P R O T O K Ó Ł
Nr IX/03
z obrad sesji
Rady Gminy Pilchowice
w dniu 5
września 2003 roku
1.
Otwarcie obrad
sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.
Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady
Gminy Pan Krystian Gogulla.
Przewodniczący przywitał zebranych:
ð Radnych Gminy
ð Radnych Powiatu Gliwickiego:
Pana Mariana Sadeckiego i Pana Winfryda Ficoń
ð Prezesa ZNP Panią Ewę
Kulczyna
ð Sołtysów
ð Wójta
ð Skarbnika Gminy
ð Pracowników Urzędu Gminy
ð Redaktora prasy lokalnej
Na podstawie listy obecności Przewodniczący
stwierdził, że na 15 radnych jest obecnych 14, zatem na posiedzeniu można
podejmować prawomocne uchwały.
Nieobecną jest radna Pani Aleksandra
Czechowska-Gąbka.
2.
Przyjęcie porządku obrad.
Zaproponowany przez Przewodniczącego Rady porządek obrad
dzisiejszej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.
3.
Przyjęcie protokołu z
poprzedniej sesji.
Protokół z poprzedniej sesji Rada przyjęła
jednogłośnie.
4.
Powołanie Komisji Uchwał i
Wniosków.
Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków
w składzie radnych:
ð Przewodniczący - Pan Krzysztof Waniczek
ð Członek - Pan Rajnard Dyrszka
ð Sekretarz - Pani Kornelia Sosna
5.
Wniosek Wójta w
sprawie odwołania Skarbnika Gminy Pilchowice.
Wójt w swoim wystąpieniu powiedział:
Nastąpił historyczny moment dla Gminy Pilchowice, gdyż po
wielu latach pełnienia swojej funkcji, ze stanowiska Skarbnika odejdzie Pani
Cecylia Kuczera.
Chwila ta – kontynuuje Wójt – musiała kiedyś nastąpić.
Wydaje się, że moment jest właściwy, ponieważ znaleziono odpowiedniego następcę
Pani Skarbnik, która po odwołaniu nadal będzie pracować w Urzędzie,
pełniąc funkcję Zastępcy Wójta.
Na zakończenie swej wypowiedzi Pan Wójt podkreślił, że
sprawa ta nie budziła wątpliwości na posiedzeniach Komisji Problemowych, w
związku z czym poprosił Radę o podjęcie stosownej uchwały.
Następstwem podjęcia przez Radę Gminy poprzedniej
uchwały – mówi Pan Wójt – jest wniosek Wójta w sprawie powołania Skarbnika
Gminy Pilchowice. Kandydatem na to stanowisko jest Pan Aleksander Jakubek,
którego mieli Państwo sposobność poznać na posiedzeniach Komisji Problemowych.
W moim przekonaniu jest to odpowiednia osoba,
dlatego też zwracam się z prośbą o podjęcie uchwały w sprawie
powołania Pana A. Jakubek na stanowisko Skarbnika Gminy Pilchowice.
Z uwagi na fakt, iż radni nie mieli pytań do
kandydata na Skarbnika Gminy, Przewodniczący poprosił Komisję Uchwał i Wniosków
o przedstawienie projektu uchwały. Po odczytaniu przez Pana Rajnarda Dyrszka
projektu uchwały oznaczonego Nr IX/52/03, Przewodniczący przeprowadził
głosowanie i stwierdził, że uchwała ta została przyjęta jednogłośnie.
Następnie, za zgodą Przewodniczącego Rady Gminy,
głos zabrał Pan Aleksander Jakubek, który podziękował za wybór i okazane
zaufanie, deklarując jednocześnie chęć dobrej współpracy z: Radą Gminy, Wójtem
i jego Zastępcą, Sołtysami i wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Urzędu.
W dalszej części spotkania głos zabrała Pani Ewa Kulczyna
– Prezes ZNP, która w imieniu Związku podziękowała Pani Cecylii Kuczera za
wieloletnią współpracę, wyrażając nadzieję, że na nowym stanowisku będzie się
ona układać równie dobrze.
Ponadto Pani Prezes ZNP złożyła również gratulacje
Panu Aleksandrowi Jakubek, życząc wszelkiej pomyślności w sprawowaniu funkcji
Skarbnika Gminy Pilchowice.
Głos w tym temacie zabrał Członek Zarządu Powiatu
Gliwickiego Pan Sadecki, który powiedział m.in.:
W ubiegłym tygodniu miała miejsce sesja Rady Powiatu
Gliwickiego, na której były poruszane kwestie związane z pracą Wydziału
Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami oraz Wydziału Budownictwa i
Architektury.
Jeśli chodzi o zagadnienia związane z Wydziałem
Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami to w głównej mierze
dotyczyły one prezentacji systemu EWID 2000. System ten jest realizowany przez
Powiat od 2001 roku. EWID 2000 jest to program mapy numerycznej w obszarze
ewidencji gruntów i budynków, który polega na przetworzeniu tradycyjnej
mapy w mapę cyfrową. Ogromną zaletą omawianego systemu jest to, że w bardzo
krótkim czasie można uzyskać z wydruku komputerowego pełną informację o
terenie.
Program map numerycznych – kontynuuje Pan Sadecki –
jest realizowany zgodnie z rozporządzeniem dla miast Powiatu Gliwickiego.
Rozporządzenie to przewiduję, że do roku 2005 system map numerycznych powinien
objąć miasta, natomiast wsie do 2010r.
Jeśli chodzi o Powiat Gliwicki to na dzieś zostały
wypełnione bazy danych dla miast: Toszek i Sośnicowice, zaś na etapie
realizacji jest baza danych obejmująca Miasto Pyskowice. W roku 2004
będzie wypełniana baza dla Miasta Knurowa. Natomiast w dalszej kolejności będą
realizowane bazy danych dla obszarów wiejskich.
Koszty związane z realizacją tego zadania są bardzo
duże, gdyż dla przykładu program wypełnienia bazy danych dla miast to koszt
ponad 600tys. złotych. Natomiast wykonanie map numerycznych dla gmin Powiatu
Gliwickiego, obszarów wiejskich, będzie szacunkowo kosztować około 2 mln zł.
Jednocześnie pragnę zauważyć – dodaje Pan M. Sadecki – że kosztowne jest nie
tylko wykonanie owych map, ale równie droga jest obsługa tego systemu, bowiem
wymagane jest aby był on obsługiwany przez dobrych fachowców: geodetów i
informatyków.
Na zakończenie omawiania tematyki poświęconej mapom
numerycznym, Pan Sadecki poinformował zebranych, że pilotażowo wykonano już
mapy numeryczne dla dwóch sołectw Gminy Pilchowice, tj. Wilczy i Kuźni
Nieborowskiej.
W dalszej części wystąpienia Przedstawiciela Powiatu
przybliżył zebranym sprawy związane z funkcjonowaniem Wydziału Budownictwa
i Architektury.
Pan Sadecki podkreślił m.in., że Gmina Pilchowice
znajduje się na pierwszym miejscu pod względem wydanych w okresie od 1999r. do
końca I-go półrocza br. decyzji zezwalających na budowę budynków mieszkalnych
(łącznie 196 decyzji). Fakt ten świadczyć może o tym, że Gmina Pilchowice:
−
oceniając
uzbrojenie terenu ma najlepiej przygotowane pod zabudowę działki,
−
jest
gminą bardzo atrakcyjną pod względem budownictwa indywidualnego.
Zestawienie wydanych przez Starostę decyzji o
pozwoleniu na budowę budynków mieszkalnych stanowi załącznik do niniejszego
protokołu.
Następnie zostały omówione kwestie dotyczące zmiany
ustawy – Prawo budowlane.
Obowiązujące przepisy w tym zakresie nie są już tak
rygorystyczne, gdyż obecnie niektóre z obiektów, które dawniej wymagały
pozwolenia, można realizować dokonując tylko zgłoszenia. Dotyczy to takich
obiektów jak: budynki gospodarcze, wiaty, altany do 10m2,
indywidualne przydomowe oczyszczalnie ścieków do wydajności Q-7,5m3/dobę,
wiaty przystankowe i peronowe, boiska szkolne, miejsca parkingowe do 10
stanowisk, przydomowe baseny i oczka wodne do 30m2, instalacje
zbiornikowe na gaz płynny do 7 m3 oraz przyłącza do budynków.
Kolejna ze zmian polega na redukcji stron
postępowania związanego z wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę budynków
mieszkalnych. Ponadto przy wydawaniu pozwolenia na instalacje sieciowe, liniowe
obecnie formą zawiadomienia zainteresowanych o tym postępowaniu jest obwieszczenie,
co w konsekwencji również skutkuje redukcją stron postępowania (przedtem
trzeba było wszystkich zainteresowanych powiadamiać o tym fakcie pisemnie).
Następne „ułatwienie”, które wprowadza omawiana
ustawa polega na tym, ze inwestor nie musi już przedkładać żadnych zaświadczeń
typu akt notarialny czy wyciąg z ksiąg wieczystych, ponieważ wystarczy tylko
oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością.
Do jednej w ważniejszych zmian – kontynuuje Pan
Sadecki – należy zaliczyć to, że odbioru oddania budynku do użytkowania
nie dokonuje już Wydział Architektury Starostwa Powiatowego lecz
instytucja Nadzoru Budowlanego (która jest organem administracji rządowej).
Kolejna ważna zmiana polega na tym, że plan
zagospodarowania przestrzennego gminy uchwalony po 1995 roku daje podstawę do
uzyskania pozwolenia na budowę bez uprzedniego uzyskania decyzji
o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydawanej przez Wójta.
Po zakończeniu omawiania tematyki poruszonej na
sesji Rady Powiatu, Pan Marian Sadecki przybliżył zebranym zagadnienia związane
z pracą Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Wydział ten –
podobnie jak Wydziały: Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami oraz
Budownictwa i Architektury – podlega Panu Marianowi Sadeckiemu.
Przedstawiciel Powiatu
powiedział m.in.:
Obecnie Starostwo Powiatowe
jest w trakcie realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska. Program ten
jest pierwszym wspólnym przedsięwzięciem Powiatu i Gmin wchodzących w jego
skład.
Powiatowy Program Ochrony
Środowiska musi zostać uchwalony przez Radę Powiatu do końca br., natomiast
Gminny Program Ochrony Środowiska musi zostać uchwalony przez Radę Gminy do
końca I-szej połowy 2004 roku.
Zarówno Powiatowy, jak i
Gminne Programy Ochrony Środowiska są ze sobą synchronizowane, gdyż są wspólnie
opracowywane.
W Powiecie Gliwickim jest
również wdrażany system zarządzania środowiskiem REMAS oraz system kontroli
opłat za korzystanie ze środowiska. Całość tego przedsięwzięcia jest
finansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Katowicach.
W następnej kolejności
przystąpimy – kontynuuje Pan Sadecki – do opracowania Powiatowego Planu
Gospodarki Odpadami. Niestety istnieją obawy, że nie uda się nam zrealizować
tego zamierzenia przed końcem roku, ponieważ Wojewódzki Plan Gospodarki
Odpadami został przyjęty z trzymiesięcznym opóźnieniem, a plany te muszą
być ze sobą spójne.
Ponadto co już powiedziałem
– mówi Przedstawiciel Powiatu – chciałbym również przybliżyć,
w szczególności radnym, problematykę związaną Programem Odnowy Wsi, który
jest pilotażowo realizowany w Powiecie Gliwickim. W Gminie Pilchowice bardzo
skutecznie program ten jest realizowany w sołectwie Stanica.
Patronat nad Programem
Odnowy Wsi w naszym państwie objął Prezydent RP. Program ten ma się stać
elementem strategii dla obszarów wiejskich na terenie całej Polski. Zgodnie z
prognozami w latach 2004-2006 około 50 do 200 wsi Województwa Śląskiego ma
przystąpić do tego programu, natomiast w latach 2007-2013 – od 200 do 300 wsi.
Największym sukcesem tego
programu – jak podkreśla Pan Marian Sadecki – jest nie tylko to, że daje on
„zielone światło” dla pozyskiwania środków pomocowych dla realizacji różnych
zadań we wsi, ale także to, iż pozwala on na aktywizację środowiska liderów
lokalnych, co pomaga w zachęcaniu całej wsi do pracy na rzecz tej wsi, aby
stała się ona bardziej atrakcyjna. W ramach omawianego programu tworzy się
strategię dla wsi, dzięki której łatwiej jest wdrażać różne założenia, plany
skutkujące rozwojem danego obszaru.
Kończąc swe wystąpienie Pan
Marian Sadecki zaprosił wszystkich zebranych na Dożynki Powiatowe, które odbędą
się w Chudowie 7 września br. Jak zauważył Przedstawiciel Powiatu, program
uroczystości jest obszerny i bardzo atrakcyjny, dlatego też warto odwiedzić Gminę
Gierałtowice w najbliższą niedzielę.
W dalszej części spotkania
Pani Jolanta Kowol zwróciła się do Pana Mariana Sadeckiego mówiąc:
Na obszarach wiejskich
istnieje duży problem z rozsiewającymi się chwastami. Niestety pomimo starań
urzędników Gminy Pilchowice, którzy kierują do właścicieli zachwaszczonych
nieruchomości pisma nakazujące uporządkowanie terenu będącego ich własnością,
chwasty nie znikają. Dlatego chciałabym się dowiedzieć czy Powiat poczyni ze
swej strony jakieś starania, aby zmusić właścicieli zachwaszczonych
nieruchomości do ich uporządkowania?
Pan Marian Sadecki: Jestem
zdania, że problem ten leży w gestii samorządu gminnego, ponieważ Powiat nie
posiada żadnych przewidzianych prawem możliwości, aby wyegzekwować od
właścicieli nieruchomości obowiązku utrzymania posiadanego terenu
w należytym stanie.
Pan Krystian Gogulla:
Niestety możliwości Gminy są również w tej kwestii bardzo ograniczone, bowiem
oprócz wysyłania do właściciela zachwaszczonej nieruchomości monitów i upomnień
nic nie można więcej zrobić.
Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla powiedział
m.in.:
Dobiega końca kadencja ławników sądowych. Zgodnie z
przepisami wybory ławników powinny odbyć się najpóźniej w październiku roku
kalendarzowego, w którym upływa kadencja dotychczasowych ławników.
Rada Gminy dokonuje wyboru ławników w głosowaniu
tajnym z pośród kandydatów zgłoszonych do dnia 31 lipca br. Nim to jednak
nastąpi Rada Gminy winna powołać Zespół ds. Zaopiniowania Kandydatów na
Ławników, w celu dokonania weryfikacji zgłoszeń.
Ww. Zespół zostanie powołany na dzisiejszej sesji,
zaś na najbliższej – Rada dokona wyboru ławników sądowych na kadencję
przypadającą w latach 2004-2007.
Zespół ds. Zaopiniowania Kandydatów na Ławników
Sądowych musi stwierdzić czy dany kandydat spełnia wszystkie wymogi określone w
ustawie z dnia 27 lipca 2001r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych. Cztery
podstawowe wymogi stawiane kandydatom są następujące:
−
wiek
od 30 do 65 lat,
−
obywatelstwo
polskie i korzystanie z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
−
kandydat
winien być zatrudniony lub zamieszkiwać stale w miejscu kandydowania co
najmniej od roku,
−
nieskazitelny
charakter.
Temat ten był szeroko dyskutowany na posiedzeniach
Komisji Problemowych, na których ustalono, że Zespół ten powinien składać się z
7 osób, zaś z uwagi, iż z każdego sołectwa zgłosili się kandydaci na ławników,
dlatego też najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby w skład ww. Zespołu wchodzili
wszyscy Sołtysi, ponieważ to oni mają najlepsze rozeznanie na swoim terenie i
znają praktycznie każdego mieszkańca danej wsi.
Radni nie mieli zastrzeżeń do propozycji, aby w
skład Zespołu ds. Zaopiniowania Kandydatów na Ławników wchodzili Sołtysi
poszczególnych sołectw, dlatego też Przewodniczący Rady zwrócił się do każdego
z sołtysów z zapytaniem czy wyraża wolę uczestniczenia w pracach ww. Zespołu.
Wszyscy obecni wyrazili zgodę na uczestniczenie w pracach Zespołu.
Z uwagi na fakt, iż na sesji była nieobecna Sołtys
wsi Kuźnia Nieborowska Pani Irena Wieczorke, Przewodniczący Rady poinformował
zebranych, że wczoraj rozmawiał z Panią Sołtys na ten temat – Pani Irena
Wieczorke również wyraziła wolę pracy w tymże Zespole.
Po odczytaniu przez przedstawiciela Komisji Uchwał i
Wniosków Panią Kornelię Sosna projektu uchwały Nr IX/53/03, Przewodniczący
Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że
uchwała została przyjęta przy dwóch głosach wstrzymujących się (Pani A. Rusin i
Pan P. Fibic).
W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką
przerwę, po której wznowił obrady, zapowiadając kolejny temat.
Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Pan Wójt mówiąc
m.in.:
Przygotowany projekt uchwały w tym temacie jest
niejako powtórzeniem uchwały, która Rada Gminy minionej kadencji podejmowała
w październiku ubiegłego roku. Niestety uchwała ta została decyzją
Wojewody zakwestionowana, ponieważ uznano, że przed jej podjęciem należało
uzyskać zgodę Wojewody na zamianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele
nierolnicze.
Obecnie zgodę już posiadamy, dlatego proszę o
podjęcie przedmiotowej uchwały z jednoczesnym uchyleniem uchwały podjętej
10 października 2002 roku.
Następnie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków
Pan Krzysztof Waniczek odczytał projekt uchwały Nr IX/54/03, który Rada
przyjęła jednogłośnie.
Po odczytaniu przez przedstawiciela Komisji Uchwał i
Wniosków Pana Rajnarda Dyrszka projektu uchwały Nr IX/55/03,
Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego
stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Pan Wójt, który
powiedział m.in.:
Zmiana w WPI dotyczy tylko dwóch pozycji, które dotychczas były ujęte w Planie osobno, a teraz (z racji występowania z wnioskiem o finansowanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) wskazane jest, aby połączyć w jedno zadanie: modernizację i budowę oczyszczalni ścieków z rozbudową sieci kanalizacyjnej w Żernicy. Kwoty potrzebne do realizacji tych zadań zostały dodane i praktycznie nie ulegną zmianie, za wyjątkiem przesunięcia pomiędzy latami 2004 i 2005 kwoty 53 tys. zł. Nie mniej jednak – jak podkreśla Pan Wójt – kwota globalna pozostanie taka sama jak do tej pory.
Z uwagi na fakt, iż radni nie wyrazili woli dyskusji
na omawiany temat, Przewodniczący Rady poprosił Komisję Uchwał i Wniosków o
przedstawienie projektu uchwały. Po odczytaniu przez Panią Kornelię Sosna
projektu uchwały oznaczonego Nr IX/56/03, Przewodniczący Pan Krystian Gogulla
przeprowadził głosowanie i stwierdził, że uchwała została przyjęta
jednogłośnie.
13. Informacja Pana Krzysztofa Waniczek w sprawie zmiany Statutu
Międzygminnego Związku Zagospodarowania Ujęcia Wód w Nieborowicach –
Leboszowicach.
Wyjaśnień w tej sprawie udzielił radny Pan Krzysztof
Waniczek mówiąc m.in.:
Mając na uwadze stan, w jakim obecnie znajduje się
Międzygminny Związek Zagospodarowania Ujęcia Wód w Nieborowicach –
Leboszowicach, zachodzi potrzeba by wprowadzić zmiany w jego Statucie. Zmiana
ta dotyczy § 19 Statutu i polega na:
−
w
pkt.1. – słowo „budowę” zastąpiono wyrazem „modernizację”,
−
wykreśleniu
pkt. 3.
Z uwagi na fakt, iż przedmiotowa sprawa była
szczegółowo omawiana na posiedzeniach Komisji Problemowych, radni nie mieli
żadnych pytań w tym temacie.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady zwrócił
się do Komisji Uchwał i Wniosków z prośbą o odczytanie stosownego projektu
uchwały. Po odczytaniu przez Pana Rajnarda Dyrszka projektu uchwały
Nr IX/58/03, Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla przeprowadził
głosowanie, w wyniku którego stwierdził, że uchwała została przyjęta
jednogłośnie.
14. Wniosek Wójta w sprawie uchylenia Uchwały Nr VIII/47/03 w sprawie
powołania Komisji Egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o stopień
nauczyciela mianowanego.
Sprawa ta – mówi Pan Wójt – była przedstawiana na
posiedzeniach Komisji Problemowych. Jednakże przypomnę, że zdaniem Wydziału
Prawnego i Nadzoru Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, organem właściwym do
powołania tejże Komisji jest Wójt.
W związku z tym zostało wydane zarządzenie Wójta,
powołujące ww. Komisję, w tym samym składzie, w jakim powołała ją Rada Gminy.
Nie miej jednak konieczne jest uchylenie Uchwały Nr VIII/47/03.
W dalszej części posiedzenia Przedstawiciel Komisji
Uchwał i Wniosków Pani Kornelia Sosna odczytała projekt uchwały oznaczony Nr
IX/59/03, który Rada przyjęła jednogłośnie.
15. Informacja Przewodniczących stałych Komisji funkcjonujących przy Radzie
Gminy w sprawie ustalenia planów pracy Komisji na II półrocze 2003r.
Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla kolejno
udzielał głosu Przewodniczącym poszczególnych Komisji.
Komisja
Kultury, Oświaty i Sportu.
Przewodniczący Komisji Pan Rajnard Dyrszka,
poinformował Radę, że ww. Komisja ustaliła następujący plan pracy na II
półrocze br.:
1) Rozwój kultury, sportu i rekreacji na terenie Gminy Pilchowice – spotkanie z udziałem młodzieży i Kierownika Gminnej Świetlicy Wiejskiej.
2) Perspektywy w szkolnictwie i obowiązki dyrektorów placówek oświatowych działających na terenie Gminy Pilchowice – posiedzenie z udziałem Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego.
3) Analiza i ocena zadań w budżecie gminy za 9 miesięcy 2003 roku w zakresie spraw będących w kompetencji Komisji z szczególnym uwzględnieniem wydatków z wiązanych z funkcjonowaniem: bibliotek, świetlic gminnych, klubów sportowych, szkół i przedszkoli.
4) Sprawy bieżące.
Komisja
Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów.
Przewodniczący Komisji Pan Krzysztof Twardawa,
poinformował Radę, że w planie pracy Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego,
Budżetu i Finansów na II półrocze br. ujęto następujące tematy:
1) Analiza i ocena wykonania budżetu gminy za 9 miesięcy 2003 roku.
2) Zapoznanie się ze stanem Stacji Uzdatniania Wody w Nieborowicach i działalnością ZBiEWiK-u.
3) Ustalenie propozycji w zakresie wysokości stawek podatku i opłat na 2004 rok.
4) Praca
nad budżetem gminy na 2004 rok.
Opinia do projektu uchwały budżetowej na 2004 rok.
5) Sprawy bieżące.
Komisja
Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej.
Poniższy plan pracy Komisji Porządku Publicznego,
Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej przedstawił Przewodniczący
Komisji Pan Paweł Fibic:
1) Analiza
Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Pilchowice.
2) Omówienie
aktualnych problemów związanych z działalnością Gminnego Ośrodka Opieki
Społecznej – spotkanie z udziałem Kierownika Gminnego Ośrodka Opieki
Społecznej.
3) Bezpieczeństwo
i przestępczość na terenie Gminy Pilchowice.
4) Ocena
wykonania zadań w budżecie gminy na rok 2003 za okres 9-ciu miesięcy, będących
w kompetencji Komisji.
5) Ustalenie
propozycji do budżetu gminy na rok 2004 w zakresie spraw będących
w kompetencji Komisji.
6) Sprawy bieżące.
Komisja
Rewizyjna.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Józefa
Margiciok, przedstawiając Radzie zakres tematyczny planu pracy Komisji na II
półrocze 2003 roku, nadmieniła że z uwagi na szeroki zakres punktów 1 i 2,
zostaną im poświęcone minimum po dwa posiedzenia Komisji:
1) Badanie wydatków poniesionych w dziale „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” oraz „Kultura fizyczna i sport”.
2) Analiza wykonania budżetu gminy (dochodów i wydatków) za I półrocze 2003 roku.
3) Sprawy zlecone przez Radę Gminy i Komisje.
Z uwagi na fakt, iż radni nie wnieśli żadnych
zastrzeżeń do ww. Planów pracy poszczególnych stałych Komisji, Przewodniczący
zwrócił się do Komisji Uchwał i Wniosków o przedstawienie projektu uchwały w
tej sprawie. Po odczytaniu przez Pana Krzysztofa Waniczek projektu uchwały Nr
IX/60/03, Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla przeprowadził głosowanie, w
wyniku którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.
16. Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z
pracy w okresie międzysesyjnym.
Na poprzedniej sesji – mówi Pan Wójt – zostały
podjęte następujące uchwały:
−
w
sprawie powołania Komisji Egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających
się o awans na stopień nauczyciela mianowanego – uchwała ta została
uchylona; powody jej uchylenia zostały przedstawione w trakcie omawiania pkt.14
dzisiejszej sesji,
−
w
sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym
zasobem Gminy Pilchowice – na podstawie tego programu m.in. zostało wydane
zarządzenie Wójta, w którym określono stawki czynszu,
−
w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy
Pilchowice na rok 2003 – uchwała ta jest w trakcie realizacji,
−
w sprawie opinii do projektu uchwały Rady Miejskiej w
Gliwicach w sprawie włączenia Zespołu Szpitali Nr 2 w Gliwicach i Szpitala
Wielospecjalistycznego w Gliwicach do Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej Szpitala Nr 1 w Gliwicach – opinia ta była niezbędna do podjęcia
przez Radę Miejską w Gliwicach uchwały w przedmiotowej sprawie; obecnie
Rada Miejska takową uchwałę już podjęła, zaś Prezydent Gliwic przesłał
podziękowanie za podjęcie pozytywnej opinii do przedstawionego projektu.
Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej
wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:
Zostały wydane następujące
zarządzenia Wójta:
ü w sprawie odwołania Pani
Doroty Wawrzynek z funkcji Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych i powołania na to stanowiska Pana Gerarda Urbanik
ü w sprawie powołania Komisji Egzaminacyjnej
dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela
mianowanego,
ü w
sprawie darowizny udziału w prawie własności działek z wniosku Miasta Gliwice,
ü w
sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze,
ü w
sprawie zmian w budżecie Gminy na 2003 rok,
ü w
sprawie określenia stawek czynszu za lokale (mieszkalne i socjalne),
ü w
sprawie powołania Zastępcy Wójta – funkcję tę – kontynuuje Pan Wójt – od jutra
będzie pełnić Pani Cecylia Kuczera, której życzę wielu sukcesów
i pomyślności w wykonywaniu zadań Zastępcy Wójta.
−
Rozstrzygnięto
przetargi na:
ü konserwację rowów
melioracyjnych – prace w tym zakresie są już wykonywane,
ü dostawę wapna rolniczego,
ü przebudowę dróg transportu
rolnego Nieborowice – Pilchowice,
ü konserwację oświetlenia
ulicznego – przetarg wygrała prywatna firma Dariusza Kosteczko (dotychczasowy
podmiot, który wykonywał konserwację oświetlenia ulicznego również brał udział
w przetargu, jednakże jego oferta okazała się droższa),
ü wodociąg w Wilczy,
ü nadzór hydrologiczny nad
ujęciem wód.
Przygotowywane są przetargi
na:
ü odśnieżanie,
ü dostawę węgla dla szkół,
ü wzmocnienie pomostów pod
wodociągi nad rzeką Bierawką.
Zakończono bądź są na etapie
ukończenia remonty w placówkach oświatowych.
−
W
Gminie gościliśmy przedstawicieli dzielnicy Ostrawy Petrkowice – jak dodaje Pan
Wójt – mamy nadzieję na nawiązanie współpracy, szczególnie na pomiędzy
Gimnazjum w Pilchowicach a Szkołą w Petrkowicach.
W dalszej części spotkania Pani Aleksandra Rusin
zwróciła się z zapytaniem, dlaczego ze Szkołą w Petrkowicach współpracę ma
nawiązać tylko Gimnazjum w Pilchowicach, a nie obydwa Gimnazja zarówno w
Pilchowicach, jak i w Żernicy?
Pan Wójt: Nieadekwatność w wielkości Gminy
Pilchowice do wielkości dzielnicy Petrkowice spowodowała, iż uznano, że na
początek lepiej nawiązać współpracę tylko z jednym gimnazjum, aby zachować
równowagę w kontaktach (w Petrkowicach jest tylko jedna szkoła). Nie jest
wykluczone, że wprzyszłości współpraca ta zostanie poszerzona Gimnazjum w Żernicy.
Pani Aleksandra Rusin: Chciałabym dowiedzieć się,
jakie kryterium zadecydowało o wyznaczeniu do współpracy ze Szkołą w
Petrkowicach Gimnazjum w Pilchowicach, a nie Gimnazjum w Żernicy?
Pan Wójt: Nie było tutaj żadnych kryteriów, można
powiedzieć, że wybór Gimnazjum w Pilchowicach był naturalnz.
Pani Aleksandra Rusin: Jak zauważył Pan Wójt na
terenie Gminy konserwacją oświetlenia ulicznego zajmuje się nowa firma
wyłoniona w przetargu. Niestety zaraz na początku rozpoczęcia pracy przez tę
firmę w Żernicy miała miejsce duża awaria: w wyniku której, że najpierw część
Żernicy była pozbawiona oświetlenia ulicznego, po czym, po usunięciu usterki,
latarnie świeciły nawet w ciągu dnia. W związku z tym chciałabym się
dowiedzieć kto ponosi odpowiedzialność za tę awarię, a jeśli jest to wina firmy
zajmującej się konserwacją oświetlenia ulicznego, to czy poniosła ona koszty
związane z usunięciem tej awarii?
Pan Wójt: Trudno jest podejmować dyskusję na temat:
kto jest winny powstania zarówno tej, jak i innych awarii, z uwagi na to,
iż musiałby zostać zatrudniony rzeczoznawca, który badałby kto
i w jakim stopniu ponosi winę za zaistniałą sytuację. Zdaniem szefa i
pracowników tej firmy przyczyną awarii były stare układy sterowania.
Pan Krzysztof Żyła: Firma, która wygrała przetarg,
zajmuje się jedynie konserwacją oświetlenia ulicznego i nie może wykonywać
żadnych innych działań wykraczających poza wspomniany zakres.
Zaś właścicielem sieci, transformatorów jest „energetyka”. Dlatego też,
aby oświetlenie mogło prawidłowo funkcjonować niezbędna jest tutaj współpraca
pomiędzy obydwoma podmiotami. Niestety obawiam się, że pomiędzy firmą Pana
Dariusza Kosteczko a „energetyką” trwają jakieś „przepychanki”, które będą
skutkowały tym, że mieszkańcy będą musieli poruszać się po nieoświetlonych
ulicach. W związku z powyższym uważam, że należy poczynić jakieś kroki,
które nie dopuszczą do takiej sytuacji.
Pan Wójt: Sądzę, że przez określenie „energetyka”
rozumie Pan Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny. Jeśli tak, to w istocie konieczne
jest przygotowanie porozumienia pomiędzy Gminą a GZE, w wyniku którego
czynności związane z konserwacją oświetlenia ulicznego będą mogły przebiegać
sprawnie i bezkonfliktowo. Natomiast co do kwestii „niezdrowej”
konkurencji pomiędzy obydwoma podmiotami, to z informacji zaciągniętych z
innych gmin (w których firma Dariusza Kosteczko również prowadzi prace
konserwacyjne) wynika, że niestety istnieją konflikty pomiędzy nimi.
Pan Krystian Gogulla: Sądzę, że pomimo
nienajlepszego początku współpracy pomiędzy wspomnianymi podmiotami, wkrótce
dojdzie do jakiegoś consensusu i wówczas prace w tym zakresie będą przebiegały
bez zakłóceń.
17. Wnioski i zapytania radnych.
Jako pierwsza głos zabrała radna Pani Józefa
Margiciok, która złożyła krótką informację na temat zorganizowanej w okresie
letnim wypoczynku w Holandii dla dzieci z rodzin ubogich i patologicznych.
Z informacji tych wynika m.in.:
−
Organizacją
wyjazdu zajmowały się: Dyrektor Szkoły Podstawowej w Pilchowicach Pani
Agnieszka Lotkowska, pedagog szkolny Pani Aleksandra Piłat oraz radna Pani
Józefa Margiciok
−
Z
wypoczynku skorzystało 16 dzieci z terenu Gminy.
−
Wychowawczynią
grupy była Pani Małgorzata Piątek (nauczycielka j. niemieckiego).
−
Zorganizowany
wyjazd jest oceniany bardzo dobrze.
Na zakończenie swej wypowiedzi Pani Józefa Margiciok
podziękowała Panu Wójtowi za sfinansowanie dzieciom i rodzicom przejazdu z
Pilchowic do Gliwic.
Pani Aleksandra Rusin wysunęła wniosek w sprawie
wznowienia rozmów z Agencją Nieruchomości Rolnych Oddział w Opolu, celem uzyskania
prawa własności terenu graniczącego z Domem Kultury w Żernicy. Jak
wyjaśnia Pani Sołtys rozmowy te były już wcześniej prowadzone przez Z-c Wójta
Panią Bożenę Regułę-Pawłowską, niestety wtedy sprawy nie można było
sfinalizować, gdyż uniemożliwiała to Wspólnota Mieszkaniowa. Obecnie Wspólnota
ta nie istnieje, dlatego można by zacząć ponownie starać się o nabycie
przedmiotowego terenu.
Po przejęciu przedmiotowego terenu – dodaje Pani A.
Rusin – zostałby on tak zagospodarowany, aby możliwe było tam organizowanie
różnorodnych imprez kulturalnych.
W dalszej części swojej wypowiedzi Pani Aleksandra
Rusin poinformowała zebranych, że po wymianie okien w Zespole
Szkolno-Przedszkolnym w Żernicy nie tylko zwrócono się do rodziców
z prośbą o pomoc w malowaniu sal lekcyjnych, ale również prosi się
ich o wpłacenie po 5 złotych na farby. Po przemnożeniu – kontynuuje Pani
Rusin – wysokości składki i przybliżonej liczby dzieci (ok. 240) otrzymamy
kwotę 1 200 złotych.
W związku z powyższym Radna prosi o odpowiedź na
pytania:
−
Czy
Gmina nie jest w stanie wygospodarować tak niewielkiej kwoty ten cel?
−
Dlaczego
sale lekcyjne nie są już pomalowane, tylko będzie się to robić (korzystając z
pomocy rodziców) w czasie trwania roku szkolnego, kiedy dzieci powinny się już
„normalnie” uczyć.
Pan Wójt: w pierwszej kolejności podkreślę, że
składka ta jest dobrowolna, ponieważ nie istnieje żadna możliwość, aby zmusić
rodzica do jej wpłacenia. Ponadto sądzę, że pomysł zebrania wśród rodziców
składki na farby nie jest zły, bo dzięki temu nie tylko zainteresuje się ich
problemami szkoły, ale również może to w przyszłości zaowocować tym, że dzieci
bardziej będą szanować to, co ich rodzice zrobili, za co zapłacili.
Następnie do dyskusji włączyła się Pani Gabriela
Malcherczyk, która podkreśliła, że przed ustaleniem wspomnianej składki, Pani
Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego zorganizowała spotkanie z udziałem
rodziców, na którym zapytała ich o zdanie w tej sprawie. Wtedy nikt nie wyraził
sprzeciwu, a kilku rodziców zadeklarowało, iż podejmą się pomalowania i
posprzątania klas.
Pan Rajnard Dyrszka również poparł pomysł zebrania
wśród rodziców składki na zakup farb do pomalowania sal lekcyjnych, gdyż – jak
podkreślił – niestety to dzieci niszczą ściany np. poprzez odbijanie śladów
buta na wysokości nawet ponad 2 metry.
W dalszej części Pan Rajnard Dyrszka jako
Przewodniczący Komisji Kultury, Oświaty i Sportu podziękował wszystkim
tym, którzy angażowali się w organizację różnego typu imprez
sportowo-kulturalnych w czasie minionych wakacji. W szczególności Pan Dyrszka
pogratulował sołectwu Stanica za zorganizowanie w miesiącu lipcu Międzygminnego Turnieju Sołectw, który
został bardzo dobrze oceniony przez mieszkańców całej Gminy. Wyrazy uznania Pan
Dyrszka skierował także pod adres Sołtysa i Rady Sołeckiej
w Leboszowicach, którzy we wspomnianym okresie praktycznie co tydzień
organizowali zabawy taneczne.
Następnie głos zabrała Pani Jolanta Kowol, która
poruszyła następujące kwestie:
−
Przed
przystąpieniem do prac związanych z opracowaniem Wieloletniego Planu
Inwestycyjnego zostało wskazanych wiele zadań do realizacji m.in. ze sołectwa
Stanica. Lista tych swoistych „potrzeb” została przyjęta w minionej kadencji
jeszcze przez Zarząd Gminy. Później została opracowana tzw. Wersja „robocza”
WPI, która zawierała chociażby takie zadania jak: modernizację ulicy Leśnej,
budowę ulic Dworcowa-1 i Dworcowa-2, modernizację ulicy Wielopolskiej,
modernizację ulicy Polnej i modernizację ulicy Stawowej w Stanicy. Z kolei zaś
ostateczna wersja WPI, która została przyjęta przez Radę Gminy, uwzględniała
już tylko realizację takich zadań w Stanicy jak: modernizacja ulicy
Leśnej, budowę ulic Dworcowa-1 i Dworcowa-2. Zgodnie z przedstawioną nam
argumentacją pozostałe zadania nie zostały zawarte w WPI, ponieważ dokument ten
winien uwzględniać jedynie całe inwestycje, a nie remonty.
W związku z powyższym
chciałabym uzyskać informację dotyczącą terminu przystąpienia przez Gminę do
realizacji zadań, które zostały zaszeregowane do kategorii „remonty”?
−
O
drugiej sprawie, którą chcę poruszyć – kontynuuje Pani Kowol – mówiłam już na
posiedzeniu Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i
dotyczy ona bardzo trudnej sytuacji rolników.
Aktualnie największą bowiem
bolączką rolników są nieuczciwe praktyki stosowane przez odbiorców skupujących
żywiec na terenie naszej Gminy. Firmy te nie dokonują przelewów należnych kwot
pieniędzy na konta rolników w terminie wskazanym na wystawianych fakturach.
Opóźnienia w płatności – jak dodaje Radna – są bardzo duże, o czym świadczy
fakt, iż dwóch rolników ze Stanicy oddało żywiec do skupu na początku roku, a
do chwili obecnej nie otrzymali należnych im pieniędzy.
W związku z powyższym Pani
J. Kowol zwróciła się z zapytaniem czy w sytuacji, gdy rolnik przyjdzie i
przedłoży w Urzędzie niezapłaconą fakturę, prosząc Pana Wójta o przyznanie ulgi
to, czy jego prośba zostanie uwzględniona?
Poruszyłam tę sprawę –
kontynuuje Pani Kowol – ponieważ uważam, że jako Radni z terenu Gminy rolniczej
powinniśmy głośno mówić o tym, iż nasi rolnicy są oszukiwani przez nieuczciwe
firmy skupujące żywiec.
Pan Krystian Gogulla: Z informacji przeze mnie
posiadanych wynika, ze obecnie powstaje rejestr dłużników, dzięki któremu
będziemy mogli się dowiedzieć czy dana firma jest wiarygodnym kontrahentem czy
też nie, a w konsekwencji – czy warto z daną firmą nawiązać współpracę.
Niestety to jedyne pocieszenie dla rolników, gdyż my
jako Rada, czy nawet Gmina nie posiadany żadnych możliwości, aby wyegzekwować
od owych firm nieuiszczonych względem rolników należności.
W dalszej części spotkania głos zabrał Pan Wójt,
który nawiązał do pierwszej z poruszanych przez Panią Kowol kwestii. Pan Wójt
stwierdził, że niestety w chwili obecnej nie może wskazać dokładnego terminu
przystąpienia do realizacji zadań, które nie zostały uwzględnione w Wieloletnim
Planie Inwestycyjnym. Ponadto, jak zauważył Pan Wójt, należy mieć na uwadze
fakt, że o momencie przystąpienia do realizacji danego zadania w dużej mierze
decyduje Rada Gminy, gdyż to ona uchwala budżety gminy w poszczególnych
latach, które nie zawsze muszą zgadzać się z tymi, które zostały zaproponowane
przez Wójta.
Następnie głos ponownie zabrała Pani Jolanta Kowol,
która powiedziała m.in.:
Chciałabym jeszcze poruszyć kwestię związaną z
odśnieżaniem dróg na terenie Gminy Pilchowice. Wiem, że sprawa ta dla wielu
obecnych może wydawać się oddalona w czasie, nie mniej jednak nastała już
jesień i za dwa, trzy miesiące staniemy przed problemem odśnieżania ulic.
W minioną zimę – kontynuuje Pani Jolanta Kowol –
odśnieżaniem zajmowała się wyłoniona w drodze przetargu firma spoza terenu
Gminy Pilchowice. Niestety pomimo tego, iż zeszłoroczna zima nie była zbyt
śnieżna, otrzymywałam jako Sołtys Stanicy wiele skarg mieszkańców dotyczących
nienależytego odśnieżania.
Takiego problemu nie było w latach poprzednich,
kiedy odśnieżaniem zajmowała się Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna „Przełom” z
Pilchowic. Dlatego też pytam czy nie można by ponownie zadanie odśnieżania
Gminy powierzyć właśnie RSP „Przełom”, gdyż po pierwsze RSP bardzo dobrze świadczyła
swe usługi, a po drugie uważam, że należy wspierać lokalnych przedsiębiorców.
Pan Krystian Gogulla w odpowiedzi na pytanie
wyjaśnił Radnej, ze obecna firma została wyłoniona w drodze przetargu,
który zawiera pewne, obowiązujących wszystkich, procedury i wszelkie odstępstwa
od owych reguł przetargowych są traktowane jako „łamanie” prawa.
Pan Wójt również zabrał głos w tym temacie mówiąc:
Rozumiem, ze mieszkańcy byli przyzwyczajeni do
świadczenia usług odśnieżania przez RSP „Przełom”. Nie mniej jednak muszą się
oni pogodzić z faktem, że RSP przegrało przetarg, a umowa została podpisana ze
„zwycięzcą” przetargu.
Jeśli zaś mowa o skargach kierowanych pod adresem
„nowej” firmy, to należy mieć na względzie fakt, że część z owych skarg mogło
być efektem walki konkurencyjnej.
Oczywiście nie wykluczam tego, że były pewne
„niedociągnięcia” w odśnieżaniu ulic. Należy wziąć pod uwagę fakt, że firma
wyłoniona w drodze przetargu, minionej zimy dopiero „poznawała” infrastrukturę
drogową w naszej Gminie, w związku z tym miały miejsce przypadki,
w których jakaś uliczka nie została odśnieżona na czas.
Na zakończenie swej wypowiedzi Pan Wójt podkreślił,
że przepisy ustawy o zamówieniach publicznych nie przewidują możliwości
ograniczenia przetargu tylko do oferentów z terenu własnej gminy.
Jako kolejny głos zabrał radny Pan Józef Brzezina,
który wnioskował o sprawdzenie w umowie zawartej z wykonawcą drogi transportu
rolnego w Wilczy, jaki jest okres gwarancji na wykonane zadanie, gdyż
przedmiotowa droga została wykonana dopiero w zeszłym roku, a w chwili obecnej
jest już w nienajlepszym stanie. Zdaniem Radnego należy zobowiązać
wykonawcę do nieodpłatnego poprawienia stanu drogi transportu rolnego w Wilczy.
W dalszej części spotkania głos zabrała głos Pani
Maria Kaszek, która:
−
w
pierwszej kolejności zaprosiła wszystkich obecnych w imieniu mieszańców i Rady
Sołeckiej w Wilczy na Dożynki, które będą miały miejsce w niedzielę 14
września br. i rozpoczną się o godzinie 1500 wymarszem korowodu
dożynkowego;
−
a
następnie, z uwagi iż nie zostało to uwzględnione przez Przewodniczącego
Komisji Kultury, Oświaty i Sportu w wypowiedzi dotyczącej imprez
kulturalno-sportowych zorganizowanych na terenie Gminy w okresie wakacyjnym,
dodała, że na uwagę zasługuje również zorganizowany w sierpniu w sołectwie
Wilcza „Festyn Ogórkowy”, który był
imprezą samofinansującą się.
Pan Rajnard Dyrszka przeprosił Panią Sołtys Wilczy
za to przeoczenie oraz pogratulował wszystkim pomysłodawcom i organizatorom
imprezy tak udanego przedsięwzięcia.
W dalszej części spotkania na festyny i zabawy
dożynkowe zapraszali kolejno:
−
Sołtys
wsi Żernica Pani Aleksandra Rusin – na dzień 21 września.
−
Sołtys
wsi Nieborowice Pani Mieczysława Gogulla – na dzień 14 września.
−
Sołtys
wsi Stanica Pani Jolanta Kowol – na dzień 28 września
−
Sołtys
wsi Leboszowice Pan Alfred Wilczek – na dzień 6 września
−
Sołtys
wsi Pilchowice Pan Paweł Fibic – na dzień 14 września
−
Radny
Pan Bogusław Jania w imieniu nieobecnego Sołtysa wsi Kuźnia Nieborowska Pani
Ireny Wieczorke zaprosił obecnych na Dożynki połączone z festynem
zorganizowanym z okazji obchodów Roku
Osób Niepełnosprawnych, które odbędą się w sobotę 6 września.
Pani Jolanta Kowol zwróciła się z zapytaniem
dotyczącym kwoty przewidzianej w budżecie gminy na dofinansowanie imprez
dożynkowych w poszczególnych sołectwach.
W odpowiedzi Pan Wójt poinformował Radną, że kwota
dofinansowania dożynek pozostanie na tym samym poziomie co w roku ubiegłym.
Natomiast Przewodniczący Rady dodał, że kwota ta
oscyluje pomiędzy 1.500 a 2.000 złotych w zależności od wielkości
sołectwa.
14. Zamknięcie obrad.
Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600
w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla
zakończył o godzinie 1830.
Na tym protokół zakończono.
Sporządziła:
Maria Wymysło