P R O T O K Ó Ł  Nr   IX/03

z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice

w dniu 5 września 2003 roku

 

1.      Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Pan Krystian Gogulla.

Przewodniczący przywitał zebranych:

ð     Radnych Gminy

ð     Radnych Powiatu Gliwickiego: Pana Mariana Sadeckiego i Pana Winfryda Ficoń

ð     Prezesa ZNP Panią Ewę Kulczyna

ð     Sołtysów

ð     Wójta

ð     Skarbnika Gminy

ð     Pracowników Urzędu Gminy

ð     Redaktora prasy lokalnej

Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, że na 15 radnych jest obecnych 14, zatem na posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.

Nieobecną jest radna Pani Aleksandra Czechowska-Gąbka.

 

2.      Przyjęcie porządku obrad.

Zaproponowany przez Przewodniczącego Rady porządek obrad dzisiejszej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

 

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Protokół z poprzedniej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

 

4.      Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie radnych:

ð     Przewodniczący                  -  Pan Krzysztof Waniczek

ð     Członek                  -  Pan Rajnard Dyrszka

ð     Sekretarz                  -  Pani Kornelia Sosna

 

5.      Wniosek Wójta w sprawie odwołania Skarbnika Gminy Pilchowice.

 

Wójt w swoim wystąpieniu powiedział:

Nastąpił historyczny moment dla Gminy Pilchowice, gdyż po wielu latach pełnienia swojej funkcji, ze stanowiska Skarbnika odejdzie Pani Cecylia Kuczera.

Chwila ta – kontynuuje Wójt – musiała kiedyś nastąpić. Wydaje się, że moment jest właściwy, ponieważ znaleziono odpowiedniego następcę Pani Skarbnik, która po odwołaniu nadal będzie pracować w Urzędzie, pełniąc funkcję Zastępcy Wójta.

Na zakończenie swej wypowiedzi Pan Wójt podkreślił, że sprawa ta nie budziła wątpliwości na posiedzeniach Komisji Problemowych, w związku z czym poprosił Radę o podjęcie stosownej uchwały.

 

Po odczytaniu przez Przewodniczącego Komisji Uchwał i Wniosków Pana Krzysztofa Waniczek projektu uchwały Nr IX/51/03, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie

 

W dalszej części spotkania głos zabrała Pani Cecylia Kuczera, która podziękowała zarówno radnym, jak i tym wszystkim, z którymi współpracowała pełniąc funkcję Skarbnika Gminy Pilchowice, za dobrą współpracę, życzliwość, a przede wszystkim za zaufanie, które jest – jak podkreśla Pani Kuczera – niezbędne w trakcie pełnienia funkcji Skarbnika.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy w imieniu wszystkich radnych złożył na ręce Pani Cecylii Kuczera podziękowania za wiele lat współpracy, wyrażając jednocześnie nadzieję, że dalsza współpraca jako z Zastępcą Wójta będzie układała się równie dobrze.

 

6.      Wniosek Wójta w sprawie powołania Skarbnika Gminy Pilchowice.

 

Następstwem podjęcia przez Radę Gminy poprzedniej uchwały – mówi Pan Wójt – jest wniosek Wójta w sprawie powołania Skarbnika Gminy Pilchowice. Kandydatem na to stanowisko jest Pan Aleksander Jakubek, którego mieli Państwo sposobność poznać na posiedzeniach Komisji Problemowych.

W moim przekonaniu jest to odpowiednia osoba, dlatego też zwracam się z prośbą o podjęcie uchwały w sprawie powołania Pana A. Jakubek na stanowisko Skarbnika Gminy Pilchowice.

 

Z uwagi na fakt, iż radni nie mieli pytań do kandydata na Skarbnika Gminy, Przewodniczący poprosił Komisję Uchwał i Wniosków o przedstawienie projektu uchwały. Po odczytaniu przez Pana Rajnarda Dyrszka projektu uchwały oznaczonego Nr IX/52/03, Przewodniczący przeprowadził głosowanie i stwierdził, że uchwała ta została przyjęta jednogłośnie.

 

Następnie, za zgodą Przewodniczącego Rady Gminy, głos zabrał Pan Aleksander Jakubek, który podziękował za wybór i okazane zaufanie, deklarując jednocześnie chęć dobrej współpracy z: Radą Gminy, Wójtem i jego Zastępcą, Sołtysami i wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Urzędu.

 

W dalszej części spotkania głos zabrała Pani Ewa Kulczyna – Prezes ZNP, która w imieniu Związku podziękowała Pani Cecylii Kuczera za wieloletnią współpracę, wyrażając nadzieję, że na nowym stanowisku będzie się ona układać równie dobrze.

Ponadto Pani Prezes ZNP złożyła również gratulacje Panu Aleksandrowi Jakubek, życząc wszelkiej pomyślności w sprawowaniu funkcji Skarbnika Gminy Pilchowice.

 

7.      Informacja o działaniach Powiatu Gliwickiego.

Głos w tym temacie zabrał Członek Zarządu Powiatu Gliwickiego Pan Sadecki, który powiedział m.in.:

W ubiegłym tygodniu miała miejsce sesja Rady Powiatu Gliwickiego, na której były poruszane kwestie związane z pracą Wydziału Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami oraz Wydziału Budownictwa i Architektury.

Jeśli chodzi o zagadnienia związane z Wydziałem Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami to w głównej mierze dotyczyły one prezentacji systemu EWID 2000. System ten jest realizowany przez Powiat od 2001 roku. EWID 2000 jest to program mapy numerycznej w obszarze ewidencji gruntów i budynków, który polega na przetworzeniu tradycyjnej mapy w mapę cyfrową. Ogromną zaletą omawianego systemu jest to, że w bardzo krótkim czasie można uzyskać z wydruku komputerowego pełną informację o terenie.

Program map numerycznych – kontynuuje Pan Sadecki – jest realizowany zgodnie z rozporządzeniem dla miast Powiatu Gliwickiego. Rozporządzenie to przewiduję, że do roku 2005 system map numerycznych powinien objąć miasta, natomiast wsie do 2010r.

Jeśli chodzi o Powiat Gliwicki to na dzieś zostały wypełnione bazy danych dla miast: Toszek i Sośnicowice, zaś na etapie realizacji jest baza danych obejmująca Miasto Pyskowice. W roku 2004 będzie wypełniana baza dla Miasta Knurowa. Natomiast w dalszej kolejności będą realizowane bazy danych dla obszarów wiejskich.

Koszty związane z realizacją tego zadania są bardzo duże, gdyż dla przykładu program wypełnienia bazy danych dla miast to koszt ponad 600tys. złotych. Natomiast wykonanie map numerycznych dla gmin Powiatu Gliwickiego, obszarów wiejskich, będzie szacunkowo kosztować około 2 mln zł. Jednocześnie pragnę zauważyć – dodaje Pan M. Sadecki – że kosztowne jest nie tylko wykonanie owych map, ale równie droga jest obsługa tego systemu, bowiem wymagane jest aby był on obsługiwany przez dobrych fachowców: geodetów i informatyków.

Na zakończenie omawiania tematyki poświęconej mapom numerycznym, Pan Sadecki poinformował zebranych, że pilotażowo wykonano już mapy numeryczne dla dwóch sołectw Gminy Pilchowice, tj. Wilczy i Kuźni Nieborowskiej.

W dalszej części wystąpienia Przedstawiciela Powiatu przybliżył zebranym sprawy związane z funkcjonowaniem Wydziału Budownictwa i Architektury.

Pan Sadecki podkreślił m.in., że Gmina Pilchowice znajduje się na pierwszym miejscu pod względem wydanych w okresie od 1999r. do końca I-go półrocza br. decyzji zezwalających na budowę budynków mieszkalnych (łącznie 196 decyzji). Fakt ten świadczyć może o tym, że Gmina Pilchowice:

        oceniając uzbrojenie terenu ma najlepiej przygotowane pod zabudowę działki,

        jest gminą bardzo atrakcyjną pod względem budownictwa indywidualnego.

Zestawienie wydanych przez Starostę decyzji o pozwoleniu na budowę budynków mieszkalnych stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Następnie zostały omówione kwestie dotyczące zmiany ustawy – Prawo budowlane.

Obowiązujące przepisy w tym zakresie nie są już tak rygorystyczne, gdyż obecnie niektóre z obiektów, które dawniej wymagały pozwolenia, można realizować dokonując tylko zgłoszenia. Dotyczy to takich obiektów jak: budynki gospodarcze, wiaty, altany do 10m2, indywidualne przydomowe oczyszczalnie ścieków do wydajności Q-7,5m3/dobę, wiaty przystankowe i peronowe, boiska szkolne, miejsca parkingowe do 10 stanowisk, przydomowe baseny i oczka wodne do 30m2, instalacje zbiornikowe na gaz płynny do 7 m3 oraz przyłącza do budynków.

Kolejna ze zmian polega na redukcji stron postępowania związanego z wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę budynków mieszkalnych. Ponadto przy wydawaniu pozwolenia na instalacje sieciowe, liniowe obecnie formą zawiadomienia zainteresowanych o tym postępowaniu jest obwieszczenie, co w konsekwencji również skutkuje redukcją stron postępowania (przedtem trzeba było wszystkich zainteresowanych powiadamiać o tym fakcie pisemnie).

Następne „ułatwienie”, które wprowadza omawiana ustawa polega na tym, ze inwestor nie musi już przedkładać żadnych zaświadczeń typu akt notarialny czy wyciąg z ksiąg wieczystych, ponieważ wystarczy tylko oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością.

Do jednej w ważniejszych zmian – kontynuuje Pan Sadecki – należy zaliczyć to, że odbioru oddania budynku do użytkowania nie dokonuje już Wydział Architektury Starostwa Powiatowego lecz instytucja Nadzoru Budowlanego (która jest organem administracji rządowej).

Kolejna ważna zmiana polega na tym, że plan zagospodarowania przestrzennego gminy uchwalony po 1995 roku daje podstawę do uzyskania pozwolenia na budowę bez uprzedniego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydawanej przez Wójta.

 

Po zakończeniu omawiania tematyki poruszonej na sesji Rady Powiatu, Pan Marian Sadecki przybliżył zebranym zagadnienia związane z pracą Wydziału Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Wydział ten – podobnie jak Wydziały: Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami oraz Budownictwa i Architektury – podlega Panu Marianowi Sadeckiemu.

Przedstawiciel Powiatu powiedział m.in.:

Obecnie Starostwo Powiatowe jest w trakcie realizacji Powiatowego Programu Ochrony Środowiska. Program ten jest pierwszym wspólnym przedsięwzięciem Powiatu i Gmin wchodzących w jego skład.

Powiatowy Program Ochrony Środowiska musi zostać uchwalony przez Radę Powiatu do końca br., natomiast Gminny Program Ochrony Środowiska musi zostać uchwalony przez Radę Gminy do końca    I-szej połowy 2004 roku.

Zarówno Powiatowy, jak i Gminne Programy Ochrony Środowiska są ze sobą synchronizowane, gdyż są wspólnie opracowywane.

W Powiecie Gliwickim jest również wdrażany system zarządzania środowiskiem REMAS oraz system kontroli opłat za korzystanie ze środowiska. Całość tego przedsięwzięcia jest finansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Katowicach.

W następnej kolejności przystąpimy – kontynuuje Pan Sadecki – do opracowania Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami. Niestety istnieją obawy, że nie uda się nam zrealizować tego zamierzenia przed końcem roku, ponieważ Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami został przyjęty z trzymiesięcznym opóźnieniem, a plany te muszą być ze sobą spójne.

Ponadto co już powiedziałem – mówi Przedstawiciel Powiatu – chciałbym również przybliżyć, w szczególności radnym, problematykę związaną Programem Odnowy Wsi, który jest pilotażowo realizowany w Powiecie Gliwickim. W Gminie Pilchowice bardzo skutecznie program ten jest realizowany w sołectwie Stanica.

Patronat nad Programem Odnowy Wsi w naszym państwie objął Prezydent RP. Program ten ma się stać elementem strategii dla obszarów wiejskich na terenie całej Polski. Zgodnie z prognozami w latach 2004-2006 około 50 do 200 wsi Województwa Śląskiego ma przystąpić do tego programu, natomiast w latach 2007-2013 – od 200 do 300 wsi.

Największym sukcesem tego programu – jak podkreśla Pan Marian Sadecki – jest nie tylko to, że daje on „zielone światło” dla pozyskiwania środków pomocowych dla realizacji różnych zadań we wsi, ale także to, iż pozwala on na aktywizację środowiska liderów lokalnych, co pomaga w zachęcaniu całej wsi do pracy na rzecz tej wsi, aby stała się ona bardziej atrakcyjna. W ramach omawianego programu tworzy się strategię dla wsi, dzięki której łatwiej jest wdrażać różne założenia, plany skutkujące rozwojem danego obszaru.

 

Kończąc swe wystąpienie Pan Marian Sadecki zaprosił wszystkich zebranych na Dożynki Powiatowe, które odbędą się w Chudowie 7 września br. Jak zauważył Przedstawiciel Powiatu, program uroczystości jest obszerny i bardzo atrakcyjny, dlatego też warto odwiedzić Gminę Gierałtowice w najbliższą niedzielę.

 

W dalszej części spotkania Pani Jolanta Kowol zwróciła się do Pana Mariana Sadeckiego mówiąc:

Na obszarach wiejskich istnieje duży problem z rozsiewającymi się chwastami. Niestety pomimo starań urzędników Gminy Pilchowice, którzy kierują do właścicieli zachwaszczonych nieruchomości pisma nakazujące uporządkowanie terenu będącego ich własnością, chwasty nie znikają. Dlatego chciałabym się dowiedzieć czy Powiat poczyni ze swej strony jakieś starania, aby zmusić właścicieli zachwaszczonych nieruchomości do ich uporządkowania?

Pan Marian Sadecki: Jestem zdania, że problem ten leży w gestii samorządu gminnego, ponieważ Powiat nie posiada żadnych przewidzianych prawem możliwości, aby wyegzekwować od właścicieli nieruchomości obowiązku utrzymania posiadanego terenu w należytym stanie.

Pan Krystian Gogulla: Niestety możliwości Gminy są również w tej kwestii bardzo ograniczone, bowiem oprócz wysyłania do właściciela zachwaszczonej nieruchomości monitów i upomnień nic nie można więcej zrobić.

 

8.      Informacja Przewodniczącego Rady w sprawie powołania Zespołu ds. Zaopiniowania Kandydatów na Ławników do Sądu Rejonowego w Gliwicach i Sądu Okręgowego w Gliwicach.

 

Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla powiedział m.in.:

Dobiega końca kadencja ławników sądowych. Zgodnie z przepisami wybory ławników powinny odbyć się najpóźniej w październiku roku kalendarzowego, w którym upływa kadencja dotychczasowych ławników.

Rada Gminy dokonuje wyboru ławników w głosowaniu tajnym z pośród kandydatów zgłoszonych do dnia 31 lipca br. Nim to jednak nastąpi Rada Gminy winna powołać Zespół ds. Zaopiniowania Kandydatów na Ławników, w celu dokonania weryfikacji zgłoszeń.

Ww. Zespół zostanie powołany na dzisiejszej sesji, zaś na najbliższej – Rada dokona wyboru ławników sądowych na kadencję przypadającą w latach 2004-2007.

Zespół ds. Zaopiniowania Kandydatów na Ławników Sądowych musi stwierdzić czy dany kandydat spełnia wszystkie wymogi określone w ustawie z dnia 27 lipca 2001r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych. Cztery podstawowe wymogi stawiane kandydatom są następujące:

        wiek od 30 do 65 lat,

        obywatelstwo polskie i korzystanie z pełni praw cywilnych i obywatelskich,

        kandydat winien być zatrudniony lub zamieszkiwać stale w miejscu kandydowania co najmniej od roku,

        nieskazitelny charakter.

Temat ten był szeroko dyskutowany na posiedzeniach Komisji Problemowych, na których ustalono, że Zespół ten powinien składać się z 7 osób, zaś z uwagi, iż z każdego sołectwa zgłosili się kandydaci na ławników, dlatego też najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby w skład ww. Zespołu wchodzili wszyscy Sołtysi, ponieważ to oni mają najlepsze rozeznanie na swoim terenie i znają praktycznie każdego mieszkańca danej wsi.

 

Radni nie mieli zastrzeżeń do propozycji, aby w skład Zespołu ds. Zaopiniowania Kandydatów na Ławników wchodzili Sołtysi poszczególnych sołectw, dlatego też Przewodniczący Rady zwrócił się do każdego z sołtysów z zapytaniem czy wyraża wolę uczestniczenia w pracach ww. Zespołu. Wszyscy obecni wyrazili zgodę na uczestniczenie w pracach Zespołu.

Z uwagi na fakt, iż na sesji była nieobecna Sołtys wsi Kuźnia Nieborowska Pani Irena Wieczorke, Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że wczoraj rozmawiał z Panią Sołtys na ten temat – Pani Irena Wieczorke również wyraziła wolę pracy w tymże Zespole.

 

Po odczytaniu przez przedstawiciela Komisji Uchwał i Wniosków Panią Kornelię Sosna projektu uchwały Nr IX/53/03, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta przy dwóch głosach wstrzymujących się (Pani A. Rusin i Pan P. Fibic).

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę, po której wznowił obrady, zapowiadając kolejny temat.

 

9.      Informacja Wójta w sprawie zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego Gminy Pilchowice w części dotyczącej zwałowiska odpadów pogórniczych w Leboszowicach.

 

Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Pan Wójt mówiąc m.in.:

Przygotowany projekt uchwały w tym temacie jest niejako powtórzeniem uchwały, która Rada Gminy minionej kadencji podejmowała w październiku ubiegłego roku. Niestety uchwała ta została decyzją Wojewody zakwestionowana, ponieważ uznano, że przed jej podjęciem należało uzyskać zgodę Wojewody na zamianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze.

Obecnie zgodę już posiadamy, dlatego proszę o podjęcie przedmiotowej uchwały z jednoczesnym uchyleniem uchwały podjętej 10 października 2002 roku.

 

Następnie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Krzysztof Waniczek odczytał projekt uchwały Nr IX/54/03, który Rada przyjęła jednogłośnie.

 

10.  Informacja Wójta w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli.

 

Omawiając ww. temat Pan Wójt powiedział m.in.:

Projekt uchwały regulujący dodatek funkcyjny dla nauczycieli, którym powierzono stanowiska dyrektorów placówek oświatowych funkcjonujących na terenie naszej Gminy, zawiera zmiany dotyczące:

        dodatku funkcyjnego dla dyrektorów gimnazjów liczących: od 7 do 10 oddziałów oraz 11 i więcej oddziałów,

        wprowadzenia dodatku funkcyjnego dla dyrektorów zespołów szkolno-przedszkolnych.

Na posiedzeniach Komisji Problemowych – kontynuuje Pan Wójt – wysokości dodatków funkcyjnych dla dyrektorów ww. placówek zostały zaakceptowane. Wysokości dodatków funkcyjnych dla dyrektorów gimnazjów liczących od 7 do 10 oddziałów oraz 11 i więcej oddziałów zostały zmienione po dyskusji na posiedzeniu Komisji Kultury, Oświaty i Sportu.

 

Po odczytaniu przez przedstawiciela Komisji Uchwał i Wniosków Pana Rajnarda Dyrszka projektu uchwały Nr IX/55/03, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

11.  Informacja Wójta w sprawie zmiany do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Pilchowice na lata 2003-2008 dla zadania pod nazwą „Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków typu BIOBLOK Q-200m3/dobę oraz budowa sieci kanalizacji sanitarnej I etap w Żernicy”.

 

Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Pan Wójt, który powiedział m.in.:

Zmiana w WPI dotyczy tylko dwóch pozycji, które dotychczas były ujęte w Planie osobno, a teraz (z racji występowania z wnioskiem o finansowanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) wskazane jest, aby połączyć w jedno zadanie: modernizację i budowę oczyszczalni ścieków z rozbudową sieci kanalizacyjnej w Żernicy. Kwoty potrzebne do realizacji tych zadań zostały dodane i praktycznie nie ulegną zmianie, za wyjątkiem przesunięcia pomiędzy latami 2004 i 2005 kwoty 53 tys. zł. Nie mniej jednak – jak podkreśla Pan Wójt – kwota globalna pozostanie taka sama jak do tej pory.

 

Z uwagi na fakt, iż radni nie wyrazili woli dyskusji na omawiany temat, Przewodniczący Rady poprosił Komisję Uchwał i Wniosków o przedstawienie projektu uchwały. Po odczytaniu przez Panią Kornelię Sosna projektu uchwały oznaczonego Nr IX/56/03, Przewodniczący Pan Krystian Gogulla przeprowadził głosowanie i stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

12.  Wniosek Wójta w sprawie finansowania w latach 2004-2005 zadania pod nazwą „Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków typu BIOBLOK Q-200m3/dobę oraz budowa sieci kanalizacji sanitarnej I etap w Żernicy”.

 

Omawiając ww. temat Pan Wójt powiedział m.in.:

Projekt tej uchwały stanowi jakby wyciąg z WPI, spełniając jednocześnie wymóg funduszu, z którego chcemy pozyskać środki finansowe na realizację zadania pn. „Modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków typu BIOBLOK Q-200m3/dobę oraz budowa sieci kanalizacji sanitarnej I etap w Żernicy”. Ponadto § 2 projektu zawiera zapis, poprzez który Gmina zobowiązuje się do pokrycia wydatków na konserwację i utrzymanie obiektów powstałych w wyniku realizacji tej inwestycji.

 

Po odczytaniu przez Przewodniczącego Komisji Uchwał i Wniosków Pana Krzysztofa Waniczek projektu uchwały Nr IX/57/03, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie

 

13.  Informacja Pana Krzysztofa Waniczek w sprawie zmiany Statutu Międzygminnego Związku Zagospodarowania Ujęcia Wód w Nieborowicach – Leboszowicach.

 

Wyjaśnień w tej sprawie udzielił radny Pan Krzysztof Waniczek mówiąc m.in.:

Mając na uwadze stan, w jakim obecnie znajduje się Międzygminny Związek Zagospodarowania Ujęcia Wód w Nieborowicach – Leboszowicach, zachodzi potrzeba by wprowadzić zmiany w jego Statucie. Zmiana ta dotyczy § 19 Statutu i polega na:

        w pkt.1. – słowo „budowę” zastąpiono wyrazem „modernizację”,

        wykreśleniu pkt. 3.

 

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowa sprawa była szczegółowo omawiana na posiedzeniach Komisji Problemowych, radni nie mieli żadnych pytań w tym temacie.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady zwrócił się do Komisji Uchwał i Wniosków z prośbą o odczytanie stosownego projektu uchwały. Po odczytaniu przez Pana Rajnarda Dyrszka projektu uchwały Nr IX/58/03, Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla przeprowadził głosowanie, w wyniku którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

14.  Wniosek Wójta w sprawie uchylenia Uchwały Nr VIII/47/03 w sprawie powołania Komisji Egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego.

 

Sprawa ta – mówi Pan Wójt – była przedstawiana na posiedzeniach Komisji Problemowych. Jednakże przypomnę, że zdaniem Wydziału Prawnego i Nadzoru Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, organem właściwym do powołania tejże Komisji jest Wójt.

W związku z tym zostało wydane zarządzenie Wójta, powołujące ww. Komisję, w tym samym składzie, w jakim powołała ją Rada Gminy. Nie miej jednak konieczne jest uchylenie Uchwały Nr VIII/47/03.

 

W dalszej części posiedzenia Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Kornelia Sosna odczytała projekt uchwały oznaczony Nr IX/59/03, który Rada przyjęła jednogłośnie.

 

15.  Informacja Przewodniczących stałych Komisji funkcjonujących przy Radzie Gminy w sprawie ustalenia planów pracy Komisji na II półrocze 2003r.

 

Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla kolejno udzielał głosu Przewodniczącym poszczególnych Komisji.

 

Komisja Kultury, Oświaty i Sportu.

Przewodniczący Komisji Pan Rajnard Dyrszka, poinformował Radę, że ww. Komisja ustaliła następujący plan pracy na II półrocze br.:

1)       Rozwój kultury, sportu i rekreacji na terenie Gminy Pilchowice – spotkanie z udziałem młodzieży i Kierownika Gminnej Świetlicy Wiejskiej.

2)       Perspektywy w szkolnictwie i obowiązki dyrektorów placówek oświatowych działających na terenie Gminy Pilchowice – posiedzenie z udziałem Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego.

3)       Analiza i ocena zadań w budżecie gminy za 9 miesięcy 2003 roku w zakresie spraw będących w kompetencji Komisji z szczególnym uwzględnieniem wydatków z wiązanych z funkcjonowaniem: bibliotek, świetlic gminnych, klubów sportowych, szkół i przedszkoli.

4)       Sprawy bieżące.

 

Komisja Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów.

Przewodniczący Komisji Pan Krzysztof Twardawa, poinformował Radę, że w planie pracy Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów na II półrocze br. ujęto następujące tematy:

1)       Analiza i ocena wykonania budżetu gminy za 9 miesięcy 2003 roku.

2)       Zapoznanie się ze stanem Stacji Uzdatniania Wody w Nieborowicach i działalnością ZBiEWiK-u.

3)       Ustalenie propozycji w zakresie wysokości stawek podatku i opłat na 2004 rok.

4)       Praca nad budżetem gminy na 2004 rok.
Opinia do projektu uchwały budżetowej na 2004 rok.

5)       Sprawy bieżące.

 

Komisja Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej.

Poniższy plan pracy Komisji Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej przedstawił Przewodniczący Komisji Pan Paweł Fibic:

1)       Analiza Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Pilchowice.

2)       Omówienie aktualnych problemów związanych z działalnością Gminnego Ośrodka Opieki Społecznej – spotkanie z udziałem Kierownika Gminnego Ośrodka Opieki Społecznej.

3)       Bezpieczeństwo i przestępczość na terenie Gminy Pilchowice.

4)       Ocena wykonania zadań w budżecie gminy na rok 2003 za okres 9-ciu miesięcy, będących w kompetencji Komisji.

5)       Ustalenie propozycji do budżetu gminy na rok 2004 w zakresie spraw będących w kompetencji Komisji.

6)       Sprawy bieżące.

 

Komisja Rewizyjna.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Józefa Margiciok, przedstawiając Radzie zakres tematyczny planu pracy Komisji na II półrocze 2003 roku, nadmieniła że z uwagi na szeroki zakres punktów 1 i 2, zostaną im poświęcone minimum po dwa posiedzenia Komisji:

1)       Badanie wydatków poniesionych w dziale „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” oraz „Kultura fizyczna i sport”.

2)       Analiza wykonania budżetu gminy (dochodów i wydatków) za I półrocze 2003 roku.

3)       Sprawy zlecone przez Radę Gminy i Komisje.

Z uwagi na fakt, iż radni nie wnieśli żadnych zastrzeżeń do ww. Planów pracy poszczególnych stałych Komisji, Przewodniczący zwrócił się do Komisji Uchwał i Wniosków o przedstawienie projektu uchwały w tej sprawie. Po odczytaniu przez Pana Krzysztofa Waniczek projektu uchwały Nr IX/60/03, Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla przeprowadził głosowanie, w wyniku którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

16.  Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z pracy w okresie międzysesyjnym.

 

Na poprzedniej sesji – mówi Pan Wójt – zostały podjęte następujące uchwały:

        w sprawie powołania Komisji Egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego – uchwała ta została uchylona; powody jej uchylenia zostały przedstawione w trakcie omawiania pkt.14 dzisiejszej sesji,

        w sprawie uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Pilchowice – na podstawie tego programu m.in. zostało wydane zarządzenie Wójta, w którym określono stawki czynszu,

        w sprawie wprowadzenia zmian do budżetu Gminy Pilchowice na rok 2003 – uchwała ta jest w trakcie realizacji,

        w sprawie opinii do projektu uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie włączenia Zespołu Szpitali Nr 2 w Gliwicach i Szpitala Wielospecjalistycznego w Gliwicach do Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpitala Nr 1 w Gliwicach – opinia ta była niezbędna do podjęcia przez Radę Miejską w Gliwicach uchwały w przedmiotowej sprawie; obecnie Rada Miejska takową uchwałę już podjęła, zaś Prezydent Gliwic przesłał podziękowanie za podjęcie pozytywnej opinii do przedstawionego projektu.

 

Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:

­       Zostały wydane następujące zarządzenia Wójta:

ü   w sprawie odwołania Pani Doroty Wawrzynek z funkcji Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i powołania na to stanowiska Pana Gerarda Urbanik

ü   w sprawie powołania Komisji Egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego,

ü   w sprawie darowizny udziału w prawie własności działek z wniosku Miasta Gliwice,

ü   w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze,

ü   w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2003 rok,

ü   w sprawie określenia stawek czynszu za lokale (mieszkalne i socjalne),

ü   w sprawie powołania Zastępcy Wójta – funkcję tę – kontynuuje Pan Wójt – od jutra będzie pełnić Pani Cecylia Kuczera, której życzę wielu sukcesów i pomyślności w wykonywaniu zadań Zastępcy Wójta.

        Rozstrzygnięto przetargi na:

ü   konserwację rowów melioracyjnych – prace w tym zakresie są już wykonywane,

ü   dostawę wapna rolniczego,

ü   przebudowę dróg transportu rolnego Nieborowice – Pilchowice,

ü   konserwację oświetlenia ulicznego – przetarg wygrała prywatna firma Dariusza Kosteczko (dotychczasowy podmiot, który wykonywał konserwację oświetlenia ulicznego również brał udział w przetargu, jednakże jego oferta okazała się droższa),

ü   wodociąg w Wilczy,

ü   nadzór hydrologiczny nad ujęciem wód.

­       Przygotowywane są przetargi na:

ü   odśnieżanie,

ü   dostawę węgla dla szkół,

ü   wzmocnienie pomostów pod wodociągi nad rzeką Bierawką.

­       Zakończono bądź są na etapie ukończenia remonty w placówkach oświatowych.

        W Gminie gościliśmy przedstawicieli dzielnicy Ostrawy Petrkowice – jak dodaje Pan Wójt – mamy nadzieję na nawiązanie współpracy, szczególnie na pomiędzy Gimnazjum w Pilchowicach a Szkołą w Petrkowicach.

 

W dalszej części spotkania Pani Aleksandra Rusin zwróciła się z zapytaniem, dlaczego ze Szkołą w Petrkowicach współpracę ma nawiązać tylko Gimnazjum w Pilchowicach, a nie obydwa Gimnazja zarówno w Pilchowicach, jak i w Żernicy?

Pan Wójt: Nieadekwatność w wielkości Gminy Pilchowice do wielkości dzielnicy Petrkowice spowodowała, iż uznano, że na początek lepiej nawiązać współpracę tylko z jednym gimnazjum, aby zachować równowagę w kontaktach (w Petrkowicach jest tylko jedna szkoła). Nie jest wykluczone, że wprzyszłości współpraca ta zostanie poszerzona Gimnazjum w Żernicy.

 

Pani Aleksandra Rusin: Chciałabym dowiedzieć się, jakie kryterium zadecydowało o wyznaczeniu do współpracy ze Szkołą w Petrkowicach Gimnazjum w Pilchowicach, a nie Gimnazjum w Żernicy?

Pan Wójt: Nie było tutaj żadnych kryteriów, można powiedzieć, że wybór Gimnazjum w Pilchowicach był naturalnz.

 

Pani Aleksandra Rusin: Jak zauważył Pan Wójt na terenie Gminy konserwacją oświetlenia ulicznego zajmuje się nowa firma wyłoniona w przetargu. Niestety zaraz na początku rozpoczęcia pracy przez tę firmę w Żernicy miała miejsce duża awaria: w wyniku której, że najpierw część Żernicy była pozbawiona oświetlenia ulicznego, po czym, po usunięciu usterki, latarnie świeciły nawet w ciągu dnia. W związku z tym chciałabym się dowiedzieć kto ponosi odpowiedzialność za tę awarię, a jeśli jest to wina firmy zajmującej się konserwacją oświetlenia ulicznego, to czy poniosła ona koszty związane z usunięciem tej awarii?

Pan Wójt: Trudno jest podejmować dyskusję na temat: kto jest winny powstania zarówno tej, jak i innych awarii, z uwagi na to, iż musiałby zostać zatrudniony rzeczoznawca, który badałby kto i w jakim stopniu ponosi winę za zaistniałą sytuację. Zdaniem szefa i pracowników tej firmy przyczyną awarii były stare układy sterowania.

 

Pan Krzysztof Żyła: Firma, która wygrała przetarg, zajmuje się jedynie konserwacją oświetlenia ulicznego i nie może wykonywać żadnych innych działań wykraczających poza wspomniany zakres. Zaś właścicielem sieci, transformatorów jest „energetyka”. Dlatego też, aby oświetlenie mogło prawidłowo funkcjonować niezbędna jest tutaj współpraca pomiędzy obydwoma podmiotami. Niestety obawiam się, że pomiędzy firmą Pana Dariusza Kosteczko a „energetyką” trwają jakieś „przepychanki”, które będą skutkowały tym, że mieszkańcy będą musieli poruszać się po nieoświetlonych ulicach. W związku z powyższym uważam, że należy poczynić jakieś kroki, które nie dopuszczą do takiej sytuacji.

Pan Wójt: Sądzę, że przez określenie „energetyka” rozumie Pan Górnośląski Zakład Elektroenergetyczny. Jeśli tak, to w istocie konieczne jest przygotowanie porozumienia pomiędzy Gminą a GZE, w wyniku którego czynności związane z konserwacją oświetlenia ulicznego będą mogły przebiegać sprawnie i bezkonfliktowo. Natomiast co do kwestii „niezdrowej” konkurencji pomiędzy obydwoma podmiotami, to z informacji zaciągniętych z innych gmin (w których firma Dariusza Kosteczko również prowadzi prace konserwacyjne) wynika, że niestety istnieją konflikty pomiędzy nimi.

Pan Krystian Gogulla: Sądzę, że pomimo nienajlepszego początku współpracy pomiędzy wspomnianymi podmiotami, wkrótce dojdzie do jakiegoś consensusu i wówczas prace w tym zakresie będą przebiegały bez zakłóceń.

 

17.  Wnioski i zapytania radnych.

 

Jako pierwsza głos zabrała radna Pani Józefa Margiciok, która złożyła krótką informację na temat zorganizowanej w okresie letnim wypoczynku w Holandii dla dzieci z rodzin ubogich i patologicznych. Z informacji tych wynika m.in.:

        Organizacją wyjazdu zajmowały się: Dyrektor Szkoły Podstawowej w Pilchowicach Pani Agnieszka Lotkowska, pedagog szkolny Pani Aleksandra Piłat oraz radna Pani Józefa Margiciok

        Z wypoczynku skorzystało 16 dzieci z terenu Gminy.

        Wychowawczynią grupy była Pani Małgorzata Piątek (nauczycielka j. niemieckiego).

        Zorganizowany wyjazd jest oceniany bardzo dobrze.

Na zakończenie swej wypowiedzi Pani Józefa Margiciok podziękowała Panu Wójtowi za sfinansowanie dzieciom i rodzicom przejazdu z Pilchowic do Gliwic.

 

Pani Aleksandra Rusin wysunęła wniosek w sprawie wznowienia rozmów z Agencją Nieruchomości Rolnych Oddział w Opolu, celem uzyskania prawa własności terenu graniczącego z Domem Kultury w Żernicy. Jak wyjaśnia Pani Sołtys rozmowy te były już wcześniej prowadzone przez Z-c Wójta Panią Bożenę Regułę-Pawłowską, niestety wtedy sprawy nie można było sfinalizować, gdyż uniemożliwiała to Wspólnota Mieszkaniowa. Obecnie Wspólnota ta nie istnieje, dlatego można by zacząć ponownie starać się o nabycie przedmiotowego terenu.

Po przejęciu przedmiotowego terenu – dodaje Pani A. Rusin – zostałby on tak zagospodarowany, aby możliwe było tam organizowanie różnorodnych imprez kulturalnych.

 

W dalszej części swojej wypowiedzi Pani Aleksandra Rusin poinformowała zebranych, że po wymianie okien w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żernicy nie tylko zwrócono się do rodziców z prośbą o pomoc w malowaniu sal lekcyjnych, ale również prosi się ich o wpłacenie po 5 złotych na farby. Po przemnożeniu – kontynuuje Pani Rusin – wysokości składki i przybliżonej liczby dzieci (ok. 240) otrzymamy kwotę 1 200 złotych.

W związku z powyższym Radna prosi o odpowiedź na pytania:

        Czy Gmina nie jest w stanie wygospodarować tak niewielkiej kwoty ten cel?

        Dlaczego sale lekcyjne nie są już pomalowane, tylko będzie się to robić (korzystając z pomocy rodziców) w czasie trwania roku szkolnego, kiedy dzieci powinny się już „normalnie” uczyć.

Pan Wójt: w pierwszej kolejności podkreślę, że składka ta jest dobrowolna, ponieważ nie istnieje żadna możliwość, aby zmusić rodzica do jej wpłacenia. Ponadto sądzę, że pomysł zebrania wśród rodziców składki na farby nie jest zły, bo dzięki temu nie tylko zainteresuje się ich problemami szkoły, ale również może to w przyszłości zaowocować tym, że dzieci bardziej będą szanować to, co ich rodzice zrobili, za co zapłacili.

Następnie do dyskusji włączyła się Pani Gabriela Malcherczyk, która podkreśliła, że przed ustaleniem wspomnianej składki, Pani Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego zorganizowała spotkanie z udziałem rodziców, na którym zapytała ich o zdanie w tej sprawie. Wtedy nikt nie wyraził sprzeciwu, a kilku rodziców zadeklarowało, iż podejmą się pomalowania i posprzątania klas.

Pan Rajnard Dyrszka również poparł pomysł zebrania wśród rodziców składki na zakup farb do pomalowania sal lekcyjnych, gdyż – jak podkreślił – niestety to dzieci niszczą ściany np. poprzez odbijanie śladów buta na wysokości nawet ponad 2 metry.

 

W dalszej części Pan Rajnard Dyrszka jako Przewodniczący Komisji Kultury, Oświaty i Sportu podziękował wszystkim tym, którzy angażowali się w organizację różnego typu imprez sportowo-kulturalnych w czasie minionych wakacji. W szczególności Pan Dyrszka pogratulował sołectwu Stanica za zorganizowanie w miesiącu lipcu Międzygminnego Turnieju Sołectw, który został bardzo dobrze oceniony przez mieszkańców całej Gminy. Wyrazy uznania Pan Dyrszka skierował także pod adres Sołtysa i Rady Sołeckiej w Leboszowicach, którzy we wspomnianym okresie praktycznie co tydzień organizowali zabawy taneczne.

 

Następnie głos zabrała Pani Jolanta Kowol, która poruszyła następujące kwestie:

     Przed przystąpieniem do prac związanych z opracowaniem Wieloletniego Planu Inwestycyjnego zostało wskazanych wiele zadań do realizacji m.in. ze sołectwa Stanica. Lista tych swoistych „potrzeb” została przyjęta w minionej kadencji jeszcze przez Zarząd Gminy. Później została opracowana tzw. Wersja „robocza” WPI, która zawierała chociażby takie zadania jak: modernizację ulicy Leśnej, budowę ulic Dworcowa-1 i Dworcowa-2, modernizację ulicy Wielopolskiej, modernizację ulicy Polnej i modernizację ulicy Stawowej w Stanicy. Z kolei zaś ostateczna wersja WPI, która została przyjęta przez Radę Gminy, uwzględniała już tylko realizację takich zadań w Stanicy jak: modernizacja ulicy Leśnej, budowę ulic Dworcowa-1 i Dworcowa-2. Zgodnie z przedstawioną nam argumentacją pozostałe zadania nie zostały zawarte w WPI, ponieważ dokument ten winien uwzględniać jedynie całe inwestycje, a nie remonty.

W związku z powyższym chciałabym uzyskać informację dotyczącą terminu przystąpienia przez Gminę do realizacji zadań, które zostały zaszeregowane do kategorii „remonty”?

     O drugiej sprawie, którą chcę poruszyć – kontynuuje Pani Kowol – mówiłam już na posiedzeniu Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i dotyczy ona bardzo trudnej sytuacji rolników.

Aktualnie największą bowiem bolączką rolników są nieuczciwe praktyki stosowane przez odbiorców skupujących żywiec na terenie naszej Gminy. Firmy te nie dokonują przelewów należnych kwot pieniędzy na konta rolników w terminie wskazanym na wystawianych fakturach. Opóźnienia w płatności – jak dodaje Radna – są bardzo duże, o czym świadczy fakt, iż dwóch rolników ze Stanicy oddało żywiec do skupu na początku roku, a do chwili obecnej nie otrzymali należnych im pieniędzy.

W związku z powyższym Pani J. Kowol zwróciła się z zapytaniem czy w sytuacji, gdy rolnik przyjdzie i przedłoży w Urzędzie niezapłaconą fakturę, prosząc Pana Wójta o przyznanie ulgi to, czy jego prośba zostanie uwzględniona?

Poruszyłam tę sprawę – kontynuuje Pani Kowol – ponieważ uważam, że jako Radni z terenu Gminy rolniczej powinniśmy głośno mówić o tym, iż nasi rolnicy są oszukiwani przez nieuczciwe firmy skupujące żywiec.

Pan Krystian Gogulla: Z informacji przeze mnie posiadanych wynika, ze obecnie powstaje rejestr dłużników, dzięki któremu będziemy mogli się dowiedzieć czy dana firma jest wiarygodnym kontrahentem czy też nie, a w konsekwencji – czy warto z daną firmą nawiązać współpracę.

Niestety to jedyne pocieszenie dla rolników, gdyż my jako Rada, czy nawet Gmina nie posiadany żadnych możliwości, aby wyegzekwować od owych firm nieuiszczonych względem rolników należności.

W dalszej części spotkania głos zabrał Pan Wójt, który nawiązał do pierwszej z poruszanych przez Panią Kowol kwestii. Pan Wójt stwierdził, że niestety w chwili obecnej nie może wskazać dokładnego terminu przystąpienia do realizacji zadań, które nie zostały uwzględnione w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. Ponadto, jak zauważył Pan Wójt, należy mieć na uwadze fakt, że o momencie przystąpienia do realizacji danego zadania w dużej mierze decyduje Rada Gminy, gdyż to ona uchwala budżety gminy w poszczególnych latach, które nie zawsze muszą zgadzać się z tymi, które zostały zaproponowane przez Wójta.

 

Następnie głos ponownie zabrała Pani Jolanta Kowol, która powiedziała m.in.:

Chciałabym jeszcze poruszyć kwestię związaną z odśnieżaniem dróg na terenie Gminy Pilchowice. Wiem, że sprawa ta dla wielu obecnych może wydawać się oddalona w czasie, nie mniej jednak nastała już jesień i za dwa, trzy miesiące staniemy przed problemem odśnieżania ulic.

W minioną zimę – kontynuuje Pani Jolanta Kowol – odśnieżaniem zajmowała się wyłoniona w drodze przetargu firma spoza terenu Gminy Pilchowice. Niestety pomimo tego, iż zeszłoroczna zima nie była zbyt śnieżna, otrzymywałam jako Sołtys Stanicy wiele skarg mieszkańców dotyczących nienależytego odśnieżania.

Takiego problemu nie było w latach poprzednich, kiedy odśnieżaniem zajmowała się Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna „Przełom” z Pilchowic. Dlatego też pytam czy nie można by ponownie zadanie odśnieżania Gminy powierzyć właśnie RSP „Przełom”, gdyż po pierwsze RSP bardzo dobrze świadczyła swe usługi, a po drugie uważam, że należy wspierać lokalnych przedsiębiorców.

Pan Krystian Gogulla w odpowiedzi na pytanie wyjaśnił Radnej, ze obecna firma została wyłoniona w drodze przetargu, który zawiera pewne, obowiązujących wszystkich, procedury i wszelkie odstępstwa od owych reguł przetargowych są traktowane jako „łamanie” prawa.

Pan Wójt również zabrał głos w tym temacie mówiąc:

Rozumiem, ze mieszkańcy byli przyzwyczajeni do świadczenia usług odśnieżania przez RSP „Przełom”. Nie mniej jednak muszą się oni pogodzić z faktem, że RSP przegrało przetarg, a umowa została podpisana ze „zwycięzcą” przetargu.

Jeśli zaś mowa o skargach kierowanych pod adresem „nowej” firmy, to należy mieć na względzie fakt, że część z owych skarg mogło być efektem walki konkurencyjnej.

Oczywiście nie wykluczam tego, że były pewne „niedociągnięcia” w odśnieżaniu ulic. Należy wziąć pod uwagę fakt, że firma wyłoniona w drodze przetargu, minionej zimy dopiero „poznawała” infrastrukturę drogową w naszej Gminie, w związku z tym miały miejsce przypadki, w których jakaś uliczka nie została odśnieżona na czas.

Na zakończenie swej wypowiedzi Pan Wójt podkreślił, że przepisy ustawy o zamówieniach publicznych nie przewidują możliwości ograniczenia przetargu tylko do oferentów z terenu własnej gminy.

 

Jako kolejny głos zabrał radny Pan Józef Brzezina, który wnioskował o sprawdzenie w umowie zawartej z wykonawcą drogi transportu rolnego w Wilczy, jaki jest okres gwarancji na wykonane zadanie, gdyż przedmiotowa droga została wykonana dopiero w zeszłym roku, a w chwili obecnej jest już w nienajlepszym stanie. Zdaniem Radnego należy zobowiązać wykonawcę do nieodpłatnego poprawienia stanu drogi transportu rolnego w Wilczy.

 

W dalszej części spotkania głos zabrała głos Pani Maria Kaszek, która:

        w pierwszej kolejności zaprosiła wszystkich obecnych w imieniu mieszańców i Rady Sołeckiej w Wilczy na Dożynki, które będą miały miejsce w niedzielę 14 września br. i rozpoczną się o godzinie 1500 wymarszem korowodu dożynkowego;

        a następnie, z uwagi iż nie zostało to uwzględnione przez Przewodniczącego Komisji Kultury, Oświaty i Sportu w wypowiedzi dotyczącej imprez kulturalno-sportowych zorganizowanych na terenie Gminy w okresie wakacyjnym, dodała, że na uwagę zasługuje również zorganizowany w sierpniu w sołectwie Wilcza „Festyn Ogórkowy”, który był imprezą samofinansującą się.

Pan Rajnard Dyrszka przeprosił Panią Sołtys Wilczy za to przeoczenie oraz pogratulował wszystkim pomysłodawcom i organizatorom imprezy tak udanego przedsięwzięcia.

W dalszej części spotkania na festyny i zabawy dożynkowe zapraszali kolejno:

        Sołtys wsi Żernica Pani Aleksandra Rusin – na dzień 21 września.

        Sołtys wsi Nieborowice Pani Mieczysława Gogulla – na dzień 14 września.

        Sołtys wsi Stanica Pani Jolanta Kowol – na dzień 28 września

        Sołtys wsi Leboszowice Pan Alfred Wilczek – na dzień 6 września

        Sołtys wsi Pilchowice Pan Paweł Fibic – na dzień 14 września

        Radny Pan Bogusław Jania w imieniu nieobecnego Sołtysa wsi Kuźnia Nieborowska Pani Ireny Wieczorke zaprosił obecnych na Dożynki połączone z festynem zorganizowanym z okazji obchodów Roku Osób Niepełnosprawnych, które odbędą się w sobotę 6 września.

 

Pani Jolanta Kowol zwróciła się z zapytaniem dotyczącym kwoty przewidzianej w budżecie gminy na dofinansowanie imprez dożynkowych w poszczególnych sołectwach.

W odpowiedzi Pan Wójt poinformował Radną, że kwota dofinansowania dożynek pozostanie na tym samym poziomie co w roku ubiegłym.

Natomiast Przewodniczący Rady dodał, że kwota ta oscyluje pomiędzy 1.500 a 2.000 złotych w zależności od wielkości sołectwa.

 

14.  Zamknięcie obrad.

Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600 w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla zakończył o godzinie 1830.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Sporządziła:

                 Maria Wymysło