RADY GMINY
PILCHOWICE
z dnia 12
lutego 2004 roku
w sprawie: poparcia protestu Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów przeciw odebraniu wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej osobowości prawnej i włączenia ich do struktur Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Na podstawie art.18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity – Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm./
RADA GMINY
PILCHOWICE
u c h w a l a:
§ 1
1.
Poprzeć
protest Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów przeciwko centralistycznym
zamiarom zlikwidowania dobrze funkcjonującego systemu regionalnych instytucji finansujących
realizację przedsięwzięć ekologicznych (uzasadnienie do niniejszej uchwały
stanowi jej integralną część).
2.
Przyłączyć
się do apelu skierowanego do Rządu RP i Parlamentu o utrzymanie dotychczasowych
zasad finansowania ochrony środowiska i zachowanie osobowości prawnej i
organizacyjnej wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Jednym z kluczowych osiągnięć procesu porządkowania
sytemu ochrony środowiska w Polsce było utworzenie systemu funduszy
ekologicznych. Zasadniczym walorem tego systemu jest jego utrzymanie poza
budżetem Państwa, co sprzyja zarówno jego autonomii, jak i – co ważniejsze –
pozwala gromadzić i pomnażać środki na ochronę środowiska. Zgodnie z naszymi
danymi wojewódzkie fundusze podejmują pięć razy więcej decyzji o dofinansowaniu
zadań proekologicznych niż Narodowy Fundusz. Pozwala na to m.in. wynikająca z
posiadanej osobowości prawnej odrębność podmiotowa wojewódzkich funduszy.
W rządowym „pakiecie oszczędnościowym” przewiduje
się włączenie do struktur Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, przy
jednoczesnym pozbawieniu osobowości prawnej. Efekt jest łatwy do przewidzenia –
ponieważ będzie to system podobny do tego, jaki obserwujemy w związku z
likwidacją kas chorych i utworzeniem Narodowego Funduszu Zdrowia.
Centralne podejmowanie decyzji dla wielu podmiotów z
terenu gmin i powiatów skomplikuje i utrudni procedurę rozpatrywania projektów
proekologicznych, realizację programów ekologicznych i innych oddolnych
inicjatyw. Realna staje się więc groźba unicestwienia istniejącego systemu
finansowania ochrony środowiska, co dla gmin może być szczególnie bolesne w
momencie wdrożenia unijnych środków pomocowych, a zwłaszcza z Funduszy
Strukturalnych i Funduszu Spójności UE.