U C H W A Ł A  Nr XIII/86/04

RADY GMINY PILCHOWICE

z dnia 12 lutego 2004 roku

 

 

 

w sprawie: poparcia protestu Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów przeciw odebraniu wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej osobowości prawnej i włączenia ich do struktur Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

 

 

 

Na podstawie art.18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity – Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm./

 

 

RADA  GMINY  PILCHOWICE

u c h w a l a:

 

 

§ 1

1.      Poprzeć protest Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów przeciwko centralistycznym zamiarom zlikwidowania dobrze funkcjonującego systemu regionalnych instytucji finansujących realizację przedsięwzięć ekologicznych (uzasadnienie do niniejszej uchwały stanowi jej integralną część).

 

2.      Przyłączyć się do apelu skierowanego do Rządu RP i Parlamentu o utrzymanie dotychczasowych zasad finansowania ochrony środowiska i zachowanie osobowości prawnej i organizacyjnej wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

 

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

 

Jednym z kluczowych osiągnięć procesu porządkowania sytemu ochrony środowiska w Polsce było utworzenie systemu funduszy ekologicznych. Zasadniczym walorem tego systemu jest jego utrzymanie poza budżetem Państwa, co sprzyja zarówno jego autonomii, jak i – co ważniejsze – pozwala gromadzić i pomnażać środki na ochronę środowiska. Zgodnie z naszymi danymi wojewódzkie fundusze podejmują pięć razy więcej decyzji o dofinansowaniu zadań proekologicznych niż Narodowy Fundusz. Pozwala na to m.in. wynikająca z posiadanej osobowości prawnej odrębność podmiotowa wojewódzkich funduszy.

 

W rządowym „pakiecie oszczędnościowym” przewiduje się włączenie do struktur Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, przy jednoczesnym pozbawieniu osobowości prawnej. Efekt jest łatwy do przewidzenia – ponieważ będzie to system podobny do tego, jaki obserwujemy w związku z likwidacją kas chorych i utworzeniem Narodowego Funduszu Zdrowia.

 

Centralne podejmowanie decyzji dla wielu podmiotów z terenu gmin i powiatów skomplikuje i utrudni procedurę rozpatrywania projektów proekologicznych, realizację programów ekologicznych i innych oddolnych inicjatyw. Realna staje się więc groźba unicestwienia istniejącego systemu finansowania ochrony środowiska, co dla gmin może być szczególnie bolesne w momencie wdrożenia unijnych środków pomocowych, a zwłaszcza z Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności UE.