P R O T O K Ó Ł  Nr   XV/04

z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice

w dniu 22 kwietnia 2004 roku

 

1.      Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Pan Krystian Gogulla.

Przewodniczący przywitał zebranych:

ð     Radnych Gminy

ð     Sołtysów

ð     Wójta

ð     Z-cę Wójta

ð     Skarbnika Gminy

ð     Zaproszonych gości – Przedstawicieli Powiatu Gliwickiego:

      Pana Mariana Sadeckiego – członka Zarządu Powiatu

      Pana Winfryda Ficoń – Radnego Powiatu

Przewodniczący Rady wyjaśnił, iż zaproszenie otrzymali jeszcze:

         Starosta Gliwicki Pan Michał Nieszporek, jednakże z uwagi na inne pilne obowiązki nie mógł uczestniczyć w dzisiejszej sesji

         Członek Zarządu Powiatu Pan Waldemar Dombek, który przyjął zaproszenie, aczkolwiek z ważnych przyczyn na sesję przyjedzie z opóźnieniem

ð     Pracowników Urzędu Gminy

Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż na 15 Radnych wszyscy są obecni, zatem na posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.

 

2.      Przyjęcie porządku obrad.

Zaproponowany przez Przewodniczącego Rady porządek obrad dzisiejszej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

 

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Protokół z poprzedniej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

 

4.      Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie radnych:

ð     Przewodniczący                  -  Pan Krzysztof Waniczek

ð     Członek                  -  Pan Rajnard Dyrszka

ð     Sekretarz                  -  Pani Aleksandra Czechowska-Gąbka

 

5.      Informacja Radnych Powiatowych o działaniach Powiatu Gliwickiego.

W imieniu Radnych Powiatowych głos zabrał Pan Marian Sadecki, który na wstępie swego wystąpienia złożył serdeczne życzenia z okazji 70-tych urodzin oraz odczytał list gratulacyjny dla seniora Rady Gminy Pilchowice Pana Józefa Brzezina.

 

Następnie Pan M. Sadecki usprawiedliwił nieobecność Starosty Gliwickiego oraz przeprosił za spóźnienie Pana Waldemara Dombka, którego zatrzymały pilne sprawy związane z budową dróg w Powiecie.

 

W dalszej części swojego wystąpienia Pan Marian Sadecki omówił pracę nadzorowanych przez niego Wydziałów:

         Wydział Geodezji i Kartografii:

W dalszym ciągu jest opracowana mapa numeryczna – aktualnie jest ona wykonywana dla Miasta Knurów. Jeżeli chodzi o opracowanie map numerycznych dla obszarów wiejskich to obecnie Starostwo podejmuje, działania celem których jest pozyskanie środków finansowych z Funduszu PHARE 2000. W momencie przyznania tych środków Starostwo natychmiast przystąpi do realizacji przedmiotowego zadania.

         Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska:

Trwają prace związane z opracowaniem Programu Gospodarki Odpadami dla Powiatu Gliwickiego – została już opracowana robocza wersja tegoż Programu. Jeżeli nie pojawią się jakieś przeszkody to najprawdopodobniej Powiatowy PGO zostanie uchwalony w czerwcu.

         Wydział Architektury:

Radni zostali poinformowani o liczbie wydanych decyzji zezwalających na budowę. Z przekazanego zestawienia (które stanowi załącznik do niniejszego protokołu) wynika, że Gmina Pilchowice wiedzie prym wśród wszystkich gmin w Powiecie. Fakt ten świadczyć może o tym, że Gmina Pilchowice:

          oceniając uzbrojenie terenu ma najlepiej przygotowane pod zabudowę działki,

          jest gminą bardzo atrakcyjną pod względem budownictwa indywidualnego.

Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan M. Sadecki omówił najważniejsze elementy zatwierdzonego na kwietniowej sesji budżetu powiatu na 2004 rok, w którym:

ð      dochody zostały uchwalone w kwocie 30 mln PLN,

ð      wydatki zostały uchwalone w kwocie 30 mln PLN,

ð      rezerwa ogólna wynosi około 110 tys. PLN.

 

W dalszej części spotkania Radne Pani Aleksandra Czechowska-Gąbka, Pani Aleksandra Rusin i Pani Jolanta Kowol poprosiły Przedstawiciela Powiatu o bardziej szczegółowe dane dotyczące Programu Gospodarki Odpadami. Jednakże Pan M. Sadecki poinformował, że z uwagi na fakt, iż Radni Powiatowi dopiero wczoraj otrzymali roboczą wersję ww. opracowania, w związku z tym nie czuje się w tej chwili osobą kompetentną do udzielania szczegółowych wyjaśnień w przedmiotowej kwestii, ponieważ nie zdążył się jeszcze zapoznać z wszystkimi założeniami Planu.

 

Następnie Pani Aleksandra Rusin wyraziła podziękowanie dla władz Powiatu za podjęcie działań , celem których było uporządkowanie poboczy przy drodze powiatowej na odcinku od Żernicy do skrzyżowania z drogą relacji Gliwice-Rybnik. Nie mniej jednak Radna wyraziła również swe uwagi dotyczące tego, że zebrane do worków śmieci nie zostały jeszcze zebrane z pasów przydrożnych.

 

Z uwagi na fakt, iż na sesję nie dotarł jeszcze Pan Waldemar Dombek, który w Powiecie Gliwickim nadzoruje działania związane z administrowaniem dróg powiatowych, Przewodniczący Rady postanowił dokończyć przedmiotowy punkt porządku obrad po przybyciu wyżej wymienionego.

 

6.      Informacja Wójta w sprawie uznania za pomnik przyrody drzewa – dębu szypułkowego rosnącego w Nieborowicach na działce nr 308/100.

 

Pan Wójt w swej wypowiedzi powiedział m.in.:

Przedmiotowa sprawa była szczegółowo omawiana na posiedzeniach Komisji Problemowych. Przypomnę jedynie, że z prośbą o uznanie za pomnik przyrody drzewa dębu rosnącego na terenie Przedszkola w Nieborowicach zwróciła się Rada Sołecka wsi Nieborowice.

W związku z powyższym Urząd zlecił uprawnionemu rzeczoznawcy wykonanie „Karty diagnostycznej projektowanego pomnika przyrody”. Z zawartych w ww. dokumencie danych wynika, że:

         obwód pnia na wysokości 130 cm wynosi 425 cm,

         wysokość drzewa wynosi 20 m,

         wiek drzewa oszacowano na ok. 280 lat,

         stan fitosanitarny drzewa jest bardzo dobry.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie przedstawicielka Komisji Uchwał i Wniosków Pani Aleksandra Czechowska-Gąbka odczytała projekt uchwały Nr XV/97/04, po czym zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

7.      Informacja Wójta w sprawie ustalenia stawek czynszu najmu lokali użytkowych w budynkach będących własnością Gminy Pilchowice.

 

Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez Pana Wójta, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Przedłożony projekt uchwały zasadniczo sankcjonuje stawki najmu, które obecnie obowiązują. Jedyna zmiana dotyczy czynszu za najem lokali instytucjom użyteczności publicznej, które świadczą usługi telekomunikacyjne. Mianowicie została ona podwyższona o 1 złoty i obecnie wynosi 5,92 zł. za 1 m2 powierzchni użytkowej.

Proponujemy podjąć przedmiotową uchwałę, by podnieść rangę aktu, który ustanawia owe stawki, bowiem obowiązujące stawki zostały przyjęte przez organ, który już nie istnieje, a mianowicie przez Zarząd Gminy.

 

Radni nie wnieśli uwag do omówionego projektu uchwały.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji Uchwał i Wniosków Pan Krzysztof Waniczek odczytał projekt uchwały Nr XV/98/04, który, w wyniku przeprowadzonego przez Przewodniczącego Rady głosowania, został przyjęty jednogłośnie.

 

8.      Wniosek Wójta o utworzenie zamkniętego obwodu głosowania do przeprowadzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego.

 

Ww. temat przedstawił Radnym Pan Wójt, który powiedział m.in.:

W związku ze zbliżającymi się wyborami posłów do Parlamentu Europejskiego, zachodzi potrzeba utworzenia zamkniętego obwodu do głosowania w Szpitalu Chorób Płuc im. Św. Józefa w Pilchowicach. Obowiązek ten na Radą Gminy nakłada art. 42 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego i art. 30 ust. 1 i 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu RP i Senatu RP w myśl, których obwody do głosowania tworzy się w szpitalach i zakładach pomocy społecznej, jeżeli w dniu wyborów będzie w nich przebywać co najmniej 50 osób.

Czyniąc zadość temu wymogowi przedkładam Państwu projekt przedmiotowej uchwały.

 

Następnie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Rajnard Dyrszka odczytał projekt uchwały oznaczony Nr XV/99/04, który Rada Gminy przyjęła jednogłośnie.

 

9.      Wniosek Skarbnika w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na rok 2004.

 

Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Skarbnik mówiąc:

Zachodzi potrzeba, aby dokonać zmian w budżecie gminy na rok 2004 po stronie wydatków, które będą polegały na przesunięciu środków finansowych pomiędzy poszczególnymi działami. Proponowane zmiany są następujące:

W dziale „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” zmniejszyć o kwotę 15 000 zł wydatki majątkowe w „Pozostałej działalności” przeznaczone na wydatki pozostałe, zwiększając jednocześnie o wskazaną kwotę wydatki w dziale „Ochrona zdrowia”, przeznaczając wspomnianą sumę na dotację dla Ośrodka Zdrowia w Wilczy.

Przedmiotowa dotacja będzie stanowić dotację przedmiotową na pokrycie kosztów zakupu wyposażenia gabinetów lekarskich (tzw. „kącików sanitarnych”).

 

Mając na uwadze fakt, iż Radni nie wyrazili woli dyskusji w przedmiotowej sprawie, Przewodniczący Rady zwrócił się do Komisji Uchwał i Wniosków o odczytanie projektu uchwały. Po odczytaniu przez Panią Aleksandrę Czechowską-Gąbka projektu uchwały Nr XV/100/04, przeprowadzono głosowanie, w następstwie którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając kolejny temat.

 

 

 

 

10.  Rozpatrzenie sprawozdania Wójta z wykonania budżetu gminy za rok 2002.

Pan Wójt zwrócił się do Radnych mówiąc:

„Minął pierwszy rok, w którym działały obecne organy samorządu w naszej Gminie. Dzisiaj jako Wójt składam przed Państwem rozliczenie z wykonania budżetu za miniony 2003 rok.

Za chwilę przedstawione zostaną liczby odzwierciedlające nasze zadania. Nim to jednak nastąpi chciałbym zwrócić uwagę na to, iż był to rok realizacji wielu zadań i przygotowania do zadań większych – rozpoczęcia budowy kanalizacji sanitarnej z oczyszczalnią i sali gimnastycznej.

Wspomnę tylko najważniejsze inwestycje:

          budowa wodociągu w Wilczy,

          remonty szkół w Żernicy, Pilchowicach i Stanicy,

          budowa chodników w Pilchowicach i Wilczy,

          budowa dróg gminnych i transportu rolnego,

          konserwacja rowów.

Ponadto uzyskaliśmy decyzję o pozwoleniu na budowę kanalizacji sanitarnej wraz z oczyszczalnią.

Nowy odcinek wodociągu z pewnością polepszył komfort życia mieszkańców nękanych dotąd częstymi awariami.

Remonty szkół świadczą o tym, że sprawy oświaty są dla nas istotne i że dbamy o dobre warunki nauki dla naszych uczniów.

Wybudowane chodniki potwierdzają naszą dbałość o bezpieczeństwo i wolę współpracy z administratorami dróg: Zarządem Dróg Powiatowych oraz Zarządem dróg Wojewódzkich.

Pierwszy raz od wielu lat udało się wyasfaltować jeden odcinek drogi.

Drobniejsze a istotne prace zostały wykonane w budynkach przedszkoli, ośrodków zdrowia i OSP. Działalność naszych bibliotek, świetlic, LKS-ów i OSP była finansowana na przyzwoitym poziomie.

Należy pamiętać, że to wszystko miało miejsce w roku, w którym nie wykonano planu dochodów w pozycji udział w podatku dochodowym do osób fizycznych (200 tys. PLN) i przy obniżeniu górnych stawek podatku od nieruchomości i od środków transportowych, czego skutkiem było obniżenie dochodów o kolejne 200 tys. PLN.

Zakończone prace projektowe pozwalają mieć nadzieję na realizację zadań z Wieloletniego Planu Inwestycyjnego. Konieczność finansowania z tzw. środków europejskich powoduje, niestety, wydłużenie oczekiwania na realizację. Mam nadzieję, że procedury będą coraz krótsze i będziemy mogli sprawnie korzystać z tych funduszy.

Wszystkie zamierzenia byłyby trudne do zrealizowania, gdyby nie bardzo dobra współpraca z Radą i Sołtysami.”

Na zakończenie swojego wystąpienia Pan Wójt podziękował Radzie i Sołtysom za współpracę w ciągu minionego roku oraz wyraził przekonanie, że ten okres dobrze rokuje na kolejne lata.

Pan Wójt podziękował również za wszystkie krytyczne głosy, zauważając, że są one przyczynkiem do ponownej dokładniejszej analizy zagadnień i wpływają dyscyplinująco.

 

Następnie Pan Wójt zwrócił się do Skarbnika Gminy z prośbą o przedstawienie danych liczbowych, obrazujących wykonanie budżetu gminy w 2003 roku.

 

Pan Skarbnik omawiając wykonanie budżetu za rok 2003 powiedział m.in.:

Budżet gminy na rok 2003 uchwalony został dnia 19 grudnia 2002 roku Uchwałą Nr III/18/2002 Rady Gminy Pilchowice. Zaplanowano:

      dochody w wysokości  12.858.632 zł.

      wydatki w wysokości   12.858.632 zł.

W wyniku wprowadzonych w ciągu 2003r. zmian, plan budżetu wzrósł i na dzień 31 grudnia 2003r. wynosił:

      dochody w wysokości  12.898.337 zł.

      wydatki w wysokości   13.556.337 zł.

różnicę między dochodami a wydatkami w kwocie 658.000 zł. sfinansowano z nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.

Realizacja budżetu za 2003r. przedstawia się następująco:

      dochody – plan: 12.898.337 zł, wykonanie: 12.859.611 zł. tj. 99,6 %

      wydatki – plan:  13.556.337 zł, wykonanie: 12.390.777 zł. tj. 91,4 %

Budżet gminy za 2003r. zamknął się nadwyżką w wysokości: 468.834 zł.

Zadłużenie Gminy Pilchowice na dzień 31 grudnia 2003r. wynosiło 100.000 zł.

Planowane dochody na początek roku w wysokości 12.858.632 zł zwiększono w 2003r. o kwotę 39.705 zł do wysokości 12.898.337 zł.

Planowane wydatki na początek roku w wysokości 12.858.632 zł zwiększono w 2003r. o kwotę 697.705 zł. Są to środki z otrzymanych dotacji celowych, subwencji, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz rozdysponowania nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych.

W dalszej części swej wypowiedzi Pan Skarbnik szczegółowo omówił wszystkie pozycje zawarte w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2003 rok zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków.

 

Następnie Przewodniczący Pan Krystian Gogulla zwrócił się z prośbą do Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej o zabranie głosu celem przedstawienia:

ð     opinii Komisji Rewizyjnej o sprawozdaniu i omówienie wniosku wysuniętego przez Komisję,

ð     opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej.

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Pani Józefa Margiciok w swoim wystąpieniu mówi między innymi:

„Ustawowym obowiązkiem Komisji Rewizyjnej, wynikającym z art. 18a ustawy o samorządzie gminnym jest opiniowanie wykonania budżetu gminy i opracowanie wniosku o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium Wójtowi.

Mając powyższe na uwadze Komisja Rewizyjna zajmowała się przede wszystkim badaniem wykonania budżetu gminy za 2003 rok. Wszystkie kontrole Komisja przeprowadzała w obecności Pani Zastępcy Wójta oraz Pana Skarbnika, którzy na bieżąco udzielali wyjaśnień i przedkładali stosowne dokumenty.

W trakcie kontroli Komisja nie dopatrzyła się nieprawidłowości i naruszenia prawa. Przeprowadzając kontrole i analizując sprawozdanie Wójta z wykonania budżetu gminy za 2003 rok Komisja kierowała się kryteriami: legalności, rzetelności, celowości, gospodarności, a w szczególności przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.

Pragnę zaznaczyć, że wniosek w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Komisja sporządziła w ustawowym terminie i przedłożyła Przewodniczącemu Rady Gminy, który w dniu 11.03.2004r. przesłał go do zaopiniowania przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach.”

 

Następnie Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej przedstawiła Radzie treść wniosku przesłanego do RIO oraz Uchwałę V Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej – dokumenty te stanowią załączniki do niniejszego protokołu.

 

(W tym momencie na sesję dotarł Członek Zarządu Powiatu Gliwickiego Pan Waldemar Dombek.)

 

W dalszej części posiedzenia Wiceprzewodniczący Pan Krzysztof Szwanda odczytał Uchwałę Nr 00570/V/54/2004 z dnia 20 kwietnia 2004 roku V Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Pilchowice sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2003 rok (kserokopia ww. uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

 

Z uwagi na fakt, że Radni nie wyrazili woli dyskusji w przedmiotowej sprawie, Przewodniczący Rady zwrócił się do Komisji Uchwał i Wniosków z prośbą o przedstawienie projektu uchwały Nr XV/101/04. Po odczytaniu projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia i przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2003 rok oraz udzielenia absolutorium Wójtowi z tego tytułu, Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla przeprowadził głosowanie, w wyniku którego projekt został przyjęty jednogłośnie.

 

 

 

 

 

W tym momencie Przewodniczący Rady przywitał Członka Zarządu Powiatu Gliwickiego Pana Waldemara Dombka, informując jednocześnie, że przed przystąpieniem do omówienia kolejnego punktu dzisiejszego porządku obrad zostanie dokończony punkt piąty Informacja Radnych Powiatowych o działaniach Powiatu Gliwickiego w zakresie dotyczącym administrowania i zarządzania drogami powiatowymi.

 

Pan Waldemar Dombek w swych wystąpieniu powiedział m.in.:

Temat dróg budzi wiele kontrowersji, gdyż ta jak co roku po sezonie zimowym stan dróg jest wręcz fatalny.

W minionym roku podnosili Państwo, że ZDP Gliwice zbyt późno przystępuje do procedur, których celem jest wyłonienie firmy, która uzupełni ubytki asfaltu w jezdni. Wyciągnąłem z tych uwag wnioski i w roku bieżącym w specyfikacji przetargowej zastrzeżono, że do „łatania dziur” winny przystąpić jednocześnie trzy brygady. Tak też się stało i od około dwóch tygodni na drogach administrowanych przez Powiat gliwicki pracują trzy brygady.

Jeżeli chodzi o kwestie związane z środkami finansowymi, to tegoroczny budżet w części przeznaczonej na utrzymanie dróg jest mały. Stało się tak, ponieważ przystąpiliśmy do realizacji dwóch zadań, które będą współfinansowane ze środków sapardowskich. Żadne z tych zadań nie obejmuje zasięgiem Gminy Pilchowice, bowiem jedno dotyczy drogi relacji Pniów-Kleszczów, zaś drugie – drogi relacji Rachowice-Kotulin. Stan wyżej wskazanych dróg jest wręcz katastrofalny. Natomiast obiektywnie patrząc drogi powiatowe przebiegające przez Gminę Pilchowice nie są aż tak zniszczone, że wymagają natychmiastowej, generalnej modernizacji.

W dalszej części swojej wypowiedzi Radny Powiatowy odniósł się do problematyki związanej z budową kolejnych odcinków chodników przy drodze powiatowej. Ze słów ww. wynika, że:

         wybudowane do tej pory chodniki to, w dużej mierze zasługa Gminy, która wygospodarowała środki na dofinansowanie tychże inwestycji,

         planuje się zlecić wykonanie projektu chodnika w Leboszowicach,

         istnieją również pewne plany dotyczące kontynuacji budowy chodnika w Wilczy, aczkolwiek nie podjęto jeszcze w tym względzie żadnych wiążących decyzji.

Pan W. Dombek poruszył także problemy dotyczące:

         dróg administrowanych przez ZDP Gliwice, które nie mają charakteru drogi powiatowej. W odniesieniu do przedmiotowych dróg istnieje zamierzenie, ażeby przekazać je poszczególnym gminom – w tej sprawie zostaną przeprowadzone rozmowy z odpowiednimi organami gmin.

         opłaty za zajęcie pasa drogowego – Przedstawiciel Powiatu zauważył, że pomimo iż wielu osobom nie podoba się fakt pobierania owych należności, to jednak takie jest prawo, które nie daje Powiatowi możliwości odstąpienia od jej naliczenia.

 

Pani Aleksandra Rusin: Chciałabym – teraz już osobiście – Panu podziękować za uprzątnięcie poboczy wzdłuż drogi powiatowej na odcinku pomiędzy Żernicą a drogą relacji Gliwice-Rybnik. Niestety jak już mówiłam wcześniej ubolewam nad faktem, że zebrane śmieci nie zostały jeszcze zebrane przez odpowiednie służby, za co jestem zmuszona Pana skrytykować.

Pan Waldemar Dombek: Przed przystąpieniem do zebrania śmieci wzdłuż ww. drogi powiatowej ustalono z Panem Wójtem, że po stronie Powiatu będzie spoczywać obowiązek uprzątnięcia pasów przydrożnych, zaś za umieszczenie zebranych śmieci będą odpowiedzialne władze Gminy.

Pani Aleksandra Rusin: W związku z powyższym do Pana kieruję jedynie słowa uznania, zaś do Pana Wójta wypowiedziane wcześniej słowa krytyki.

Pan Waldemar Dombek: Pragnę zauważyć, że w moim przekonaniu słowa krytyki pod adresem Pana Wójta są przedwczesne, ponieważ pobocza zostały uprzątnięte dopiero wczoraj.

 

Pan Bogusław Jania: Ucieszyły mnie słowa Pana W. Dombka, z których wynikało, że mieszkańcy Leboszowic wreszcie doczekają się projektu chodnika. Niestety odnoszę wrażenie, że przypomniał sobie Pan o Leboszowicach niedawno, bowiem w przesłanym przez ZDP Gliwice dokumencie, w którym została przedstawiona propozycja zadań na 2004 rok, nie uwzględniono wykonania tegoż zadania.

 

Pani Jolanta Kowol zwróciła się do Pana W. Dombka z prośbą o rozważenie możliwości budowy chodnika przy drogach powiatowych w Stanicy. A także wyraziła swe ubolewanie na faktem niskiej wykonalności wniosków pokontrolnych z przeglądu dróg.

 

Pani Irena Wieczorke: Czy w związku z wykonaniem chodnika na sporym docinku drogi wzdłuż ul. K. Miarki w Wilczy, istnieje możliwość, aby ograniczyć transport ciężki ulicą Wiejską w Kuźni Nieborowskiej i ponownie przywrócić starą trasę, która biegła właśnie przez Wilczę?

Pan Waldemar Dombek: Rozumiem, że nikt nie jest zadowolony, gdy przez jego wieś przebiega trasa dla transportu ciężkiego. Jednakże z uwagi na fakt, że przy obecnej trasie aż 2/3 jej odcinka przebiega w miejscach niezabudowanych, nie planuje się przywrócenia stanu poprzedniego.

 

Pan Krzysztof Twardawa: W przesłanym przez ZDP Gliwice planie robót na 2004 rok pojawiają się współczynniki wpływające na wysokość środków przeznaczonych na inwestycje przy poszczególnych drogach. Chciałbym się dowiedzieć z czego te współczynniki wynikają.

Pan W. Dombek: Współczynniki te zostały ustalone przez komisję Transportu i wynikają one m.in. z intensywności transportu, nasilenia ruchu, utrzymania 1 km drogi, na które mają wpływ utrzymanie chodników, przejść dla pieszych, sygnalizacji świetlnej itp.

Być może niektórym osobom te współczynniki się nie podobają, aczkolwiek dają one pewne czytelne kryteria przy rozdzielaniu środków finansowych.

 

Pan Krzysztof Żyła: Z informacji przedstawionych przez Pana wynika, że Powiat remontuje drogi relacji: Pniów-Kleszczów i Rachowice-Kotulin. Z informacji przeze mnie posiadanych wynika, że drogi te zostały zniszczone w związku z budową autostrady w tamtejszym rejonie. W związku z tym mam pytanie, czy w umowie z wykonawcą autostrady zawarto zapis, że po zakończeniu budowy inwestor naprawi przedmiotowe drogi?

Pan W. Dombek: Nie zawarto takiego zapisu, ponieważ są to drogi publiczne nie mające ograniczenia tonażu. Zatem nie ma podstaw do wprowadzenia takowego zapisu. Oczywiście dysponując planami tras transportu i jego tonażem, które przedłożył nam inwestor, badamy czy w wyniku tegoż transportu są dokonywane zniszczenia (szkody). Niestety są ogromne trudności z udowodnieniem, że powstałe szkody są konsekwencją działań inwestora. Nie mniej jednak, jeśli udaje się dowieść owego negatywnego oddziaływania, wówczas czynimy działania, aby wyegzekwować należności odszkodowawcze.

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządza krótką przerwę, po której wznawia obrady zapowiadając poniższy temat.

 

11.  .Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z pracy w okresie międzysesyjnym.

 

Na poprzedniej sesji – mówi Pan Wójt – zostały podjęte następujące uchwały:

        w sprawie nadania nazwy ulicy w Żernicy – została przesłana odpowiednim organom;

        w sprawie opinii do projektu uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Nr 1 z siedzibą w Gliwicach przy ulicy Kościuszki 29 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej – została przesłana do Prezydenta Miasta Gliwice;

        w sprawie opinii do projektu uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Zespołu Szpitali Nr 2 z siedzibą w Gliwicach przy ulicy Radiowej 2 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej – została przesłana do Prezydenta Miasta Gliwice;

        w sprawie opinii do projektu uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach w sprawie likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpitala Wielospecjalistycznego z siedzibą w Gliwicach przy ulicy Kościuszki 1 w celu utworzenia niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej – została przesłana do Prezydenta Miasta Gliwice;

        w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 rok – uchwała jest realizowana zgodnie z przyjętymi założeniami;

        w sprawie ustanowienia diet oraz zasad zwrotu kosztów podróży dla Przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Pilchowice – w nowej wysokości diety po raz pierwszy zostaną wypłacone w maju.

 

Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:

­       Zostały wydane następujące zarządzenia Wójta:

ü   w sprawie wyznaczenia na obszarze Gminy Pilchowice miejsc przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów komitetów wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego;

ü   w sprawie ustalenia harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu gminy na II kwartał 2004 roku;

ü   w sprawie przyjęcia sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy Pilchowice za 2003 rok;

ü   w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004 rok;

ü   w sprawie zmian w układzie wykonawczym budżetu gminy na rok 2004;

ü   w sprawie przeprowadzenia akcji odszczurzania na terenie Gminy Pilchowice;

ü   w sprawie wyznaczenia osób wchodzących w skład Komisji Przetargowej do wyłonienia wykonawcy zadania z udziałem środków finansowych Unii Europejskiej – SAPARD.

        Odbyły się przetargi:

ü   na oświetlenie Kościoła Św. Michała Archanioła w Żernicy – został unieważniony z powodu braku oferentów;

ü   na transport kruszywa – do przetargu przystąpił tylko jeden oferent;

ü   na naprawę dróg gminnych – zwyciężyła firma „Techrol” z Sośnicowic.

        Odbyły się spotkania z:

ü    Rzecznikiem Praw Obywatelskich w sprawie ustaw: o planowaniu przestrzennym i prawo budowlane;

ü    przedstawicielami TP S.A. w sprawie budynku na Posterunek Policji;

ü    Komendantem Miejskim Policji Ferdynandem Skiba w sprawie Posterunku Policji;

ü    przedstawicielami strzelców sportowych amatorów w sprawie miejsca na strzelnicę;

ü    przedstawicielem Powiatu Panem Dombkiem i z Dyrektorem ZDP Gliwice Panem Osmanem w sprawie działań na drogach powiatowych;

ü   Prezesem „Media Lokalne” w sprawie cyklicznych audycji w radiu FAN;

ü    Prezesem Agrotur w sprawie przygotowania wniosków i innych dokumentów do programów strukturalnych.

        Podpisane zostały umowy:

ü    z firmą „Techrol” na naprawę nawierzchni dróg gminnych;

ü    z firmą „Ekoprojekt” na opracowanie Programu Gospodarki Odpadami dla Gminy Pilchowice;

ü    w sprawie spłaty zobowiązań przez Kompanię Węglową.

        W Starostwie powiatowym wręczono akty nadania na stopień nauczyciela dyplomowanego – z naszego terenu stopień ten otrzymał jeden nauczyciel.

        Odbyły się następujące imprezy kulturalne i sportowe:

ü   Mistrzostwa Gminy w Tenisie stołowym;

ü   konkurs „Kroszonka 2004”;

ü   „Ślązak Roku”;

ü   Dni Kultury Regionalnej.

 

12.  Wnioski i zapytania radnych.

 

Pan Bogusław Jania: Chciałem złożyć wniosek formalny o podjęcie skutecznych działań zmierzających do wykonania projektu chodnika w Leboszowicach. Jednakże, mając na uwadze dzisiejsze zapewnienia Pana Waldemara Dombek i Pana Wójta, pozwolę sobie odstąpić do tego zamiaru, ponieważ jestem przekonany, że dzisiejsze deklaracje nie były tylko czczymi obietnicami.

 

Pani Aleksandra Rusin: Ile będzie wynosić koszt audycji w radiu FAN?

Pan Wójt: Gmina nie będzie ponosić żadnych kosztów związanych z owymi informacyjnymi audycjami.

 

Pani Aleksandra Rusin: Podjęliśmy na dzisiejszej sesji uchwałę ustalającą wysokość stawek najmu lokali. W związku z powyższym mam prośbę, aby środki z tytułu czynszu za pomieszczenia w byłym Domu Kultury w Żernicy przeznaczyć na modernizację tegoż budynku, ponieważ:

ü   po pierwsze: pokrycie dachowe jest w bardzo złym stanie,

ü   po drugie: zachodzi potrzeba wymiany okien.

Pan Wójt: Kwestia rozdysponowania środków z tytułu czynszu nie jest taka prosta, ponieważ wszelkie środki składające się na budżet gminy muszą być rozdysponowywane zgodnie z uchwałą budżetową. Dlatego też przekazanie środków na modernizację przedmiotowego budynku muszą zostać poprzedzone stosownym zapisem w uchwale budżetowej.

Pani Aleksandra Rusin: Znam procedurę budżetową. Zaś poprzez swoją wypowiedź chciałam jedynie podkreślić, że podjęcie prac renowacyjnych w ww. budynku jest naprawdę konieczne, gdyż pokrycie dachowe jest w bardzo złym stanie.

Pan Rajnard Dyrszka: Popieram stanowisko przedmówczyni, ponieważ dach w tymże budynku jest w fatalnym stanie.

 

Pan Winfryd Ficoń: Na jednej z poprzednich sesji rady Gminy informowałem Państwa o moich działaniach zmierzających do wykonania punktów świetlnych przy przystankach autobusowych w Nieborowicach. Niestety zarządca drogi odcina się od tego problemu, twierdząc, iż leży to w kompetencji gminy. W związku z powyższym apeluję do władz Gminy Pilchowice o podjęcie stosownych działań celem których będzie wykonanie punktów świetlnych na wskazanych przystankach.

 

Pan Wiktor Waluga: Złożyłem w Biurze Rady pismo w sprawie podjęcia uchwały o anulowaniu budowy sali gimnastycznej w Pilchowicach. Otrzymałem odpowiedź, że jako mieszkaniec nie mam inicjatywy uchwałodawczej.

W związku z powyższym przygotowałem symulację, z której wynika, że moje obawy i sugestie zawarte we wspomnianym piśmie są zasadne. Pozwolę sobie złożyć przedmiotowy dokument na ręce Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej, celem jej zbadania i przekazania pod rozwagę pozostałym Radnym.

Następnie Pan Wiktor Waluga przytoczył argumenty, które w jego przekonaniu przemawiają za tym aby zaniechać budowy sali gimnastycznej w Pilchowicach.

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej przyjmując dokumenty opracowane przez Pana W. Waluga zauważyła, że:

         opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu zdobytym w czasie pełnienia funkcji dyrektora szkoły i znajomości przepisów normujących system oświaty i nauczania, jest w pełni przekonana, że budowa sali gimnastycznej nie jest wymysłem czy fanaberią Radnych, lecz koniecznością podyktowaną przez życie, a w szczególności przez ustawowe wymogi dotyczące warunków prowadzenia lekcji wychowania fizycznego;

         jeśli otrzyma stosowne zlecenie bądź to od Rady Gminy, bądź od Przewodniczącego Rady, wówczas Komisja Rewizyjna natychmiast przystąpi do analizy przedłożonej symulacji.

 

14.  Zamknięcie obrad.

Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1700 w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla zakończył o godzinie 2010.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Sporządziła:

                 Maria Wymysło