwały.
Spółka komunalna tym różni się od zakładu
komunalnego będącego zakładem budżetowym, że ma możliwość poszerzenia swej
działalności i świadczenia dodatkowych usług w tych dziedzinach, które są
zamknięte dla zakładu budżetowego.
Zapewniam Państwa, że główną przesłanką utworzenia
spółki jest chęć uzyskania wymiernych korzyści w zakresie świadczenia
usług komunalnych, zarówno w odniesieniu do ich jakości, jak i palety
oferowanych usług.
Czy te korzyści nastąpią czas pokarze. Ja wierzę, że
kredyt zaufania zostanie udzielony i efekty przekształcenia będą pozytywne.
Wydaje mi się, że wszystkie najistotniejsze kwestie
dotyczące przekształcenia ZGK w spółkę z o.o. zostały szczegółowo omówione
na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, jednak jeżeli są jakieś
wątpliwości to, postaram się je wyjaśnić.
Pan Janusz Pogorzelski: Na sali obrad jest
przedstawiciel brygady drogowej, dlatego proszę o ponowne przedstawienie
założeń przekształcenia ZGK w spółkę z o.o.
Pan Wójt: Niezależnie od tego czy ZGK zostanie
przekształcony w spółkę czy nie, pracownicy tzw. brygady drogowej zostaną
przeniesieni z dniem 1 stycznia 2009 do Zakładu, gdyż prowadzenie działalności
komunalnej w Urzędzie Gminy nie jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Miejscem
odpowiednim do prowadzenia przez Gminę działalności komunalnej jest zakład
budżetowy bądź spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka komunalna. Pragnę
jednak podkreślić, że dla pracowników czteroosobowej brygady drogowej zmiana ta
praktycznie nie będzie odczuwalna i nie muszą się oni jej obawiać. Charakter
ich pracy pozostanie niezmieniony, podobnie też jak i miejsce wykonywania
pracy.
Analogicznie kwestię tę można odnieś do obecnych
pracowników Zakładu, którzy po przekształceniu Zakładu staną się pracownikami spółki.
Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: chciałabym się
dowiedzieć czy panowie z brygady drogowej wiedzieli o zaplanowanych
zmianach i czy zostali do tego jakoś przygotowani?
Pan Wójt: Pisemnie nie informowałem pracowników
brygady drogowej o zaplanowanych zmianach. Wszystkie istotne informacje w tym
temacie przekazywałem tym panom za pośrednictwem pracownika Urzędu bezpośrednio
ich nadzorującego, tj. Panią Celinę Kuchta, która poinformowała ich także o
tym, że to właśnie dziś odbędzie się decydująca dyskusja na temat
przekształcenia Zakładu w spółkę komunalną.
Pani Jolanta Kowol: Skoro brygada drogowa mówiąc
kolokwialnie i tak przejdzie pod Zakład, niezależnie od tego czy postanowimy go
przekształcić w spółkę czy nie, to skąd ten pośpiech, by właśnie od 1 stycznia
2009r. ZGK został skomunalizowany? Czy nie lepiej by było zaczekać trzy
miesiące, pół roku, rok i zobaczyć czy wcielenie brygady drogowej jest
rentowne?
Pan Wójt: zadane pytanie wydaje się proste, jednakże
odpowiedź na nie jest już nieco bardziej skomplikowane.
Po pierwsze kwestią dyskusyjną jest to, ile by
należało czekać na dokonanie oceny rentowności takiego posunięcia. Jeden
człowiek potrzebowałby jednego miesiąca, ktoś inny roku, a kolejna osoba
jeszcze dłuższego czasu.
Po drugie charakter działalności zakładu budżetowego
nie jest tożsamy z charakterem działalności spółki z o.o., dlatego też
trudno by było na przykładzie Zakładu ocenić, czy w spółce usługi świadczone
przez brygadę drogową będą przynosiły wymierne korzyści, czyli potocznie mówiąc
czy brygada ta będzie w stanie na siebie zarobić.
Mogę jedynie powiedzieć, że gdybyśmy nie byli
przekonani o tym, że przekształcenie Zakładu przyniesie wymierne korzyści to,
nie ośmielilibyśmy się Państwu zaproponować takiego rozwiązania.
Pan Andrzej Ogórek: Po pierwsze czy sprawdzono w
innej gminie, w której utworzono taką spółkę, jak ona działa i czy te działania
przynoszą wymierne efekty? Po drugie: z posiadanych przeze mnie informacji
wynika, że ZGK nie zatrudnia specjalistów, fachowców którzy mogliby działać w
szeroko rozumianej działalności komunalnej, i którym można by było powierzyć
np. obowiązki kierownika robót. Po trzecie: rozeznawałem kwestie dotyczące
pozyskiwania środków zewnętrznych i okazało się, że wcale nie trzeba dokonać
przekształcenia Zakładu w spółkę, by mógł on pozyskiwać owe środki. Przecież
Zakład może o te środki aplikować za pośrednictwem Urzędu Gminy i pytanie jest
tu tylko jedno: dlaczego do tej pory tego nie robiono?
Pan Wójt: Owszem zgadzam się z Panem, że Gmina w
imieniu zakładu budżetowego może aplikować o środki finansowe z zewnątrz.
Jednakże proszę pamiętać, iż zazwyczaj w ramach jednego działania Gmina może
zgłosić tylko jeden projekt, jedno zadanie. Jeżeli zaś przekształcimy Zakład w
podmiot posiadający zdolność do czynności prawnych wówczas z terenu naszej Gminy
będą mogły zostać zgłoszone dwa wnioski: jeden opracowany przez Urząd, drugi –
przez spółkę komunalną, która w odróżnieniu od zakładu budżetowego, może
ubiegać się o przyznanie tychże środków.
Zgadzam się też z tym, że obecnie Zakład nie
zatrudnia wysokiej klasy specjalistów, fachowców, kierowników budów itp.
Jednakże uważam, że jest to dopiero kwestia przyszłości, pod warunkiem, iż
wyrazicie Państwo wolę utworzenia spółki komunalnej. Dopiero wówczas, gdy
nastąpi ewentualne rozszerzenie wachlarza usług świadczonych przez Zakład,
zaistnieje potrzeba zatrudniania owych specjalistów.
Odnosząc się natomiast do kwestii zapoznania się z
doświadczeniami innych gmin w zakresie świadczenia usług komunalnych za
pośrednictwem spółek to, oczywiście rozeznałem tę sprawę i mogę powiedzieć, że
w tych gminach decyzje o utworzeniu właśnie takich podmiotów jak spółki
były trafne.
Przykładami gmin, w których usługi komunalne są
świadczone za pomocą spółek są:
-
Gmina Toszek (w której utworzona spółka została w części sprywatyzowana,
gdyż 40 % udziałów tejże spółki należy do firmy Remondis) – działanie to
spotkało się z pozytywnym odbiorem m.in. lokalnej społeczności.
-
Gmina Gierałtowice – utworzono tam spółkę komunalną, która dobrze
działa i przynosi wymierne efekty
-
Gminy: Knurów, Rybnik, Gliwice – w których działalność komunalna
świadczona jest przez spółki sprywatyzowane, w których gmina posiada swe
udziały.
Proszę Państwa – kontynuuje Pan Wójt – nie będę
Państwa oszukiwać i obiecywać, że z chwilą przekształcenia ZGK w spółkę komunalną
nastąpi gwałtowna i diametralna zmiana w zakresie świadczonych usług, gdyż
takie działania wymagają czasu. Na początku wachlarz świadczonych usług
niewiele będzie odbiegać od tego, który obecnie jest nam oferowany przez ZGK,
gdyż zostanie on wzbogacony jedynie o zadania, które aktualnie są
wykonywane przez Urząd za pomocą brygady drogowej.
Jeżeli miałbym przytoczyć tu jakieś przykłady gmin,
w których utworzenie spółki świadczącej usługi komunalne było działaniem
negatywnym, pozbawionym wymiernych efektów, to przyznam szczerze, iż nie
spotkałem się z takim przykładem.
Na koniec swej wypowiedzi powiem jedynie, że jakiś
czas temu byłem w Niemczech na seminarium poświęconym gospodarce komunalnej. Po
wysłuchaniu referatów w tym temacie nie mam wątpliwości, że tworzenie spółek prawa
handlowego jest działaniem przyszłościowym, ponieważ jest to ekonomiczny
i skuteczny sposób wypełniania zadań z zakresu gospodarki komunalnej ciążących
na gminie.
Pan Piotr Madeja: Na wspólnym posiedzeniu Komisji
Problemowych była mowa o mogących nastąpić podwyżkach ceny wody, nawet
czterokrotnych. Czy są znane jakieś realne terminy, kiedy takowe podwyżki mogą
nastąpić? Pytam o to, gdyż obawiam się, że wraz z przekształceniem ZGK w spółkę
nastąpi drastyczny wzrost ceny wody?
Pan Wójt: Takiego zagrożenia oczywiście nie da się
wykluczyć. Odnosząc się jednak szerzej do tej problematyki chciałbym
powiedzieć, że do 19 grudnia 2008r. Zakład winien przedstawić nam nowe taryfy
cenowe wody. Już teraz mogę założyć, że z pewnością ulegną one podwyższeniu, z
uwagi chociażby na fakt, iż nastąpił wzrost ceny energii elektrycznej oraz
wzrost wynagrodzenia pracowników Zakładu, który co roku następuje. Ponadto
odnosząc się do kwestii wysokości opłaty za zużycie 1m3 wody należy
pamiętać, iż kwota ta jest wypadkową wielu czynników, elementów, na które my
nie mamy wpływu. Do tych czynników zaliczamy m.in. wspomnianą już cenę energii
elektrycznej, koszty związane z tzw. opłatą za korzystanie ze środowiska.
Owszem, ja – kontynuuje Pan Wójt – tak jak i Pan
obawiam się dużego wzrostu ceny wody, dlatego myślę, że będziemy się wspólnie
starać, by mimo tego, że nie mamy na coś wpływu, scenariusz z drastycznym
wzrostem ceny wody dla mieszkańców nie miał miejsca.
Pan Andrzej Ogórek: Nie ulega wątpliwości, że ZGK
nie dysponuje odpowiednim zapleczem sprzętowym, nie zatrudnia wykwalifikowanych
fachowców, dlatego obawiam się, iż po przekształceniu go w spółkę staniemy
przed faktem, że Gmina będzie ponosiła koszty związane z utworzeniem spółki,
poprzez to, że stanie się ona jedynym zleceniodawcą tego podmiotu. I tym
sposobem Gmina zamiast korzystać z tańszych usług oferowanych na rynku, będzie
zamawiać jedynie usługi świadczone przez spółkę, po to by niejako w sposób
pośredni pokryć koszty związane z funkcjonowaniem spółki.
Poza tym słyszałem, iż w jednej z gmin utworzono taką
spółkę, która po dwóch latach upadła właśnie dlatego, że nie była ona w stanie
konkurować na rynku z innymi podmiotami świadczącymi usługi z zakresu
gospodarki komunalnej.
Zastanówmy się więc czy warto jest tworzyć spółkę,
która nie mając odpowiedniego sprzętu, fachowców i wysokiej klasy
specjalistów nie będzie w stanie konkurować na rynku z innymi firmami, i która
będzie jedynie funkcjonować dzięki zleceniom Gminy.
Pan Wójt: Pan Andrzej Ogórek wyraził swe obawy, do
czego ma prawo. Ja osobiście nie słyszałem o jakimś konkretnym przykładzie
spółki, która upadła.
Owszem istnieje możliwość, że na początku
działalności spółki, Gmina będzie głównym zleceniodawcą, ale przecież należy
pamiętać, że celem utworzenia spółki jest stworzenie Zakładowi możliwości
rozwoju, poszerzenia jego działalności o nowe rodzaje świadczonych usług.
Nie zgodzę się też z tym, że utworzenie spółki
spowoduje wzrost ceny usług świadczonych obecnie przez Zakład czy też brygadę
drogową.
Pani Jolanta Kowol: Czy w związku z zamiarem
przekształcenia ZGK w spółkę i poszerzenia jej działalności o nowe usługi
dokonano analizy rynku, co do potrzeb w tym zakresie?
Po utworzeniu spółki zwiększy się liczba osób
stanowiących władze spółki czy wiadomo już, gdzie się będzie mieściła siedziba
spółki, bo sadzę, że obecnie zajmowane przez ZGK pomieszczenia mogą okazać się
niewystarczające.
Czy zastanawiano się już nad lokalizacją bazy
sprzętowej spółki?
Czy jako Rada będziemy mieli wpływ na wydatki spółki
takie jak np. zakup koparki lub autobusu?
Pan Wójt: Nie jesteśmy osobami lekkomyślnymi i
oczywiście rozważamy to, gdzie można by w przyszłości zlokalizować bazę
sprzętową spółki, jeżeli takowa powstanie. Nie jestem w stanie teraz wskazać Pani
konkretnego miejsca, ale też nie ma obecnie takiej potrzeby, gdyż po prostu na razie
nie dysponujemy sprzętem wymagającym utworzenia jakiegoś specjalnego zaplecza.
Jeżeli zaś mowa o siedzibie spółki to w tej materii też nie widzę
większego zagrożenia, gdyż na terenie Gminy są aktualnie wolne lokale, które
wymagają jedynie niewielkiej adaptacji, by móc pełnić funkcję siedziby spółki.
Co do kwestii badania rynku w zakresie potrzeb na
świadczenie usług komunalnych, pragnę Pani przypomnieć dyskusję prowadzoną na posiedzeniu
jednej z Komisji Problemowych, gdy była mowa o tym z jak wielką niszą mamy
do czynienia w zakresie świadczenia usług koparką. Wtedy też zrodził się pomysł
zakupienia dla ZGK koparki i chociaż w konsekwencji dalszych działań Zakład nie
zakupił tej koparki, nie zmienia to faktu, iż pomysł ten był wynikiem
przeprowadzonego na mniejszą lub większą skalę badania rynku dokonanego przez
Radnych w swym otoczeniu.
Odnosząc się do Pani ostatniego pytania zacznę może
od tego, że spółka będzie zobowiązana do tego by raz do roku sporządzać bilans
kosztów związanych z jej działalnością. Jeżeli okaże się, że wypracowała ona
zysk i zamierza go w części przeznaczyć na zakup np. młota pneumatycznego to
tutaj Rada Gminy nie będzie miała większego wpływu na taką decyzję. Jeżeli zaś
- mając na uwadze to, że na początku działalności spółki, nie będzie ją stać na
dokonywanie dużych wydatków – zajdzie potrzeba zakupienia np. koparki lub
samochodu, który to wydatek będzie pokryty z budżetu gminy, to oczywiście Rada
Gminy będzie tu miała decydujące słowo. Bo chciałbym tu przypomnieć, że Gmina
jako udziałowiec tej spółki będzie miała prawa do wnoszenia wkładów pieniężnych
i niepieniężnych.
Pani Jolanta Kowol: co przekształcenie przyniesie
dobrego dla Gminy i jej mieszkańców?
Pan Wójt: Sądzę , że korzyści z przekształcenia
Zakładu w spółkę można w sposób analogiczny przyrównać do tych, które
uzyskaliśmy podejmując w minionej kadencji decyzje o prywatyzacji Zakładu
Opieki Zdrowotnej, czyli podwyższenie standardów świadczonych usług oraz
stworzenie możliwości rozszerzenia usług świadczonych dla mieszkańców.
Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Chciałabym się
dowiedzieć, co nas tak nagli by przekształcenie ZGK w spółkę nastąpiło już
z dniem 1 stycznia 2009r.?
Pan Wójt: Odpowiedź na pytanie dlaczego
przekształcenie ma nastąpić właśnie z dniem 1 stycznia jest bardzo prosta, a
mianowicie z powodu rozliczeniowego.
Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Czy Dyrektor ZGK jest
informowanych o działaniach i zamierzeniach związanych z przekształceniem
Zakładu.
Pan Wójt. Tak, Pan Waniczek jest na bieżąco
informowany o wszystkich działaniach podejmowanych w związku z zamiarem
przekształcenia ZGK w spółkę. Za pośrednictwem Dyrektora o planach związanych
z przekształceniem Zakładu są też informowani pracownicy Zakładu, jednakże
nie jestem w stanie wypowiedzieć się co do tego czy informacja ta jest im
przedstawiana indywidualnie czy też grupowo.
Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Jaki wpływ będzie
miała Rada Gminy na zbycie lub zastawienie udziałów spółki?
Pan Wójt: Jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji w tym
przedmiocie to, Rada Gminy będzie tutaj miała wpływ 100%.
Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Zdajemy sobie sprawę
z tego, że początki działalności spółki mogą być trudne i że nie od razu spółka
rozszerzy zakres swej działalności, a co za tym idzie nie będzie w stanie
generować dużych zysków, dlatego chciałabym się dowiedzieć w jaki sposób
zostaną generowane środki na wynagrodzenia dla władz spółki i czy zostanie
utrzymane obecne zatrudnienie Zakładu?
Pan Wójt: Z całą stanowczością chciałbym podkreślić,
że wraz z przekształceniem Zakładu w spółkę nie przewiduje się żadnych zwolnień
pracowników. Wręcz przeciwnie w sytuacji rozszerzenia usług świadczonych przez
spółkę – zatrudnienie wzrośnie.
Jeżeli zaś mowa o wynagrodzeniu Prezesa i Rady
Nadzorczej to tutaj środki na ten cel będzie musiała wypracować spółka.
[W tym momencie salę obrad opuścił radny Pan Paweł
Michna]
Z uwagi na fakt, iż Radni nie wyrazili dalszej woli
dyskusji w przedmiotowej sprawie, Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Uchwal
i Wniosków.
-
8 „za” (R. Dyrszka, K. Gogulla, A. Czechowska-Gąbka, P. Fibic,
J. Urbańczyk, J. Pogorzelski, J. Margiciok, K. Żyła),
-
4 „przeciw” (J. Kołoczek-Wybierek, A. Ogórek, M. Kaszek, P. Madeja),
-
2 „ wstrzymujące się” (J. Kowol, B. Popluc),
Rada Gminy przyjęła uchwałę w sprawie likwidacji zakładu
budżetowego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach w celu zawiązania
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką
przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając poniższy temat.
[Po przerwie w posiedzeniu Rady Gminy nie uczestniczyła
również Pani Barbara Popluc]
14. Wniosek Skarbnika w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Pilchowice do
wystawienia weksla in blanko.
Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie został
przedstawiony praz Pana Skarbnika, który zwrócił się do zebranych mówiąc:
Lada dzień będziemy podpisywać z Urzędem
Marszałkowskim umowę w zakresie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej
zadania pn. „Budowa zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania
w administracji w Pilchowicach”. Pieniądze z tego tytułu zasilą budżet
gminy dopiero w przyszłym roku. Nie mniej jednak umowa w tym zakresie zostanie
podpisana już w roku bieżącym. Elementem niezbędnym koniecznym do podpisania
tej umowy jest ustalenie zabezpieczenia finansowego środków, które mamy uzyskać
z budżetu Unii Europejskiej. Owo zabezpieczenie środków nastąpić ma w formie
weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową.
Następnie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków
Pani Maria Kaszek odczytała projekt uchwały Nr XXV/160/08, który w
następstwie przeprowadzonego głosowania został przyjęty przez Radę
jednogłośnie.
15. Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z
pracy w okresie międzysesyjnym.
Na poprzedniej sesji – mówi Pan Wójt – zostały
podjęte następujące uchwały:
–
w sprawie przystąpienia do realizacji pilotażowego programu pn. „Uczeń
na wsi – pomoc w zdobywaniu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne
zamieszkujące gminy wiejskie oraz gminy miejsko – wiejskie” finansowanego ze
środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
–
w sprawie określenia warunków i trybu wspierania, w tym finansowego,
rozwoju sportu kwalifikowanego - czekamy na publikacje tej uchwały w Dzienniku
Urzędowym Województwa Śląskiego;
–
w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008 – zmiany zostały
zrealizowane;
–
w sprawie upoważnienia Przewodniczącego rady Gminy Pilchowice do
podpisania ankiety bezpieczeństwa osobowego Wójta Gminy Pilchowice –
Przewodnicząc podpisał przedmiotową ankietę i tym samym zrealizował
uchwałę.
Zostały wydane następujące zarządzenia Wójta:
ü
w sprawie zmian w układzie wykonawczym budżetu Gminy Pilchowice na 2008
rok;
ü
w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków Kierownika Referatu Podatków
i Opłat Lokalnych;
ü
w sprawie zmian w budżecie oraz zmian w układzie wykonawczym budżetu
Gminy Pilchowice na 2008 rok;
ü
w sprawie powołania Komisji Konkursowej w związku z prowadzonym naborem
na wolne stanowisko urzędnicze – w tym zakresie wydano 3 zarządzenia;
ü
w sprawie zmian w budżecie oraz zmian w układzie wykonawczym budżetu
Gminy Pilchowice na 2008 rok;
ü
w sprawie ustalenia warunków korzystania ze stołówki szkolnej;
ü
w sprawie zmian w budżecie oraz zmian w układzie wykonawczym budżetu
Gminy Pilchowice na 2008 rok;
ü
wskazania dnia wolnego od pracy.
-
Rozstrzygnięto przetargi na:
ü
odśnieżanie dróg gminnych – najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ATEX
Pilchowice;
ü
sprzedaż i dostawę węgla – najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ATEX
Pilchowice.
-
Ogłoszone zostały przetargi na
ü
dostawę samochodu pożarniczego dla OSP Żernica
-
W imieniu ZGK zostały ogłoszone przetargi na
ü
dostawę urządzenia do czyszczenia kanalizacji – przetarg ten
unieważniono, gdyż najniższa oferta zawierała kwotę wyższa do tej, którą
zarezerwowaliśmy na ten cel;
ü
wywóz odpadów komunalnych z terenu Gminy Pilchowice na rok 2009.
Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej
wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:
−
Projekt na Wyrównywanie Szans Edukacyjnych Uczniów z terenu Gminy
Pilchowice uzyskał akceptację,
−
odbyło się spotkanie Wójtów, Burmistrzów i Prezydenta Miasta ze
Starostą Gliwickim w ramach tzw. grupy G8;
−
Wójt uczestniczył w spotkaniu w sprawie Narodowego Programu Budowy Dróg
Lokalnych;
−
Wójt uczestniczył w spotkaniach z: Radą Sportu, Zarządem OSP,
dyrektorami jednostek oświatowych;
−
Wójt razem ze swoim Zastępcą uczestniczył w targach Poleko i Techniki
komunalnej
−
odbyła się uroczysta sesja w Stanicy;
−
odbyły się zebrania wiejskie w Wilczy i Kuźni Nieborowskiej;
−
miały miejsce obchody Dnia Edukacji Narodowej i Dnia Budowlanych;
−
odbyły się Dożynki w sołectwie Nieborowice.
16. Wnioski i zapytania radnych.
Pani Jolanta Kowol zwróciła się do Skarbnika Gminy z
prośbą o przybliżenie sołtysom kwestii związanych z określaniem w budżecie
na 2009r. środków na wydatki sołeckie.
Pan Skarbnik: Obowiązujący dotychczas nieformalnie
(ale za to jak najbardziej legalnie) w naszej gminie wzorzec polegający na
wydzielaniu w budżecie gminy pieniędzy sołeckich został niejako powielony przez
włodarzy naszego kraju i powstał projekt ustawy o funduszu sołeckim. Jeżeli
gmina zdecydowałaby się na wydzielenie w budżecie funduszów sołeckich, a co za
tym idzie powierzenia części zadań gminy sołectwom, wówczas tok jej
postępowania będzie srticte określony zapisami ustawy.
Nie chciałbym się tu teraz wypowiadać co do szczegółów
projektu wspomnianej ustawy, gdyż jest on dopiero w fazie prac i dzisiaj trudno
jest wskazać jaka będzie jego ostateczna wersja.
Pani Jolanta Kowol: Panie Dyrektorze Ficoń, jak to
się stało, że pomimo restrykcyjnego wydatkowania Środków Gminnego Ośrodka
Kultury, zabrakło Panu pieniędzy?
Dyrektor GOK – Pan Winfryd Ficoń: Pieniążków
zabrakło mimo ich racjonalnego ich wydatkowania, z uwagi na pojawienie się
wcześniej nieprzewidzianych wydatków (związanych chociażby z remontem zaplecza kuchennego
w Świetlicy w Nieborowicach).
Pan Rajnard Dyrszka zgłosił wniosek formalny o
podjęcie działań mających na celu jak najszybsze zakończenie lepikowania ul.
Nieborowskiej w Żernicy.
Pani Mieczysława Gogulla – sołtys wsi Nieborowice
zgłosiła wniosek formalny o wyegzekwowanie od Pana Butora natychmiastowego
zaniechania dewastacji dróg sprzętem rolniczym. Jako przykłady zniszczonych
dróg Pani Sołtys wskazała:
-
drogę transportu rolnego na Mysiej Górze,
-
ul. Dworcową, przy której został zaorany rów przydrożny,
-
ul. Krywałdzką;
-
ul. Główną, której krawędzie jezdni zostały w sposób znaczący
uszkodzone ciężkim sprzętem rolniczym.
17. Zamknięcie obrad.
Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600
w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla
zakończył o godzinie 1850.
Na tym protokół zakończono.
Sporządziła:
Maria Wymysło