P R O T O K Ó Ł
Nr XII/03
z obrad sesji
Rady Gminy Pilchowice
w dniu 18
grudnia 2003 roku
1.
Otwarcie obrad
sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.
Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady
Gminy Pan Krystian Gogulla.
Przewodniczący przywitał zebranych:
ð Radnych Gminy
ð Sołtysów
ð Wójta
ð Z-cę Wójta
ð Skarbnika Gminy
ð Przedstawicieli Beskidzkiego
Funduszu Ekorozwoju S.A. w Bielsku Białej
ð Pracowników Urzędu Gminy
ð Redaktora prasy lokalnej
Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził,
iż obecni są wszyscy radni, zatem na posiedzeniu można podejmować prawomocne
uchwały.
2.
Przyjęcie porządku obrad.
Po odczytaniu przez Przewodniczącego Rady propozycji
porządku obrad dzisiejszej sesji, Skarbnik Gminy zgłosił wniosek formalny o
poszerzenie porządku o punkt: „Informacja Skarbnika w sprawie przyznania
dodatku specjalnego Wójtowi Gminy Pilchowice i podjęcie stosownej uchwały w tym
temacie”.
Przewodniczący Rady w pierwszej kolejności
przeprowadził głosowanie nad poszerzeniem porządku obrad o wnioskowany temat, w
następstwie którego Rada jednogłośnie zgodziła się na jego wprowadzenie.
Po czym zostało przeprowadzone głosowanie nad przyjęciem poszerzonego
porządku obrad, w następstwie którego Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada
przyjęła jednogłośnie poszerzony porządek obrad dzisiejszej sesji.
3.
Przyjęcie protokołu z
poprzedniej sesji.
Protokół z poprzedniej sesji
Rada przyjęła jednogłośnie.
4.
Powołanie Komisji Uchwał i
Wniosków.
Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków
w składzie radnych:
ð Przewodniczący - Pani Aleksandra Rusin
ð Członek - Pani Gabriela Malcherczyk
ð Sekretarz - Pani Kornelia Sosna
5.
Przedstawienie
przez przedstawiciela Beskidzkiego Funduszu Ekorozwoju założeń „Programu
Ochrony Środowiska Gminy Pilchowice na lata 2003-2015”.
Przedmiotowy temat przedstawiła Pani Ewa Strzałkowska (specjalista ds. projektów i koordynator programu), która w swej wypowiedzi przybliżyła Radnym informacje dotyczące:
– podstawowych informacji na temat Beskidzkiego Funduszu Ekorozwoju S.A. w Bielsku-Białej (BFE S.A.),
– przepisów prawnych dotyczących konieczności opracowania Programu,
– zawartości opracowanego przez BFE S.A. projektu Programu Ochrony Środowiska Gminy Pilchowice, w szczególności: omówiła:
ü zasadę zrównoważonego rozwoju,
ü wytyczne, które posłużyły do sporządzenia przedmiotowego Programu,
ü najistotniejsze zadania ujęte w Programie związane z:
ð gospodarką wodno-ściekową,
ð gospodarką odpadami,
ð ochroną powierzchni ziemi i gleb,
ð ochroną powietrza,
ð ochroną przed hałasem,
ð promieniowaniem niejonizującym,
ð ochroną przyrody,
ð edukacją ekologiczną,
ü możliwościami finansowymi Gminy Pilchowice,
ü kryteria, które były zastosowane przy wyborze ujętych w Programie zadań do realizacji.
Materiały będące podstawą prezentacji Programu Ochrony Środowiska Gminy Pilchowice stanowią załącznik do niniejszego protokołu.
Pan Paweł Fibic: Czy zaprezentowane przez Panią opracowanie może być traktowane jako dokument wspomagający działania pracowników Urzędu Gminy podejmowane w związku z występowaniem z wnioskami o środki finansowe z Unii Europejskiej?
Pani Ewa Strzałkowska: Tak, gdyż po przyjęciu przez Radę Gminy Program będzie stanowił podstawę do występowania przez władze Gminy o środki finansowe na realizację inwestycji ujętych w przedmiotowym opracowaniu.
Z uwagi na brak pytań w tym temacie przedstawiciel Komisji
Uchwał i Wniosków Pani Gabriela Malcherczyk odczytała projekt uchwały Nr
XII/77/03, po czym zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie
którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.
W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką
przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając kolejny temat.
Głos w tej sprawie zabrał Pan Skarbnik, który powiedział m.in.:
Zachodzi potrzeba, aby dokonać kolejnych zmian w budżecie gminy na rok 2003 po stronie wydatków, które będą polegały na przesunięciu środków finansowych pomiędzy poszczególnymi działami. Proponowane zmiany są następujące:
W dziale „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” zmniejszyć o kwotę 60 000 zł wydatki majątkowe w „Gospodarce ściekowej i ochronie wód” przeznaczone na modernizację oczyszczalni ścieków w Żernicy, zwiększając jednocześnie o wskazaną kwotę wydatki:
~ w dziale „Rolnictwo i łowiectwo” o kwotę 40 000zł z przeznaczeniem na:
ð wydatki majątkowe w „Infrastrukturze wodociągowej i sanitacyjnej wsi” (30 000zł)
ð wydatki bieżące w „Pozostałej działalności” (10 000zł)
~ w dziale „Gospodarka mieszkaniowa” o kwotę 20 000zł z przeznaczeniem na wydatki bieżące w „Gospodarce gruntami i nieruchomościami”.
Konieczność wprowadzenia tych zmian – kontynuuje Pan Skarbnik – jest m.in. konsekwencją tego, że:
– w związku z wymianą skorodowanych odcinków wodociągu w Wilczy należy wymienić grunt przy ulicy Karola Miarki – roboty te nie były wcześniej przewidziane, dlatego też nie zostały one uwzględnione w pierwotnym kosztorysie zadania,
– musimy pokryć koszty za zajęcie pasa drogowego w związku z realizacją ww. inwestycji w sołectwie Wilcza (tj. około 15 tys. zł),
– zachodzi konieczność sporządzenia operatów finansowych dla sprzedanych w Nieborowicach działek.
Na zakończenie swej wypowiedzi Pan Skarbnik podkreślił, że „zabranie” z działu 900 kwoty 60 000zł jest możliwe, ponieważ w roku bieżącym środki te i tak nie zostałyby wykorzystane, bowiem do modernizacji oczyszczali ścieków Gmina przystąpi dopiero w nadchodzącym roku.
Następnie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków
Pani Kornelia Sosna odczytała projekt uchwały Nr XII/78/03, który w
następstwie głosowania został przyjęty przez Radą jednogłośnie.
Głos w Przedmiotowej sprawie zabrał Pan Skarbnik, który
poinformował zebranych, że sporządzenie planu przychodów i wydatków
GFOŚiGW jest obowiązkiem od 2001 roku i nakłada go w art. 420 ustawa
z dnia 27 października 2001r. – Prawo ochrony środowiska. Zgodnie ze
wskazanym artykułem Wójt do dnia 15 stycznia winien przedstawić do
zatwierdzenia Radzie Gminy projekt zestawienia przychodów i wydatków na
dany rok GFOŚiGW.
Do tej pory ów plan były przedstawiany i zatwierdzany wraz
z budżetem gminy. W chwili obecnej, w wyniku zmian wprowadzonych przez
ustawodawcę, nie istnieje realna możliwość, aby projekt uchwały budżetowej
poddać głosowaniu w wyżej wskazanym terminie, dlatego też zachodzi potrzeba,
aby plan ten zatwierdzić odrębną uchwałą.
W planie wysokość przychodów na rok 2004 określa się na
39 000 zł, z czego 29 000 zł stanowią środki, które pozostały z lat
ubiegłych, natomiast 10 000 stanowią wpływy z Urzędu Marszałkowskiego z
tytułu naliczonych kar i opłat za korzystanie ze środowiska.
Po stronie wydatków w roku 2004 plan zakłada przeznaczyć:
–
9 000 zł na edukację ekologiczną oraz propagowanie
działań proekologicznych i zasady zrównoważonego rozwoju,
–
6 000 zł na przedsięwzięcia związane z ochroną
przyrody, w tym urządzanie i utrzymanie terenów zieleni, zadrzewień, zakrzewień
oraz parków,
–
24 000 zł na tzw. inne zadania, z których:
~ 11 000
zł na opracowanie planu gospodarki odpadami,
~ 10 000
zł na rekultywację gruntu po likwidacji dzikich wysypisk
~ modernizacja
tras rowerowych na terenie Gminy.
Po odczytaniu przez Przewodniczącą Komisji Uchwał i Wniosków Panią Aleksandrę Rusin projektu uchwały Nr XII/79/03, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.
Pan Skarbnik omawiając ww. temat powiedział m.in.:
Zgodnie z tym co zostało już powiedziane na posiedzeniach Komisji Problemowych, w dalszym ciągu ustawodawca nie wyjaśnił wszystkich niejasności, które dotyczą wytycznych niezbędnych do przygotowania projektu uchwały podatku od środków transportowych na rok 2004.
Nie mniej jednak po konsultacjach w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach przygotowaliśmy projekt uchwały w przedmiotowej sprawie.
Generalnie stawki podatku od środków transportowych w roku 2004 pozostaną na tym sam poziomie co w roku bieżącym, za wyjątkiem sytuacji, w których:
– stawki z roku 2003 są niższe do stawek minimalnych – wówczas musieliśmy dostosować wysokość stawki do kwoty określonej przez ustawodawcę jako najniższej,
– stawka minimalna została określona na tym samym poziomie co stawka maksymalna – wówczas koniecznością jest przyjęcie takiej właśnie stawki bez możliwości zaokrąglenia kwoty.
Z uwagi na fakt, iż Radni nie wyrazili woli podjęcia dyskusji w przedmiotowej sprawie Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Uchwał i Wniosków.
Po odczytaniu przez Przewodniczącą Komisji Uchwał i Wniosków Panią Aleksandrę Rusin projektu uchwały Nr XII/80/03, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta .
Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Pan Wójt, który w swej wypowiedzi powiedział m.in.:
Na poprzedniej sesji projekt uchwały w przedmiotowej
sprawie został wstrzymany, gdyż Rada zobowiązała mnie do sporządzenia
kalkulacji ceny wywozu odpadów komunalnych przy założeniu, że wywóz odpadów
segregowanych odbywać się będzie co drugi miesiąc, czyli 6 razy w roku.
Wyniki kalkulacji przedstawiono na posiedzeniach Komisji
Problemowych i nie zyskały one aprobaty radnych.
W związku z powyższym przygotowany na dzisiejszą sesję
projekt w przedmiotowej sprawie przewiduje pozostawić wysokość odpłatności za
wywóz odpadów komunalnych na tym samym poziomie co w roku 2003, w konsekwencji
czego zostanie również utrzymana dotychczasowa częstotliwość wywozu odpadów
opakowaniowych.
Na zakończenie swej wypowiedzi Pan Wójt zapewnił Radę, że
dołoży wszelkich starań, by mieszkańcy mieli świadomość jak istotnym elementem
w podejmowaniu działań proekologicznych jest segregacja odpadów opakowaniowych,
bowiem jemu również zależy na tym, by jak najmniejsza ilość odpadów trafiała na
składowiska odpadów.
Pani Aleksandra Rusin: Chciałabym się dowiedzieć co się
dzieje z zebranymi odpadami wysegregowanymi?
Pan Wójt: Zebrane przez RSP „Przełom” odpady opakowaniowe
są wywożone na teren Sośnicowic i przekazane firmie posiadającej stosowne
zezwolenie w zakresie przetwarzania odpadów opakowaniowych. Następnie są one
sortowane, by wydzielić z ich „strumienia” te, które nie nadają się do przetworzenia.
Odpady wysegregowane zostają przetworzone, zaś te, które zostały odrzucone w
trakcie selekcji są odbierane przez RSP „Przełom”, celem przewiezienia na
składowisko odpadów w Knurowie.
Chciałbym tutaj dodać – kontynuuje Pan Wójt – że pierwsze
środki Finansowe z tytułu opłaty produktowej Gmina otrzyma dopiero z końcem
czerwca 2004 roku.
Mam nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli dzięki
środkom przekazanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej w Katowicach zwiększyć częstotliwość wywozu odpadów bez konieczności
podnoszenia opłaty z tego tytułu.
Następnie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków
Pani Kornelia Sosna odczytała projekt uchwały Nr XII/81/03, który Rada
przyjęła przy dwóch głosach wstrzymujących się (Pani A. Rusin, Pan
R. Dyrszka).
Wyjaśnień w tej sprawie udzielił Pan Wójt, który w swej wypowiedzi powiedział m.in.:
Sprawa przystąpienia do realizacji projektu oświetlenia dekoracyjnego Kościoła w Żernicy była przedmiotem dyskusji na posiedzeniach Komisji Problemowych. Przypomnę jedynie, że decyzję o zleceniu wykonania projektu ww. oświetlenia podjął jeszcze w minionej kadencji Zarząd Gminy
Z uwagi, iż koszty wykonania tego zadania zostały oszacowane na około 53,5 tys. zł, uznałem, że jest to zbyt wysoka kwota, by w całości pokryć ją z budżetu gminy. W związku z czym powziąłem decyzję o zaniechaniu realizacji wspomnianego projektu.
Obecnie istnieje możliwość pozyskania połowy niezbędnej kwoty ze środków SAPARD-u. Ponadto także żernicki Proboszcz wyraził wolę partycypacji w kosztach związanych z wykonaniem oświetlenia Kościoła, wstępnie deklarując kwotę w wysokości 10 000 – 15 000 złotych.
Jednakże, aby wystąpić z wnioskiem o sfinansowanie ½ całości kosztów przedmiotowej inwestycji, Rada Gminy musi zabezpieczyć w budżecie gminy pozostałą część kwoty, tj. 26 768,05 zł.
W dalszej części swojego wystąpienia Pan Wójt poinformował Radnych, że całkowita moc wszystkich zainstalowanych lamp będzie wynosiła 2,52 kW. Przy założeniu, że lampy będą świeciły dziennie przez 10 godzin, koszt dziennego oświetlenia Kościoła wyniesie 10,08 zł. Zatem w skali roku w budżecie gminy winny zostać przeznaczony na ten cel środki w wysokości 3 679, 20 zł.
Ponadto, jak zauważa Pan Wójt, mając na uwadze wiejski charakter Gminy Pilchowice, należy się zastanowić nad zasadnością oświetlania w sposób dekoracyjny Kościoła w godzinach pomiędzy 100 a 500 w nocy. Skrócenie bowiem czasu „pracy” oświetlenia przyczyni się do obniżenia kosztów jego bieżącego utrzymania.
Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Wójt uznał za
stosowne poinformować Radnych, że jego nieruchomość sąsiaduje z Kościołem Św.
Michała Archanioła w Żernicy.
Po odczytaniu przez przedstawiciela Komisji Uchwał i
Wniosków Panią Gabrielę Malcherczyk projektu uchwały Nr XII/82/03,
Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego
stwierdził, że uchwała została przyjęta przy jednym głosie wstrzymującym się
(Pani K. Sosna).
Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Krzysztof Waniczek, który w swej wypowiedzi powiedział m.in.:
Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz zbiorowym odprowadzeniu ścieków Rada Gminy zatwierdza w drodze uchwały wieloletni plan rozwoju i modernizacji wodociągu i kanalizacji.
Przedłożony przez ZBiEWiK plan był szczegółowo omawiany na posiedzeniach Komisji problemowych. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały uwzględnione i naniesione do przygotowanego na dzisiejszą sesję przedmiotowego planu.
Z uwagi na brak pytań radnych w tym temacie,
Przewodniczący Rady udzielił głosu Komisji Uchwał i Wniosków. Po
odczytaniu przez Panią Gabrielę Malcherczyk projektu uchwały oznaczonego
Nr XII/83/03, zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego
Przewodniczący Rady stwierdził, iż uchwała została przyjęta jednogłośnie.
12. Informacja Przewodniczących z pracy Komisji funkcjonujących przy Radzie
Gminy Pilchowice oraz Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w sprawie realizacji planów pracy w II-gim półroczu 2003 roku oraz
przedstawienie planów pracy poszczególnych Komisji na I-sze półrocze 2004 roku.
Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla kolejno
udzielał głosu Przewodniczącym poszczególnych Komisji.
Komisja Kultury, Oświaty i Sportu.
Przewodniczący Komisji Pan Rajnard Dyrszka
poinformował zebranych, że praktycznie cały plan pracy na II-gie półrocze 2003
roku został zrealizowany, za wyjątkiem tematu „Perspektywy w szkolnictwie
i obowiązki dyrektorów placówek oświatowych działających na terenie Gminy
Pilchowice – posiedzenie z udziałem Prezesa Związku Nauczycielstwa
Polskiego”, ponieważ liczne obowiązki Pani Prezes ZNP uniemożliwiły jej wzięcie
udziału w posiedzeniu Komisji, na którym zamierzano podjąć wyżej wskazany
temat.
W dalszej części swojego wystąpienia Przewodniczący
Komisji przybliżył Radnym przebieg każdego spotkania zorganizowanego w II-gim
półroczu mijającego roku, wskazując na najważniejsze elementy, aspekty
poruszonych tematów (informacje przedstawione przez Przewodniczącego Komisji
znajdują się w protokołach z posiedzeń przedmiotowej Komisji).
Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Rajnard Dyrszka
odczytał zebranym treść przyjętego przez członków Komisji Kultury, Oświaty i
Sportu planu pracy na I-sze półrocze 2004 roku, w ramach którego ujęto
następujące tematy:
1) Perspektywy w szkolnictwie i obowiązki dyrektorów placówek oświatowych działających na terenie Gminy Pilchowice – posiedzenie z udziałem Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego.
2) Wizytacja bibliotek gminnych.
3) Zapoznanie się działalnością Ludowych Klubów Sportowych działających na terenie Gminy Pilchowice – posiedzenie z udziałem Prezesów LKS-ów.
4) Przedstawienie informacji z działalności szkół funkcjonujących na terenie Gminy – spotkanie z udziałem dyrektorów.
5) Sprawy bieżące.
Pan Krzysztof Twardawa zabierając głos nawiązał do
posiedzenia Komisji, w którym udział wzięli przedstawiciele młodzieży z terenu
Gminy Pilchowice.
Radny wyraził swe zdziwienie dotyczące braku
odpłatności za korzystanie z siłowni znajdującej się na terenie LKS-u
„Victoria” w Pilchowicach. Ponadto dla Pana K. Twardawa niezrozumiałe są
również zarzuty młodzieży korzystającej z ww. siłowni, która nie ponosząc
jakichkolwiek opłat za korzystanie z siłowni, ma pretensje, że nie ma tam
mydła czy też papieru toaletowego.
W dalszej części swej wypowiedzi Pan Twardawa
zauważył, że przedstawiciele młodzież z Pilchowic niesłusznie winę za brak
imprez i zajęć kulturalnych dla ludzi młodych argumentują brakiem filii
Świetlicy Gminnej w ich sołectwie. Bowiem ani w Wilczy, ani w Żernicy nie ma
Świetlicy, a imprezy kulturalne są organizowane.
Pan Krystian Gogulla: Sądzę, że dyskusja zaczyna
odbiegać od tematu zasadniczego, ponieważ przedmiotem dzisiejszej sesji nie
jest rozstrzygnięcie kwestii czy w danym sołectwie jest konieczne utworzenie
Świetlicy Gminnej, czy też nie.
Pan Rajnard Dyrszka: W swojej wypowiedzi celowo
szczegółowo omówiłem sytuację związaną z funkcjonowaniem siłowni w
Pilchowicach, ponieważ jestem zdania, że należy poczynić wszelkie starania, aby
pomóc chłopcom korzystającym z pilchowickiej siłowni w rozwiązaniu – wydawałoby
się patowej – sytuacji, w jakiej się znaleźli.
Pan Bogusław Jania: Z relacji Przewodniczącego
Komisji Kultury, Oświaty i Sportu wynika, że głównym winowajcą sytuacji
zaistniałej w siłowni w Pilchowicach jest Prezes LKS-u „Victoria” Pan Andrzej
Bindek. Jednakże jest to błędne przekonanie, ponieważ w okresie, gdy owa
siłownia rozpoczynała dopiero swoją działalność, Pan Bogacki zgłosił się
dobrowolnie deklarując chęć pełnienia nadzoru, opieki nad wspomnianą siłownią.
Niestety wynika, że Pan Bogacki nie wypełnia
najlepiej powierzonego zadania, gdyż z informacji przez mnie posiadanych
wynika, że ani razu nie zgłosił on jakichkolwiek potrzeb związanych
z funkcjonowaniem siłowni.
Ponadto przyznaję, że sprzęt znajdujący się w
siłowni faktycznie jest własnością osób prywatnych. Aczkolwiek nie rozumiem
dlaczego przedstawiciele młodzieży z Pilchowic nie wspomnieli w swoich
wypowiedziach, iż sprzęt zakupiony dla siłowni przez LKS „Victoria” po prostu
„zniknął”, Zaś wszelkie próby dochodzenia kto jest za owo „zniknięcie”
odpowiedzialny nie przyniosły żadnych rezultatów.
Pan Rajnard Dyrszka: Uważam, że karygodne jest, aby
osoba odpowiedzialna za obiekt powierzyła opiekę nad chociażby jego częścią
obcej osobie z zewnątrz i następnie nie wykazywała zainteresowania tym, czy
opieka na obiektem lub jego częścią jest sprawowana należycie.
W dalszej części spotkania Pan Krzysztof Twardawa
stwierdził, że wobec istniejących nieprawidłowości w funkcjonowaniu LKS-u
„Victoria” zgłasza wniosek formalny w sprawie zobowiązania Komisji
Rewizyjnej do przeprowadzenia szczegółowej kontroli działalności wszystkich
LKS-ów z terenu Gminy, z szczególnym uwzględnieniem LKS-u w Pilchowicach.
Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla: Sądzę, że
głosowanie nad przedmiotowym wnioskiem nie jest konieczne, ponieważ
z posiadanych przeze mnie informacji wynika, że Komisja Rewizyjna
przewidziała już taki punkt w planie pracy na I-sze półrocze nadchodzącego
roku.
Z uwagi, iż Radni nie wyrażali woli dalszej dyskusji
w tym temacie, Przewodniczący Rady zarządził kilkuminutową przerwę, po której
wznowił obrady udzielając głosu Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej.
Komisja Rewizyjna.
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Józefa
Margiciok poinformowała zebranych, że zostały zrealizowane wszystkie tematy
przewidziane w planie pracy na II-gie półrocze 2003r oraz – na wniosek Komisji
Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej –
dokonano kontroli gospodarki finansowej ZBiEWiK-u.
W trakcie swych prac Komisja Rewizyjna skierowała do
Komisji Kultury, Oświaty i Sportu wniosek o zobowiązanie Kierownika
Gminnej Świetlicy do przedłożenia szczegółowego sprawozdania
z działalności Świetlicy oraz zorganizowanych imprez kulturalnych w
okresie od stycznia do września 2003 roku. Wniosek ten Komisja Kultury, Oświaty
i Sportu zrealizowała niezwłocznie, co w rezultacie dało pełny obraz pracy
Gminnej Świetlicy i jej filii.
W takcie przeprowadzonych kontroli Komisja nie
wskazała żadnych: uchybień, nierzetelności w prowadzeniu dokumentacji
księgowej, czy też przykładów wydatkowania środków pieniężnych niezgodnie z
zasadami celowości, gospodarności i dyscypliny finansów publicznych.
W końcowej części swego wystąpienia Pani Józefa
Margiciok zapoznała Radnych z planem pracy Komisji Rewizyjnej na I-sze półrocze
2004r., który jest następujący:
1) Kontrola dochodów i wydatków budżetu gminy wykonanego w roku 2003.
2) Opracowanie wniosku o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy za rok 2003.
3) Kontrola wykorzystania przez Ludowe Kluby Sportowe działające na terenie Gminy Pilchowice dotacji z budżetu gminy.
4) Kontrola wydatków poniesionych w związku z realizacją zadań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w Gminie.
5) Analiza wykonania budżetu gminy za I kwartał 2004 roku.
6) Sprawy zlecone przez Radę Gminy i Komisje Problemowe.
Komisja Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów.
Przewodniczący Komisji Pan Krzysztof Twardawa
poinformował zebranych, że przyjęty na wrześniowej sesji plan pracy na II-gie
półrocze 2003 roku został w całości zrealizowany. Po czym przybliżył Radnym
przebieg każdego spotkania, wskazując na najważniejsze elementy, aspekty
poruszonych tematów (informacje przedstawione przez Przewodniczącego Komisji
znajdują się w protokołach z posiedzeń przedmiotowej Komisji).
Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Krzysztof
Twardawa zapoznał zebranych z treścią poniższego planu pracy Komisji na I-sze
półrocze 2004 roku:
1) Opinia do projektu uchwały budżetowej na 2004 rok.
2) Analiza i ocena wykonania budżetu gminy za rok 2003.
3) Działalność Gminnej Spółki Wodnej oraz prowadzenie robót melioracyjnych z środków budżetu gminy.
4) Zapoznanie się z przebiegiem inwestycji prowadzonych na terenie Gminy Pilchowice.
5) Sprawy bieżące.
Komisja Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki
Społecznej.
Informacje z pracy Komisji przedstawił
Przewodniczący Komisji Pan Paweł Fibic, który w pierwszej kolejności
poinformował zebranych, że plan pracy na II-gie półrocze br. został w całości
zrealizowany, a następnie pokrótce zrelacjonował przebieg każdego z
odbytych posiedzeń. (informacje na temat przebiegu spotkań, mających miejsce w
omawianym przedziale czasowym, są ujęte w protokołach z posiedzeń Komisji
Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej).
Kończąc swe wystąpienie Przewodniczący Komisji
zapoznał zebranych z tematami, które zostaną poruszone przez Komisję Porządku
Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej w I-szym półroczu 2004r., w ramach
poniższego planu pracy:
1)
Omówienie aktualnej sytuacji w sołectwach Gminy
Pilchowice – spotkanie z udziałem sołtysów.
2)
Przegląd jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych
działających na terenie Gminy Pilchowice.
3)
Zapoznanie się z wnioskami wysuniętymi w trakcie
przeglądu stanu dróg przebiegających przez teren Gminy Pilchowice.
4)
Omówienie aktualnych problemów związanych z
działalnością Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – spotkanie z udziałem
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
5) Sprawy bieżące.
13. Informacja Skarbnika w sprawie przyznania dodatku specjalnego Wójtowi
Gminy Pilchowice.
Głos w przedmiotowym temacie zabrał Skarbnik Gminy Pan Aleksander Jakubek, który w swym wystąpieniu powiedział m.in.:
Jedną z przyznanych przez ustawodawcę kompetencji Radzie Gminy jest ustalanie wysokości składników wynagrodzenia Wójta, w skład którego wchodzą: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny, wysługa lat i dodatek specjalny.
Do lutego br. dodatek specjalny był fakultatywnym elementem tegoż wynagrodzenia, który mógł zostać przyznany na okres 1 roku. Obecnie ów dodatek jest przyznawany Wójtowi obligatoryjnie na okres kadencji.
Przepisy regulują zarówno górną, jaki i dolną granicę dodatku specjalnego, które wynoszą odpowiednio: 20% i 40% sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.
Przygotowany projekt uchwały zakłada przyznanie Wójtowi Gminy Pilchowice dodatek specjalny w wysokości 30%.
Z uwagi na brak pytań ze strony Radnych, Przewodnicząca Komisji Uchwał i Wniosków odczytała projekt uchwały Nr XII/85/03, który w wyniku głosowania został przez Radę przyjęty jednogłośnie.
14. Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z
pracy w okresie międzysesyjnym.
Podjęte a poprzedniej sesji uchwały – mówi Pan Wójt
– zostały przesłane do organu nadzorczego, celem stwierdzenia zgodności z
przepisami prawa. Jeżeli RIO w Katowicach nie wniesie względem uchwał
podatkowych żadnych zastrzeżeń to, do wejdą one w życie z dniem 01.01.2004r.
Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej
wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:
Zostały wydane następujące
zarządzenia Wójta:
ü w sprawie zmian w budżecie
gminy na rok 2003
ü w sprawie zmian w układzie
wykonawczym budżetu gminy na rok2003
ü w sprawie powołania
pełnomocnika Wójta ds. Systemu Zarządzania Środowiskowego (Pani Maria Wymysło)
oraz Zespołu ds. Systemu Zarządzania Środowiskowego (Pani Maria Wymysło, Pani
Maria Boszko, Pani Karina Szołtysik oraz Pani Agata Mosiądz)
ü w sprawie przyjęcia projektu
uchwały budżetowej na 2004 rok – projekt ten został przekazany Radnym na
dzisiejszej sesji, a także złożony w Biurze Rady i przesłany do Regionalnej
Izby Obrachunkowej w Katowicach celem zaopiniowania
−
Dzisiaj
rozstrzygnięto przetarg na modernizację Ośrodka Zdrowia w Wilczy – teraz trzeba
odczekać okres, w którym oferenci mogą składać odwołania od decyzji Komisji
Przetargowej.
Ogłoszono przetarg na budowę
sieci kanalizacyjnej w Żernicy.
Rozpoczęto budowę chodnika w
Wilczy.
15. Wnioski i zapytania radnych.
Pan Bogusław Jania poinformował zebranych, że w tym
miesiącu Urząd Gminy przystąpił do trzebieży lasów. Pozyskano 114 m przestrzennych
drewna opałowego. Całość drewna zagospodarował Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Pilchowicach – wszyscy zarejestrowani w Ośrodku otrzymali po 2 m przestrzenne
drewna.
Przewodniczący Rady złożył wszystkim zebranym
życzenia spokojnych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz zdrowia i
pomyślności w nadchodzącym Nowym 2004 Roku.
14. Zamknięcie obrad.
Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600
w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla
zakończył o godzinie 1930.
Na tym protokół zakończono.
Sporządziła:
Maria Wymysło