P R O T O K Ó Ł Nr XXVII/08
z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice
w dniu 30 grudnia 2008 roku
1.
Otwarcie
obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.
Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady
Gminy Pan Krystian Gogulla.
Przewodniczący przywitał zebranych:
ð
Radnych Gminy,
ð
Radnych Powiatu Gliwickiego – Pana Mariana Sadeckiego oraz Pana
Waldemara Dombek,
ð
Sołtysów,
ð
Wójta,
ð
Z – cę Wójta,
ð
Skarbnika Gminy,
ð
Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Pilchowicach,
ð
Dyrektora Gminnej Biblioteki Publicznej w Pilchowicach,
ð
Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach,
ð
Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
ð
Pracowników Urzędu Gminy.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący
stwierdził, iż na ustawowy skład 15 Radnych, 13 jest obecnych, zatem
na posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.
Nieobecnymi są: Pani Jolanta Kowol i Pan Andrzej
Ogórek.
2.
Przedstawienie
porządku obrad.
Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad XXVII
sesji Rady Gminy Pilchowice.
Radni nie zgłosili uwag i wniosków formalnych do
przedstawionego porządku obrad.
3.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej
sesji.
Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.
4.
Powołanie
Komisji Uchwał i Wniosków.
Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków
w składzie radnych:
ð
Przewodniczący - Pan Paweł Fibic
ð
Członek - Pani Józefa Margiciok
ð
Sekretarz - Pani Barbara Popluc
Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Wójt
mówiąc:
Do ustalenia
wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczych straży pożarnych Gminy
Pilchowice za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym
organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę obliguje Radę Gminy
nowelizacja ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
Problematyka związana z przedmiotową uchwałą została
wyczerpująco omówiona na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych. Przypomnę
zatem jedynie, że projekt uchwały w tym temacie zakłada, iż ekwiwalent za każdą
godzinę udziału w działaniu ratowniczym bądź szkoleniu pożarniczym będzie
wynosił 10 zł.
Radni nie wyrazili woli dyskusji w tym temacie.
Po odczytaniu przez Przedstawiciela Komisji Uchwał i
Wniosków Panią Barbarę Popluc projektu uchwały Nr XXVII/168/08,
Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził,
że uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Projekt uchwały w
przedmiotowej sprawie został szeroko omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji
Problemowych.
Przypomnę jedynie, że
projekt uchwały zakłada na 2009 rok:
–
górną roczną stawkę opłaty netto za odbiór odpadów komunalnych, w tym
odpadów zbieranych selektywnie na terenie Gminy Pilchowice od gospodarstw
domowych w wysokości 172,50 zł/osobę; przy czym przedmiotowa stawka dla
gospodarstw domowych mających podpisaną umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej
w Pilchowicach wynosić będzie 64,49 zł/osobę.
–
górną stawkę opłaty netto za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i
transport nieczystości ciekłych na terenie Gminy Pilchowice w wysokości 23,10
zł/m3 ścieków; przy czym przedmiotowa opłata od
właścicieli/użytkowników nieruchomości którzy mają podpisaną umowę z Zakładem
Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach będzie wynosić 72,90 zł za kurs beczką o
pojemności 4,5m3.
Pan Rajnard Dyrszka: Na wczorajszym posiedzeniu
otrzymaliśmy zestawienie cen za wywóz śmieci i opróżnianie zbiorników
bezodpływowych, jakie będą obowiązywać w 2009r. w firmach posiadających
stosowne zezwolenie Wójta. Po zapoznaniu się z tymże zestawieniem jestem
zszokowany tym, że firma Remondis określiła cena netto za odbiór odpadów komunalnych z gospodarstw domowych w
wysokości 172,50 zł/osobę na rok.
Zastępca
Wójta: Informacje w tym zakresie otrzymaliśmy od pracownika firmy Remondis. Jako
Urząd nie mamy podstaw i kompetencji by
kwestionować wysokości wskazanej wartości.
Z uwagi na fakt, iż Radni
nie wyrazili woli dalszej dyskusji w tym temacie Przewodniczący oddał glos
Komisji Uchwał i Wniosków. Po odczytaniu przez Pana Pawła Fibic projektu
uchwały Nr XXVII/169/08 zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie
którego uchwała w sprawie stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi
w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych została przyjęta przy
trzech głosach wstrzymujących się (Pan Paweł Michna, Pan Piotr Madeja, Pani
Maria Kaszek).
Pan Wójt zabierając głos w tym temacie powiedział
m.in.:
Przychody i wydatki Gminnego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2009 rok zostały szczegółowo
wskazane w załączniku do projektu uchwały, który został omówiony na wspólnym
posiedzeniu Komisji Problemowych. Nie mniej jednak, jeżeli są pytania bądź
wątpliwości w tym temacie to, chętnie na nie odpowiem.
Z uwagi na brak pytań w tym temacie Przedstawiciel
Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytał projekt uchwały Nr XXVII/170/08,
który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.
Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Wójt
mówiąc:
stwierdzając, iż każda z uchwał została przyjęta
jednogłośnie.
Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez
Pana Wójta, który zwrócił się do zebranych mówiąc:
Przedmiotowy projekt uchwały zakłada udzielenie wsparcia
finansowego dla Powiatu Gliwickiego (analogicznie do poprzedniej uchwały w
formie dotacji celowej) w kwocie 350.000,00 zł na faktyczną już realizację
budowy chodnika w ciągu ul. Głównej w Nieborowicach oraz ul. Górniczej w
Żernicy.
Na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych nie
wyraziliście Państwo żadnych krytycznych uwag pod adresem omawianego projektu
uchwały. Aczkolwiek jeżeli pojawiły się jakieś wątpliwości w tym temacie to
postaram się je wyjaśnić.
11. Wniosek Skarbnika w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008.
Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnikowi,
który zwrócił się do zebranych mówiąc:
Ostatni w tym roku projekt uchwały w sprawie zmian w
budżecie gminy na 2008r. można przedstawić następująco:
Zmiany, które są w nim zawarte dotyczą planu
dochodów i wydatków, a co za tym idzie zmieniane są załączniki, które ów plan
dochodów i wydatków regulują.
Zmiana jest również w załączniku traktującym
o przychodach i rozchodach budżetu naszej gminy.
Kolejna zmiana dotyczy załącznika, który mówi o
wieloletnich programach inwestycyjnych, bądź też programach realizowanych z
budżetu Unii Europejskiej, ale tylko w zakresie tych wydatków, które miały być
poniesione w roku bieżącym.
To co wymieniłem przed momentem to jedna kategoria
zmian.
Druga kategoria zmian to zmiany dotyczące planu
przychodów i wydatków zakładu budżetowego. Ponieważ na tenże plan mają również
wpływ dotacja otrzymywane przez zakład z budżetu gminy, zmianie ulegają również
dwa załączniki, które określają wysokość owych dotacji.
Jeżeli mowa o pierwszej kategorii zmian to, tak jak
już wspominałem na wczorajszym posiedzeniu Komisji Problemowych, zmiany w
zakresie planu dochodów i wydatków związane są z faktem, iż w tym roku nie
otrzymaliśmy pieniędzy z budżetu Unii Europejskiej na realizację trzech zadań,
z których na dwa zadania w 100% otrzymamy pieniądze – co prawda nie
otrzymaliśmy ich w tym roku, ale na pewno otrzymamy je w przyszłym roku.
Nie mniej jednak stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej jest takie, że
uchwałę na rok budżetowy 2009 możemy zmienić dopiero na pierwszej sesji roku
2009.
Wyjaśnię jedynie, że teoretycznie cała procedura
takowych zmian w budżecie powinna wyglądać w ten sposób, że zmniejszając teraz
w budżecie na 2008r. plan dochodów i wydatków o kwotę 654.340,00 zł powinniśmy
jednocześnie o tę samą kwotę zwiększyć plan dochodów i wydatków w budżecie
gminy na rok 2009.
Aczkolwiek tak jak już powiedziałem musimy z tą
druga zmianą poczekać do pierwszej sesji w nowym roku, gdyż takie jest
stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Wracając jednakże do proponowanych zmian, przypomnę
– o czym już mówiłem wczoraj – że jedno zadanie nie zostało w ogóle
zrealizowane zarówno po stronie dochodów, jaki i po stronie wydatków – jest to
zadanie: wyrównywanie szans edukacyjnych.
Kolejne zadanie: europejskie przedszkola – tutaj nie
otrzymaliśmy środków z budżetu Unii Europejskiej, ale wyłożyliśmy na to zadanie
środki własne i zadanie to niemal w całości zostało zrealizowane tak, jak to było
planowane w roku bieżącym.
Trzecie zadanie: adaptacja budynku starej szkoły w
sołectwie Wilcza na przedszkole – w tym przypadku także nie otrzymaliśmy
środków, nie mniej również i tutaj wyłożyliśmy nasze środki w kwocie blisko
500 tys. złotych.
Omówione zmiany składają się na owe zmiany w planie
dochodów i wydatków. Przy czym jest tutaj jeden wyjątek związany z tym, że
część dochodów została zrealizowana w stopniu wyższym niż to pierwotnie zakładano
w uchwale budżetowej, dlatego postanowiliśmy „uwolnić” zaangażowane od początku
roku wolne środki. W konsekwencji czego przychody wpisane w budżecie gminy z
tytułu wolnych środków w kwocie 346 tys. zostały zastąpione zwiększonym
wykonaniem części dochodów, o których mówiłem na wczorajszym wspólnym
posiedzeniu Komisji Problemowych.
Druga kategoria zmian – kontynuuje Pan Skarbnik – to
propozycja zmian dokonywanych na pisemny wniosek zakładu budżetowego – Zakładu
gospodarki Komunalnej w Pilchowicach.
Jak Państwo wiecie plan przychodów i wydatków
stanowi integralna część uchwały budżetowej, i jakiekolwiek zmiany w
wysokości przychodów i wydatków tegoż zakładu muszą być usankcjonowane uchwałą
Rady Gminy.
Z wnioskiem w tym zakresie Zakład Gospodarki
Komunalnej zwrócił się do Urzędu. Dlatego też na wspólne posiedzenie Komisji Problemowych
została zaproszona Główna Księgowa Zakładu, która starała się wyjaśnić Państwu
genezę wystosowania przedmiotowego wniosku.
Głównym punktem spornym w tym zakresie było
określenie stanu środków obrotowych planowanych na koniec roku na poziomie 300.000
zł.
Tak jak już wspomniałem z uwagi na fakt, iż
przychody i wydatki zakładu budżetowego są związane również z otrzymywanymi
dotacjami z budżetu gminy, w tym także z nieszczęsną dotacją w wysokości
108.650 zł, zmianie musi też ulec ów załącznik traktujący o tym, jakie dotacje
na inwestycje zostały udzielone zakładowi budżetowemu oraz jaka była wysokość
dotacji przedmiotowych, ponieważ planowane pierwotnie 200 tys. na dopłatę do
Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Chciałabym zgłosić
wniosek formalny, aby załącznik dotyczący planu przychodów i wydatków na 2008r.
zakładu budżetowego głosować oddzielnie, ponieważ generalnie zmiany proponowane
do budżetu gminy na 2008 rok były pozytywnie przejęte przez Radnych; natomiast
wspomniany załącznik dotyczący planu przychodu i wydatków Zakładu budził pewne
kontrowersje. Pojawiły się też opinie, że niekoniecznie trzeba zwiększać ów
stan środków obrotowych aż do tej kwoty, gdyż uszczupla to jakgdyby nasze
możliwości Rady i nasze możliwości budżetowe. A trzeba pamiętać, że mamy dość
wygórowane cele na rok 2009 jeżeli chodzi o budżet gminy.
W związku z tym chciałabym by Radni poparli ten
wniosek formalny i zdecydowali się na oddzielne głosowanie załącznika dotyczącego
planu przychodów i wydatków zakładu budżetowego.
Następnie Przewodniczący Rady przeprowadził
głosowanie nad wnioskiem formalnym zgłoszonym przez Panią Joannę
Kołoczek-Wybierek.
-
9 „za”(J. Kołoczek-Wybierek, K. Gogulla, A. Czechowska-Gąbka, B. Popluc,
J. Margiciok, J. Pogorzelski, P. Michna, M. Kaszek, P. Madeja),
-
1 „przeciw” (P. Fibic),
-
3 „ wstrzymujące się” (J. Urbańczyk, K. Żyła, R. Dyrszka)
Rada Gminy przyjęła wniosek formalny radnej Pani J.
Kołoczek-Wybierek, by załącznik dotyczący planu przychodów i wydatków zakładu budżetowego
głosować oddzielnie.
W dalszej części spotkania Przewodniczący Rady oddał
głos Komisji Uchwał i Wniosków.
Mając na uwadze powyższe Pan Paweł Fibic w pierwszej
kolejności odczytał projekt uchwały Nr XXVII/174/08 z pominięciem części
odnoszącej się do planu przychodów i wydatków zakładu budżetowego, który w
następstwie przeprowadzonego głosowania został przyjęty jednogłośnie.
Następnie wyżej wskazany przedstawiciel Komisji
Uchwał i Wniosków odczytał zapisy projektu uchwały Nr XXVII/174/08
odnoszące się do zmian w planie przychodów i wydatków zakładu budżetowego,
które zostały zatwierdzone następującym stosunkiem głosów:
-
8 „za”( K. Gogulla, A. Czechowska-Gąbka, R. Dyrszka, P. Fibic, B.
Popluc, J. Margiciok J. Urbańczyk, J. Pogorzelski,),
-
2 „przeciw” (P. Michna, K. Żyła),
-
3 „ wstrzymujące się” (J. Kołoczek-Wybierek, P. Madeja, M. Kaszek)
12. Informacja Wójta o wydanych decyzjach w sprawie naliczenia
jednorazowych opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z
ich zbyciem przed upływem 5 lat od daty obowiązywania planu miejscowego bądź
jego zmiany.
Głos w tej sprawie zabrał Pan Wójt mówiąc m.in.:
Ustawa o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym nakłada obowiązek przedstawiania co najmniej raz
w roku na sesji rady gminy informacji o wydanych decyzjach w sprawie naliczenia
jednorazowych opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z ich
zbyciem przed upływem 5 lat od daty obowiązywania planu miejscowego, bądź jego
zmiany.
W roku 2008 wydano trzy
decyzje za zbycie trzech działek o łącznej powierzchni
Ponadto obecnie toczą się
jeszcze trzy postępowania w sprawie naliczenia tzw. renty planistycznej za
zbycie trzech działek o łącznej powierzchni
13. Wnioski i zapytania radnych.
Pan Wójt poinformował zebranych, iż odbyło się
pierwsze posiedzenie Rady Nadzorczej Spółki – Pilchowickie Przedsiębiorstwo
Komunalne – w składzie której są: Pan Aleksander Jakubek, Pan Andrzej Kuchta
oraz Pan Krzysztof Grzelak. Na przedmiotowym posiedzeniu Rada Nadzorcza się
ukonstytuowała wybierając ze swego grona Przewodniczącego (Pan Aleksander
Jakubek), Wiceprzewodniczącego (Pan Andrzej Kuchta) oraz Sekretarza (pan
Krzysztof Grzelak).
Po ukonstytuowaniu się Rada Nadzorcza określiła
liczebność Zarządu Spółki, ustalając, iż będzie on jednoosobowy. Następnym
krokiem Rady Nadzorczej było powołanie Prezesa Zarządu – funkcję tę od 1 stycznia
2009r. będzie pełnił Pan Krzysztof Szwanda.
Pani Barbara Popluc: Jaką funkcję w Spółce będzie
pełnił obecny Dyrektor Pan Krzysztof Waniczek?
Pan Krzysztof Szwanda: Nadal będzie Dyrektorem, przy
czym nie będzie brał udziału w posiedzeniach Rady Nadzorczej.
Następnie radny powiatowy Pan Marian Sadecki
poinformował zebranych, iż odbył się coroczny Koncert Dar Serc, który wieńczył
akcję rozprowadzania „cegiełek’ „Dar Serca”, z której dochód jest przekazywany
na cele charytatywne. Radny zauważył, iż bardzo dużo „cegiełek” zostało
rozprowadzonych w Gminie Pilchowice.
14.
Zamknięcie
obrad.
Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600
w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla
zakończył o godzinie 1710.
Na tym protokół zakończono.
Sporządziła:
Maria Wymysło