Załącznik do Uchwały Nr XII/69/07

z dnia 4 października 2007roku

Rady Gminy Pilchowice

 

 

G M I N N Y

S Y S T E M  P R O F I L A K T Y K I  i  O P I E K I

N A D  D Z I E C K I E M  i  R O D Z I N Ą

 

 

   Wstęp

 

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej do zadań własnych gminy należy  tworzenie gminnych programów – w tym również stworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.

Dokonująca się w Polsce transformacja ustrojowa stała się przyczyną wielu procesów destrukcyjnych, zagrażających społeczeństwu oraz co najważniejsze – rodzinie jako naturalnej, podstawowej komórce tego społeczeństwa. Systematycznie wzrasta ilość rodzin     dysfunkcyjnych i niewydolnych wychowawczo. Głównym problemem jest alkoholizm a także wzrost agresji i radykalizacja przemocy wśród dzieci i młodzieży. Powiększają się różnice społeczne i materialne.

Problemy dzieci i młodzieży „widziane” są najlepiej w środowisku lokalnym, stąd konieczność tworzenia lokalnych systemów profilaktyczno-wychowawczych. W dzisiejszej rzeczywistości samorząd powinien skupiać działania wszystkich instytucji i organizacji działających na rzecz profilaktyki i pomocy dziecku i rodzinie.

Pomoc dziecku i rodzinie jest integralną częścią systemu pomocy społecznej. W jego ramach  zadania specjalistyczne takie jak poradnictwo rodzinne, prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej, zapewnienie opieki i wychowania dzieciom poza rodziną wypełniają powiaty.

Państwo i jego instytucje mają rodzinę wspierać w wypełnianiu jej funkcji. Zapewnieniu tego  wsparcia  służyć powinien niniejszy Program który opracowany został przy współudziale instytucji i organizacji działających na rzecz rodzin na terenie Gminy Pilchowice.

 

    Cele Programu:

  

-        przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodzin,

-        poszukiwanie nowych alternatywnych rozwiązań w zakresie pracy z dzieckiem i rodziną,

-        przeciwdziałanie i zapobieganie różnym formom niedostosowania  społecznego dzieci i  młodzieży,

-        wspieranie  rodziny, szkoły i społeczności lokalnej w rozwiązywaniu problemów pedagogicznych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną demoralizacją i uzależnieniami,

-        opracowanie informacji o możliwościach skorzystania z różnych form i metod pomocy opieki i wsparcia dla dziecka i rodziny na danym terenie.        

 

Działania Programu ukierunkowano przede wszystkim na dbałość o:

-        właściwe warunki życia dziecka,

-        prawidłowość  przebiegu procesów edukacji i wychowania,

-        respektowanie praw dziecka, zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa i akceptacji,

-        aktywny udział dzieci i ich rodzin w kulturze oraz tworzenie możliwości właściwego spędzania czasu wolnego,

 

 

Ø      pomoc pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i rodzinnej,

Ø      bezpieczeństwo i porządek publiczny.

 

Instytucje i organizacje, które mogą być realizatorami lub partnerami w realizacji programu na poziomie Gminy :

  1. Jednostki systemu edukacji,

 

  1. Placówki służby zdrowia,

 

  1. Komisariat Policji,

 

  1. Kluby sportowe  działające na terenie Gminy,

 

  1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

 

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej,

 

  1. Kuratorzy społeczni oraz zawodowi,

 

  1. Parafie Kościoła Katolickiego oraz Parafialne Zespoły Charytatywne,

 

9.   Stowarzyszenia i organizacje pozarządowe /lokalne oraz zagraniczne/

 

Na poziomie powiatu Program zakłada współpracę  lub korzystanie z następujących zasobów instytucjonalnych:

 

1.      Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gliwicach

 

2.      Sąd Rejonowy –Wydział IV

 

3.      Centrum Zdrowia Psychicznego oraz Poradnia Leczenia Uzależnień w Gliwicach

 

4.      Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

 

5.      Ośrodek Matka Boża Uzdrowienie Chorych w Knurowie

 

6.      Polski Czerwony Krzyż w Gliwicach

 

7.      Placówki służby zdrowia w Gliwicach, Knurowie, Rybniku oraz Toszku

 

Współrealizatorami Programu mogą być również inne, nie wymienione powyżej organizacje i instytucje.

 

      Działania.

 

I. Pomoc materialna organizowana w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb  życiowych poprzez:

-        wypłata świadczeń pieniężnych  przez OPS w Pilchowicach,

-        kwalifikowanie wspólnie ze szkołami oraz przedszkolami dzieci mogących  korzystać z dożywiania,

-        organizacja pomocy rzeczowej  dla dzieci i rodzin przez Caritas oraz Parafialne Zespoły Charytatywne /paczki świąteczne, opłacanie posiłków w szkole dzieciom, które nie mogą korzystać z pomocy OPS/,

-        pomoc udzielana uczniom rozpoczynającym naukę w „O” oraz I klasach szkół podstawowych - realizacja programu „Wyprawka szkolna”,

-        zapewnienie dostępu do tanich podręczników  używanych,

-        realizacja przez szkoły programu „Szklanka mleka”.

 

II. Organizacja systemu poradnictwa i wsparcia informacyjnego oraz rozwój i wzmocnienie umiejętności wychowawczych rodziców, poprzez:

-        poradnictwo w sprawach związanych z przemocą, uzależnieniami, radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych,

-        poradnictwo w sprawach życiowych, związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego,

-        umożliwianie dostępu do poradnictwa specjalistycznego, pomocy prawnej oraz psychologiczno-psychiatrycznej w ramach Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Pilchowicach,

-        zwiększenie dostępności do informacji o możliwościach uzyskania pomocy w instytucjach na poziomie gminy i powiatu, opracowanie i rozpowszechnianie informatorów tematycznych

-        indywidualna  praca socjalna z rodzinami dysfunkcyjnymi.

 

III. Współpraca z instytucjami w przeciwdziałaniu negatywnym konsekwencjom nie wywiązywania się rodzin z obowiązków opiekuńczo-wychowawczych, poprzez:  podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z dzieckiem i rodziną,

-        stworzenie warunków do sprawnego  przepływu informacji pomiędzy osobami oraz instytucjami uczestniczącymi w procesie pomocowym,

-        wypracowanie wraz z innymi jednostkami pomocowymi  wspólnych standardów reagowania  w sytuacjach zagrożenia dziecka i rodziny,

-        wypracowanie płaszczyzny współpracy z przedstawicielami Sądu-kuratorzy społeczni oraz zawodowi,

-        utworzenie zespołu interdyscyplinarnego  - w skład którego wejdą pedagodzy szkolni, funkcjonariusz Policji, członek Gminnej Komisji  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracownicy socjalni, oraz w razie potrzeby również inni specjaliści.

 

IV. Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży, umożliwienie im rozwoju zainteresowań  oraz redukcja problemów szkolnych poprzez :

-        zajęcia sportowe, zajęcia wyrównawcze, koła zainteresowań, programy artystyczne-realizacja szkolnych programów profilaktyki szczególnie wobec dzieci z grup ryzyka,

-        organizowanie i dofinansowanie półkolonii, wycieczek - w ramach  działalności Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,  Parafialnych Zespołów Charytatywnych oraz organizacji pozarządowych  działających na terenie gminy,

-        indywidualna praca pedagogów szkolnych z dziećmi i młodzieżą,

-        działalność klubów sportowych.

 

 

Podsumowanie.

 

Pozytywne rezultaty wynikające z realizacji Programu zależeć będą od ścisłej współpracy oraz zaangażowania poszczególnych podmiotów. Sprawny przepływ informacji między nimi oraz ścisła współpraca powinny zapobiegać dalszemu pogłębianiu różnego rodzaju patologii w środowisku rodzinnym oraz stanowić solidną podstawę dla kompleksowej i skutecznej pomocy świadczonej na rzecz dzieci i całych rodzin.

  

 

Spodziewane efekty realizacji systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną  to:

-         uświadomienie rodziców w zakresie norm i wartości społecznych  gwarantujących prawidłowy przebieg całego procesu wychowania,

-         wzrost świadomości dzieci i młodzieży na temat zdrowego stylu życia, przeciwdziałania uzależnieniom i biernym formom spędzania czasu wolnego,

-         wzrost świadomości rodzin na temat uzyskania pomocy głównie dla osób niepełnosprawnych,

-         zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz przeciwdziałanie uzależnieniom,

-         wzrost zaangażowania organizacji pozarządowych w zakresie podejmowania działań na rzecz rodzin.

 

Program jest dokumentem otwartym, może podlegać okresowym weryfikacjom w zależności od potrzeb oraz wymogów prawa.