Referat Ochrony Środowiska
Do zakresu działania Referatu Ochrony Środowiska należy w szczególności:
I w zakresie ochrony środowiska
- opracowanie, wdrażanie i aktualizacja Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Pilchowice
oraz sporządzanie raportów z jego wykonania, - opiniowanie dokumentów dotyczących kształtowania i ochrony środowiska.
- wnioskowanie o ściganie za wykroczenia określone w przepisach prawa dotyczących ochrony przyrody i środowiska,
- naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska ponoszonych przez Gminę Pilchowice,
- ustalanie wpływu realizacji inwestycji na środowisko (decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach i opiniowanie w zakresie przedsięwzięć),
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony przed hałasem,
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie,
- wspieranie zadań proekologicznych,
- prowadzenie spraw z zakresu dofinansowania zadań proekologicznych,
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie przyrody w zakresie ochrony terenów zieleni i zadrzewień,
- ustanawianie oraz utrzymanie form ochrony przyrody,
- prowadzenie gospodarki leśnej w lasach gminnych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w zakresie ewidencji urządzeń do zagospodarowania nieczystości ciekłych,
- prowadzenie kontroli gospodarki wodno – ściekowej,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie wydania pozwoleń wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- wdrażanie postanowień Regulaminu utrzymania czystości i porządku Gminy Pilchowice,
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
- realizowanie zadań wynikających z Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych,
- współpraca z Przedsiębiorstwami Komunalnymi w zakresie zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków sanitarnych,
- opiniowanie planu ruchu zakładu górniczego,
- opiniowanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych,
- realizacja programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla Gminy Pilchowice,
- prowadzenie spraw z zakresu opracowania, aktualizacji i wdrożenia Programu ograniczenia niskiej emisji, Planu gospodarki niskoemisyjnej oraz Projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe,
- realizacja Programu Ochrony Powietrza dla województwa śląskiego,
- monitorowanie, ewidencja i kontrola źródeł ciepła oraz spalanych paliw na terenie gminy,
- informowanie społeczeństwa o jakości powietrza na terenie gminy,
- sprawozdawczość w zakresie ochrony środowiska, ochrony powietrza oraz gospodarki odpadami,
- nakazy usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do składowania lub magazynowania,
- wystawianie faktur za drewno pozyskane podczas wycinki drzew z terenów gminnych.
II w zakresie rolnictwa
- ochrona i rekultywacja gruntów rolnych,
- realizacja Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Pilchowice,
- współpraca ze służbami weterynaryjnymi w zakresie zwalczania chorób zwierzęcych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie ochrony gruntów rolnych,
- nadzór nad ochroną roślin przed chorobami i szkodnikami,
- zezwalanie na uprawę maku i konopi,
- zatwierdzanie planów łowieckich,
- administrowanie łowiectwem,
- kontrola ubezpieczeń w gospodarstwach rolnych.
- prowadzenie spraw administracyjnych z zakresu prowadzenia hodowli i utrzymania psów rasy uznawanej za agresywną,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie czasowego odebrania zwierząt,
- współpraca z organami i instytucjami w zakresie rolnictwa,
- prowadzenie spraw związanych z pomocą dla gospodarstw rolnych i działów specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych na skutek niekorzystnych zjawisk atmosferycznych.
III w zakresie gospodarki wodami
- współpraca z Gminną Spółką Wodną w Pilchowicach w zakresie przyznania dotacji do powierzonych jej zadań,
- prowadzenie postępowań administracyjnych związanych ze zmianą stanu wody na gruncie,
- ustalanie opłat za zmniejszenie retencji terenowej,
- prowadzenie spraw dotyczących ponoszenia opłat za usługi wodne przez Gminę Pilchowice,
- informowanie mieszkańców o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
IV pozostałe zadania realizowane przez referat
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem w energię elektryczną, gaz obiektów stanowiących własność gminy oraz z oświetleniem dróg publicznych,
- prowadzenie spraw związanych z systemem gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie,
- współpraca z innymi organami w zakresie ochrony przeciwpowodziowej.
Kierownik: Lucyna Kalisz
Pracownicy: Kamila Gajewy-Kowalska, Paulina Kulik, Frystacka Gabriela
Pokój nr 11 tel. 32 332 71 57