P R O T O K Ó Ł  Nr  XXVII/08

z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice

w dniu 30 grudnia 2008 roku

 

1.      Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Pan Krystian Gogulla.

Przewodniczący przywitał zebranych:

ð      Radnych Gminy,

ð      Radnych Powiatu Gliwickiego – Pana Mariana Sadeckiego oraz Pana Waldemara Dombek,

ð      Sołtysów,

ð      Wójta,

ð      Z – cę Wójta,

ð      Skarbnika Gminy,

ð      Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Pilchowicach,

ð      Dyrektora Gminnej Biblioteki Publicznej w Pilchowicach,

ð      Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach,

ð      Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

ð      Pracowników Urzędu Gminy.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż na ustawowy skład 15 Radnych, 13 jest obecnych, zatem na posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.

Nieobecnymi są: Pani Jolanta Kowol i Pan Andrzej Ogórek.

 

2.      Przedstawienie porządku obrad.

Przewodniczący Rady odczytał porządek obrad XXVII sesji Rady Gminy Pilchowice.

Radni nie zgłosili uwag i wniosków formalnych do przedstawionego porządku obrad.

 

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

4.      Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie radnych:

ð      Przewodniczący               -  Pan Paweł Fibic

ð      Członek                           -  Pani Józefa Margiciok

ð      Sekretarz                         -  Pani Barbara Popluc

 

5.      Wniosek Wójta w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczych straży pożarnych Gminy Pilchowice za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę.

 

Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Wójt mówiąc:

Do ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczych straży pożarnych Gminy Pilchowice za uczestnictwo w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Gminę obliguje Radę Gminy nowelizacja ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Problematyka związana z przedmiotową uchwałą została wyczerpująco omówiona na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych. Przypomnę zatem jedynie, że projekt uchwały w tym temacie zakłada, iż ekwiwalent za każdą godzinę udziału w działaniu ratowniczym bądź szkoleniu pożarniczym będzie wynosił 10 zł.

 

Radni nie wyrazili woli dyskusji w tym temacie.

 

Po odczytaniu przez Przedstawiciela Komisji Uchwał i Wniosków Panią Barbarę Popluc projektu uchwały Nr XXVII/168/08, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

6.      Wniosek Wójta w sprawie stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

 

Głos w tym temacie zabrał Pan Krzysztof Szwanda – Zastępca Wójta, który zwrócił się do zebranych, mówiąc:

Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie został szeroko omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych.

Przypomnę jedynie, że projekt uchwały zakłada na 2009 rok:

         górną roczną stawkę opłaty netto za odbiór odpadów komunalnych, w tym odpadów zbieranych selektywnie na terenie Gminy Pilchowice od gospodarstw domowych w wysokości 172,50 zł/osobę; przy czym przedmiotowa stawka dla gospodarstw domowych mających podpisaną umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach wynosić będzie 64,49 zł/osobę.

         górną stawkę opłaty netto za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych na terenie Gminy Pilchowice w wysokości 23,10 zł/m3 ścieków; przy czym przedmiotowa opłata od właścicieli/użytkowników nieruchomości którzy mają podpisaną umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach będzie wynosić 72,90 zł za kurs beczką o pojemności 4,5m3.

 

Pan Rajnard Dyrszka: Na wczorajszym posiedzeniu otrzymaliśmy zestawienie cen za wywóz śmieci i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, jakie będą obowiązywać w 2009r. w firmach posiadających stosowne zezwolenie Wójta. Po zapoznaniu się z tymże zestawieniem jestem zszokowany tym, że firma Remondis określiła cena netto za odbiór odpadów komunalnych z gospodarstw domowych w wysokości 172,50 zł/osobę na rok.

 

Zastępca Wójta: Informacje w tym zakresie otrzymaliśmy od pracownika firmy Remondis. Jako Urząd nie mamy podstaw  i kompetencji by kwestionować wysokości wskazanej wartości.

 

Z uwagi na fakt, iż Radni nie wyrazili woli dalszej dyskusji w tym temacie Przewodniczący oddał glos Komisji Uchwał i Wniosków. Po odczytaniu przez Pana Pawła Fibic projektu uchwały Nr XXVII/169/08 zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała w sprawie stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych została przyjęta przy trzech głosach wstrzymujących się (Pan Paweł Michna, Pan Piotr Madeja, Pani Maria Kaszek).

 

7.      Wniosek Wójta w sprawie zatwierdzenia planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2009 rok.

 

Pan Wójt zabierając głos w tym temacie powiedział m.in.:

Przychody i wydatki Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2009 rok zostały szczegółowo wskazane w załączniku do projektu uchwały, który został omówiony na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych. Nie mniej jednak, jeżeli są pytania bądź wątpliwości w tym temacie to, chętnie na nie odpowiem.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytał projekt uchwały Nr XXVII/170/08, który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie.

 

Z uwagi na fakt, iż dwa kolejne projekty uchwał są ze sobą ściśle powiązane Przewodniczący Rady wyraził wolę, by punkty: 8 i 9 zostały omówione jednocześnie.

 

8.      Wniosek Wójta w sprawie wyrażenie zgody na zawarcie porozumienia z Województwem Śląskim w sprawie przyjęcia do realizacji zadania na drodze wojewódzkiej Nr 921 w 2009r.

 

9.      Wniosek Wójta w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Śląskiego w 2009r.

 

Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Wójt mówiąc:

Przedłożone Radzie do zatwierdzenia dwa kolejne projekty uchwał dotyczą tego samego zadania, tj. wykonania projektu budowy chodnika w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 921 na odcinku ul. Gliwickiej w Pilchowicach oraz na odcinku ul. Knurowskiej w Kuźni Nieborowskiej.

Jeden z przedłożonych projektów uchwał zezwala Wójtowi na zawarcie z Województwem Śląskim stosownego porozumienia, ma mocy którego będzie owo zadanie można zrealizować. Drugi zaś z projektów – zezwala na udzielenie Województwu Śląskiemu pomocy finansowej w formie dotacji celowej w kwocie 40.000,00 zł na wykonanie przedmiotowego projektu.

 

Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Na wczorajszym wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych wywiązała się dyskusja dotycząca długości odcinka chodnika w Kuźni Nieborowskiej. W jej konsekwencji został zgłoszony wniosek, aby projekt chodnika przy ul. Knurowskiej w Kuźni Nieborowskiej obejmował odcinek do ul. Rybnickiej (tj. do skrzyżowania z drogą krajową) tak by uzyskać połączenie z chodnikiem prowadzącym do przystanku autobusowego. Wobec powyższego mam pytanie czy wczorajszy wniosek został uwzględniony i tym samym, czy projekt uchwały został w tym zakresie skorygowany?

 

Pan Wójt: Zgłoszony wniosek został uznany za zasadny, w konsekwencji czego z projektu uchwały wykreślono zapisy traktujące o długości chodników w Pilchowicach i w Kuźni Nieborowskiej, tak by umożliwić wykonanie projektu chodnika w Kuźni Nieborowskiej aż do ul. Rybnickiej.

 

Następnie Przewodniczący Rady Gminy oddał głos przedstawicielowi Komisji Uchwał i Wniosków Pani Barbarze Popluc, która odczytała projekty uchwał Nr XXVII/171/08 i Nr XXVII/172/08. Po odczytaniu każdego z projektów uchwał Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie w sprawie przyjęcia odpowiednio:

-         uchwały w sprawie wyrażenie zgody na zawarcie porozumienia z Województwem Śląskim w sprawie przyjęcia do realizacji zadania na drodze wojewódzkiej Nr 921 w 2009r.,

-         uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Województwa Śląskiego w 2009r.,

stwierdzając, iż każda z uchwał została przyjęta jednogłośnie.

 

10.  Wniosek Wójta w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Gliwickiego w 2009r.

 

Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez Pana Wójta, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Przedmiotowy projekt uchwały zakłada udzielenie wsparcia finansowego dla Powiatu Gliwickiego (analogicznie do poprzedniej uchwały w formie dotacji celowej) w kwocie 350.000,00 zł na faktyczną już realizację budowy chodnika w ciągu ul. Głównej w Nieborowicach oraz ul. Górniczej w Żernicy.

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych nie wyraziliście Państwo żadnych krytycznych uwag pod adresem omawianego projektu uchwały. Aczkolwiek jeżeli pojawiły się jakieś wątpliwości w tym temacie to postaram się je wyjaśnić.

 

Z uwagi na fakt, iż Radni nie wyrazili woli dyskusji w tym temacie, przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Paweł Fibic odczytał projekt uchwały Nr XXVII/173/08, który po przeprowadzonym przez Przewodniczącego Rady Gminy głosowaniu został przyjęty jednogłośnie.

 

11.  Wniosek Skarbnika w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008.

 

Przewodniczący Rady udzielił głosu Skarbnikowi, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Ostatni w tym roku projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r. można przedstawić następująco:

Zmiany, które są w nim zawarte dotyczą planu dochodów i wydatków, a co za tym idzie zmieniane są załączniki, które ów plan dochodów i wydatków regulują.

Zmiana jest również w załączniku traktującym o przychodach i rozchodach budżetu naszej gminy.

Kolejna zmiana dotyczy załącznika, który mówi o wieloletnich programach inwestycyjnych, bądź też programach realizowanych z budżetu Unii Europejskiej, ale tylko w zakresie tych wydatków, które miały być poniesione w roku bieżącym.

To co wymieniłem przed momentem to jedna kategoria zmian.

Druga kategoria zmian to zmiany dotyczące planu przychodów i wydatków zakładu budżetowego. Ponieważ na tenże plan mają również wpływ dotacja otrzymywane przez zakład z budżetu gminy, zmianie ulegają również dwa załączniki, które określają wysokość owych dotacji.

Jeżeli mowa o pierwszej kategorii zmian to, tak jak już wspominałem na wczorajszym posiedzeniu Komisji Problemowych, zmiany w zakresie planu dochodów i wydatków związane są z faktem, iż w tym roku nie otrzymaliśmy pieniędzy z budżetu Unii Europejskiej na realizację trzech zadań, z których na dwa zadania w 100% otrzymamy pieniądze – co prawda nie otrzymaliśmy ich w tym roku, ale na pewno otrzymamy je w przyszłym roku. Nie mniej jednak stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej jest takie, że uchwałę na rok budżetowy 2009 możemy zmienić dopiero na pierwszej sesji roku 2009.

Wyjaśnię jedynie, że teoretycznie cała procedura takowych zmian w budżecie powinna wyglądać w ten sposób, że zmniejszając teraz w budżecie na 2008r. plan dochodów i wydatków o kwotę 654.340,00 zł powinniśmy jednocześnie o tę samą kwotę zwiększyć plan dochodów i wydatków w budżecie gminy na rok 2009.

Aczkolwiek tak jak już powiedziałem musimy z tą druga zmianą poczekać do pierwszej sesji w nowym roku, gdyż takie jest stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Wracając jednakże do proponowanych zmian, przypomnę – o czym już mówiłem wczoraj – że jedno zadanie nie zostało w ogóle zrealizowane zarówno po stronie dochodów, jaki i po stronie wydatków – jest to zadanie: wyrównywanie szans edukacyjnych.

Kolejne zadanie: europejskie przedszkola – tutaj nie otrzymaliśmy środków z budżetu Unii Europejskiej, ale wyłożyliśmy na to zadanie środki własne i zadanie to niemal w całości zostało zrealizowane tak, jak to było planowane w roku bieżącym.

Trzecie zadanie: adaptacja budynku starej szkoły w sołectwie Wilcza na przedszkole – w tym przypadku także nie otrzymaliśmy środków, nie mniej również i tutaj wyłożyliśmy nasze środki w kwocie blisko 500 tys. złotych.

Omówione zmiany składają się na owe zmiany w planie dochodów i wydatków. Przy czym jest tutaj jeden wyjątek związany z tym, że część dochodów została zrealizowana w stopniu wyższym niż to pierwotnie zakładano w uchwale budżetowej, dlatego postanowiliśmy „uwolnić” zaangażowane od początku roku wolne środki. W konsekwencji czego przychody wpisane w budżecie gminy z tytułu wolnych środków w kwocie 346 tys. zostały zastąpione zwiększonym wykonaniem części dochodów, o których mówiłem na wczorajszym wspólnym posiedzeniu Komisji Problemowych.

Druga kategoria zmian – kontynuuje Pan Skarbnik – to propozycja zmian dokonywanych na pisemny wniosek zakładu budżetowego – Zakładu gospodarki Komunalnej w Pilchowicach.

Jak Państwo wiecie plan przychodów i wydatków stanowi integralna część uchwały budżetowej, i jakiekolwiek zmiany w wysokości przychodów i wydatków tegoż zakładu muszą być usankcjonowane uchwałą Rady Gminy.

Z wnioskiem w tym zakresie Zakład Gospodarki Komunalnej zwrócił się do Urzędu. Dlatego też na wspólne posiedzenie Komisji Problemowych została zaproszona Główna Księgowa Zakładu, która starała się wyjaśnić Państwu genezę wystosowania przedmiotowego wniosku.

Głównym punktem spornym w tym zakresie było określenie stanu środków obrotowych planowanych na koniec roku na poziomie 300.000 zł.

Tak jak już wspomniałem z uwagi na fakt, iż przychody i wydatki zakładu budżetowego są związane również z otrzymywanymi dotacjami z budżetu gminy, w tym także z nieszczęsną dotacją w wysokości 108.650 zł, zmianie musi też ulec ów załącznik traktujący o tym, jakie dotacje na inwestycje zostały udzielone zakładowi budżetowemu oraz jaka była wysokość dotacji przedmiotowych, ponieważ planowane pierwotnie 200 tys. na dopłatę do 1 m3 ścieków zostało zwiększone o kwotę 3.700 zł.

 

Pani Joanna Kołoczek-Wybierek: Chciałabym zgłosić wniosek formalny, aby załącznik dotyczący planu przychodów i wydatków na 2008r. zakładu budżetowego głosować oddzielnie, ponieważ generalnie zmiany proponowane do budżetu gminy na 2008 rok były pozytywnie przejęte przez Radnych; natomiast wspomniany załącznik dotyczący planu przychodu i wydatków Zakładu budził pewne kontrowersje. Pojawiły się też opinie, że niekoniecznie trzeba zwiększać ów stan środków obrotowych aż do tej kwoty, gdyż uszczupla to jakgdyby nasze możliwości Rady i nasze możliwości budżetowe. A trzeba pamiętać, że mamy dość wygórowane cele na rok 2009 jeżeli chodzi o budżet gminy.

W związku z tym chciałabym by Radni poparli ten wniosek formalny i zdecydowali się na oddzielne głosowanie załącznika dotyczącego planu przychodów i wydatków zakładu budżetowego.

 

Następnie Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie nad wnioskiem formalnym zgłoszonym przez Panią Joannę Kołoczek-Wybierek.

Stosunkiem głosów:

-         9 „za”(J. Kołoczek-Wybierek, K. Gogulla, A. Czechowska-Gąbka, B. Popluc, J. Margiciok, J. Pogorzelski, P. Michna, M. Kaszek, P. Madeja),

-         1 „przeciw” (P. Fibic),

-         3 „ wstrzymujące się” (J. Urbańczyk, K. Żyła, R. Dyrszka)

Rada Gminy przyjęła wniosek formalny radnej Pani J. Kołoczek-Wybierek, by załącznik dotyczący planu przychodów i wydatków zakładu budżetowego głosować oddzielnie.

 

W dalszej części spotkania Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Uchwał i Wniosków.

Mając na uwadze powyższe Pan Paweł Fibic w pierwszej kolejności odczytał projekt uchwały Nr XXVII/174/08 z pominięciem części odnoszącej się do planu przychodów i wydatków zakładu budżetowego, który w następstwie przeprowadzonego głosowania został przyjęty jednogłośnie.

Następnie wyżej wskazany przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków odczytał zapisy projektu uchwały Nr XXVII/174/08 odnoszące się do zmian w planie przychodów i wydatków zakładu budżetowego, które zostały zatwierdzone następującym stosunkiem głosów:

-         8 „za”( K. Gogulla, A. Czechowska-Gąbka, R. Dyrszka, P. Fibic, B. Popluc, J. Margiciok J. Urbańczyk, J. Pogorzelski,),

-         2 „przeciw” (P. Michna, K. Żyła),

-         3 „ wstrzymujące się” (J. Kołoczek-Wybierek, P. Madeja, M. Kaszek)

 

12.  Informacja Wójta o wydanych decyzjach w sprawie naliczenia jednorazowych opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z ich zbyciem przed upływem 5 lat od daty obowiązywania planu miejscowego bądź jego zmiany.

 

Głos w tej sprawie zabrał Pan Wójt mówiąc m.in.:

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nakłada obowiązek przedstawiania co najmniej raz w roku na sesji rady gminy informacji o wydanych decyzjach w sprawie naliczenia jednorazowych opłat z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z ich zbyciem przed upływem 5 lat od daty obowiązywania planu miejscowego, bądź jego zmiany.

W roku 2008 wydano trzy decyzje za zbycie trzech działek o łącznej powierzchni 0.7092 ha. Kwota naliczonej opłaty wyniosła łącznie 48.375,80 zł. Jedna z tych decyzji (na kwotę 22.917,80 zł) została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze i sprawa jest ponownie rozpatrywana.

Ponadto obecnie toczą się jeszcze trzy postępowania w sprawie naliczenia tzw. renty planistycznej za zbycie trzech działek o łącznej powierzchni 0.4333 ha.. Z opracowanych na zlecenie Urzędu operatów szacunkowych wynika, iż kwota naliczonej renty planistycznej winna wynieś łącznie 35.122,40 zł.

 

13.  Wnioski i zapytania radnych.

 

Pan Wójt poinformował zebranych, iż odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Nadzorczej Spółki – Pilchowickie Przedsiębiorstwo Komunalne – w składzie której są: Pan Aleksander Jakubek, Pan Andrzej Kuchta oraz Pan Krzysztof Grzelak. Na przedmiotowym posiedzeniu Rada Nadzorcza się ukonstytuowała wybierając ze swego grona Przewodniczącego (Pan Aleksander Jakubek), Wiceprzewodniczącego (Pan Andrzej Kuchta) oraz Sekretarza (pan Krzysztof Grzelak).

Po ukonstytuowaniu się Rada Nadzorcza określiła liczebność Zarządu Spółki, ustalając, iż będzie on jednoosobowy. Następnym krokiem Rady Nadzorczej było powołanie Prezesa Zarządu – funkcję tę od 1 stycznia 2009r. będzie pełnił Pan Krzysztof Szwanda.

 

Pani Barbara Popluc: Jaką funkcję w Spółce będzie pełnił obecny Dyrektor Pan Krzysztof Waniczek?

 

Pan Krzysztof Szwanda: Nadal będzie Dyrektorem, przy czym nie będzie brał udziału w posiedzeniach Rady Nadzorczej.

 

Następnie radny powiatowy Pan Marian Sadecki poinformował zebranych, iż odbył się coroczny Koncert Dar Serc, który wieńczył akcję rozprowadzania „cegiełek’ „Dar Serca”, z której dochód jest przekazywany na cele charytatywne. Radny zauważył, iż bardzo dużo „cegiełek” zostało rozprowadzonych w Gminie Pilchowice.

 

14.  Zamknięcie obrad.

Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600 w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla zakończył o godzinie 1710.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Sporządziła:

                 Maria Wymysło