P R O T O K Ó Ł  Nr   XIII/04

z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice

w dniu 12 lutego 2004 roku

 

1.      Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Pan Krystian Gogulla.

Przewodniczący przywitał zebranych:

ð     Radnych Gminy

ð     Radnego Powiatu Gliwickiego – Pana Winfryda Ficoń

ð     Sołtysów

ð     Wójta

ð     Z-cę Wójta

ð     Skarbnika Gminy

ð     Dyrektora Zakładu Budowy i Eksploatacji Wodociągów i Kanalizacji – Pana Pawła Lizoń

ð     Pracowników Urzędu Gminy

Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż na 15 Radnych obecnych jest 14, zatem na posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.

Nieobecnym jest Pan Krzysztof Szwanda, który uprzedził Przewodniczącego Rady, że na dzisiejszą sesję – z przyczyn niezależnych od niego – przybędzie z małym opóźnieniem.

 

2.      Przyjęcie porządku obrad.

Zaproponowany przez Przewodniczącego Rady porządek obrad dzisiejszej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

 

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Radny Pan Bogusław Jania zgłosił, następujące uwagi do protokołu z poprzedniej sesji:

        w wypowiedzi ww. znajdującej się na stronie nr 6 protokołu należy dokonać korekty zapisu nazwiska Prezesa LKS-u „Victoria” z „Biedek” na „Bindek”;

        w wypowiedzi ww. znajdującej się na stronie nr 6 protokołu w zdaniu: „Ponadto przyznaję, że sprzęt znajdujący się w siłowni faktycznie jest w całości własnością osób prywatnych” należy wykreślić zwrot „w całości”;

        na stronie 10 w punkcie „Wnioski i zapytania radnych” winno być zapisane, że do trzebieży lasu przystąpił Urząd Gminy, a nie Nadleśnictwo; ponadto błędnie zapisano jednostkę miary określając ilość pozyskanego, a następnie przekazanego podopiecznym GOPS drewna, bowiem zamiast metrów przestrzennych w protokole posłużono się metrami sześciennymi.

 

Po wprowadzeniu uwag zgłoszonych przez Pana B. Jania, protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

 

4.      Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie radnych:

ð     Przewodniczący               -  Pani Józefa Margiciok

ð     Członek                           -  Pan Józef Brzezina

ð     Sekretarz                         -  Pan Krzysztof Twardawa

 

5.      Informacja o działaniach Powiatu Gliwickiego.

Głos w przedmiotowym temacie zabrał Radny Powiatu Gliwickiego Pan Winfryda Ficoń, który poinformował zebranych o następujących faktach:

        Na ostatniej sesji Rady Powiatu Gliwickiego, która odbyła się 29 stycznia br. został przyjęty budżet powiatu na rok 2004.

        W styczniu z inicjatywy Wydziału Europejskiego Starostwa Powiatowego odbyło się spotkanie, którego celem było nawiązanie kontaktów z przedstawicielami krajów Unii Europejskiej (głównie z Niemiec i Francji).

        Trwają prace, których celem jest opracowanie projektu herbu i pieczęci Powiatu Gliwickiego.

 

W dalszej części swojej wypowiedzi Pan Winfryd Ficoń przedstawił zebranym informację z działań, których podjął się jako radny powiatowy:

        Na prośbą mieszkańców Pan Ficoń w październiku ubiegłego roku na sesji Rady Powiatu Gliwickiego wniósł interpelację w sprawie oświetlenia:

·          przystanku autobusowego zlokalizowanego w rejonie skrzyżowania na „Łużach”

·          ulicy Rybnickiej

Niestety po rozpatrzeniu tej sprawy przez Starostę Gliwickiego Pana Nieszporek i Członka Zarządu Pana W. Dombek okazało się, iż nie leży ona w kompetencji Powiatu Gliwickiego lecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządcy przedmiotowego przystanku, którym jest PKS Rybnik.

Pan Ficoń również do ww. podmiotów wystosował odpowiednie pisma. Do tej pory otrzymał odpowiedź jedynie z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z której wynika, że sprawa związana z oświetleniem ulicy Rybnickiej leży w gestii gminy.

W związku z powyższym Pan Ficoń zasygnalizował, że w najbliższym czasie zwróci się do władz gminnych o rozwiązanie problemu dotyczącego oświetlenia ulicy Rybnickiej.

        Pan W. Ficoń (na prośbę młodzieży z Wilczy) zwrócił się do Dyrekcji PKS Rybnik z wnioskiem o rozpatrzenie możliwości bądź to zwiększenia częstotliwości kursów autobusów relacji Rybnik – Gliwice, bądź zmiany godzin odjazdów.

 

(W tym momencie na sesję dotarł Radny Pan Krzysztof Szwanda.)

 

Pan Krystian Gogulla: Mając na uwadze fakt, iż został uchwalony budżet powiatu na 2004 rok, jak również to, że na dzisiejszą sesję nie przybył żaden z Członków Zarządu Powiatu Gliwickiego, co uniemożliwia uzyskania szczegółowych informacji dotyczących planowanych przez Powiat w bieżącym roku zadań na terenie naszej Gminy, obiecuję, że na następną sesję Rady Gminy zaproszę zarówno Pana W. Dombek, jak i Pana M. Sadeckiego.

 

6.      Informacja Wójta w sprawie poparcia protestu Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów przeciw odebraniu wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej osobowości prawnej i włączenia ich do struktur Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 

Pan Wójt w swej wypowiedzi powiedział m.in.:

Sprawa poparcia przedmiotowego protestu była poruszana na posiedzeniach Komisji Problemowych i nie budziła żadnych wątpliwości, bowiem wszyscy byli zdania, że likwidacja wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej w skuteczny sposób utrudni realizację nowych zadań proekologicznych m.in. w gminach.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie Przewodnicząca Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XIII/86/04, po czym zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

7.      Informacja Wójta w sprawie poparcia uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego sprawie podjęcia działań zmierzających do utworzenia Państwowej Wyższej szkoły zawodowej w Gliwicach..

 

Głos w tej sprawie zabrał Pan Wójt, który powiedział m.in.:

Projekt przedmiotowej uchwały na posiedzeniach Komisji Problemowych spotkał się z Państwa pełną aprobatą, ponieważ byłaby to kolejna szkoła wyższa, do której mieszkańcy naszej Gminy mogliby uczęszczać bez potrzeby wynajmowania mieszkania.

Z uwagi na brak pytań w tym temacie Przewodnicząca Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XIII/87/04.

Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie w przedmiotowej sprawie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

8.      Wniosek Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004.

 

W związku z tym, że Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Pan Gerard Urbanik przebywa w szpitalu, Przewodniczący Rady zwrócił się do Pani Aleksandry Czechowskiej – Gąbka jako przedstawicielki Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z prośbą o przedstawienie przedmiotowego tematu.

 

Pani Aleksandra Czechowska – Gąbka zabierając głos w przedmiotowej sprawie powiedziała m.in.:

W trakcie omawiania wspomnianego Programu na posiedzeniach Komisji Problemowych został on Państwu przekazany, celem dokładnego zapoznania się z nim, a następnie wyrażenia ewentualnych uwag. W związku z tym, jeżeli Wysoka Rada ma jakieś pytania, bądź też wątpliwości, to chętnie postaram się je wyjaśnić.

 

Pan Krystian Gogulla wyraził swe uznanie dla działań podejmowanych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

Pani Józefa Margiciok: Po zapoznaniu się z Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2004, chciałabym powiedzieć, że w moim przekonaniu jest to bardzo ambitny Program. Ponadto pragnę podkreślić, że – podobnie jak mój przedmówca – jestem pełna uznania dla działań podejmowanych przez Komisję, których praca jest bardzo istotnym elementem w walce z alkoholizmem, który jest nie tylko patologią społeczna, ale i chorobą.

 

Po odczytaniu przez Przewodniczącą Komisji Uchwał i Wniosków Panią J. Margiciok projektu uchwały Nr XIII/88/04, Przewodniczący Rady przeprowadził głosowanie, w następstwie którego stwierdził, że uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

9.      Informacja Przedstawiciela ZBiEWiK w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków.

 

Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez Pana Krzysztofa Waniczek, który zwrócił się do Rady mówiąc:

Zgodnie z wymogami wynikającymi z ustawy z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków ZBiEWiK przygotował taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków, które następnie zostały złożone w Biurze Rady, celem zatwierdzenia ich przez Radę Gminy.

Przedmiotowe taryfy ustalono na okres od 1 marca br. do 28 lutego 2005r i przyjmują one następujące wysokości opłat:

  1. Taryfa za dostawę wody.

1)      Cena dla gospodarstw domowych za 1 m3

- 3,30 zł + VAT 7 %

- brutto 3,53 zł

2)      Cena dla odbiorców hurtowych za 1 m3

- 3,00 zł + VAT 7 %

- brutto 3,21 zł

3)      Opłata abonamentowa (miesięcznie)

- 2,00 zł + VAT 7 %

- brutto 2,14 zł

 

  1. Taryfa za odprowadzanie ścieków

1)      Cena dla gospodarstw domowych za 1 m3

- 2,40 zł + VAT 7 %

- brutto 2,57 zł

 

Na zakończenie swej wypowiedzi Pan Krzysztof Waniczek odczytał uzasadnienie do projektu omawianej uchwały (przedmiotowe uzasadnienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Pani Gabriela Malcherczyk: Czy do abonamentu jest wliczany vat?

Pan Krzysztof Waniczek: Tak, w wysokości 7%, co daje miesięczną opłatę brutto w wysokości 2,14 zł.

 

Pani Gabriela Malcherczyk: Czy mogłabym prosić o powtórzenie, jaka planowana jest cena za odprowadzenie ścieków?

Pan Krzysztof Waniczek: Cena 1 m3 ścieków będzie wynosić 2,40 zł. + vat 7%, co daje cenę brutto w wysokości 2,57 zł.

 

Pani Aleksandra Rusin: Swoje pytanie kieruję bezpośrednio do Pana Pawła Lizoń, gdyż chciałabym się dowiedzieć co Pan jako Dyrektor ZBiEWiK zamierza zrobić, jakie planuje Pan podjąć kroki, aby ograniczyć straty, wody zwane niejednokrotnie kradzieżami?

Dyrektor ZBiEWiK: Niestety nie ma radykalnych środków, których powzięcie wyeliminuje kradzieże wody.

Jeśli zaś mowa o staraniach zmierzających do likwidacji strat wody na wodociągu to przede wszystkim minimalizacja ilości awarii poprzez stosowanie odpowiednich technologii i urządzeń oraz wymiana starych nitek wodociągu.

Wracając jednak do problemu kradzieży wody należy zauważyć, że odbywa się to w dwojaki sposób: bezpośrednio z hydrantów oraz poprzez różnego typu – nazwijmy to umownie – „przekręty” przy wodomierzach znajdujących się na posesji.

Sprawców takich czynów trudno jest wychwycić, bo w przypadku kradzieży wody z hydrantów albo w społeczeństwie panuje zmowa milczenia na temat osoby sprawcy i nie można go wskazać, albo, gdy już uda się go złapać na tzw. „gorącym uczynku” to sprawa takowa jest następnie umarzana ze względu na niską szkodliwość czynu. Natomiast w przypadku kradzieży wody za pomocą różnych „przekrętów” przy wodomierzu znajdującego się na posesji danego mieszkańca to tutaj również są kłopoty z wychwyceniem osób nieuczciwie zaopatrujących się w wodę, ponieważ Zakład nie posiada uprawnień umożliwiających rewidowanie prywatnych posesji, zaś na czas, gdy inkasent odczytuje stan liczników, wszystkie nieprawidłowości są usuwane.

Pan Krystian Gogulla: Zatem z Pana wypowiedzi wynika, iż jedynym sposobem likwidacji strat wody na wodociągu jest dbanie o stan techniczny wodociągów, ponieważ wobec złodziei jesteśmy bezsilni.

 

Pani Józefa Margiciok wyraziła swe wątpliwości dotyczące niemożności podjęcia przez ZBiEWiK działań, których celem będzie wskazanie posesji, na których następują kradzieże wody z wodociągu.

Radna zasugerowała również, aby odczyty zużycia wody były połączone z kontrolą sprawności wodomierzy, ponadto powinny odbywać się wyrywkowo. Do takich czynności powinno zostać oddelegowanych dwóch pracowników, tak by jeden z nich mógł obserwować wodomierz, zaś drugi kolejno „odkręcałby” wszystkie kurki z wodą znajdujące się na terenie danej posesji.

Zdaniem Pani J. Margiciok owe kontrole winny zostać poprzedzone analizą faktur za pobór wody z jednoczesnym porównaniem ich z liczbą osób zamieszkujących daną posesję, bowiem wówczas najłatwiej będzie można wskazać te nieruchomości, na których prawdopodobnie ma miejsce kradzież wody.

Pan Krystian Gogulla: Ja również jestem zbulwersowany tym, iż pewna grupa mieszkańców zaopatrywuje się w wodę w sposób nielegalny. Niestety – jak można wywnioskować ze słów Pana Dyrektora ZBiEWiK – polskie ustawodawstwo ma pewne braki, czego konsekwencją jest brak stosownych kompetencji umożliwiających pracownikom Zakładu powzięcia czynności zmierzających do szybkiego i skutecznego wyeliminowania zjawiska kradzieży wody.

Pan Józef Brzezina wyraził swój protest przeciw oskarżaniu mieszkańców o dokonywanie kradzieży wody bezpośrednio z hydrantów. Zdaniem Radnego nieopłacalne jest ponoszenie kosztów za paliwo i ewentualne wynajęcie beczkowozu, by ukraść beczkę wody z hydrantu, w sytuacji gdy 1 000 litrów wody kosztuje zaledwie 2,50 złotego.

 

Pan Krzysztof Twardawa: Wczoraj na posiedzeniu Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego Budżetu i Finansów sprawa ceny wody wywołała burzliwa dyskusję, w konsekwencji której Komisja uznała, że podwyżka ceny wody i ścieków oraz wprowadzenie opłaty abonamentowej jest uzasadniona z ekonomicznego punktu widzenia.

 

W dalszej części spotkania Przewodnicząca Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XIII/89/04, który w wyniku głosowania został przyjęty przy dwóch głosach wstrzymujących się (Pani G. Malcherczyk i Pani J. Margiciok).

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając kolejny temat.

 

10.  Przyjęcie budżetu gminy na rok 2004.

 

a)       Wniosek Wójta i Skarbnika Gminy w sprawie przyjęcia budżetu gminy na rok 2004.

 

Pan Wójt: Projekt budżetu, który otrzymaliście Państwo na poprzedniej sesji wraz z wprowadzonymi dwoma poprawkami, które zostały omówione na posiedzeniach Komisji, uwzględnia wszystkie dochody i wydatki zaplanowane na rok 2004.

Niewątpliwie do uchwalonego budżetu będą wprowadzane, za zgodą Rady, zmiany, chociażby przy okazji rozdysponowania nadwyżki budżetowej, dzięki której będzie można zrealizować te zadania, które nie zostały przewidziane w projekcie budżetu, a które są równie ważne.

Przygotowany projekt budżetu przewiduje realizację dwóch dużych inwestycji wynikających z Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, tj. przystąpienie do modernizacji oczyszczalni ścieków i budowy kanalizacji sanitarnej w Żernicy oraz budowa sali gimnastycznej w Pilchowicach.

W projekcie budżetu na 2004 rok nie ujęto zadań mniej kosztownych takich jak wykonanie projektów chodników, czy też modernizacji dróg. Nie mniej jednak obiecuję, że na realizację tych zadań postaram się znaleźć środki w chwili rozdysponowywania nadwyżki budżetowej.

 

Pan Skarbnik: Przedstawiony Wysokiej Radzie projekt budżetu jest przykładem budżetu zrównoważonego, co oznacza, że zarówno dochody i wydatki są w tej samej wysokości – wynoszą one 13 567 476 złotych.

Jeżeli chodzi o stronę dochodową przedłożonego projektu budżetu to największy dochód stanowią:

-   subwencje z budżetu państwa,

-   dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej,

-   wpływy ze sprzedaży wyrobów i składników majątkowych,

-   wpływy z opłaty eksploatacyjnej.

Strona dochodowa budżetu ma tę cechę, że stanowi pewną niewiadomą. Opracowując projekt budżetu staraliśmy się jak najbardziej ją urealnić, tj. przyjąć takie wielkości, które są możliwe do uzyskania.

Natomiast omawiając stronę wydatkową budżetu należy zauważyć, że około 50% budżetu stanowią wydatki na oświatę. Przy czym wydatki te obejmują również koszty budowy sali gimnastycznej w Pilchowicach.

Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Skarbnik wyjaśnił, iż nadwyżka budżetowa nie została ujęta w projekcie uchwały budżetowej, ponieważ nadwyżkę budżetową można rozdysponować dopiero wówczas, gdy zostanie „zamknięty” rok budżetowy.

 

b)       Odczytanie Uchwały V Składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie opinii o prawidłowości złożonego przez wójta Gminy Pilchowice projektu uchwały budżetowej na rok 2004 wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego.

 

Następnie Wiceprzewodniczący rady Pan Bogusław Jania odczytał treść przedmiotowej Uchwały, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

c)       Opinia Komisji Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów o przedłożonym przez Wójta Gminy Pilchowice projekcie uchwały budżetowej na 2004 rok.

 

Przewodniczący Komisji Pan Krzysztof Twardawa powiedział m.in.:

Komisja Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów projekt uchwały budżetowej wraz z poprawkami omówionymi przez Pana Skarbnika rozpatrzyła na posiedzeniu w dniu 11 lutego br.

Członkowie Komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały budżetowej na 2004 rok.

 

d)       Podjęcie uchwały w przedmiotowej sprawie.

 

Z uwagi na fakt, iż Radni nie wyrazili woli podjęcia dyskusji w przedmiotowej sprawie Przewodniczący Rady oddał głos Komisji Uchwał i Wniosków.

Po odczytaniu przez Przedstawiciela Komisji Uchwał i Wniosków Pana Krzysztofa Twardawa projektu uchwały oznaczonego Nr XIII/90/04, zostało przeprowadzone głosowanie, w wyniku którego uchwała w sprawie budżetu gminy na 2004 rok została przyjęta jednogłośnie.

 

11.  Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z pracy w okresie międzysesyjnym.

 

Na poprzedniej sesji – mówi Pan Wójt – zostały podjęte następujące uchwały:

        w sprawie przyznania dodatku specjalnego Wójtowi Gminy Pilchowice – jest realizowana;

        w sprawie przyjęcia planów pracy Komisji na I-sze półrocze 2004 roku – Komisja Problemowe przystąpiły do realizacji zatwierdzonych planów;

        w sprawie w sprawie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Zakładu Budowy i Eksploatacji Wodociągów i Kanalizacji na lata 2004-2006 – plan będzie realizowany we skazanym okresie; w tym roku będzie kontynuowana wymiana kolejnego odcinka wodociągu w Wilczy oraz budowa nowego wodociągu w tych miejscach, w których zostały sprzedane działki;

        w sprawie podjęcia przez Radę Gminy deklaracji o przeznaczeniu środków finansowych na 2004 rok na realizację inwestycji pod nazwą: „Budowa oświetlenia dekoracyjnego kościoła Św. Michała Archanioła w Żernicy przy ulicy Leopolda Miki 3, na działkach nr 219/9 i 252/8” – wniosek o dofinansowanie przedmiotowej inwestycji ze środków funduszu SAPARD został złożony, po przeprowadzonej kontroli został on wstępnie pozytywnie oceniony, teraz pozostaje nam czekać na dalsze rozstrzygnięcia.

W związku z powyższym, jak również w myśl wymogów związanych z wystąpieniem o przyznanie środki z funduszu SAPARD, rozpoczęliśmy procedurę przetargową na realizację ww. zadania – przetarg ten jest opatrzony klauzulą zawieszającą na wypadek, gdyby nasz wniosek o dofinansowanie został odrzucony.

        w sprawie ustalenia odpłatności za wywóz odpadów komunalnych na terenie Gminy Pilchowice – zostały już przygotowane przelewy, które zostaną przekazane mieszkańcom wraz z nakazami podatkowymi;

        w sprawie podatku od środków transportowych – RIO nie wniosło żadnych zastrzeżeń;

        w sprawie zatwierdzenia planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2004 – uchwała będzie realizowana w trakcie przystępowania do poszczególnych zadań, które zostały ujęte w planie wydatków.

        w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2003 rok – uchwała została zrealizowana.

        w sprawie przyjęcia Programu Ochrony Środowiska Gminy Pilchowice – Program będzie stanowił podstawę występowania o środki na dofinansowanie zadań proekologicznych.

 

Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:

­       Zostały wydane następujące zarządzenia Wójta:

ü   dwa zarządzenia w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2003

ü   dwa zarządzenia w sprawie zmian w układzie wykonawczym budżetu gminy na rok2003

ü   w sprawie ustalenia harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu gminy na I kwartał 2004 roku – przedmiotowe zarządzenie zostało wydane na podstawie projektu uchwały budżetowej, która dzisiaj została przyjęta

ü   w sprawie powołania Komisji Przetargowej do wyłonienia wykonawcy zadania z udziałem środków finansowych Unii Europejskiej – SAPARD – do wspomnianej Komisji zostali powołani: Pani B. Pochrząst, Pani A. Mosiądz, Pan F. Musiolik, Pani Karina Szołtysik oraz Pan S. Korman

        Rozstrzygnięto przetarg i podpisano umowę na modernizację Ośrodka Zdrowia w Wilczy – koszt zadania wynosi 164 tys. zł., ponadto złożyliśmy wniosek o dotację z Funduszu Rozwoju Wsi, maksymalnie możemy uzyskać 30% dofinansowanie tego zadania.

        Na wczorajszym posiedzeniu Komisji poruszono problematykę Służby Zdrowia na terenie naszej Gminy – informacji w tym zakresie udzielił dyrektor ZOZ-u Pilchowice Pan M. Klementowicz oraz Pani I. Urbańczyk; niestety sytuacja w Służbie Zdrowia nadal jest trudna.

        W trakcie rozstrzygania jest przetarg z tzw. klauzulą zawieszającą na modernizację i rozbudowę kanalizacji w Żernicy. Oczekujemy również na rozstrzygnięcie złożonego przez nas wniosku o przyznanie środków na dofinansowanie ww. inwestycji z funduszu SAPARD.

        7 stycznia został złożony wniosek o pozwolenie na budowę sali gimnastycznej w Wilczy.

        Wójt na spotkaniu z Dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych przedstawił zamiar wykonania projektu chodnika przy drodze powiatowej w Leboszowicach.

        Wójt wystąpił do Zarządu Dróg Wojewódzkich z zamiarem udziału we wspólnej realizacji remontu chodników w Pilchowicach przy ul. Powstańców i ul. Damrota.

        Odbyło się spotkanie w ramach Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce w przedstawicielem Kompanii Węglowej w sprawie zadłużenia. Zarząd Kompanii Węglowej wcześniej przedstawił propozycję spłaty zadłużenia, która była korzystna dla naszej Gminy, ponieważ zadłużenie zostałoby w całości spłacone w I-szym kwartale br. pod warunkiem umorzenia odsetek.

Niestety Zarząd Stowarzyszenia Gmin Górniczych w Polsce przedstawił inny model spłaty, który dla nas jest mniej korzystny. Zgodnie z propozycją Zarządu kwota zadłużenia została rozłożona na raty, które miałyby zostać spłacone w ciągu 3 lat. Teraz oczekujemy na stanowisko Kompanii Węglowej.

        NSA na naszą korzyść rozstrzygnął spór o wysokość podatku z Inwestorem Górnośląskim (obecnie: Centrum Projektów Regionalnych) – kwota sporu wynosiła 220 tys. zł.

        Na czas zastępstwa Pani D. Dzida Wójt zatrudnił Panią Beatę Szydło, która właśnie zakończyła staż absolwencki.

        Od kilku tygodni w Urzędzie funkcjonuje punkt informacyjny w związku z czym Wójt zwrócił się do Radnych o ewentualne sugestie i uwagi w tym zakresie.

        GOPS we współpracy z Agencją Pracy rozpoczął starania o wdrożenie szkoleń dla bezrobotnych w ramach akcji Inwestor 2000.

W związku z powyższym została podpisana umowa trójstronna z Biurem Szkoleń i Adaptacji Zawodowej oraz Powiatowym Urzędem Pracy, w wyniku której od początku marca grupa bezrobotnych (max 25 osób) zostanie objęta szkoleniem w zawodzie brukarz.

Kurs ten będzie trwać 3 miesiące: przez 1 miesiąc odbywać się będzie szkolenie teoretyczne, natomiast przez 2 miesiące bezrobotni będą przysposabiali się do zawodu brukarza w praktyce.

Zadaniem gminy będzie wskazanie miejsca przeznaczonego do wybrukowania oraz zakupienie niezbędnego do tego celu materiału. Terenem, który zostanie wybrukowany będzie parking obok Urzędu Gminy.

        11 lutego Wójt wziął udział w spotkaniu Wójtów i Burmistrzów Powiatu Gliwickiego, na którym był również nowy Miejski Komendant Policji Pan Ferdynand Skiba. Z zaprezentowanych na spotkaniu statystyk wynikało, że przestępczość na terenie Gminy Pilchowice jest najmniejsza w Powiecie.

        W styczniu odbyły się zebrania wiejskie w Wilczy i w Stanicy.

        W styczniu odbyło się Walne zgromadzenie Gminnej Spółki Wodnej w Pilchowicach – Panu Gerardowi Urbanik po raz kolejny powierzono funkcję Prezesa Spółki.

 

12.  Wnioski i zapytania radnych.

 

Pani Jolanta Kowal wyraziła swe wątpliwości co do zasadności decyzji o wybrukowaniu parkingu znajdującego się obok Urzędu. Ponadto Radna wyraziła swe zaniepokojenie faktem, iż w planowanych pracach związanych z budową chodników nie uwzględnia się sołectwa Stanica.

 

Następnie Pan Józef Brzezina wyraził opinię na temat wysokości diet dla sołtysów. Zdaniem radnego diety te winny być nieco wyższe, ponieważ praca wykonywana przez Sołtysów jest nieoceniona.

Pan Wójt obiecał rozważyć możliwość zwiększenia diet dla Sołtysów w najbliższym czasie.

 

Pani Aleksandra Rusin poparła stanowisko Pani J. Kowal w kwestii dotyczącej wyłożenia kostką brukową parkingu znajdującego się obok budynku Urzędu.

W dalszej części swojej wypowiedzi Radna na prośbę kilku mieszkańców Żernicy poprosiła o rozważenie możliwości ponownego przywrócenia pierwszego kursu autobusu miejskiego linii „59”, bądź też „przyspieszenia” obecnie pierwszego kursu tegoż autobusu.

Argumentując swą prośbę Pani Rusin nadmieniła, że osoby, które zwróciły się do niej z powyższą prośbą są zagrożone utratą pracy, gdyż zostały pozbawione środka lokomocji pozwalającego zdążyć im rozpocząć pracę o godzinie 600.

Pan Wójt: Rozumiem, ze zmniejszenie liczy kursów autobusu linii „59” przy jednoczesnej zmianie godzin w rozkładzie ich odjazdów jest sporą uciążliwością dla owych kilku mieszkańców Żernicy.

Nie mniej jednak należy zauważyć, że – zgodnie z posiadanymi przeze mnie danymi – problem ten dotyczy zaledwie 4 osób. W związku tym przywrócenie dawnego pierwszego kursu autobusu (służącego do przewozu dużej grupy osób) spowoduje większe koszty. Natomiast „przyspieszenie” odjazdu obecnie pierwszego kursu wywołałoby zaś niezadowolenie grupy mieszkańców Żernicy, którzy dojeżdżają do szkół czy też pracy tym właśnie kursem.

 

Sołtys wsi Kuźnia Nieborowska Pani I. Wieczorke zwróciła się do Pana Wójta z prośbą o przekazanie Sołtysom numeru telefonu firmy, która obecnie zajmuje się konserwacją oświetlenia ulicznego.

Pan Wójt obiecał, że jutro każdy z Sołtysów otrzyma numer telefonu do firmy Pana Dariusza Kosteczko.

 

Pani Aleksandra Rusin zwróciła się z wnioskiem o wcześniejsze przekazywanie radnym protokołów z poprzedniej sesji. Zdaniem Radnej protokoły winny być udostępnione na posiedzeniach Komisji Problemowych.

Pan Krystian Gogulla: Nie widzę żadnych przeciwwskazań w tym względzie.

 

14.  Zamknięcie obrad.

Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600 w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla zakończył o godzinie 1830.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Sporządziła:

                 Maria Wymysło