P R O T O K Ó Ł  Nr  XXV/08

z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice

w dniu 6 listopada 2008 roku

 

1.      Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Pan Krystian Gogulla.

Przewodniczący przywitał zebranych:

ð      Radnego Powiatu Gliwickiego – Pana Mariana Sadeckiego,

ð      Radnych Gminy,

ð      Sołtysów,

ð      Wójta,

ð      Z – cę Wójta,

ð      Skarbnika Gminy,

ð      Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury,

ð      Pracowników Urzędu Gminy.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż na ustawowy skład 15 Radnych, 14 jest obecnych, zatem na posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.

Nieobecną jest Pani Joanna Kołoczek – Wybierek.

 

2.      Przedstawienie porządku obrad.

Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad XXV sesji Rady Gminy Pilchowice.

 

Do przedstawionego porządku obrad radny Pan Andrzej Ogórek zgłosił wniosek formalny o zdjęcie z porządku obrad punktu 13 „Wniosek Wójta w sprawie likwidacji zakładu budżetowego zakładu Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością”, mówiąc m.in.:

Nie jest przeciwny tejże uchwale. Proponuje, aby przełożyć w czasie głosowanie nad tym projektem. Jestem zdania, że w przypadku tak znaczącej uchwały było za mało czasu, by przeanalizować celowość i zasadność powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Radni powinni mieć możliwość zapoznania się z działalnością podobnych jednostek w innych gminach, by sprawdzić czy przynoszą one wymierne korzyści. Radni powinni otrzymać materiały, z których wynikałaby analiza zysków i strat przy przekształceniu zakładu. Radni powinni się zapoznać z kosztami ponoszonymi przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach aktualnie i tymi, które zakłada się po przekształceniu go w spółkę. Analizie powinny też być poddane skład, zatrudnienia, struktura zatrudnienia i kwalifikacje zawodowe pracowników obecnie pracujących w Zakładzie oraz po przekształceniu Zakładu.

 

[W trakcie wypowiedzi Pana Andrzeja Ogórek do obradujących dołączyła Pani Joanna Kołoczek-Wybierek.]

 

Następnie przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla przeprowadził głosowanie nad przyjęciem wniosku formalnego zgłoszonego przez Pana Andrzeja Ogórek.

Stosunkiem głosów:

-  5 „za” (A. Ogórek, M. Kaszek, J. Kołoczek-Wybierek, B. Popluc, J. Kowol),

-  6 „przeciw” (J. Margiciok, K. Gogulla, J. Pogorzelski, A. Czechowska-Gąbka, J. Urbańczyk, P. Fibic),

-  4 „ wstrzymujące się” (R. Dyrszka, P. Michna, P. Madeja, K. Żyła),

wniosek formalny o wykreślenie pkt 13 porządku obrad „Wniosek Wójta w sprawie likwidacji zakładu budżetowego zakładu Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością” został odrzucony.

 

W dalszej części obrad Skarbnik – Pan Aleksander Jakubek zgłosił wniosek formalny o poszerzenie porządku obrad o jeden punk dodany pomiędzy punkt 13 a 14. Dodany punkt dotyczyłby projektu uchwały w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Pilchowice do wystawienia weksla in blanco.

Uzasadniając swój wniosek Pan Skarbnik powiedział m.in.:

Jedno z zadań inwestycyjnych, które chcemy realizować to tzw. e-urząd. Zadanie to polega na informatyzacji urzędu i jest ono współfinansowane ze środków budżetowych Unii Europejskiej i jako zabezpieczenie tych środków instytucja pośrednicząca w postaci Urzędu Marszałkowskiego żąda, aby wystawić weksel zabezpieczający tęże kwotę. Z kolei Pan Wójt, aby taki weksel wystawić, musi uprzednio otrzymać stosowne upoważnienie Rady Gminy.

 

Następnie przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla przeprowadził głosowanie nad przyjęciem wniosku formalnego zgłoszonego przez Pana Skarbnika.

Wniosek formalny o poszerzenie porządku obrad o projekt uchwały w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Pilchowice do wystawienia weksla in blanco został przyjęty jednogłośnie.

 

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

4.      Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie radnych:

ð      Przewodniczący               -  Pani Maria Kaszek

ð      Członek                           -  Pan Paweł Michna

ð      Sekretarz                         -  Pan Piotr Madeja

 

5.      Informacja o działaniach Powiatu Gliwickiego.

 

Przewodniczący Rady oddał głos przedstawicielowi Rady Powiatu Gliwickiego Panu Marianowi Sadeckiemu, który poinformował zebranych, że:

Ø       W czwartek 30 października br. odbyła się robocza sesja Rady Powiatu Gliwickiego, na którą został zaproszony dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wśród wielu tematów poruszono również kwestię związaną z interpelacją Pana M. Sadeckiego dotyczącą bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogi krajowej nr 78 występujących na odcinku drogi będącej w granicach administracyjnych Gminy Pilchowice.

Jeżeli mowa o skrzyżowaniach występujących na drodze krajowej nr 78 to najbardziej realna jest poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Gliwice-Bojków, a to za sprawą faktu, iż tutaj zarządca drogi jest Miasto Gliwice.

Z kolei w odniesieniu do skrzyżowań zarządzanych przez GDDKiA tj. skrzyżowaniu na Łużach i skrzyżowaniu w Wilczy, Radni Powiatu Gliwickiego otrzymali jedynie deklaracje o zamiarze zainstalowania świateł regulujących ruch. Jak podkreśla Pan Sadecki należy się z tego cieszyć, gdyż była to pierwsza deklaracja przedstawiciela GDDKiA świadcząca o zamiarze podjęcia jakichkolwiek działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na wyżej wymienionych skrzyżowaniach. Niestety Dyrektor GDDKiA nie był w stanie określić przybliżonego terminu uruchomienia środków na ten cel, ponieważ aktualnie środki budżetowe GDDKiA są w głównej mierze generowane w projekty związane z budową autostrad, które muszą powstać jak najszybciej, z uwagi na fakt, iż Polska jest współorganizatorem Euro 2012.

W tym miejscu Radny Powiatowy poinformował zebranych, że w kwestii dotyczącej skrzyżowań drogi krajowej nr 78 z drogami zarządzanymi przez Zarząd Dróg Powiatowych sytuacja jest nieco lepsza, bowiem tutaj Powiat zobowiązał się w partycypowaniu w kosztach związanych z realizacją zadań mających na celu podniesienie bezpieczeństwa na owych skrzyżowaniach.

Ø       W czwartek 13 listopada odbędzie się uroczysta sesja Rady Powiatu Gliwickiego w całości poświęcona jubileuszowi 10-lecia powołania do życia jednostek samorządowych szczebla powiatowego. Na tęże sesję zostali zaproszeni m.in. eurodeputowany Pan Jerzy Buzek, Marszałek Województwa Śląskiego, przedstawiciele samorządów gmin wchodzących w skład Powiatu Gliwickiego.

W dalszej części swej wypowiedzi Pan Sadecki odniósł się do poruszanej w mediach problematyki dotyczącej konieczności i potrzeby istnienia powiatów. Przedstawiciel Powiatu wyraził swe ubolewanie nad faktem, że pomimo iż powiaty funkcjonują w naszej rzeczywistości od dekady, to nadal społeczeństwo w większości nie posiada świadomości co dowagi zadań pełnionych przez powiaty.

 

Następnie Pan Krystian Gogulla odnosząc się do wypowiedzi Radnego Powiatowego traktującej o konieczności poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogi krajowej nr 78 występujących na odcinku drogi będącej w granicach administracyjnych Gminy Pilchowice, poinformował zebranych, że jadąca na dzisiejszą sesją Rady Gminy Pani Helena Mrasek została potrącona przez samochód właśnie na jednym z tych skrzyżowań, tj. na skrzyżowaniu na Łużach.

Pan Paweł Michna wyraził nadzieję, że mimo, że skrzyżowanie na Łużach nie leży kolokwialnie mówiąc w centrum zainteresowania Powiatu, z uwagi na fakt, iż tam droga nr 78 krzyżuje się z drogą wojewódzką, a nie tak jak na Wilczy i w Bojkowie z drogą zarządzaną przez Powiat, to Pan Marian Sadecki w swych staraniach o poprawę bezpieczeństwa na drogach nie zapomni również o skrzyżowaniu na Łużach.

 

6.      Informacja Przewodniczącego Rady w sprawie rozpatrzenia skargi Państwa Heleny i Henryka Mrasek zamieszkałych w Pilchowicach przy ul.Rynek 3.

 

Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Przewodniczący Rady mówiąc:

Sprawa Państwa Mrasek była już wielokrotnie omawiana przez Radę. Pani Mrasek swe argumenty osobiście przedstawiała na posiedzeniu Komisji Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej. O ustaleniach poczynionych przez wspomnianą Komisję w przedmiotowej sprawie poinformowała nas Przewodnicząca Komisji Pani Jolanta Kowol na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych. Efektem dokonanych analiz zebranego materiału dowodowego w sprawie skargi Państwa Mrasek jest uzasadnienie do projektu uchwały. Nie mniej jednak, jeżeli ktoś z Państwa chciałby coś powiedzieć w tej sprawie, proszę o zabranie głosu.

 

Radni nie wyrazili woli dyskusji w tym temacie.

 

Po odczytaniu przez Przedstawiciela Komisji Uchwał i Wniosków Panią Marię Kaszek projektu uchwały Nr XXV/152/08, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta przy 1 głosie „przeciw” (Pani Joanna Kołoczek – Wybierek).

 

7.      Wniosek Wójta w sprawie przystąpienia Gminy Pilchowice do Fundacji Lokalna Grupa Działania „Spichlerz Górnego Śląska”.

 

Głos w tym temacie zabrał Pan Wójt, który zwrócił się do zebranych, mówiąc:

Fundacji Lokalna Grupa Działania „Spichlerz Górnego Śląska” działa już od kilku lat. Teraz nadchodzi czas na realizowanie projektów przez tę Fundację. Aby móc uwiarygodnić działanie Fundacji, by mogła ona rozdzielać środki na finansowanie poszczególnych grup projektów, niezbędne jest podjęcie przez gminy działające w „Spichlerzu Górnego Śląska” uchwał wyrażających wolę przystąpienia do tejże Fundacji w charakterze partnera.

Szerzej na ten temat omówiłem na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, jednakże jeżeli są jakieś pytania to chętnie na nie udzielę odpowiedzi.

 

Pani Jolanta Kowol: Czego możemy się spodziewać będąc partnerami tej Fundacji?

 

Pan Wójt: Trudno mi się teraz odnieść do tak zadanego pytania, ponieważ po pierwsze nie ma jeszcze ogłoszonych żadnych naborów wniosków, a po drugie nie wiadomo jeszcze ile gmin przystąpi do „Spichlerza Górnego Śląska” w roli partnera i co się z tym wiąże czy Fundacja ta będzie mogła być tym podmiotem, który rozdziela środki pozyskane z zewnątrz.

 

Z uwagi na fakt, iż Radni nie wyrazili woli dalszej dyskusji w tym temacie Przewodniczący oddał glos Komisji Uchwał i Wniosków. Po odczytaniu przez Pana Piotra Madeję projektu uchwały Nr XXV/153/08 zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała w sprawie przystąpienia Gminy Pilchowice do Fundacji Lokalna Grupa Działania „Spichlerz Górnego Śląska” została przyjęta jednogłośnie.

 

8.      Wniosek Wójta w nadania nazw ulicom w sołectwie Leboszowice.

 

Pan Wójt zabierając głos w tym temacie powiedział m.in.:

Zgodnie z tym co już zostało powiedziane na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, projekt uchwały dotyczy osiedla „Szymonówka”, które ma powstać właśnie w sołectwie Leboszowice. Propozycja nazw nowopowstałych ulic to: Myśliwska, Drwali i Leśników. Nazwy te są jak najbardziej uzasadnione, bowiem osiedle to przylegać będzie do lasu.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Piotr Madeja odczytał projekt uchwały Nr XXV/1154/08, który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

 

9.      Wniosek Wójta w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Pilchowice.

 

Projekt uchwały został przedstawiony przez Zastępcę Wójta Pan Krzysztofa Szwanda, który powiedział m.in.:

Z uwagi na fakt, iż projekt przedmiotowej uchwały został szczegółowo przedstawiony i omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, pozwolę sobie jedynie na odniesienie się do kwestii, o które pytaliście państwo na poniedziałkowym posiedzeniu.

Obowiązujące stawki czynszu zostały przyjęte zarządzeniem Wójta z dnia 14 października 2005r. i wynoszą one:

-         2,00 zł/m2 w odniesieniu do lokalu mieszkalnego,

-         0,65 zł/m2 w odniesieniu do lokalu socjalnego.

Wysokości wpływów za czynsze mieszkalne wyniosły odpowiednio:

-         w roku 2007: zaplanowano wpływy rzędu 53.209,41 zł, z czego ściągnięto 47.585,11 zł (tj. 89%), zatem wysokość zaległości wyniosła 5.624,30 zł.

-         do 30.09.2008r.: zaplanowano wpływy rzędu 36.123,42 zł, z czego ściągnięto 30.035,53 zł (tj. 83%), zatem wysokość zaległości wyniosła 6.087,89 zł.

Wpływy przechodzące do Zakładu Gospodarki komunalnej w Pilchowicach w związku z przekazaniem od 1 stycznia przyszłego roku zarządu lokalami mieszkalnymi wyniosą 32.897,85 zł.

 

Z uwagi na brak pytań Przewodniczący Rady Gminy oddał głos Komisji Uchwał i Wniosków.

Po odczytaniu przez Przedstawiciela Komisji Uchwał i Wniosków Panią Marię Kaszek projektu uchwały Nr XXV/155/08, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta przy jednym głosie „przeciw” (Pani Joanna Kołoczek-Wybierek).

 

10.  Wniosek Wójta w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjętej jako podstawa obliczenia podatku rolnego w 2009r. na terenie Gminy Pilchowice.

 

Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Wójt mówiąc:

Wzorem roku ubiegłego Rada Gminy postanowiła obniżyć cenę skupu żyta, co ma bezpośredni wpływ na wysokość naliczanego podatku rolnego. W tym roku na posiedzeniu Komisji została wypracowana niższa kwota skupu żyta niż ta ogłoszona przez Główny Urząd Statystyczny. Przyjęta w projekcie uchwały kwota to 53,00 zł za 1q i jest ona o 2,80 zł niższa od kwoty ogłoszonej w Monitorze Polskim.

 

Pani Jolanta Kowol: Chciałabym tylko poinformować sołtysów obecnych na dzisiejszej sesji, że mimo obniżenia przez Radę Gminy ceny 1q skupu żyta, w porównaniu z rokiem ubiegłym cena 1q skupu żyta stanowiąca podstawę naliczenia podatku rolnego w 2009r. wzrośnie o 5 zł.

 

Następnie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Paweł Michna odczytał projekt uchwały Nr XXV/156/08, który w następstwie przeprowadzonego głosowania został przyjęty następującym stosunkiem głosów:

-  13 „za”,

-  1 „przeciw” (J. Kołoczek-Wybierek),

-  1 „ wstrzymujący się” (J. Kowol).

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając poniższy temat.

 

11.  Wniosek Wójta w sprawie podatku od nieruchomości na terenie Gminy Pilchowice.

 

Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez Pana Wójta, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie zawiera kwoty wypracowane na wspólnych posiedzeniach Komisji Problemowych. Jeżeli mają Państwo jakieś zapytania tudzież wątpliwości w tym temacie to chętnie się do nich odniosę. Jeżeli nie – to proszę o poddanie głosowaniu projektu uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na terenie Gminy Pilchowice.

 

W konsekwencji nie wniesienia przez Radnych uwag do przedstawionego projektu uchwały, przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Paweł Michna odczytał projekt uchwały Nr XXV/157/08.

Stosunkiem głosów:

-  12 „za”,

-  3 „przeciw” (B. Popluc, A. Ogórek, J. Kołoczek-Wybierek),

-  0 „ wstrzymujących się”

Rada Gminy przyjęła uchwałę w sprawie podatku od nieruchomości na terenie Gminy Pilchowice.

 

12.  Wniosek Skarbnika w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008.

 

Przewodniczący rady udzielił głosu Panu Skarbnikowi, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Dzisiejszy projekt uchwały w niewielkim stopniu różni się od tego, który został w poniedziałek przedstawiony na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, bowiem zaszła w nim jedna zmiana. Zmiana ta jest konsekwencją pozytywnego odniesienia się Pana Wójta do wniosku Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury Pana Winfryda Ficoń o zwiększenie dotacji podmiotowej dla Gminnego Ośrodka Kultury o kwotę 5 tys. zł. Wniosek ten był już radnym przedstawiany przez Przewodniczącego Rady na wspólnym posiedzeniu Komisji. Ujęcie tegoż wniosku w projekcie uchwały skutkuje zmianami w dwóch załącznikach: przede wszystkim w załączniku nr 8. do uchwały budżetowej na 2008 rok, w którym dotacja dla GOK została zwiększona właśnie o kwotę 5 tys. zł oraz w załączniku nr 2 do uchwały budżetowej w zakresie przeniesień w planie wydatków.

Pozostałe punkty przedmiotowego projektu uchwały zostały szeroko omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji i pozostają niezmienione. Nie mniej jednak, jeżeli ktoś z Państwa chciałby powrócić do dyskusji w tym przedmiocie, to nie widzę przeszkód i chętnie odpowiem na wszystkie pytania i wątpliwości.

 

Radni nie wyrazili woli dyskusji w tym zakresie.

 

Z uwagi na powyższe Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Uchwał i Wniosków. Po odczytaniu przez Pana Piotra Madeja projektu uchwały Nr XXV/158/08, w wyniku przeprowadzonego głosowania uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008 została przyjęta przez Radę przy 2 głosach „przeciw” (J. Kowol, J. Kołoczek-Wybierek) i 1 głosie „wstrzymującym się” (A. Ogórek).

 

13.  Wniosek Wójta w sprawie likwidacji zakładu budżetowego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

 

Głos w tej sprawie zabrał Pan Wójt mówiąc m.in.:

Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie bezwątpienia niesie największe zmiany spośród przedstawionych tu dzisiaj projektów uchwał. Na mocy tej uchwały będzie można przekształcić Zakład Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, będzie można tenże Zakład skomercjalizować. Komercjalizacja, o której mówię polegać będzie na utworzeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialności, w której jedynym 100% udziałowcem jest Gmina.

Nadzór nad tą spółką w dalszym ciągu będzie miała Gmina poprzez osobę Wójta i Radę Nadzorczą.

Zbycie udziałów takiej spółki (czyli prywatyzacja) będzie mogło nastąpić tylko wówczas, gdy Rada Gminy wyrazi taka wolę w formie uchwały.

Spółka komunalna tym różni się od zakładu komunalnego będącego zakładem budżetowym, że ma możliwość poszerzenia swej działalności i świadczenia dodatkowych usług w tych dziedzinach, które są zamknięte dla zakładu budżetowego.

Zapewniam Państwa, że główną przesłanką utworzenia spółki jest chęć uzyskania wymiernych korzyści w zakresie świadczenia usług komunalnych, zarówno w odniesieniu do ich jakości, jak i palety oferowanych usług.

Czy te korzyści nastąpią czas pokarze. Ja wierzę, że kredyt zaufania zostanie udzielony i efekty przekształcenia będą pozytywne.

Wydaje mi się, że wszystkie najistotniejsze kwestie dotyczące przekształcenia ZGK w spółkę z o.o. zostały szczegółowo omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych, jednak jeżeli są jakieś wątpliwości to, postaram się je wyjaśnić.

 

Pan Janusz Pogorzelski: Na sali obrad jest przedstawiciel brygady drogowej, dlatego proszę o ponowne przedstawienie założeń przekształcenia ZGK w spółkę z o.o.

 

Pan Wójt: Niezależnie od tego czy ZGK zostanie przekształcony w spółkę czy nie, pracownicy tzw. brygady drogowej zostaną przeniesieni z dniem 1 stycznia 2009 do Zakładu, gdyż prowadzenie działalności komunalnej w Urzędzie Gminy nie jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Miejscem odpowiednim do prowadzenia przez Gminę działalności komunalnej jest zakład budżetowy bądź spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka komunalna. Pragnę jednak podkreślić, że dla pracowników czteroosobowej brygady drogowej zmiana ta praktycznie nie będzie odczuwalna i nie muszą się oni jej obawiać. Charakter ich pracy pozostanie niezmieniony, podobnie też jak i miejsce wykonywania pracy.

Analogicznie kwestię tę można odnieś do obecnych pracowników Zakładu, którzy po przekształceniu Zakładu staną się pracownikami spółki.

 

Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: chciałabym się dowiedzieć czy panowie z brygady drogowej wiedzieli o zaplanowanych zmianach i czy zostali do tego jakoś przygotowani?

 

Pan Wójt: Pisemnie nie informowałem pracowników brygady drogowej o zaplanowanych zmianach. Wszystkie istotne informacje w tym temacie przekazywałem tym panom za pośrednictwem pracownika Urzędu bezpośrednio ich nadzorującego, tj. Panią Celinę Kuchta, która poinformowała ich także o tym, że to właśnie dziś odbędzie się decydująca dyskusja na temat przekształcenia Zakładu w spółkę komunalną.

 

Pani Jolanta Kowol: Skoro brygada drogowa mówiąc kolokwialnie i tak przejdzie pod Zakład, niezależnie od tego czy postanowimy go przekształcić w spółkę czy nie, to skąd ten pośpiech, by właśnie od 1 stycznia 2009r. ZGK został skomunalizowany? Czy nie lepiej by było zaczekać trzy miesiące, pół roku, rok i zobaczyć czy wcielenie brygady drogowej jest rentowne?

 

Pan Wójt: zadane pytanie wydaje się proste, jednakże odpowiedź na nie jest już nieco bardziej skomplikowane.

Po pierwsze kwestią dyskusyjną jest to, ile by należało czekać na dokonanie oceny rentowności takiego posunięcia. Jeden człowiek potrzebowałby jednego miesiąca, ktoś inny roku, a kolejna osoba jeszcze dłuższego czasu.

Po drugie charakter działalności zakładu budżetowego nie jest tożsamy z charakterem działalności spółki z o.o., dlatego też trudno by było na przykładzie Zakładu ocenić, czy w spółce usługi świadczone przez brygadę drogową będą przynosiły wymierne korzyści, czyli potocznie mówiąc czy brygada ta będzie w stanie na siebie zarobić.

Mogę jedynie powiedzieć, że gdybyśmy nie byli przekonani o tym, że przekształcenie Zakładu przyniesie wymierne korzyści to, nie ośmielilibyśmy się Państwu zaproponować takiego rozwiązania.

 

Pan Andrzej Ogórek: Po pierwsze czy sprawdzono w innej gminie, w której utworzono taką spółkę, jak ona działa i czy te działania przynoszą wymierne efekty? Po drugie: z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że ZGK nie zatrudnia specjalistów, fachowców którzy mogliby działać w szeroko rozumianej działalności komunalnej, i którym można by było powierzyć np. obowiązki kierownika robót. Po trzecie: rozeznawałem kwestie dotyczące pozyskiwania środków zewnętrznych i okazało się, że wcale nie trzeba dokonać przekształcenia Zakładu w spółkę, by mógł on pozyskiwać owe środki. Przecież Zakład może o te środki aplikować za pośrednictwem Urzędu Gminy i pytanie jest tu tylko jedno: dlaczego do tej pory tego nie robiono?

 

Pan Wójt: Owszem zgadzam się z Panem, że Gmina w imieniu zakładu budżetowego może aplikować o środki finansowe z zewnątrz. Jednakże proszę pamiętać, iż zazwyczaj w ramach jednego działania Gmina może zgłosić tylko jeden projekt, jedno zadanie. Jeżeli zaś przekształcimy Zakład w podmiot posiadający zdolność do czynności prawnych wówczas z terenu naszej Gminy będą mogły zostać zgłoszone dwa wnioski: jeden opracowany przez Urząd, drugi – przez spółkę komunalną, która w odróżnieniu od zakładu budżetowego, może ubiegać się o przyznanie tychże środków.

Zgadzam się też z tym, że obecnie Zakład nie zatrudnia wysokiej klasy specjalistów, fachowców, kierowników budów itp. Jednakże uważam, że jest to dopiero kwestia przyszłości, pod warunkiem, iż wyrazicie Państwo wolę utworzenia spółki komunalnej. Dopiero wówczas, gdy nastąpi ewentualne rozszerzenie wachlarza usług świadczonych przez Zakład, zaistnieje potrzeba zatrudniania owych specjalistów.

Odnosząc się natomiast do kwestii zapoznania się z doświadczeniami innych gmin w zakresie świadczenia usług komunalnych za pośrednictwem spółek to, oczywiście rozeznałem tę sprawę i mogę powiedzieć, że w tych gminach decyzje o utworzeniu właśnie takich podmiotów jak spółki były trafne.

Przykładami gmin, w których usługi komunalne są świadczone za pomocą spółek są:

-         Gmina Toszek (w której utworzona spółka została w części sprywatyzowana, gdyż 40 % udziałów tejże spółki należy do firmy Remondis) – działanie to spotkało się z pozytywnym odbiorem m.in. lokalnej społeczności.

-         Gmina Gierałtowice – utworzono tam spółkę komunalną, która dobrze działa i przynosi wymierne efekty

-         Gminy: Knurów, Rybnik, Gliwice – w których działalność komunalna świadczona jest przez spółki sprywatyzowane, w których gmina posiada swe udziały.

Proszę Państwa – kontynuuje Pan Wójt – nie będę Państwa oszukiwać i obiecywać, że z chwilą przekształcenia ZGK w spółkę komunalną nastąpi gwałtowna i diametralna zmiana w zakresie świadczonych usług, gdyż takie działania wymagają czasu. Na początku wachlarz świadczonych usług niewiele będzie odbiegać od tego, który obecnie jest nam oferowany przez ZGK, gdyż zostanie on wzbogacony jedynie o zadania, które aktualnie są wykonywane przez Urząd za pomocą brygady drogowej.

Jeżeli miałbym przytoczyć tu jakieś przykłady gmin, w których utworzenie spółki świadczącej usługi komunalne było działaniem negatywnym, pozbawionym wymiernych efektów, to przyznam szczerze, iż nie spotkałem się z takim przykładem.

Na koniec swej wypowiedzi powiem jedynie, że jakiś czas temu byłem w Niemczech na seminarium poświęconym gospodarce komunalnej. Po wysłuchaniu referatów w tym temacie nie mam wątpliwości, że tworzenie spółek prawa handlowego jest działaniem przyszłościowym, ponieważ jest to ekonomiczny i skuteczny sposób wypełniania zadań z zakresu gospodarki komunalnej ciążących na gminie.

 

Pan Piotr Madeja: Na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych była mowa o mogących nastąpić podwyżkach ceny wody, nawet czterokrotnych. Czy są znane jakieś realne terminy, kiedy takowe podwyżki mogą nastąpić? Pytam o to, gdyż obawiam się, że wraz z przekształceniem ZGK w spółkę nastąpi drastyczny wzrost ceny wody?

 

Pan Wójt: Takiego zagrożenia oczywiście nie da się wykluczyć. Odnosząc się jednak szerzej do tej problematyki chciałbym powiedzieć, że do 19 grudnia 2008r. Zakład winien przedstawić nam nowe taryfy cenowe wody. Już teraz mogę założyć, że z pewnością ulegną one podwyższeniu, z uwagi chociażby na fakt, iż nastąpił wzrost ceny energii elektrycznej oraz wzrost wynagrodzenia pracowników Zakładu, który co roku następuje. Ponadto odnosząc się do kwestii wysokości opłaty za zużycie 1m3 wody należy pamiętać, iż kwota ta jest wypadkową wielu czynników, elementów, na które my nie mamy wpływu. Do tych czynników zaliczamy m.in. wspomnianą już cenę energii elektrycznej, koszty związane z tzw. opłatą za korzystanie ze środowiska.

Owszem, ja – kontynuuje Pan Wójt – tak jak i Pan obawiam się dużego wzrostu ceny wody, dlatego myślę, że będziemy się wspólnie starać, by mimo tego, że nie mamy na coś wpływu, scenariusz z drastycznym wzrostem ceny wody dla mieszkańców nie miał miejsca.

 

Pan Andrzej Ogórek: Nie ulega wątpliwości, że ZGK nie dysponuje odpowiednim zapleczem sprzętowym, nie zatrudnia wykwalifikowanych fachowców, dlatego obawiam się, iż po przekształceniu go w spółkę staniemy przed faktem, że Gmina będzie ponosiła koszty związane z utworzeniem spółki, poprzez to, że stanie się ona jedynym zleceniodawcą tego podmiotu. I tym sposobem Gmina zamiast korzystać z tańszych usług oferowanych na rynku, będzie zamawiać jedynie usługi świadczone przez spółkę, po to by niejako w sposób pośredni pokryć koszty związane z funkcjonowaniem spółki.

Poza tym słyszałem, iż w jednej z gmin utworzono taką spółkę, która po dwóch latach upadła właśnie dlatego, że nie była ona w stanie konkurować na rynku z innymi podmiotami świadczącymi usługi z zakresu gospodarki komunalnej.

Zastanówmy się więc czy warto jest tworzyć spółkę, która nie mając odpowiedniego sprzętu, fachowców i wysokiej klasy specjalistów nie będzie w stanie konkurować na rynku z innymi firmami, i która będzie jedynie funkcjonować dzięki zleceniom Gminy.

 

Pan Wójt: Pan Andrzej Ogórek wyraził swe obawy, do czego ma prawo. Ja osobiście nie słyszałem o jakimś konkretnym przykładzie spółki, która upadła.

Owszem istnieje możliwość, że na początku działalności spółki, Gmina będzie głównym zleceniodawcą, ale przecież należy pamiętać, że celem utworzenia spółki jest stworzenie Zakładowi możliwości rozwoju, poszerzenia jego działalności o nowe rodzaje świadczonych usług.

Nie zgodzę się też z tym, że utworzenie spółki spowoduje wzrost ceny usług świadczonych obecnie przez Zakład czy też brygadę drogową.

 

Pani Jolanta Kowol: Czy w związku z zamiarem przekształcenia ZGK w spółkę i poszerzenia jej działalności o nowe usługi dokonano analizy rynku, co do potrzeb w tym zakresie?

Po utworzeniu spółki zwiększy się liczba osób stanowiących władze spółki czy wiadomo już, gdzie się będzie mieściła siedziba spółki, bo sadzę, że obecnie zajmowane przez ZGK pomieszczenia mogą okazać się niewystarczające.

Czy zastanawiano się już nad lokalizacją bazy sprzętowej spółki?

Czy jako Rada będziemy mieli wpływ na wydatki spółki takie jak np. zakup koparki lub autobusu?

 

Pan Wójt: Nie jesteśmy osobami lekkomyślnymi i oczywiście rozważamy to, gdzie można by w przyszłości zlokalizować bazę sprzętową spółki, jeżeli takowa powstanie. Nie jestem w stanie teraz wskazać Pani konkretnego miejsca, ale też nie ma obecnie takiej potrzeby, gdyż po prostu na razie nie dysponujemy sprzętem wymagającym utworzenia jakiegoś specjalnego zaplecza. Jeżeli zaś mowa o siedzibie spółki to w tej materii też nie widzę większego zagrożenia, gdyż na terenie Gminy są aktualnie wolne lokale, które wymagają jedynie niewielkiej adaptacji, by móc pełnić funkcję siedziby spółki.

Co do kwestii badania rynku w zakresie potrzeb na świadczenie usług komunalnych, pragnę Pani przypomnieć dyskusję prowadzoną na posiedzeniu jednej z Komisji Problemowych, gdy była mowa o tym z jak wielką niszą mamy do czynienia w zakresie świadczenia usług koparką. Wtedy też zrodził się pomysł zakupienia dla ZGK koparki i chociaż w konsekwencji dalszych działań Zakład nie zakupił tej koparki, nie zmienia to faktu, iż pomysł ten był wynikiem przeprowadzonego na mniejszą lub większą skalę badania rynku dokonanego przez Radnych w swym otoczeniu.

Odnosząc się do Pani ostatniego pytania zacznę może od tego, że spółka będzie zobowiązana do tego by raz do roku sporządzać bilans kosztów związanych z jej działalnością. Jeżeli okaże się, że wypracowała ona zysk i zamierza go w części przeznaczyć na zakup np. młota pneumatycznego to tutaj Rada Gminy nie będzie miała większego wpływu na taką decyzję. Jeżeli zaś - mając na uwadze to, że na początku działalności spółki, nie będzie ją stać na dokonywanie dużych wydatków – zajdzie potrzeba zakupienia np. koparki lub samochodu, który to wydatek będzie pokryty z budżetu gminy, to oczywiście Rada Gminy będzie tu miała decydujące słowo. Bo chciałbym tu przypomnieć, że Gmina jako udziałowiec tej spółki będzie miała prawa do wnoszenia wkładów pieniężnych i niepieniężnych.

 

Pani Jolanta Kowol: co przekształcenie przyniesie dobrego dla Gminy i jej mieszkańców?

 

Pan Wójt: Sądzę , że korzyści z przekształcenia Zakładu w spółkę można w sposób analogiczny przyrównać do tych, które uzyskaliśmy podejmując w minionej kadencji decyzje o prywatyzacji Zakładu Opieki Zdrowotnej, czyli podwyższenie standardów świadczonych usług oraz stworzenie możliwości rozszerzenia usług świadczonych dla mieszkańców.

 

Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Chciałabym się dowiedzieć, co nas tak nagli by przekształcenie ZGK w spółkę nastąpiło już z dniem 1 stycznia 2009r.?

 

Pan Wójt: Odpowiedź na pytanie dlaczego przekształcenie ma nastąpić właśnie z dniem 1 stycznia jest bardzo prosta, a mianowicie z powodu rozliczeniowego.

 

Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Czy Dyrektor ZGK jest informowanych o działaniach i zamierzeniach związanych z przekształceniem Zakładu.

 

Pan Wójt. Tak, Pan Waniczek jest na bieżąco informowany o wszystkich działaniach podejmowanych w związku z zamiarem przekształcenia ZGK w spółkę. Za pośrednictwem Dyrektora o planach związanych z przekształceniem Zakładu są też informowani pracownicy Zakładu, jednakże nie jestem w stanie wypowiedzieć się co do tego czy informacja ta jest im przedstawiana indywidualnie czy też grupowo.

 

Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Jaki wpływ będzie miała Rada Gminy na zbycie lub zastawienie udziałów spółki?

 

Pan Wójt: Jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji w tym przedmiocie to, Rada Gminy będzie tutaj miała wpływ 100%.

 

Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Zdajemy sobie sprawę z tego, że początki działalności spółki mogą być trudne i że nie od razu spółka rozszerzy zakres swej działalności, a co za tym idzie nie będzie w stanie generować dużych zysków, dlatego chciałabym się dowiedzieć w jaki sposób zostaną generowane środki na wynagrodzenia dla władz spółki i czy zostanie utrzymane obecne zatrudnienie Zakładu?

 

Pan Wójt: Z całą stanowczością chciałbym podkreślić, że wraz z przekształceniem Zakładu w spółkę nie przewiduje się żadnych zwolnień pracowników. Wręcz przeciwnie w sytuacji rozszerzenia usług świadczonych przez spółkę – zatrudnienie wzrośnie.

Jeżeli zaś mowa o wynagrodzeniu Prezesa i Rady Nadzorczej to tutaj środki na ten cel będzie musiała wypracować spółka.

 

[W tym momencie salę obrad opuścił radny Pan Paweł Michna]

 

Z uwagi na fakt, iż Radni nie wyrazili dalszej woli dyskusji w przedmiotowej sprawie, Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Uchwal i Wniosków.

Po odczytaniu przez panią Marię Kaszek projektu uchwały Nr XXV/159/08, zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego stosunkiem głosów:

-           8 „za” (R. Dyrszka, K. Gogulla, A. Czechowska-Gąbka, P. Fibic, J. Urbańczyk, J. Pogorzelski, J. Margiciok, K. Żyła),

-           4 „przeciw” (J. Kołoczek-Wybierek, A. Ogórek, M. Kaszek, P. Madeja),

-           2 „ wstrzymujące się” (J. Kowol, B. Popluc),

Rada Gminy przyjęła uchwałę w sprawie likwidacji zakładu budżetowego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach w celu zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając poniższy temat.

 

[Po przerwie w posiedzeniu Rady Gminy nie uczestniczyła również Pani Barbara Popluc]

 

14.  Wniosek Skarbnika w sprawie upoważnienia Wójta Gminy Pilchowice do wystawienia weksla in blanko.

 

Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie został przedstawiony praz Pana Skarbnika, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Lada dzień będziemy podpisywać z Urzędem Marszałkowskim umowę w zakresie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej zadania pn. „Budowa zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w administracji w Pilchowicach”. Pieniądze z tego tytułu zasilą budżet gminy dopiero w przyszłym roku. Nie mniej jednak umowa w tym zakresie zostanie podpisana już w roku bieżącym. Elementem niezbędnym koniecznym do podpisania tej umowy jest ustalenie zabezpieczenia finansowego środków, które mamy uzyskać z budżetu Unii Europejskiej. Owo zabezpieczenie środków nastąpić ma w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową.

 

Następnie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Maria Kaszek odczytała projekt uchwały Nr XXV/160/08, który w następstwie przeprowadzonego głosowania został przyjęty przez Radę jednogłośnie.

 

15.  Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z pracy w okresie międzysesyjnym.

 

Na poprzedniej sesji – mówi Pan Wójt – zostały podjęte następujące uchwały:

        w sprawie przystąpienia do realizacji pilotażowego programu pn. „Uczeń na wsi – pomoc w zdobywaniu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące gminy wiejskie oraz gminy miejsko – wiejskie” finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;

        w sprawie określenia warunków i trybu wspierania, w tym finansowego, rozwoju sportu kwalifikowanego - czekamy na publikacje tej uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego;

        w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008 – zmiany zostały zrealizowane;

        w sprawie upoważnienia Przewodniczącego rady Gminy Pilchowice do podpisania ankiety bezpieczeństwa osobowego Wójta Gminy Pilchowice – Przewodnicząc podpisał przedmiotową ankietę i tym samym zrealizował uchwałę.

 

­        Zostały wydane następujące zarządzenia Wójta:

ü    w sprawie zmian w układzie wykonawczym budżetu Gminy Pilchowice na 2008 rok;

ü    w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków Kierownika Referatu Podatków i Opłat Lokalnych;

ü    w sprawie zmian w budżecie oraz zmian w układzie wykonawczym budżetu Gminy Pilchowice na 2008 rok;

ü    w sprawie powołania Komisji Konkursowej w związku z prowadzonym naborem na wolne stanowisko urzędnicze – w tym zakresie wydano 3 zarządzenia;

ü    w sprawie zmian w budżecie oraz zmian w układzie wykonawczym budżetu Gminy Pilchowice na 2008 rok;

ü    w sprawie ustalenia warunków korzystania ze stołówki szkolnej;

ü    w sprawie zmian w budżecie oraz zmian w układzie wykonawczym budżetu Gminy Pilchowice na 2008 rok;

ü    wskazania dnia wolnego od pracy.

 

-         Rozstrzygnięto przetargi na:

ü    odśnieżanie dróg gminnych – najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ATEX Pilchowice;

ü    sprzedaż i dostawę węgla – najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ATEX Pilchowice.

 

-         Ogłoszone zostały przetargi na

ü    dostawę samochodu pożarniczego dla OSP Żernica

 

-         W imieniu ZGK zostały ogłoszone przetargi na

ü    dostawę urządzenia do czyszczenia kanalizacji – przetarg ten unieważniono, gdyż najniższa oferta zawierała kwotę wyższa do tej, którą zarezerwowaliśmy na ten cel;

ü    wywóz odpadów komunalnych z terenu Gminy Pilchowice na rok 2009.

 

Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:

        Projekt na Wyrównywanie Szans Edukacyjnych Uczniów z terenu Gminy Pilchowice uzyskał akceptację,

        odbyło się spotkanie Wójtów, Burmistrzów i Prezydenta Miasta ze Starostą Gliwickim w ramach tzw. grupy G8;

        Wójt uczestniczył w spotkaniu w sprawie Narodowego Programu Budowy Dróg Lokalnych;

        Wójt uczestniczył w spotkaniach z: Radą Sportu, Zarządem OSP, dyrektorami jednostek oświatowych;

        Wójt razem ze swoim Zastępcą uczestniczył w targach Poleko i Techniki komunalnej

        odbyła się uroczysta sesja w Stanicy;

        odbyły się zebrania wiejskie w Wilczy i Kuźni Nieborowskiej;

        miały miejsce obchody Dnia Edukacji Narodowej i Dnia Budowlanych;

        odbyły się Dożynki w sołectwie Nieborowice.

 

16.   Wnioski i zapytania radnych.

 

Pani Jolanta Kowol zwróciła się do Skarbnika Gminy z prośbą o przybliżenie sołtysom kwestii związanych z określaniem w budżecie na 2009r. środków na wydatki sołeckie.

 

Pan Skarbnik: Obowiązujący dotychczas nieformalnie (ale za to jak najbardziej legalnie) w naszej gminie wzorzec polegający na wydzielaniu w budżecie gminy pieniędzy sołeckich został niejako powielony przez włodarzy naszego kraju i powstał projekt ustawy o funduszu sołeckim. Jeżeli gmina zdecydowałaby się na wydzielenie w budżecie funduszów sołeckich, a co za tym idzie powierzenia części zadań gminy sołectwom, wówczas tok jej postępowania będzie srticte określony zapisami ustawy.

Nie chciałbym się tu teraz wypowiadać co do szczegółów projektu wspomnianej ustawy, gdyż jest on dopiero w fazie prac i dzisiaj trudno jest wskazać jaka będzie jego ostateczna wersja.

 

Pani Jolanta Kowol: Panie Dyrektorze Ficoń, jak to się stało, że pomimo restrykcyjnego wydatkowania Środków Gminnego Ośrodka Kultury, zabrakło Panu pieniędzy?

 

Dyrektor GOK – Pan Winfryd Ficoń: Pieniążków zabrakło mimo ich racjonalnego ich wydatkowania, z uwagi na pojawienie się wcześniej nieprzewidzianych wydatków (związanych chociażby z remontem zaplecza kuchennego w Świetlicy w Nieborowicach).

 

Pan Rajnard Dyrszka zgłosił wniosek formalny o podjęcie działań mających na celu jak najszybsze zakończenie lepikowania ul. Nieborowskiej w Żernicy.

 

Pani Mieczysława Gogulla – sołtys wsi Nieborowice zgłosiła wniosek formalny o wyegzekwowanie od Pana Butora natychmiastowego zaniechania dewastacji dróg sprzętem rolniczym. Jako przykłady zniszczonych dróg Pani Sołtys wskazała:

-         drogę transportu rolnego na Mysiej Górze,

-         ul. Dworcową, przy której został zaorany rów przydrożny,

-         ul. Krywałdzką;

-         ul. Główną, której krawędzie jezdni zostały w sposób znaczący uszkodzone ciężkim sprzętem rolniczym.

 

17.  Zamknięcie obrad.

Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600 w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla zakończył o godzinie 1850.

 

 

Na tym protokół zakończono.

 

Sporządziła:

                 Maria Wymysło