P R O T O K Ó Ł  Nr   XXI/04

z obrad sesji Rady Gminy Pilchowice

w dniu 25 listopada 2004 roku

 

1.      Otwarcie obrad sesji i stwierdzenie prawomocności do podejmowania uchwał.

Posiedzenie otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy Pan Krystian Gogulla.

Przewodniczący przywitał zebranych:

ð     Radnych Gminy,

ð     Sołtysów,

ð     Wójta,

ð     Z-cę Wójta,

ð     Pracowników Urzędu Gminy.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż na ustawowy skład 15 Radnych 12 jest obecnych, zatem na posiedzeniu można podejmować prawomocne uchwały.

Nieobecnym usprawiedliwionym jest Pan Krzysztof Waniczek; pozostali nieobecni to: Pani Aleksandra Rusin i Pan Paweł Fibic.

Przewodniczący Rady usprawiedliwił również nieobecność Pana Skarbnika, która jest wynikiem choroby.

 

2.      Przyjęcie porządku obrad.

Przedstawiając dzisiejszy porządek obrad Przewodniczący Rady zauważył, iż punkt 17 zostanie zrealizowany jeśli na sesję przybędą Przedstawiciele Powiatu. Ich nieobecność jest spowodowana faktem, że dzisiaj odbywa się również Sesja Rady Powiatu.

Zaproponowany przez Przewodniczącego Rady porządek obrad dzisiejszej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

(W tym momencie na sesję dotarli Pani Aleksandra Rusin i Pan Paweł Fibic).

 

3.      Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

Protokół z poprzedniej sesji Rada przyjęła jednogłośnie.

 

4.      Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.

Rada jednogłośnie powołała Komisję Uchwał i Wniosków w składzie radnych:

ð     Przewodniczący               -  Pan Józef Brzezina

ð     Członek                           -  Pani Józefa Margiciok

ð     Sekretarz                         -  Pan Krzysztof Twardawa

 

5.      Wniosek Wójta w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Pilchowice oraz Regulaminu Obrad Rady Gminy.

 

Wyżej wymieniony temat został przedstawiony przez Pana Wójta, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Projekty Statutu Gminy Pilchowice i Regulaminu Obrad Rady Gminy otrzymaliście Państwo miesiąc temu. Przez ten okres można było wnosić zastrzeżenia i wnioski do treści przekazanych projektów. Na posiedzeniach Komisji Problemowych obydwa dokumenty zostały omówione. Przypomnę, że wszystkie wprowadzone zmiany uwarunkowane są zmianą przepisów, w szczególności ustawy o samorządzie gminnym. Jedyna zmiana, która została wprowadzona po przekazaniu Państwu przedmiotowych projektów dotyczy projektu Statutu Gminy Pilchowice i dotyczy § 58, w którym uregulowane zostały kwestie związane z nawiązaniem stosunku pracy na podstawie aktu mianowania. Proponuje się, aby pracownikami mianowanymi byli:

1.      kierownicy referatów,

2.      pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach, których staż pracy w Urzędzie Gminy wynosi co najmniej 3 lata.

Z uwagi na brak pytań w tym temacie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XXI/130/04, po czym zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

W dalszej części spotkania Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla poinformował, że z uwagi na fakt, iż pięć kolejnych projektów uchwał dotyczy kwestii związanych ze stawkami podatków i opłat lokalnych na 2005 rok, w związku z tym punkty: 6, 7, 8, 9 i 10 porządku obrad zostaną omówione jednocześnie.

 

6.      Informacja Skarbnika w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2005 rok na terenie Gminy Pilchowice.

 

7.      Informacja Skarbnika w sprawie ustalenie wysokości opłaty administracyjnej za poświadczenie oświadczenia wydanego w trybie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego /Dz.U. z 2003 r. Nr 64, poz. 592/.

 

8.      Informacja Skarbnika w sprawie ustalenia wysokości opłaty targowej na terenie Gminy Pilchowice.

 

9.      Informacja Skarbnika w sprawie ustalenia podatku od posiadania psów na terenie Gminy Pilchowice.

 

10.  Informacja Skarbnika w sprawie podatku od środków transportowych na rok 2005.

 

Ww. tematy przedstawiła Radnym Z-ca Wójta Pani Cecylia Kuczera, która powiedziała m.in.:

Temat stawek podatkowych i opłat lokalnych został szczegółowo omówiony na poszczególnych Komisjach Problemowych. Przypomnę jedynie, że:

¨       proponowana wysokość stawek podatku od nieruchomości na 2005 rok wzrosła o 3,2% w porównaniu z rokiem 2004, natomiast ulgi i zwolnienia pozostają na tym samym poziomie jak w roku ubiegłym,

¨       proponowane stawki podatku od środków transportowych wzrosły w porównaniu do obowiązujących o stopień inflacji, czyli o 3,2%, a zwolnienia z tego podatku zachowano na tym samym poziomie,

¨       wysokość opłaty administracyjnej, opłaty targowej i podatku od posiadania psów proponuje się utrzymać stawki ww. podatków na tym samym poziomie co w roku 2004.

 

Pani Aleksandra Rusin: Czy wszyscy Radni, którzy nie są członkami Komisji Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska, Zdrowia i Opieki Społecznej, zostali poinformowani o zmianie stawki podatku od nieruchomości za 1m2 garaży wolnostojących lub mieszczących się w budynkach gospodarczych do stawki maksymalnej wynoszącej 6,01 zł.?

 

Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla: Decyzja ta została zaakceptowana przez Komisję Rolnictwa, Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i sądzę, iż nie ma takiej osoby, która by nie wiedziała o wprowadzonej zmianie.

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionych projektów uchwał.

 

W dalszej części spotkania Przedstawiciele Komisji Uchwał i Wniosków odczytywali kolejno projekty uchwał:

– Pan Krzysztof Twardawa odczytał projekt uchwały Nr XXI/131/04 – w wyniku głosowania projekt został przyjęty jednogłośnie.

– Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XXI/132/04 – w wyniku głosowania projekt został przyjęty jednogłośnie.

– Pan Krzysztof Twardawa odczytał projekt uchwały Nr XXI/133/04 – w wyniku głosowania projekt został przyjęty jednogłośnie.

– Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XXI/134/04 – w wyniku głosowania projekt został przyjęty jednogłośnie.

– Pan Krzysztof Twardawa odczytał projekt uchwały Nr XXI/135/04 – w wyniku głosowania projekt został przyjęty jednogłośnie.

11.  Informacja Wójta w sprawie ustalenia odpłatności za wywóz odpadów komunalnych na terenie Gminy Pilchowice.

 

Wyjaśnień w ww. temacie udzielił Pan Wójt, który zwrócił się do zebranych mówiąc:

Pomimo, że stawki netto pozostaną na takim samym poziomie co w roku 2004, to niestety nastąpi ich wzrost, gdyż trzeba będzie uwzględnić wprowadzony 7% podatek VAT.

W przyszłym roku planujemy również wprowadzić zmianę organizacyjną, która spowodowana jest tym, iż Gmina Pilchowice ma problemy z wystawianiem faktur VAT za wywóz odpadów. Nowym administratorem będzie Zakład Budowy i Eksploatacji Wodociągów i Kanalizacji w Pilchowicach. W związku z tym nastąpi potrzeba wprowadzenia nowej nazwy Zakładu, jak również zmiany istniejącego Statutu. Na dzień dzisiejszy proponujemy, by Zakład nosił nazwę – Zakład Gospodarki Komunalnej w Pilchowicach.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XXI/136/04, po czym zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

W dalszej części spotkania Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla poinformował, że z uwagi na fakt, iż dwa kolejne projekty uchwał są ze sobą tematycznie powiązane, w związku z tym punkty: 12 i 13 dzisiejszego porządku obrad zostaną omówione jednocześnie.

 

12.  Wniosek Skarbnika o wprowadzenie zmian w budżecie gminy na rok 2004.

 

13.  Wniosek Skarbnika o wprowadzenie zmian w budżecie gminy na rok 2004.

 

Z-ca Wójta Pani C. Kuczera omawiając ww. temat powiedziała m.in.:

Zachodzi potrzeba dokonania zmian w budżecie gminy na 2004 rok. Proponowane zmiany są następujące:

1.      Pierwsza zmiana polega na zmniejszeniu o kwotę 100 000 zł. wydatki majątkowe w dziale „Oświata i wychowanie” w zakresie „Szkół podstawowych”, zwiększając jednocześnie wydatki:

–  w dziale „Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę” o kwotę 50 000 zł. wydatki bieżące na „Dostarczanie wody” – wskazana kwota zostanie przeznaczona na usuwanie awarii wodociągowych na terenie Gminy Pilchowice,

–  w dziale „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” o kwotę 50 000 zł. wydatki majątkowe w „Gospodarce ściekowej i ochronie wód” – wskazana kwota zostanie przeznaczona na modernizację oczyszczalni ścieków w Żernicy.

2.      Druga zmiana polega na zwiększeniu planu dochodów i wydatków Zakładu Budżetowego na rok 2004 o kwotę 130 000 zł. Plan przychodów został zwiększony w zakresie „przychodów z dostaw i usług”; natomiast plan wydatków – w zakresie „pozostałych wydatków bieżących”.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Krzysztof Twardawa odczytał kolejno następujące projekty uchwał:

– Nr XXI/137/04 – w wyniku głosowania Rada przyjęła projekt wskazanej uchwały jednogłośnie.

– Nr XXI/138/04 – w wyniku głosowania Rada przyjęła projekt wskazanej uchwały jednogłośnie.

 

W tym momencie Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę, po której wznowił obrady zapowiadając kolejny temat.

 

14.  Informacja Wójta w sprawie rozwiązanie porozumienia zawartego w dniu 31 sierpnia 1998 roku przez zainteresowane gminy w celu sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla „Terenu Górniczego OG Gliwice III”.

 

Ww. temat przedstawił Radnym Pan Wójt, który powiedział m.in.:

Projekt uchwały przewiduje rozwiązanie porozumienia zawartego w dniu 31 sierpnia 1998r. pomiędzy Gminą: Gliwice, Pilchowice, Sośnicowice, Rudziniec i Zbrosławice w sprawie sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla „Terenu Górniczego OG Gliwice III” w granicach administracyjnych ww. gmin. Zmiana ta spowodowana jest tym, że obecnie obowiązująca Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie przewiduje możliwości opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego inaczej, niż tylko w granicach administracyjnych gminy.

 

Z uwagi na brak pytań w tym temacie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XXI/139/04, po czym zostało przeprowadzone głosowanie, w następstwie którego uchwała została przyjęta jednogłośnie.

 

15.  Informacja Wójta w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w zakresie zadań własnych.

 

Wyjaśnień w przedmiotowej sprawie udzielił Pan Wójt mówiąc:

Przedłożony Państwu do zatwierdzenia projekt uchwały stanowi kolejną próbę określenia zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w zakresie zadań własnych.

Z uwagi na różnice w interpretacji zapisów ustawy o pomocy społecznej poprzednie uchwały w tym przedmiocie zostały zakwestionowane przez Wojewodę. Mam jednak nadzieję, że tym razem Wydział Prawny i Nadzoru Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego pozytywnie odniesie się do zapisów niniejszego projektu uchwały.

 

Radni nie wnieśli uwag do przedstawionego projektu uchwały.

 

W dalszej części spotkania Przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pani Józefa Margiciok odczytała projekt uchwały Nr XXI/140/04, który w wyniku głosowania został przyjęty przez Radę jednogłośnie.

 

16.  Wniosek Przewodniczącego Rady Gminy o powołanie Komisji Doraźnej do rozpatrzenia skargi Pana Marka Sitarskiego.

 

Głos w tej sprawie zabrał Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla, który powiedział m.in.:

Mieszkaniec Nieborowic Pan Marek Sitarski wystosował pismo do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach, w którym wyraził swe niezadowolenie z działalności Wójta Gminy Pilchowice. Ponieważ SKO nie jest kompetentne do rozstrzygania tego typu spraw, przedmiotowe pismo zostało przesłane Radzie Gminy Pilchowice do załatwienia zgodnie z kompetencjami. W związku z powyższym proponuję powołać Komisję Doraźną do rozpatrzenia skargi Pana M. Sitarskiego. Chcąc wyeliminować jakiekolwiek podejrzenia o stronniczość tejże Komisji sugeruję, ażeby w jej skład nie wchodzili Radni z Nieborowic, Żernicy i Kuźni Nieborowskiej, a także ci Radni, którzy zawodowo są powiązani z Urzędem Gminy.

Mając powyższe na uwadze wnioskuję o powołanie do prac w Komisji Doraźnej następujących Radnych: Pana K. Twardawa, Pani J. Margiciok i Pan K. Żyła.

Po wyrażeniu przez ww. Radnych zgody na udział w pracach Komisji Doraźnej, zarządzono krótką przerwę w celu wyłonienia Przewodniczącego Komisji, jego Zastępcę i Członka Komisji.

 

Po wznowieniu obrad Przewodniczący Rady poinformował zebranych, że kandydaci do prac w Komisji Doraźnej ustalili następujący podział funkcji:

ð     Przewodniczący Komisji        -  Pan K. Twardawa

ð     Z-ca Przewodniczącego           -  Pani J. Margiciok

ð     Członek Komisji                      -  Pan K. Żyła

 

Następnie przedstawiciel Komisji Uchwał i Wniosków Pan Krzysztof Twardawa odczytał projekt uchwały Nr XXI/141/04, który w wyniku przeprowadzonego przez Przewodniczącego Rady głosowania, został przyjęty jednogłośnie.

 

Ze względu na dalszą nieobecność Radnych Powiatu Gliwickiego, Przewodniczący Rady pomijając punkt 17 dzisiejszego porządku obrad, przeszedł do realizacji punktu 18 obrad sesji Rady Gminy Pilchowice.

(W tym momencie na sesję dotarła Pani Maria Kaszek).

18.  Informacja Wójta z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji i z pracy w okresie międzysesyjnym.

 

Na poprzedniej sesji – mówi Pan Wójt – zostały podjęte następujące uchwały:

ü   w sprawie zmiany Uchwały Nr XV/97/04 z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie uznania za pomnik przyrody drzewa z gatunku dąb szypułkowy rosnącego w Nieborowicach – uchwała została przesłana do Wojewody oraz Redakcji Dziennika Urzędowego Województwa Śląskiego – obecnie oczekujemy na publikację przedmiotowego aktu prawa miejscowego;

ü   w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004 – zmiany te były konsekwencją starania się o uzyskanie z WFOŚiGW pożyczki na rozbudowę oczyszczalni ścieków oraz budowę sieci kanalizacji sanitarnej w Żernicy – stosowna umowa w tym zakresie została podpisana;

ü   w sprawie przystąpienia do Śląskiego Programu Odnowy Wsi i wytypowania sołectw do uczestnictwa w Śląskim Programie Odnowy Wsi – przedmiotowa uchwała podniosła do rangi uchwały Rady Gminy zgłoszenie sołectwa Stanica oraz zatwierdziła przestąpienie do ww. Programu sołectwa Wilcza, które pomimo swego krótkiego „stażu” w „Odnowie Wsi” może już poszczycić się zajęciem I-go miejsca w tegorocznej edycji konkursu „Sołectwo przyjazne środowisku”, które zorganizowano z inicjatywy Starostwa Powiatowego w Gliwicach.

 

W tym momencie Pan Wójt przekazał głos Sołtysowi wsi Wilcza Pani Marii Kaszek, którą poprosił o przekazanie zebranym dokładniejszych informacji na temat wspomnianego konkursu.

Pani Maria Kaszek w pierwszej kolejności przeprosiła za spóźnienie się na dzisiejszą Sesję Rady Gminy, nie mniej jednak było ono konsekwencją tego, iż na Sesji Rady Powiatu, która ma miejsce także dzisiaj odbierała: Dyplom za zajęcie przez Wilczę I-go miejsca w konkursie „Sołectwo przyjazne środowisku” oraz nagrodę pieniężną – czek na 5 000 zł.

W dalszej części swej wypowiedzi Pani Sołtys wyraziła swą wdzięczność dla Rady Gminy oraz Paniom zajmującym się sprawami ochrony środowiska za wspieranie sołectwa Wilcza za pomoc w przygotowaniu konkursowego wniosku.

 

Następnie Pan Wójt poinformował zebranych o niżej wymienionych sprawach, mających miejsce w okresie międzysesyjnym:

­       Zostały wydane następujące zarządzenia Wójta:

ü   w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004;

ü   w sprawie zmian w układzie wykonawczym budżetu gminy na rok 2004 (wydano łącznie dwa zarządzenia w tym zakresie);

ü   w sprawie przyjęcia projektu uchwały budżetowej na 2005 r.

 

W dalszej części swego wystąpienia Pan Wójt poinformował zebranych o sprawach mających miejsce w okresie międzysesyjnym:

        Pan Wójt brał udział w opracowaniu projektu budżetu na 2005 r.

        Odbyło się spotkanie członków Stowarzyszenia Gmin Zlewni Rzeki Bierawki.

        W Starostwie Powiatowym w Gliwicach Pan Wójt uczestniczył w podpisywaniu umowy o nawiązaniu współpracy Powiatu Gliwickiego z Hrabstwem Denbighshire z Wielkiej Brytanii.

        Na zaproszenie Stowarzyszenia Gmin Górniczych Pan Wójt wraz z Panem Przewodniczącym Rady brali udział w konferencji poświęconej problemom gmin górniczych w okresie restrukturyzacji.

        Pan Wójt przekazał zebranym informację na temat szkód, jakie wyrządziła piątkowa wichura – przede wszystkim uszkodzone zostały: oświetlenie uliczne, dachy budynków mieszkalnych i gospodarczych, drzewa. Zasadniczo wszystkie powstałe w wyniku wichury awarie zostały usunięte, za wyjątkiem naprawy paru punktów świetlnych, które zostaną naprawione w najbliższym czasie.

        Gmina realizuje następujące inwestycje:

ü       budowa oczyszczalni i kanalizacji w Żernicy;

ü       budowa chodnika w Pilchowicach;

ü       budowa chodnika przy ulicy Karola Miarki w Wilczy;

        Rozstrzygnięto przetargi na:

ü       na remont sanitariatów w Urzędzie Gminy – cena uzyskana w wyniku przetargu wynosi 25.271,58 zł.; wykonawcą zadania jest Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „PIBEX” z Gliwic;

ü       dostawę oleju opałowego dla Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Wilczy – cena uzyskana w wyniku przetargu wynosi 1,83 zł.; wykonawcą zadania jest POLPETRO STACJA PALIW z Sośnicowic.

 

19.  Wnioski i zapytania radnych.

 

Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla w pierwszej kolejności udzielił głosu Pani Aleksandrze Rusin, która powiedziała m.in.:

Chciałabym wrócić do sprawy, którą poruszyłam na poprzedniej sesji, a która jest związana z podjętymi uchwałami z dnia 1 lipca br. w sprawie likwidacji Gminnej Świetlicy w Pilchowicach z siedzibą w Nieborowicach oraz likwidacji Gminnej Biblioteki Publicznej w Pilchowicach z siedzibą w Nieborowicach. W konsekwencji likwidacji utworzono nową instytucję kultury pod nazwą Gminna Biblioteka Publiczna w Pilchowicach. Gdy podejmowaliśmy ww. uchwały była mowa, iż w działalności nowo powstałej instytucji nie nastąpią żadne zmiany w porównaniu z działalnością poprzednich jednostek. Niestety tak się nie stało, gdyż zlikwidowane zostało kółko plastyczne, które odbywało się w Żernicy, a prowadzone było przez Panią Joannę Polewik, która jest obecna na dzisiejszej sesji.

Jak wszyscy wiemy, Pan Winfryd Ficoń rozwinął w znaczącym stopniu działalność kulturalną w sołectwach, które były pozbawione świetlicy m.in. poprzez wprowadzenie kółka plastycznego, które postanowiono zlikwidować w momencie powstania nowej instytucji kultury.

Chciałabym również podziękować Przewodniczącemu Rady za zaproszenie mnie na Komisję Kultury, Oświaty i Sportu. Miałam nadzieję, iż problem kółka plastycznego zostanie rozwiązany, jednakże tak się nie stało.

 

Następnie Radna Pani Aleksadra Rusin odczytała pismo, które zostało skierowane do Pani Sołtys Żernicy, do Wójta jak i Rady Gminy Pilchowice, którego adresatem są rodzice dzieci, rozczarowani zlikwidowaniem kółka plastycznego. Po czym pismo to ww. przekazała na ręce Pana Wójta (przedmiotowe pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

 

Pani Aleksandra Rusin: Moje drugie pytanie związane jest z przedstawionym projektem budżetu na 2005 rok. Mam wątpliwości co do działu 92109 – Domy i ośrodki kultury, świetlice, kluby. Dlaczego zawarte są w nim wynagrodzenia osobowe, wydatki bieżące, biblioteki? Przecież tego miało nie być? Moim zdaniem, naszą winą jest to, iż do dnia dzisiejszego dla tych instytucji nie stworzyliśmy Statutu. Ponadto chciałabym również dodać, iż rzeczywiście w Szkole Podstawowej prowadzone jest kółko plastyczne, z tym że jest ono prowadzone dla dzieci klas IV –VI. Natomiast Pani Joanna Polewik prowadziła zajęcia dla dzieci młodszych i jeżeli jest to możliwe udzielenie Pani Polewik głosu, aby to właśnie ona przedstawiła Państwu na czym polegała jej praca z dziećmi.

 

Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla: Ubolewam, że nie ma dzisiaj na obradach Sesji Rady Gminy Pani Ewy Lukoszek, gdyż jak już wspomniałem na ostatniej sesji, sprawą bardzo trudną jest rozmowa o kimś, kto jest nieobecny. Z drugiej strony, myślałem, iż ten problem został rozwiązany na Komisji Kultury, Oświaty i Sportu. Sądzę, iż jeśli zajdzie taka potrzeba, by na następną sesję zaprosić Panią Ewę Lukoszek i Panią Joannę Polewik, to obydwie Panie zostaną zaproszone. Jednakże mam pewne wątpliwości, czy problem ten powinien być rozwiązywany na sesji Rady Gminy?

 

Pani Aleksandra Rusin: W moim przekonaniu sprawa ta powinna być poruszana na sesji, gdyż zachodzi potrzeba uchwalenia Statutu dla nowej instytucji kultury. Na poniedziałkowym posiedzeniu Komisji Pani Ewa Lukoszek poinformowała, iż żadnym Statutem nie dysponuje.

 

Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla: Statut został uchwalony wraz z powstaniem Gminnej Biblioteki Publicznej. Natomiast prosiłbym o odpowiedź na pytanie zadane przez Panią Aleksandrę Rusin dotyczące projektu budżetu.

 

Pan Wójt: Projekt budżetu na rok 2005 nie budzi żadnych wątpliwości i jest zaplanowany prawidłowo.

 

Pani Aleksandra Rusin: Jeszcze raz chciałabym zapytać, czy możemy udzielić głosu Pani J. Polewik?

 

Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla: Myślę, iż najlepszym rozwiązaniem będzie zaproszenie na kolejną sesję Rady Gminy zarówno Panią Joannę Polewik jak i Panią Ewę Lukoszek. Wówczas obie Panie będą miały możliwość wypowiedzenia się i będziemy mieli lepszy obraz zaistniałej sytuacji.

 

Pani Józefa Margiciok: Chciałabym tutaj dodać, iż Dyrektorem Gminnej Biblioteki Publicznej została Pani Ewa Lukoszek, jednakże współpracuje ona również z Panem Winfrydem Ficoń, który to pełni funkcję instruktora do spraw rozwoju kultury i sądzę, iż w dalszym ciągu będzie rozwijana działalność kulturalna wśród mieszkańców Gminy. Byłam obecna na Komisji Kultury, Oświaty i Sportu i uważam, że Pani Ewa Lukoszek chciała powiedzieć, iż owego Statutu nie ma przy sobie w chwili obecnej. Gdyż takowy Statut regulujący działalność gminnej instytucji kultury na pewno istnieje.

 

Pani Jolanta Kowol: Przysłuchując się prowadzonej dyskusji, rośnie we mnie coraz większa obawa, że Pani Dyrektor Lukoszek zaniecha jakiejkolwiek działalności kulturalnej w sołectwach, w których nie ma filii gminnej instytucji kultury. Boję się tego, ponieważ gdy Pan Winfryd Ficoń był kierownikiem Gminnej Świetlicy, wówczas były organizowane imprezy kulturalne także w tych wsiach, w których nie funkcjonowały świetlice.

 

Pan Wójt: Odnoszę wrażenie, że przedmiotowa dyskusja zmierza w niewłaściwym kierunku. Ponadto sądzę, że problemy tego nie uda się rozwiązać na obradach sesji, bowiem dla uzyskania konsensusu jest potrzebna dobra wola wszystkich zainteresowanych stron. Dlatego też uważam, że roztrząsanie przedmiotowej sprawy na sesji Rady Gminy nie jest dobrym pomysłem. Moim zdaniem przedmiotowy spór powinien zostać rozwiązany przez Panią Dyrektor, ewentualnie przy współpracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, które dysponuje środkami umożliwiającymi na zorganizowanie zajęć kółka plastycznego. Jednocześnie pragnę zauważyć, iż Pani Ewa Lukoszek pełni swoją funkcję dopiero od trzech miesięcy, zaś z informacji przeze mnie posiadanych wiem, że jeszcze nie zapadły żadne ostateczne decyzje dotyczące tego, iż jakieś zajęcia będą prowadzone, a inne zostaną zlikwidowane na zawsze. W moim przekonaniu Pani Lukoszek jest osobą chętną do kompromisów, w związku z tym jestem daleki od tego by negatywnie oceniać jej pracę tylko dlatego, że nie jest prowadzone kółko plastyczne.

 

Przewodniczący Rady Pan K. Gogulla: Popieram stanowisko Pana Wójta w tej sprawie.

 

Pan Józef Brzezina: Jestem zdania, aby dążyć do większej jedności, ponieważ wszystkie dzieci są nasze. Dlatego też, w moim przekonaniu, nie należy ograniczać możliwości rozwijania zainteresowań wszystkich dzieci. W związku z powyższym w każdym sołectwie powinny być zorganizowane zajęcia dla dzieci i młodzieży, a nie tylko dla grupki dzieci z Żernicy. Bowiem odnoszę wrażenie, że kółko plastyczne w Żernicy zostało zorganizowane – mówiąc językiem potocznym – „po cichu”.

 

Pani Aleksandra Rusin zaprzeczyła temu, iż niejako zajęcia prowadzone przez Panią Polewik zostały zorganizowane w tajemnicy. Radna pokreśliła, iż pierwsze próby zorganizowania tych zajęć były podejmowane w Nieborowicach, jednakże w tym sołectwie nie cieszyły się one zainteresowaniem.

 

W związku z tym, iż w tym momencie na salę obrad dotarł Radny Powiatu Pan Marian Sadecki, Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla zapowiedział omówienie punktu 17 porządku obrad, prosząc Przedstawiciela Powiatu o zabranie głosu.

 

17.  Informacja o działaniach Powiatu Gliwickiego.

W imieniu Radnych Powiatowych głos zabrał Pan Marian Sadecki, który na początku swego wystąpienia przeprosił za spóźnienie, aczkolwiek dzisiaj ma miejsce także sesja Rady Powiatu, w której uczestniczył oraz poinformował zebranych, iż Pan Waldemar Dombek i Pan Winfryd Ficoń biorą dalszy udział w obradach Sesji Rady Powiatu, z związku z tym nie mogą wziąć udziału w sesji Rady Gminy.

Następnie Pan M. Sadecki poinformował zebranych o następujących sprawach:

        Rozstrzygnięto II edycję konkursu „Sołectwo przyjazne środowisku” – I miejsce zajęło sołectwo Wilcza;

        Powiat Gliwicki w dalszym ciągu aktywnie uczestniczy w Programie Odnowy Wsi. Na terenie Województwa Śląskiego w Progranie tym uczestniczą łącznie 3 powiaty i 12 sołectw. Z uwagi na fakt, iż od niedawna (od jesieni br.) działania podejmowane w tym zakresie przez Śląski Związek Gmin i Powiatów zostały wsparte przez Urząd Marszałkowski – w konsekwencji zawartego porozumienia Program ten otrzymał nową nazwę: Śląski Program Odnowy Wsi. Kończąc swą wypowiedź dotyczącą tejże inicjatywy społeczno – samorządowej Pan Marian Sadecki podkreślił, iż zarówno Wilcza, jak i Stanica godnie reprezentują Gminę Pilchowice w Śląskim Programie Odnowy Wsi.

        Podsumowano akcję „Sprzątamy Powiat Gliwicki” – w tegorocznej edycji akcji uczestniczyło 1200 osób. Zebrano łącznie ponad 5 ton odpadów, które zostały bezpłatnie przyjęte na wysypiskach powiatowych. Uczestnikom akcji zostały wręczone pamiątkowe dyplomy i długopisy.

        Od przyszłego roku Wydział Geodezji i Kartografii Starostwa Powiatowego w Gliwicach zostanie przekształcony w gospodarstwo pomocnicze Powiatu. Powodem takowej decyzji jest to, że ww. Wydział realizuje w przeważającej części zadania z zakresu administracji rządowej, na które powiat winien otrzymać środki z budżetu państwa. Mając powyższe na uwadze postanowiono rozgraniczyć tę działalność, która jest wykonywana w ramach zadań własnych, od tej, która należy do zadań z zakresu administracji rządowej. W związku z planowanymi zmianami poszukiwani są kandydaci na stanowisko Głównego Księgowego, który będzie zatrudniony na 1/2 etatu.

        Jako Prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Gmin Powiatu Gliwickiego Pan Marian Sadecki poinformował zebranych, że Stowarzyszenie po raz drugi organizuje pomoc dla domów pomocy społecznej z terenu Powiatu Gliwickiego, w tym dla DPS „Zameczek” w Kuźni Nieborowskiej oraz Domu Ojców Kamilianów w Pilchowicach. W ramach akcji będą rozprowadzane cegiełki o wartości: 5, 10 i 20 zł. Uwieńczeniem przedmiotowej akcji będzie koncert charytatywny, który zaplanowano na dzień 11 grudnia br. w Domu Kultury KWK „Szczygłowice”.

 

Na zakończenie swej wypowiedzi Radny Powiatu zaprosił wszystkich do uczestnictwa w ww. akcji.

 

18.  Zamknięcie obrad.

Niniejszą sesję rozpoczętą o godzinie 1600 w budynku Przedszkola w Nieborowicach Przewodniczący Rady Pan Krystian Gogulla zakończył o godzinie 1810.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Sporządziła:

                 Katarzyna Pels